Beantwoord

Supersnel internet maar traag laden van websites

  • 28 August 2019
  • 17 reacties
  • 6896 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 13 reacties
Sinds gisteren heb ik T-mobile Thuis met Internet 750. De verbinding is supersnel maar de opbouw van webpagina's gaat traag.

Of het nu ad.nl is, of vi.nl, je ziet eerst tekst en dan een voor een de foto's opbouwen.

Het doet zich voor in de PC (Firefox), op de iPad Safari) en op de telefoon (Opera). Sterker: als ik met de iPad of de telefoon het betaalde netwerk op ga, gaat het laden van webpagina's sneller dan via de spiksplinternieuwe Zyxel T50 modem?

Het browsen op PC, tablet en telefoon via de Zyxel is frustrerend traag. Een factory reset is al gedaan. Wat kan ik doen?

Dank alvast!
icon

Beste antwoord door Brian 3 September 2019, 11:08

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Welkom @Zyxel .

Wat geeft TMT speedtest aan op een bekabled aangesloten device op de Zyxel?

Heb je een virusscanner draaien of een ander iets op de achtergrond wat jouw binnenkomende data zou kunnen beinvloeden?
Start je Windows PC eens op in de veilige modes en doe de speedtest bekabeld dan nog eens?

Gaat het laden van een pagina nu wel goed in die veilige mode?

Normaal bij een 750/750 zou je in de buurt moeten kunnen komen van de snelheden die tegen of zelfs over 750 liggen.

Dag Pieter, dank voor je antwoord. Het is op alle devices een soort van aarzeling voordat de browser laadt. Of het nu de pc is, de iPad of de telefoon, dus het kan niet aan een virusscanner o.i.d. liggen.

Vraagje, hoe kan ik het resultaat van de speedtest laten zien, zoals jij hierboven deed?
Zo misschien:

Reputatie 7
Badge +3
@Zyxel

Door op het 'fototoestel' te klikken kun je op je device het plaatje toevoegen.
Eventueel even je IP even blurren of weghalen voor het plaatsen i.v.m. privacy.



Wat je nog zou kunnen proberen, is een factory reset te doen van je Zyxel om te kijken of dat het probleem oplost
Na factory reset is de internetsnelheid iets beter maar het haalt bij lange na niet jouw snelheden. Het probleem met "aarzelend" laden van websites blijft. De speedtest ging overigens ook aarzelend, met horten en stoten.

Reputatie 6
@Zyxel Je ping is 2x zo hoog als zou moeten voor glasvezel. Dat ook de snelheid niet aan de max komt kan met tijdstip van de dag te maken hebben, maar veel waarschijnlijker is flinke packetloss, in beide richtingen. Dat past ook met het traag laden, dat kan als reden hebben dat DNS traag is, en dat zijn losse UDP IP pakketten, waarvan er denk ik heel veel niet aankomen / verloren gaan.

Je kan eens op commadopromt ping 1.1.1.1 doen, en kijken hoe dat gaat, voor een andere indruk.

Probleem kan in router zitten, kabel, of ergens in infra van TMT
Microsoft Windows [Version 10.0.18362.295]
(c) 2019 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden.

C:\WINDOWS\system32>ping 1.1.1.1

Pinging 1.1.1.1 with 32 bytes of data:
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=8ms TTL=58
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=7ms TTL=58
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=7ms TTL=58
Reply from 1.1.1.1: bytes=32 time=7ms TTL=58

Ping statistics for 1.1.1.1:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 7ms, Maximum = 8ms, Average = 7ms
Dank tmoesel, er lijkt toch geen packetloss te zijn.
Heel vreemd het is net een aarzeling: je wilt naar voetbal international, wacht-wacht, en dan prrrt daar komt de pagina. Je wilt naar nos.nl, wacht-wacht, en dan prrrt daar komt de pagina. Als ik de op de mobile devices Wifi uitzet en "gewoon" het netwerk op ga dan gaat het het browsen gewoon vloeiend.
Mogelijk kan ik het oude modem van KPN of die daarvoor van Ons Net Eindhoven ook wel gebruiken. Kijken of het daarmee werkt, maar eigenlijk zou dat niet moeten met een Zyxel die gisteren uit de doos is gehaald. 🤔
Reputatie 6
oude KPN router werkt niet met TMT.

Zet anders eens alle WiFi in de Zyxel uit, en sluit 1 PC via LANkabel aan en herhaal dan eens de speedtest.
Dank je. Alle Wifi uit. Alles losgekoppeld. Alleen LAN tussen modem en PC. Lijkt geen verschil te geven. In ieder geval niet in trage browserbeleving.

Reputatie 6
Je browser moet hier niet de bottleneck zijn, dat zou op speedtest.net wel kunnen, maar daarvoor is er dan de desktop app of chrome extentie. Dit nog even als dubbelcheck.

De ping 1.1.1.1. kan geen probleem signalleren hier denk ik, want dat is maar 32bytes per seconde, terwijl er 750000000 bytes per seconde mogelijk moet zijn.

Check eerst ook nog je kabels, maar als een monteur dit heeft geinstalleerd, is het simpelweg niet goed afgeleverd. 750/750 moet gewoon ook die snelheid kunnen halen, simpelweg al bij installatie. Iemand anders op dit forum had ook 750/750 abo en mat maar 10-20. Je zult niet de eerste zijn die niet krijgt wat ie besteld heeft, gezien de perikelen rond installatie over de laatste paar maanden.

Ik denk dat je het euvel ergens richting de T-Mobile infrastructuur moet zoeken. De ping 1.1.1.1. geeft ook een te hoge waarde (is bij mij op minimale glasvezel 4.4 ms). De packetloss kan ook op lager niveau zijn (errorcorrectie keurt af).

Ikzelf zou op een Linux PC de LANpoort met VLAN 300 filteren en dan direct de kabel van de MediaConvertor in de PC. Dan is goed te ontdekken of het de Zyxel is of verderop bij T-Mobile infra. Voor Windows kan dit meestal ook wel als je het juiste stuurprogramma voor de ethernetpoort weet te vinden.
Reputatie 7
ik vermoed trage DNS kan je makkelijk achterhalen met devtools, laat je even weten wat daar uit komt ?
Reputatie 6
ik vermoed trage DNS
Dat zal best, maar een data transfer t.b.v. een speedtest leunt niet op DNS snelheid.
Dit abo hoort nominaal 750/750 5ms te zijn, dat is de verwachting algemeen gezegd.
En niet 350/150 9ms o.i.d.

Via de extreem simpele http://speed.transip.nl/ is DNS al helemaal niet relevant, en moet een 750 klant gewoon die 750 kunnen halen. Anders moet TMT niet 750 voorspiegelen op het adres van de klant en/of aan de klant.

Of alle speedtest sites hebben momenteel een performance probleem...
Of meerdere Zyxels zijn fuzzy en hebben RT HW SW problemen o.i.d. ...
Dag allemaal, dank voor de input. Aangezien de snelheid laag is, zowel bedraad en draadloos, en het tot gisteren met KPN Glasvezel gewoon goed was, zal ik klantenservice contacteren.

Met het resultaat van de speedtest, de pingtest en de DNS performance erbij. Het lijkt in dit ene meter tussen aansluit punt en Zyxel modem te zitten.

Ik laat weten wat de klantenservice gaat doen!
De klantenservice gemaild met speedtest, ping test, dns test. Ik ben benieuwd. De speedtest was nog armzaliger dan gisteren. Echt geen 750/750 ms. Webpagina's worden eerst opgebouwd in platte tekst en dan pas in html met foto's. Onwaarschijnlijk. Volledige factory reset en 15 min van de stroom af maakten niks uit. Afwachten dan maar.....

Reputatie 7
Hi @Zyxel, top dat je al zo goed op weg geholpen bent! Ik heb je verbinding op afstand bekeken en deze ziet er gelukkig prima uit. De demping is goed en ik zie geen errors op de lijn of in de modem. Ik stuur graag een monteur bij je langs om de snelheidsproblemen te verhelpen. Je hebt een e-mail/sms-bericht ontvangen om hier direct een afspraak voor te maken. Laat zeker weten wat het resultaat is! 😉

Reageer