Beantwoord

Synology nas onbereikbaar

  • 28 September 2022
  • 17 reacties
  • 548 Bekeken

Hallo,

Ik heb een Synology nas DS220+. Deze zat eerst aangesloten bij Ziggo op een modem in bridge modus.

Alles werkte, de ddns stond ingesteld en de sftp stond ingesteld en de quickconnect stond in gesteld.

Mijn router had ik de port forwarding gedaan.

 

Ik heb voor dat de monteur kwam al even gekeken of alles werkte en alles werkt behalve mijn nas. Ook de quickconnect in de webbrowser werkte niet meer. Toen de monteur kwam die helaas niks van deze zaken afweet werkte de quickconnect wel. Echter haalde ik de 1000mbps niet en ik moest in opdracht van T-mobile chat alles loskoppelen en mijn laptop met een kabel aan het modem hangen om te kijken of ik dan wel 1000mbps binnen krijg. Echter is het toen weer mis gegaan. quickconnect deed het niet.

 

Nu ben ik overgestapt naar T-Mobile waar het modem niet in bridge stand kan. Ik heb hier ook de port forwarding gedaan maar dit werkt niet. Ik heb mijn ip adres op de nas willen wijzigen naar de nieuwe maar dit lukte niet om een of andere reden. Nu kan ik niet meer bij mijn nas als hij aan T-mobile modem hangt. Ik heb gelukkig nog tot 3 oktober het modem van Ziggo waardoor ik er nog op kan.

Kan iemand mij helpen met het doorsturen van de poort op het modem?

Ik heb een poort tussen de 50.000 en 60.000

icon

Beste antwoord door Boris 29 September 2022, 12:15

Bekijk origineel

17 reacties

Titel is verkeerd. Ik bedoelde Synology nas

Reputatie 7

Hi @Daniel266, goed dat je dit bij ons navraagt. Vaak willen de stappen uit dit topic heel goed helpen: 

Heb je deze gevolgd? Ik raad aan om de externe poort in ieder geval aan te passen. Wil je het laten weten of het met deze tips lukt? Ik hoor het graag.

Hi @Daniel266, goed dat je dit bij ons navraagt. Vaak willen de stappen uit dit topic heel goed helpen: 

Heb je deze gevolgd? Ik raad aan om de externe poort in ieder geval aan te passen. Wil je het laten weten of het met deze tips lukt? Ik hoor het graag.

Hoi Boris,

 

Ik kom er helaas niet uit. Ik heb interne poort 57846 mijn externe poort is 57846.

Als ik dit zo invul op het modem kom ik er nog niet in:

Ik heb glasvezel dus ETH aangevinkt (met andere interface is het geen verschil)

Het interne ip adres is 192.168.0.107

Dit is voor de SFTP verbinding

 

Nou heeft Synology ook een quick connect waarmee je in de nas kan komen en instellingen etc. kan doen. Zonder dit kan je met de gehele nas niks.

Dat is een website met mijn quick connect id http://(quickconnectID.quickconnect.to/

Hiermee kom ik er ook niet op.

 

Vanwaar de poort veranderen en welke zou je voorstellen?

Reputatie 6
Badge +3

Hi @Daniel266

Hangt de nas direct aan het Zyxel modem? Kan je de nas wel lokaal bereiken met een laptop bijvoorbeeld. 

Je hebt in de screenshot 192.168.0.107 staan. De standaard range van het Zyxel modem is 192.168.1.x heb je deze ook aangepast? Anders gaat het sowieso niet werken? 

Hi @Daniel266

Hangt de nas direct aan het Zyxel modem? Kan je de nas wel lokaal bereiken met een laptop bijvoorbeeld. 

Je hebt in de screenshot 192.168.0.107 staan. De standaard range van het Zyxel modem is 192.168.1.x heb je deze ook aangepast? Anders gaat het sowieso niet werken? 

Hoi @TechRacing93,

ik heb een tp link archer ax6000 router achter mijn zyxel modem hangen. vanaf de router gaat er een kabel naar mijn nas, tv, etc. etc..

ik zie dat nu het interne ip adres van mijn nas is gewijzigd naar 192.168.0.109 (dit was van de week nog niet)

Onderstaande afbeelding is uit de inlog van mijn router

 

SMB is niet te bereiken vanaf mijn interne netwerk

de quickconnect werkt wel via het internet en alle synology apps werken ook

Via mijn pc op mijn eigen netwerk kan ik de nas vinden in windows verkenner onder het kopje netwerk en dan kan ik ook inloggen op mijn nas en bij mijn bestanden

Reputatie 6
Badge +3

Hi @Daniel266

Hangt de nas direct aan het Zyxel modem? Kan je de nas wel lokaal bereiken met een laptop bijvoorbeeld. 

Je hebt in de screenshot 192.168.0.107 staan. De standaard range van het Zyxel modem is 192.168.1.x heb je deze ook aangepast? Anders gaat het sowieso niet werken? 

Hoi @TechRacing93,

ik heb een tp link archer ax6000 router achter mijn zyxel modem hangen. vanaf de router gaat er een kabel naar mijn nas, tv, etc. etc..

ik zie dat nu het interne ip adres van mijn nas is gewijzigd naar 192.168.0.109 (dit was van de week nog niet)

Onderstaande afbeelding is uit de inlog van mijn router

 

SMB is niet te bereiken vanaf mijn interne netwerk

de quickconnect werkt wel via het internet en alle synology apps werken ook

 

Okee dat maakt het wat duidelijker. In dat geval moet je de TP-Link in de DMZ zetten van de Zyxel. 

Onder NAT - DMZ vul je het ip adres van de TP-Link in 

De Zyxel weet niks van het 192.168.0.x adressen van de TPLink vandaar dat de port forward niet werkt.

 

Hi @Daniel266

Hangt de nas direct aan het Zyxel modem? Kan je de nas wel lokaal bereiken met een laptop bijvoorbeeld. 

Je hebt in de screenshot 192.168.0.107 staan. De standaard range van het Zyxel modem is 192.168.1.x heb je deze ook aangepast? Anders gaat het sowieso niet werken? 

Hoi @TechRacing93,

ik heb een tp link archer ax6000 router achter mijn zyxel modem hangen. vanaf de router gaat er een kabel naar mijn nas, tv, etc. etc..

ik zie dat nu het interne ip adres van mijn nas is gewijzigd naar 192.168.0.109 (dit was van de week nog niet)

Onderstaande afbeelding is uit de inlog van mijn router

 

SMB is niet te bereiken vanaf mijn interne netwerk

de quickconnect werkt wel via het internet en alle synology apps werken ook

 

Okee dat maakt het wat duidelijker. In dat geval moet je de TP-Link in de DMZ zetten van de Zyxel. 

Onder NAT - DMZ vul je het ip adres van de TP-Link in 

De Zyxel weet niks van het 192.168.0.x adressen van de TPLink vandaar dat de port forward niet werkt.

 

Hoi @TechRacing93 

Ik zie net dat mijn router wel een 192.168.1.x intern ip adres heeft gekregen maar mijn router deelt nog wel 192.168.0.x ip adressen uit aan de onderliggende apparaten  terwijl mijn nas staat ingesteld op automatisch ophalen via dhcp server

 

Reputatie 6
Badge +3

Dat klopt. 

De Zyxel geeft een ip adres (192.168.1.x) aan de TP-Link. De TP-link geeft ip adres (192.168.0.x) aan je clients die aan je TP Link hangen. 

Je hebt dus in principe twee netwerken. 

Je kan het oplossen door de TP-LInk in de DMZ zetten van de Zyxel en de portforwared op tp link aanmaken. 

Of (Als je geen telefonie hebt) de Zyxel er helemaal tussen uit halen en alleen de TP-Link gebruiken

 

 

Dat klopt. 

De Zyxel geeft een ip adres (192.168.1.x) aan de TP-Link. De TP-link geeft ip adres (192.168.0.x) aan je clients die aan je TP Link hangen. 

Je hebt dus in principe twee netwerken. 

Je kan het oplossen door de TP-LInk in de DMZ zetten van de Zyxel en de portforwared op tp link aanmaken. 

Of (Als je geen telefonie hebt) de Zyxel er helemaal tussen uit halen en alleen de TP-Link gebruiken

 

 

Hoi @TechRacing93,

ik ben niet super sterk onderlegt met dit soort dingen dus heb nog een paar vragen:

  • Ik heb wel telefonie dus ik kan het modem er niet tussen uithalen?
  • als ik in dmz 192.168.0.17 invul (het ip adres wat mijn tp link krijgt zet ik dan niet erg veel open voor buiten af of is dat geen verschil? (mijn nas heeft wel een sterk wachtwoord)
  • ik moet dus de dmz invullen en nog een extra regel port forwarding doen? dan krijg ik 2 regels? 192.168.0.109 met poort 57846 en een regel 192.168.0.17 en welke poort moet ik hier dan invullen?
  • Boris zei in het begin van dit topic dat ik mijn poort nummer moet veranderen naar een andere en niet 57846, waarom is dit en welk poortnummer word dan wel geadviseerd? ik heb dit poort nummer gekozen omdat dit een random poort nummer is en iets lastiger geraden word omdat er vaak gezocht word naar poort nummer 22
Reputatie 6
Badge +3

Hoi @TechRacing93,

ik ben niet super sterk onderlegt met dit soort dingen dus heb nog een paar vragen:

  • Ik heb wel telefonie dus ik kan het modem er niet tussen uithalen?
  • als ik in dmz 192.168.0.17 invul (het ip adres wat mijn tp link krijgt zet ik dan niet erg veel open voor buiten af of is dat geen verschil? (mijn nas heeft wel een sterk wachtwoord)
  • ik moet dus de dmz invullen en nog een extra regel port forwarding doen? dan krijg ik 2 regels? 192.168.0.109 met poort 57846 en een regel 192.168.0.17 en welke poort moet ik hier dan invullen?
  • Boris zei in het begin van dit topic dat ik mijn poort nummer moet veranderen naar een andere en niet 57846, waarom is dit en welk poortnummer word dan wel geadviseerd? ik heb dit poort nummer gekozen omdat dit een random poort nummer is en iets lastiger geraden word omdat er vaak gezocht word naar poort nummer 22

 

  • Het kan maar dan wordt het lastiger, dus laten we het niet doen :) 
  • Al het verkeer wordt doogestuurd naar de TP-Link, welke dan weer de beveiliging doet voor de NAS
  • Als je de DMZ doet hoef je geen port forwared to doen in de Zyxel, maar nog wel eentje in de TP-Link naar je NAS
  • Als het al een random poort is is het al goed genoeg :) 

 

  • ik moet ook de firewall op laag zetten denk ik klopt dat?
  • volgens mij is het een random poort of zit ik er naast?

Het werkt nog niet. 

Op mijn router de poort nog steeds open staan

op het modem dmz aangezet:

 

 

fire wall op het modem staat op laag zoals het moet volgens de tekst

 

Reputatie 6
Badge +3

op het modem dmz aangezet:

 

 

Kijken naar je eerdere screenshot de TP Link heeft 192.168.1.17 (ipv 192.168.0.17) 😉

op het modem dmz aangezet:

 

 

Kijken naar je eerdere screenshot de TP Link heeft 192.168.1.17 (ipv 192.168.0.17) 😉

Heb ik ook al geprobeerd maar maakt geen verschil

 

Reputatie 7
Badge +3

@Daniel266

Zorg er eerst voor dat de router achter je Zyxel een Fixed IP heeft, want in een DMZ regel gewoon een IP opgeven die je wilt … gaat niet werken.

Voor alle duidelijkheid, Subnet 1 => Zyxel LAN en Subnet 0 => TP LAN. Dus de DMZ regel in de Zyxel moet aangemaakt worden in Subnet 1.

 

@Daniel266

Zorg er eerst voor dat de router achter je Zyxel een Fixed IP heeft, want in een DMZ regel gewoon een IP opgeven die je wilt … gaat niet werken.

Voor alle duidelijkheid, Subnet 1 => Zyxel LAN en Subnet 0 => TP LAN. Dus de DMZ regel in de Zyxel moet aangemaakt worden in Subnet 1.

 

ik heb ook niet zomaar wat ingevuld maar ter informatie ik heb alle lan ip adressen al ingevuld gehad en niks werkte

192.168.0.1 (basis van router)

192.168.1.1 (ip adres zyxel)

192.168.0.17 (ip adres router)

192.168.1.17 (ip adres met 1)

192.168.0.109 (ip adres nas)

Meer smaken zijn er volgens mij niet

 

@Daniel266

Zorg er eerst voor dat de router achter je Zyxel een Fixed IP heeft, want in een DMZ regel gewoon een IP opgeven die je wilt … gaat niet werken.

Voor alle duidelijkheid, Subnet 1 => Zyxel LAN en Subnet 0 => TP LAN. Dus de DMZ regel in de Zyxel moet aangemaakt worden in Subnet 1.

 

ik heb ook niet zomaar wat ingevuld maar ter informatie ik heb alle lan ip adressen al ingevuld gehad en niks werkte

192.168.0.1 (basis van router)

192.168.1.1 (ip adres zyxel)

192.168.0.17 (ip adres router)

192.168.1.17 (ip adres met 1)

192.168.0.109 (ip adres nas)

Meer smaken zijn er volgens mij niet

 

Tja, ik heb min of meer hetzelfde gehad na overstappen….

“Om de instellingen van uw NAS te resetten, drukt u gedurende vier seconden op de RESET -knop tot u een pieptoon hoort.4 5 Om meer te weten over het resetten van uw Synology NAS, raadpleeg deze tutorial voor DSM 6.2.3 en lager en deze tutorial voor DSM 6.2.4 en hoger.

Nadat u uw Synology NAS hebt gereset, kan het LAN IP -adres wijzigen en wordt het admin -wachtwoord opnieuw ingesteld."

 

Heeft voor mij de oplossing gebracht.

Reputatie 2

@Daniel266

Zorg er eerst voor dat de router achter je Zyxel een Fixed IP heeft, want in een DMZ regel gewoon een IP opgeven die je wilt … gaat niet werken.

Voor alle duidelijkheid, Subnet 1 => Zyxel LAN en Subnet 0 => TP LAN. Dus de DMZ regel in de Zyxel moet aangemaakt worden in Subnet 1.

 

ik heb ook niet zomaar wat ingevuld maar ter informatie ik heb alle lan ip adressen al ingevuld gehad en niks werkte

192.168.0.1 (basis van router)

192.168.1.1 (ip adres zyxel)

192.168.0.17 (ip adres router)

192.168.1.17 (ip adres met 1)

192.168.0.109 (ip adres nas)

Meer smaken zijn er volgens mij niet

 

Tja, ik heb min of meer hetzelfde gehad na overstappen….

“Om de instellingen van uw NAS te resetten, drukt u gedurende vier seconden op de RESET -knop tot u een pieptoon hoort.4 5 Om meer te weten over het resetten van uw Synology NAS, raadpleeg deze tutorial voor DSM 6.2.3 en lager en deze tutorial voor DSM 6.2.4 en hoger.

Nadat u uw Synology NAS hebt gereset, kan het LAN IP -adres wijzigen en wordt het admin -wachtwoord opnieuw ingesteld."

 

Heeft voor mij de oplossing gebracht.

Ook hier hetzelfde probleem! Eigen router met vLAN ingesteld en daarna problemen met het bereiken van de NAS (intern). Simpele reset van netwerkinstellingen heeft het probleem verholpen. 

Reageer