Traag DSL internet en hoge latency


Hoi,
Sinds eind december ben ik overgestapt van Ziggo naar T-Mobile DSL en ervaar sindsdien al problemen met internet.
Ik merk het met name in het traag laden van diverse internet sites, maar zeker ook bij gebruik met Microsoft Flight Simulator 2020 die soms extreem hoge latency geeft met verbinding van de West Europe diensten.
Wanneer ik problemen ervaar dan zie ik in MSFS ook een latency van meer dan 200ms met de Azure West Europe servers. Enige oplossing is om de Zyxel modem te resetten waarna de latency weer rond de 10ms zit.
Deze actie moet ik nu gemiddeld 1-2x per week uitvoeren.

Kan iemand mij helpen om dit probleem te verhelpen?


This topic has been closed for comments

13 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @arnold53 

Heb je de modem ook rechtstreeks aangesloten op het ISRA punt waar ook de KPN kabel binnenkomt en niet via een 2de aansluitpunt?

Is je laptop/pc ook bedraad verbonden?

@Waqqas  Modem zit rechtstreeks op het ISRA punt en de PC is bedraad aangesloten.

Reputatie 7
Badge +15

@arnold53 

Kan je eens een speedtest doen met de Ookla speedtest app op je pc en de uitslag hier delen? Waarschijnlijk heb je ergens te maken met een bridge tap wat voor een mindere verbinding zorgt.

En wat voor een soort ISRA heb je?

@Waqqas 
Dit is de speedtest van mijn 50/30 abbo en nadat ik gisteren een modem reset heb uitgevoerd.
https://www.speedtest.net/nl/result/13103862418.png

Het ISRA punt zier er uit als op dit plaatje.
De modem zit aangesloten op de linker poort, waar ook de rode en blauwe draad zitten. Op de rechter poort zitten de oranje en witte draad.
 

 

Reputatie 7
Badge +15

@arnold53 

Als de modem rechtstreeks op lijn 1 zit dan zal de huisinstallatie wel goed zitten.

De snelheid lijkt mij gemeten via het mobiele netwerk? Blijft de snelheid en ping ook goed op een later moment wanneer je de problemen ervaart?

@arnold53

Als de modem rechtstreeks op lijn 1 zit dan zal de huisinstallatie wel goed zitten.

De snelheid lijkt mij gemeten via het mobiele netwerk? Blijft de snelheid en ping ook goed op een later moment wanneer je de problemen ervaart?

Dat heb ik nog niet getest. Zal dat doen als het issue zich weer voordoet.
En de snelheid is gemeten vanaf een laptop bedraad. Dus ik weet niet hoe je denkt dat dit via een mobiel netwerk is.

 

Reputatie 7

Hi @arnold53,

Thanks voor je bericht! Ik denk ook graag met je mee. 

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Met bovenstaande stappen hebben we het direct inzichtelijk voor de technische dienst en kunnen we je verder helpen. Laat je me het weten? 

Hi @arnold53,

Thanks voor je bericht! Ik denk ook graag met je mee. 

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Met bovenstaande stappen hebben we het direct inzichtelijk voor de technische dienst en kunnen we je verder helpen. Laat je me het weten? 

Ik ga de gevraagde info verzamelen en kom er binnenkort op terug.

Toch wil ik opmerken dat er intern niets is veranderd in het netwerk of pc. Het probleem is dus ontstaan met de overstap van Ziggo coax naar T-Mobile DSL. En ook omdat het resetten van de modem het probleem verhelpt, ben ik ervan overtuigd dat het in die hoek gezocht moet worden.

Reputatie 1

Misschien kan het zijn dat de modem defect is. Of dat je isra punt het niet goed doet. Ik had dezelfde probleem ook. Ik had een monteur gebeld en hij heeft een nieuwe geïnstalleerd. Misschien dat u een monteur belt/afspraak maakt.

@Boris 

Inmiddels heb ik weer een paar keer de verstoring ondervonden, maar niet alle gevraagde informatie op kunnen halen.

Zoals je in de volgende afbeelding kan zien is de response tijd op MS Azure diensten 250ms. Dit resulteert er tevens in dat alles wat via internet gaat enorm traag is. Overigens is niet alleen Azure traag, maar alles via internet is dan traag.

Ook Speedtest was dusdanig traag dat het niet mogelijk was om een geschikte server te vinden, met als resultaat dat hij eindeloos op verbinden bleef staan. Dit was zowel op de Windows app als in de browser, en is getest op mijn pc, laptop en iPad. Om uit te sluiten dat het aan de cliënt lag.


Hierbij nog de gevraagde ipconfig.



Aangezien het probleem zich voordoet op meerdere apparaten in huis kunnen we uitsluiten dat het aan mijn situatie/configuratie ligt. Zoals ik eerdere berichten al aangaf is er in niets veranderd, behalve de overstap van Ziggo naar T-mobile. Dus de oorzaak moet dan ook in de modem of de verbinding gezocht worden.

Want op het moment dat internet zeer traag is dan is de oplossing om de modem te herstarten, waar na alles weer goed functioneerde. Meestal voer ik de reboot uit via de webinterface van de modem, maar ik heb soms ook ondervonden dat deze niet bereikbaar is als het probleem zich voordoet. Dan zit er niet anders op dan een power cycle uit te voeren.

Voor de compleetheid volgt hier nog een screenshot van Speedtest na de reboot van de modem, die toen ook weer werkte.


Ik hoop toch echt dat jullie met een oplossing komen, want dat is niet prettig.

Hopelijk hoor ik spoedig iets.

 

Nogsteeds geen reactie @Boris 

En de problemen blijven bestaan.

vanochtend wederom extreem traag, waardoor thuiswerken met Teams niet mogelijk is.

en na reboot modem werkt Teams weer, maar zijn bepaalde website niet bereik, b.v. YouTube. 
 

Ik heb enorme spijt dat ik na 14 jaar Ziggo klant ben overgestapt naar T-mobile. In die 14 jaar nog nooit zoveel ellende met internet gehad als nu in een half jaar.

En de problemen blijven bestaan.

vanochtend wederom extreem traag, waardoor thuiswerken met Teams niet mogelijk is.

en na reboot modem werkt Teams weer, maar zijn bepaalde website niet bereik, b.v. YouTube. 
 

Ik heb enorme spijt dat ik na 14 jaar Ziggo klant ben overgestapt naar T-mobile. In die 14 jaar nog nooit zoveel ellende met internet gehad als nu in een half jaar.

Ik heb precies hetzelfde probleem en klaag ook al sinds januari. Latency neemt opeens sterk toe en/of delen van het internet worden langzaam onbereikbaar. Beetje alsof je slecht GPS bereik hebt op je navigatie.

Het is niet puur het modem lijkt het. Er is iets raars aan het T-mobile netwerk, als je op dit forum zoekt speelt het probleem al jaren. Een eigen DNS instellen helpt een beetje, met als nadeel dat je verbinding niet zozeer stroperig wordt maar gewoon kapot gaat.

VPN gebruiken, eigen DNS en dagelijks modem resetten lijkt de enige oplossing.