Beantwoord

Snelheid glasvezel

  • 27 January 2021
  • 34 reacties
  • 633 Bekeken

Beste,

 

ik heb een glasvezel verbinding van 1Gb maar kom nooit boven de 700Mbps uit. Dit kan ik eenvoudig testen via Speedtest. Wat is hiervan de oorzaak ? en waarom wordt ik wel voor 1Gb gefactureerd?

 

Ik hoor graag van jullie.

 

 

icon

Beste antwoord door TAVL 27 January 2021, 12:37

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Goedemiddag @Chimene Lam,

Welkom op de community. Hoe test je doorgaans de snelheid?

  • Via browser of app?
  • Bedraad of via WIFI?
  • Wat voor draad gebruik je?
  • Via welke apparaten test je? Wat is de maximale snelheid die de apparaten aan kunnen?
  • Heb je (actieve) apparaten die ook gebruik maken van internet tijdens het testen?
  • Zijn er mogelijke storingsbronnen aanwezig die inteferentie kunnen veroorzaken?
  • Gebruik je de bijgeleverde router en mediaconvertor van TM of zijn er alternatieven? Bijvoorbeeld de mediaconvertor van een vorige serviceprovider?
  • Is het op specifieke tijden dat je een beter signaal hebt dan op andere tijden? Bijvoorbeeld avonduren, ochtend, ...

Met andere woorden; helpen op deze community graag om medeklanten het optimale uit de verbinding te laten halen, maar moeten toch echt iets meer weten. Er zijn namelijk best wat factoren die de internetsnelheid beïnvloeden. 

Reputatie 7
Badge +20

Het beste meet je de snelheid met een laptop direct bekabeld op de modem met minimaal een CAT5e kabel via de Ookla speedtest desktop app.

Test het eens via meerdere servers en misschien ook in veilige modus om processen die de snelheid verminderen te minimaliseren.

Overigens is het minimum 70% van je snelheid.

Beste,

 

we testen met app maar ook via browser.

We zitten bekabeld, Cat6+ kabel, rechtstreeks op de router, HG659.

De resultaten zijn doorgaan tussen 700 en 750, ongeacht het moment van de dag en met slecht 1 gebruiker. Uiteraard daalt de snelheid als we met meer tegelijk werken. Rechtstreeks op de router met laptop via kabel maakt weinig uit. Toen we glasvezel “kregen”, we wonen in een nieuwbouw huis, iets meer dan jaar, was de snelheid hoog, rond 900/920. Het resetten van de router geeft geen oplossing.

Uiteraard is 700/720 best snel maar geen1000.

groet

Peter

Reputatie 7
Badge +10

Thanks voor de update. Dat geeft al meer inzicht. Goede stappen! Heb je de mediaconcertor ook al eens reset?

Thanks voor de update. Dat geeft al meer inzicht. Goede stappen! Heb je de mediaconcertor ook al eens reset?

Ik schakel, als ik de router reset, de stroom ook uit, dus ook de mediaconcertor.

 

Ik heb zojuist de speedtest app “gedraaid” en krijg nu 906 down- en 905 upload. Kijkt Tmobile mee…..

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Jazeker. Moderators zijn actief op deze community en springen bij als dat nodig is. Ben benieuwd of het nu op niveau blijft. 

 

900+ valt binnen de richtlijn van wat je mag verwachten. 850+ is de bodemgrens om te kijken naar oplossingen.

ondanks herhaalt melden blijft het 1 groot drama…. Heb 1GB abonnement en kom amper aan de 30 GB up en down zoe bijgevoegde speedtest

 

en dit is eerder regelmaat dan toeval

 

heb hier al vaker over geklaagd en er wordt simpel gezegd geen ruk aan gedaan

dit is een speed test van 17:52  vandaag

 

nog even als aanvulling… ben zelf ICT specialist met behoorlijke ervaring op netwerk gebied en het verbaast mij elke keer weer wat het niveau van antwoord geven hier is.. Als ik een klacht indien dan gaat  nagenoeg altijd over de belabberde snelheid…

als ik test is dat rechtstreeks op de Draytek aangesloten (JA met ethernetkabel op de juiste poort) via de speedtest app en op mijn laptop ALLE internet gebruikende applicaties uitgeschakeld..ook alle antivirus programma's . het is dan ook uitgesloten dat er mijn  kant iets fout zit..( zelfs de tv RJ 45 is er dan uit...)

ook het pingen naar de dns server levert geen vreemd trage reactie op.

m.a.w als je dan het getoonde resultaat ziet dan mag je gerust vaststellen dat de snelheid om te janken is….

 als je dan van een moderator een vraag krijg als: hoe test je…… dan ben ik er helemaal klaar mee..

Toen dit nog Vodafone was haalde ik  zelfs met extreme netwerkbelasting van mijn kant nog easy de toen 50 mbit…

WAAR gaat het dan fout? 

Wat mij het meest ergert is dat t-mobile het lijkt te kunnen en willen permitteren om klanten te verliezen…..

 

en wat nog ergerlijker is, is het feit dat  T-mobile je wel laat betalen voor 1GB en dit gaat zo al vanaf dat het netwerk is overgenomen door T-Mobile

 

Wat denk T-Mobile hier aan te gaan doen?!!!

 

dit is nu net gemaak 18:34

 

Reputatie 4
Badge +2

ondanks herhaalt melden blijft het 1 groot drama…. Heb 1GB abonnement en kom amper aan de 30 GB up en down zoe bijgevoegde speedtest..

 

Maak even zelf een topic aan en probeer daarin zoveel mogelijk van de eerdere post van @TAVL mee te nemen. Er kunnen veel oorzaken zijn en wellicht weten de kenners hier raad! :)

 

TAVL schreef;

  • Via browser of app?
  • Bedraad of via WIFI?
  • Wat voor draad gebruik je?
  • Via welke apparaten test je? Wat is de maximale snelheid die de apparaten aan kunnen?
  • Heb je (actieve) apparaten die ook gebruik maken van internet tijdens het testen?
  • Zijn er mogelijke storingsbronnen aanwezig die inteferentie kunnen veroorzaken?
  • Gebruik je de bijgeleverde router en mediaconvertor van TM of zijn er alternatieven? Bijvoorbeeld de mediaconvertor van een vorige serviceprovider?
  • Is het op specifieke tijden dat je een beter signaal hebt dan op andere tijden? Bijvoorbeeld avonduren, ochtend, ...

Met andere woorden; helpen op deze community graag om medeklanten het optimale uit de verbinding te laten halen, maar moeten toch echt iets meer weten. Er zijn namelijk best wat factoren die de internetsnelheid beïnvloeden. 

Reputatie 7
Badge +10

Thanks @agentx . Niets aan toe te voegen. En uiteraard helpen we graag. De gestelde vragen worden nooit voor niets gesteld en zijn nodig voor de rootcause analyse. Dat kan T-Mobile niet zonder input van jouw zijde. Ongetwijfeld zul je genoeg kennis hebben van netwerken, maar zonder antwoorden kunnen ze niets uitsluiten. En ook dat is nodig om tot de juiste conclusie en oplossing te komen. Niet alleen vanuit T-Mobile, maar ook met de mede SU's zoals AgentX terecht asngeeft. Vaak is een oplossing simpel, maar zeker niet altijd. 

@ TAVl  dit is dus precies wat ik bedoel Er wordt domweg niet gelezen.

nog een keer:

cat6 kabel

via app

rechtsreeks op de netwerkpoort van de Draytek geen andere netwerk kabels in de Draytek

via hp probook laptop I5 16 GB Gen6(maar dat heeft er geen bal mee te maken)

Alle andere antwoorden staan al in mijn tekst…

en zoals gezegd dit is regel ipv toeval  is het zelfde issue met ALLE laptop in mijn bezit HP Omen game laptop, Lenovo Thinkpad..enz…

alle hard en software op alle laptops is op de allerlaatste stand…..(ook drivers)

Reputatie 7
Badge +10

Laten we het vriendelijk houden. Zit hier ook gewoon op mijn vrije avond als medeuser mee te denken, zodat we de moderators de nodige informatie mee kunnen geven met jouw tickets. Haalt zeker niet weg dat het snel opgelost moet worden. 
Cat6 zag ik niet eerder vermeld staan  en zou qua specs meer dan genoeg moeten zijn. Net zo min trouwens als dat type laptop vermeld stond. Wat ondersteund de netwerkkaart? Maar daar kan ik uiteraard overheen gelezen hebben.

Waarschijnlijk ten overvloed, maar heb je overigens de andere poort van de router geprobeerd? En een andere UTP kabel? Of de Draytek een fabrieksreset gegeven? Dat kan nodig zijn na een snelheidsupgrade.

Ervaring leert dat ook een IT- er wel eens iets over het hoofd zien. Dus beter nagevraagd, dan aangenomen.

 

Reputatie 4
Badge +2

@agbontam 

Je komt wat boos over en lijkt ook niet goed te lezen naar wat ik bv goedbedoeld als reactie gaf.

Overdag werk ik en om de zoveel tijd vind ik het geen probleem om belangeloos mensen zoals jij te helpen. Sta eens wat meer open voor een oplossing die je zelf nog niet ziet en doe eventueel dat extra stapje om een opsomming te maken zodat het voor anderen wat overzichtelijker te maken.

Maak een nieuw topic en verwoord het eens alsof iemand je ook wil helpen.

Om ook iets bij te dragen wat jou kan helpen; uitgaande dat je tv iets van smartfunctionaliteit heeft, welke snelheid geeft een app op de tv aan met de utp aangesloten?

Daarnaast zou je met wifi alleen al hogere snelheden moeten behalen.

Succes!

@TAVL  ja meerdere ook cat5 kabels en uiteraard ook de andere beschikbare netwerkpoort.

ook via wifi alles met het zelfde slechte resultaat

@agentx  ik ben hier ondertussen al maanden mee zoet en nog 0% verandering….

en zeg zelf dit resultaat is toch om te janken.. hoe zou jezelf reageren als je dit zelf aan de hand zou hebben..  Boos is het woord niet….. dat stadium ben ik allang voorbij……

zoals gezegd lees eerst ns goed wat er geschreven is dan had je ookal antwoorden op jouw vragen gehad… op mijn tv , een oude plasmam heb ik dit niet en al zou ik een smart tv hebben dan is het resultaat ook hetzelfde want hetzelfde netwerk

 

Reputatie 7
Badge +10

De frustratie begrijp ik zeker. Het is beneden welke minimale standaard ook. De community levert doorgaans wel betere resultaten op, dan bijvoorbeeld klantenservice. Heb je eerder contact met een mod gehad op de community?

Heb je meer loggings van verschillende momenten bij de hand?

Zitten er switches of nog andere netwerkapparatuur in jouw netwerk? Dus naast wat je allemaal qua randapparatuur uitgeschakeld hebt?

Edit: zojuist vernomen dat het bij een mod belegd is. Uiteraard kijken @agentx en ik graag verder met je mee om je sneller te laten surfen.

@TAVL  wat betekent volgens jou,, rechtstreeks op de netwerk poort van de galsrouter(Draytek) geen andre netwerkverbindingen aangesloten?

ik kan je nog wel een speedtest sture horen als je wilt..maar ik haal amper de helft van de 1Gb in het gunstigste geval..

dit is nog een gunstige.. maar nog steeds geen 100 mBit download

Reputatie 7
Badge +10

Ik lees nu 2 dingen. De extreem slechte metingen op jouw screenshots en "amper de helft van 1gbit". Vandaar mijn vraag om een overzicht van meerdere metingen. Kijken of er een patroon in zit. Dat het op bepaalde momenten erger is. Het sluit mogelijk uit dat het verkeerd in de meterkast geplugd is. 

DAt betekent dat ik je puur een vraag stel om te kijken of we niets missen. Het zou de eerste keer niet zijn dat er toch nog iets aanwezig is. Iets met "Did you try to turn it off and on again". Ik ken de casussen dat er geen stekker in de wandcontactdoos zat, waardoor er geen beeld was. Vergeten te checken door de gebruiker. ;) Nogmaals: we hebben geen cams in jouw woning of glazen bol. 

@TAVL  geloof me er zit in mijn meter kast niets verkeerd.. dit is gekomen na de overgang naar T-mobile..

ook de verhoging van van snelheid heeft niets geholpen..

uitsluitend testen op een "kale”draytek zoal as eerder beschreven levert exact hetzelfde resultaat op

ik ben al jaren aan het “bakkelijen” hierover,, dus heb alle (incl) meest onwaarschijnlijke al getest,

en geloof me ik weet ook wel dat 100 MBit alleen in het meeste gunstige gehaald kan worden..

maar zoals je zelf gezien hebt op de afdrukken kom ik vaak niet eens aan de helft en dat laatste gebeurt helaas te vaak

 

Reputatie 7
Badge +8

Hi @agbontam Ik zie dat je inmiddels al super geholpen bent door TAVL en agentx. Als er problemen zijn met de snelheid van de verbinding dan gaan we dat uiteraard oplossen! De reden dat we “ standaard” vragen stellen is omdat we eerst de meest voor de hand liggende zaken uit willen sluiten. Zo zie ik in jouw geval bijvoorbeeld dat de modem al 51 dagen online is dus ik zou in dit geval eerst beginnen met een reset. Waarschijnlijk heeft dit weinig effect als het aan de verbinding zelf ligt maar dan hebben we in ieder geval weer één mogelijke oorzaak minder. Als IT’er kan je deze logica ongetwijfeld volgen. :wink: 

Wat betreft de screenshots, hierop kunnen we niet zien of het gaat om de Wifi verbinding of de bekabelde verbinding dus normaal gesproken zou ik om een duidelijker screenshot vragen maar ik ga er vanuit dat dit inderdaad rechtstreeks bekabeld is zonder dat er andere apparaten op de modem aangesloten zijn. Ik heb al even op afstand naar de verbinding gekeken maar dit ziet er zo op het oog prima uit. Ik zie geen wegval of dergelijke en ook de TV stream ziet er prima uit.

Misschien een voor de hand liggende vraag maar heb je al verschillende poorten/netwerkkabels getest? Met andere woorden zijn alle andere mogelijke oorzaken uitgesloten? In dat geval stuur ik graag (uiteraard kosteloos) een monteur langs om naar de aansluiting zelf te kijken.

 

@Brian  net gedaan maar probleem speelt al meer dan 2 jaar en komt en gaat..

heeft dus niet zo heel veel met modem reset van doen

 

Reputatie 7
Badge +6

Hi @agbontam

 

Ik heb een opdracht voor onze technische dienst aangemaakt. Zij kunnen dieper in het netwerk kijken. Wellicht dat zij iets vinden of dat ze een monteur aansturen. In ieder geval gaan we eraan werken. Net zolang totdat jij weer 100 Mbps haalt!

:point_up: we gaan het zien

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @agbontam, inmiddels heb je een afspraak kunnen inplannen met een monteur zie ik, dat is mooi!

De monteur zal de binnenhuisinstallatie nalopen om de snelheid te verbeteren zodat je straks weer op het gewenste niveau zit. Mochten we in de tussentijd nog iets voor je kunnen doen, laat het dan alsjeblieft weten. 

@Jason  dat hoop ik van ganser harte maar vrees het ergste… ik krijg het ook niet verklaard dat mijn eigen interne netwerk tot een beter speedtest resultaat kan komen dan rechtstreeks met de Draytek..(en dat op exect dezelfde netwerkpoort aangesloten .

Dit resultaat bewijst in ieder geval dat het issue NIET op mijn eigen interne netwerk zit.. ondanks de daar aanwezige firewalls..

 

Reageer