Beantwoord

Snelheid glasvezel valt na een minuut downloaden weg

  • 15 September 2022
  • 10 reacties
  • 210 Bekeken

Hallo, ik heb een aparte probleem. Sinds een maand of 3 heb ik de 1Gbit/s glasvezel. PC is bededraad verbonden en ik haal die snelheid ook bij speedtest. Echter wanner ik grotere bestanden download, begint de download eerst constant, maar na ongeveer 1 a 1,5 min valt die snelheid terug naar ongeveer de helft en daar blijft het ook. Tevens golft de snelheid heel erg met pieken en dalen tussen 500 en 300 Gbit/s. 

Op de foto’s is dit goed te zien. De groene lijn is constant wanneer de snelheid constant is, maar na ong 1,5min niet meer.

Heb al contact gehad met de hulpdesk, maar die zeggen dat ze daar weinig aan kunnen doen.

Wellicht dat iemand hier een oplossing voor weet.

Alvast dank

 

icon

Beste antwoord door TechRacing93 16 September 2022, 07:57

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7

Hi @putty10, super fijn dat @Gerrit078 de boosdoener aan het licht heeft weten te krijgen! 😁 Kun je hiermee uit de voeten? 

@putty10

Als de snelheid instort kan dit wel eens komen omdat je een hard disk gebruikt die de hoeveelheid data die je download niet snel genoeg weg kan schrijven. Op den duur is de buffer vol en moet alles eerst worden weggeschreven naar je harde schijf voordat er verder kan worden gegaan. Vaak resulteert dit in het ineens tergend traag downloaden of zelfs helemaal stoppen met downloaden.

Oplossing? Koop een “snelle” SSD. Hou er echter wel rekening mee dat je met veelvuldig downloaden snel tegen de TBW komt en de SSD daardoor sneller versleten is dan een harde schijf.

Wat je zegt klopt helemaal. Ik heb dit idd inmiddels gevonden op de form van de download applicatie die ik gebruik. Mij HDD blijkt idd de bottelneck. Ik gebruik een SSD alleen voor de besturingsprogramma's, maar een ‘oude’ HDD als opslag voor van alles. 

@putty10 

Als de snelheid instort kan dit wel eens komen omdat je een hard disk gebruikt die de hoeveelheid data die je download niet snel genoeg weg kan schrijven. Op den duur is de buffer vol en moet alles eerst worden weggeschreven naar je harde schijf voordat er verder kan worden gegaan. Vaak resulteert dit in het ineens tergend traag downloaden of zelfs helemaal stoppen met downloaden.

Oplossing? Koop een “snelle” SSD. Hou er echter wel rekening mee dat je met veelvuldig downloaden snel tegen de TBW komt en de SSD daardoor sneller versleten is dan een harde schijf.

Reputatie 6
Badge +3

Als ik dit goed lees, lijkt het dus aan de applicatie te liggen, toch?

 

 

Idd, gemiddelde snelheid van 945Mbit over 10minuten, deze blijft stabiel downloaden. 

Kijken naar je eerste foto is het Usenet, daar heb ik helaas geen ervaring mee. 

Heb je toevallig ook voorbeelden (links) en kan je iets meer vertellen over de wijze waarop/waarmee je de downloads uitvoert ?

 

Als ik dit goed lees, lijkt het dus aan de applicatie te liggen, toch?

 

 

Reputatie 2

Dank je wel, maar iets gaat niet helemaal goed:

 

Je moet na de `"` een spatie doen. Zie foto hieronder: 

 

Reputatie 7

Hi @putty10, super dat je hier aanklopt en heel fijn hoe @TechRacing93 al meteen bijspringt! Merci dat je hier gelijk mee aan de slag bent gegaan. Kun jij misschien zien wat er hier niet goed gaat @TechRacing93? Of heb jij nog aanvullende tips @Gerrit078 die hierbij kunnen helpen? Thanks guys! 💪

@putty10

Heb je het alleen bij deze applicatie? Of schommelt het bijvoorbeeld ook als je een iperf test laat lopen voor 10 minuten? 

  • Download Iperf for windows
  • Unzip het gedownloade bestand
  • Open CMD
  • sleep de iPerf exe in de command prompt 
  • en het volgende er achter; 
    •  iperf3 -c iperf.worldstream.nl -t 600 -P 20 -R

Dank je wel, maar iets gaat niet helemaal goed:

 

Reputatie 6
Badge +3

@putty10

Heb je het alleen bij deze applicatie? Of schommelt het bijvoorbeeld ook als je een iperf test laat lopen voor 10 minuten? 

  • Download Iperf for windows
  • Unzip het gedownloade bestand
  • Open CMD
  • sleep de iPerf exe in de command prompt 
  • en het volgende er achter; 
    •  iperf3 -c iperf.worldstream.nl -t 600 -P 20 -R

Reageer