Beantwoord

TMobile Glas haalt max 100Mb/s


Reputatie 1

Heb sinds 2 weken TMobile Glas 1000Mb/s. Zyxel T50, Converter: Huawei. 

Voor het probleem: zie plaatje hierboven. Volgens de Interfacestatus komt er op de WAN 1000M binnen maar wordt er bedraad via de LAN1 en LAN4 poort op 100M gelimiteerd. Ik heb al op diverse fora gezien dat dit een bekend probleem is. Krijg het via de klantenservice niet opgelost.

 

Heb al harde resets geprobeerd, andere kabels, verschillende devices aangesloten zoals 2 laptops en 1 PC. Maar continu hetzelfde probleem: het lijkt of de Zyxel alle poorten op maximaal 100M zet. Het gekke is dat mijn vorige provider met dezelfde kabels en devices maar ander modem (namelijk Ziggo) ik probleemloos 1 Gieg haalde.

 

Wie kan mij helpen? 

icon

Beste antwoord door Anonymous 27 March 2022, 16:45

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

67 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Leon50 

Mogelijk kunnen de apparaten aangesloten op LAN 1 en 4 maximaal 100 Mbps aan. Om welke apparaten gaat het en gebruik je hier een switch tussen?

Sluit eens een laptop rechtstreeks op de modem aan met minimaal een CAT5E kabel en doe daarna eens een speedtest met de Ookla speedtest app.

Reputatie 1

Reeds gedaan: maakt geen verschil. Zoals je kunt lezen in mijn originele post: AL mijn apparaten haalden eerder 1 Gieg. Dus dat kan het niet zijn. 

Reputatie 1

Het is in ieder geval niet iets generieks van de Zyxel

 

Reputatie 7
Badge +14

Ik heb ook een LAN poort met 100Mbit en een LAN poort met 1000 Mbit. Dat is inderdaad door de achterliggende apparatuur. 

Reputatie 1

Maar dat is best gek toch? Drie verschillende apparaten die eerder gewoon 1000M haalden via een ander modem en nu via de T50 maar 100M. De enige variabele dat is veranderd is de T50. Dan kan je moeilijk de achterliggende apparaten als oorzaak aanmerken.

Reputatie 7
Badge +15

@Leon50 

Kan je eens de stroom van de mediaconverter halen of de internetkabel tussen mediaconverter en modem vervangen?

Reputatie 1

@Leon50

Kan je eens de stroom van de mediaconverter halen of de internetkabel tussen mediaconverter en modem vervangen?

Beide zojuist nog eens gedaan: zelfde resultaat. Poort LAN1 blijft max 100M geven

@Leon50,

 

welk apparaat is er aangesloten op LAN1? Een STB van T-Mobile en vele andere IPTV ontvangers hebben maar een 100Mbps aansluiting. 

De stappen die ik altijd als 1ste uitvoer zijn: 

  • Mediaconvertor stroomloos maken
  • Zyxel T-50 stroomloos maken
  • Bakkie koffie en peukie (10/15 minuten)
  • Mediaconvertor weer aansluiten
  • 5 minuten wachten
  • Zyxel T-50 weer aansluiten
  • Weer bakkie koffie en peukie (10/15 minuten)

Na het laatste bakkie ga ik pas inloggen en speedtests uitvoeren enz...

Reputatie 1

@Leon50,

 

welk apparaat is er aangesloten op LAN1? Een STB van T-Mobile en vele andere IPTV ontvangers hebben maar een 100Mbps aansluiting. 

De stappen die ik altijd als 1ste uitvoer zijn: 

  • Mediaconvertor stroomloos maken
  • Zyxel T-50 stroomloos maken
  • Bakkie koffie en peukie (10/15 minuten)
  • Mediaconvertor weer aansluiten
  • 5 minuten wachten
  • Zyxel T-50 weer aansluiten
  • Weer bakkie koffie en peukie (10/15 minuten)

Na het laatste bakkie ga ik pas inloggen en speedtests uitvoeren enz...

Op LAN1 is een PC aangesloten.

 

Heb jouw stappen exact zo uitgevoerd (glaasje sauvignon blanc in plaats van bakkie met peuken) maar helaas: resultaat is nog steeds max snelheid van 100M per poort. 

@Leon50

inmiddels hier pilsje erbij gepakt, cheerz..!!!

Wat je nog zou kunnen proberen is een netwerk reset aangezien je van Ziggo afkomt.

Ga naar cmd, windows toets en tegelijk de r, daar typ je cmd en als administrator uitvoeren en dan de onderstaande stappen doorlopen:

  1. ipconfig /release en dan Enter
  2. ipconfig /flushdns en dan Enter
  3. ipconfig /renew en dan Enter (Deze uitvoering kan even duren soms)
  4. netsh int ip reset en dan Enter (Indien gevraagd om te herstarten, niet doen, ga naar stap 5)
  5. netsh winsock reset en dan Enter

Hierna je pc herstarten.

Reputatie 1

@Leon50

inmiddels hier pilsje erbij gepakt, cheerz..!!!

Wat je nog zou kunnen proberen is een netwerk reset aangezien je van Ziggo afkomt.

Ga naar cmd, windows toets en tegelijk de r, daar typ je cmd en als administrator uitvoeren en dan de onderstaande stappen doorlopen:

  1. ipconfig /release en dan Enter
  2. ipconfig /flushdns en dan Enter
  3. ipconfig /renew en dan Enter (Deze uitvoering kan even duren soms)
  4. netsh int ip reset en dan Enter (Indien gevraagd om te herstarten, niet doen, ga naar stap 5)
  5. netsh winsock reset en dan Enter

Hierna je pc herstarten.

Yess, cheers mate.

 

Alle stappen succesvol uitgevoerd maar nog steeds deze resultaten van de speedtest: 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Leon50

Heb je thuis een VLAN ondersteunende router waarin je VLAN 300 kan configureren en daarmee eens kijken of dan alles goed werkt met de juiste snelheid?

Het stroom loos maken van het glasvezel kastje lijkt mij zinloos 

@Leon50 kun je eens een (fabriek) reset proberen van de t50 

Als ik het start bericht zo lees lijkt mij het probleem in de t50 te zitten 

Zie dit topic 

 

Reputatie 1

Het stroom loos maken van het glasvezel kastje lijkt mij zinloos 

@Leon50 kun je eens een (fabriek) reset proberen van de t50 

Als ik het start bericht zo lees lijkt mij het probleem in de t50 te zitten 

Zie dit topic 

 

 

Factory reset gedaan met een paperclip. Daarna weer online gekomen: snelheid nog steeds hetzelfde.

 

Ik heb deze community, Tweakers en nog wat internationale fora afgespeurd; maar nergens is een oplossing voor dit probleem te vinden. Het lijkt er inderdaad op dat de T50 de LAN poorten limiteert naar 100Mb/s. 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Leon50, er is momenteel geen bug bekend op de Zyxel waarbij dit probleem naar voren komt. Wel hebben we in het verleden bugs gehad die zich als zodanig gedroegen, maar dat zou nu niet meer moeten optreden. Ik wil graag nog een aantal checks met je doen: je gaf eerder aan getest te hebben met een cat 5e UTP-kabel (internetkabel), weet je 100 procent zeker dat je geen cat 5 gebruikt voor de test? Kun je de computer aansluiten op een andere LAN-poort achterop het modem? Dan controleer ik meteen de poortsnelheid. Je kunt hiervoor LAN 1, 2 of 4 gebruiken. 

Er worden geenszins poortsnelheden gelimiteerd op de Zyxel, laat dat duidelijk zijn. Het kan hooguit zo zijn dat het Zyxel modem bij jou toevallig een bug ervaart of een verminderde poortsnelheid doorgeeft wegens apparatuur of een bug.

Reputatie 1

Goedemorgen @Leon50, er is momenteel geen bug bekend op de Zyxel waarbij dit probleem naar voren komt. Wel hebben we in het verleden bugs gehad die zich als zodanig gedroegen, maar dat zou nu niet meer moeten optreden. Ik wil graag nog een aantal checks met je doen: je gaf eerder aan getest te hebben met een cat 5e UTP-kabel (internetkabel), weet je 100 procent zeker dat je geen cat 5 gebruikt voor de test? Kun je de computer aansluiten op een andere LAN-poort achterop het modem? Dan controleer ik meteen de poortsnelheid. Je kunt hiervoor LAN 1, 2 of 4 gebruiken. 

Er worden geenszins poortsnelheden gelimiteerd op de Zyxel, laat dat duidelijk zijn. Het kan hooguit zo zijn dat het Zyxel modem bij jou toevallig een bug ervaart of een verminderde poortsnelheid doorgeeft wegens apparatuur of een bug.

 

Hai Jason,

 

Dank voor je reactie. Ik waardeer dat, maar alle checks die je voorstelt heb ik reeds meerdere malen gedaan. Wat ik heb getest:

Meerdere devices getest: 2 laptops en 1 PC

Alle LAN poorten

Verschillende kabels (allemaal cat6 geen cat5E), waarvan 1 nieuwe opgestuurd door TMobile

Reset van de T50 en media converter

Aanvullend: alle devices en kabels werkten eerder op 1G/s van andere provider. De enige variabele dat is veranderd is de T50 ipv Ziggo modem. 

 

Wel raar dat er een antwoord is gemarkeerd in dit topic en het probleem niet opgelost is

Dit lijkt mij een defect in de T50 modem/router

Reputatie 1

Wel raar dat er een antwoord is gemarkeerd in dit topic en het probleem niet opgelost is

Dit lijkt mij een defect in de T50 modem/router

 

Dat heb ik al meerdere keren hier gezien binnen deze community. Voor alle duidelijkheid: probleem is nog niet opgelost. Het gemarkeerde antwoord was NIET de oplossing!

Reputatie 1

Goedemorgen @Leon50, er is momenteel geen bug bekend op de Zyxel waarbij dit probleem naar voren komt. Wel hebben we in het verleden bugs gehad die zich als zodanig gedroegen, maar dat zou nu niet meer moeten optreden. Ik wil graag nog een aantal checks met je doen: je gaf eerder aan getest te hebben met een cat 5e UTP-kabel (internetkabel), weet je 100 procent zeker dat je geen cat 5 gebruikt voor de test? Kun je de computer aansluiten op een andere LAN-poort achterop het modem? Dan controleer ik meteen de poortsnelheid. Je kunt hiervoor LAN 1, 2 of 4 gebruiken. 

Er worden geenszins poortsnelheden gelimiteerd op de Zyxel, laat dat duidelijk zijn. Het kan hooguit zo zijn dat het Zyxel modem bij jou toevallig een bug ervaart of een verminderde poortsnelheid doorgeeft wegens apparatuur of een bug.

 

Hai Jason, zie ook even dit topic in deze community:

Is van 1 jaar terug. Zelfde probleem en niet opgelost ook. 

Reputatie 1

Probleem is nog steeds niet opgelost: ik betaal voor een 1000Mb/s verbinding en krijg maar 100Mb/s. Ben al 3 weken aan het bellen met de klantenservice van T-Mobile en die beloven iedere keer van alles. Er zou nu een monteur langskomen en die zouden bellen voor een afspraak. Maar ook dat is niet gebeurd. 

 

Ik ben echt zwaar ontevreden hoe T-Mobile deze case behandelt. 

Reputatie 7
Badge +15

@Leon50

Tot de tijd dat je misschien een vervangende modem krijgt om te testen kan je misschien eens via marktplaats of op het internet een goedkope router aanschaffen van TP-LINK of Asus bijvoorbeeld, zorg dat deze VLAN ondersteuning heeft. Hierop VLAN 300 configureren en daarmee eens kijken of je de 1000 Mbps dan wel haalt.

Reputatie 7
Badge +14

De Zyxel firmware ondersteund echt wel 1Gbit op LAN.

Bij mij zijn op poort 2 en 4 lokale apparaten aangesloten en op poort 3 mijn ethernet switch voor de rest van het huis.

@Leon50

Tot de tijd dat je misschien een vervangende modem krijgt om te testen kan je misschien eens via marktplaats of op het internet een goedkope router aanschaffen van TP-LINK of Asus bijvoorbeeld, zorg dat deze VLAN ondersteuning heeft. Hierop VLAN 300 configureren en daarmee eens kijken of je de 1000 Mbps dan wel haalt.

Dat lijkt mij erg als zoiets zal moeten 

En hoe wil je dit doen als Leon ook een thuis telefoon gebruikt 

Ik moet wel zeggen dat ik al jaren een fritzbox gebruik

Maar dan met kpn glasvezel alles in een 

Een fritzbox zal hier ook goed op kunnen werken 

Die provider modem/router ben ik geen voorstander van 

Maar in dit geval zal gewoon deze t50 moeten worden omgeruild

 

Reputatie 1

@Leon50

Tot de tijd dat je misschien een vervangende modem krijgt om te testen kan je misschien eens via marktplaats of op het internet een goedkope router aanschaffen van TP-LINK of Asus bijvoorbeeld, zorg dat deze VLAN ondersteuning heeft. Hierop VLAN 300 configureren en daarmee eens kijken of je de 1000 Mbps dan wel haalt.

Dat lijkt mij erg als zoiets zal moeten 

En hoe wil je dit doen als Leon ook een thuis telefoon gebruikt 

Ik moet wel zeggen dat ik al jaren een fritzbox gebruik

Maar dan met kpn glasvezel alles in een 

Een fritzbox zal hier ook goed op kunnen werken 

Die provider modem/router ben ik geen voorstander van 

Maar in dit geval zal gewoon deze t50 moeten worden omgeruild

 

 

Natuurlijk kan ik zelf van alles gaan aanschaffen en zelf proberen dit probleem op te lossen. Maar ik denk dat het tijd wordt dat T-Mobile zijn verantwoordelijkheid pakt en zelf een monteur langs stuurt met een andere modem. Zodra ik zelf aan de slag moet is het tijd om een andere provider te kiezen. 

Reputatie 7
Badge +15

@peter-keetfm 

Als het modem omgeruild kan worden dan is dat natuurlijk het beste, een Fritzbox is ook een optie en je hebt dan meteen meteen meer vrijheid qua instellingen en functies.