Beantwoord

Traag internet na 20u

  • 13 October 2022
  • 45 reacties
  • 869 Bekeken

Sinds kort hebben wij internet via de glasvezel. Dat werkt prima, tot een uurtje of 20:00 ’s avonds; dan krijgen we opeens een heel langzame connectie. Het duurt heel lang voordat de server contact heeft. Zodra deze eindelijk is gevonden (wat lang kan duren), werkt bijv de streamingdienst wel naar behoren. Maar elke nieuwe website of aflevering duurt opnieuw enorm lang.

 

We stapten over naar glasvezel om een stabielere verbinding te krijgen, maar nu gaan we er alleen maar op achteruit.

icon

Beste antwoord door Lisa 20 October 2022, 15:33

Bekijk origineel

45 reacties

Reputatie 7

Hi @ErikHo, heel fijn dat je zo helder de situatie in kaart brengt! Hier gaan we iets aan doen, want ook in de avonduren hoor je van een goedwerkende verbinding te genieten. Ter check: heb je toevallig ook een eigen router aangesloten of gebruik je enkel de apparatuur van T-Mobile? Onder het mom van ‘je weet maar nooit', wil ik vragen of je kunt checken of alle kabels goed zijn aangedrukt. Kun je dat nalopen? Als dit geen verschil uitmaakt, dan wil ik je vragen of je een ander LAN-poort op het modem kunt uitproberen. Het handige aan het Zyxel modem is dat alle vier de LAN-poorten geschikt zijn voor internet. 

Ik hoor heel graag van je of het hierna weer werkt zoals het hoort, want daar wil ik voor zorgen! 💪

Hey! Dank voor je antwoord. De apparatuur in gebruik is uitsluitend van T-mobile, en ook na het wisselen van alle lan-poorten is het probleem nog steeds hetzelfde; rond een uur of 20:00 wordt de verbinding erg traag. Dit blijft de rest van de avond zo.

Reputatie 7

Hi @ErikHo, merci voor de aanvulling - helemaal helder! Zou je nog een factory reset van het modem kunnen uitvoeren? In het onderstaande topic lees je hoe je dit doet: 

Lost dit de snelheidsproblemen in de avonduren op? Zo niet, dan ontvang ik graag nog enkele screenshots van je en dan ga ik onze monteursservice Guidion voor jou aansturen:

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren.
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen.
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is).

Thanks! 🍀

Reputatie 7
Badge +4

Als kleine aanvulling plaats ook screenshots met snelheidstests overdag wanneer de verbinding wel naar behoren werkt. Dan kunnen deze meteen worden meegenomen tijdens het onderzoek. 

Naar wie kan ik de screenshots sturen? Die wil ik liever niet op dit openbare forum kwijt ivm privacy.

 

Reputatie 7
Badge +8

@ErikHo Je kunt eventueel privacy gevoelige informatie op de screenshots wegblurren. Via een privébericht is het namelijk niet mogelijk om screenshots te sturen. Een andere optie is bijvoorbeeld een Wetransfer bestand te maken en de downloadlink met ons te delen. Dan moet het ook lukken! 😁

Bij deze de downloadlink naar twee screenshots (overdag) en een filmpje van een test in de avond. Zoals je kan zien krijgt de speedtest soms helemaal geen verbinding, en wanneer deze verbinding krijgt duurt het even voordat er iets gebeurd. En dat is aan de hand bij van alles: mail openen, muziek luisteren, films kijken - het duurt (soms heel lang) voordat de app of website verbinding krijgt met de server. Soms geeft ie ‘t gewoon op (no connection), en soms duurt het oneindig voordat je iets kan bekijken/beluisteren. En daarbij zie je in de video dat de snelheid bij lange na niet de 100mb/s haalt die is beloofd met glasvezel. Niet okee, en tot nu toe ben ik erg ontevreden over het overstappen naar het zogenaamd ‘stabiele en snelle’ glasvezel van T-mobile. 

Zelfs het plaatsen van deze comment duurt om de een of andere reden nu in de avond oneindig lang....

https://wetransfer.com/downloads/3b6055d8dd86d735de9fae3a254ce6a020221110193117/5acd576983edcf00128cd330dabecaf720221110193138/dea029

 

 

 

 

Hier nog een gebruiker van T-Mobile Glasvezel met exact hetzelfde probleem. Overdag alles prima, s’avonds een brok ellende. Modem herstarten etc. het heeft geen effect.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @ErikHo & @hubkesdag,

Bedankt voor jullie meldingen! Het viel mij op dat er een aantal klanten traag bekabeld Internet hebben in de avonduren voor een specifieke netwerkbeheerder waar wij mee samenwerken. Hiervoor heb ik inmiddels dit topic opgericht: 11-11-2022 Mogelijk 's avonds traag bekabeld Internet.

@hubkesdag graag neem ik jouw dossier ook mee in de navraag die ik hiervoor heb uitgezet, alleen heb je jouw Community account nog niet gekoppeld aan jouw T-Mobile Thuis account. Daarom wil ik je graag vragen om de volgende gegevens met mij te delen in een privébericht:

  • Postcode en huisnummer.
  • Jouw geboortedatum.
  • De laatste vier cijfers van je IBAN.

 

Ik hoop jullie snel meer duidelijkheid te kunnen geven!

Reputatie 7
Badge +4

Zoals te lezen is in de update in het gelinkte topic achten wij de kans zeer klein dat dit een algemeen probleem kan zijn omdat iedereen op aparte servers zit. 

Met de duidelijke en adequate informatie die wij tot nu toe van je hebben gekregen @ErikHo stuur ik graag een Guidion monteur bij je langs. De monteur zal reserve bekabeling en apparatuur bij zich hebben en ik weet zeker dat de monteur een hoop voor je kan betekenen. Binnenkort ontvang je van hen een email en SMS met daarin een link naar hun digitale agenda. Hiermee moet dit snel opgelost zijn! 😃

@hubkesdag graag kijk ik voor jou naar een oplossing op maat. Zou je daarvoor de gevraagde gegevens alsnog door kunnen sturen. Samen hebben we vast snel de onderste steen boven! 🙂

Monteur is net geweest, maar voor hem is het ook een raadsel. Alles lijkt in orde, en strookt niet met het gegeven dat alles overdag prima werkt, maar in de avond niet meer. Ik kijk het vanavond en morgen even aan, mocht het dan nog steeds niet in orde zijn is mij geadviseerd opnieuw hier aan de bel te trekken. Dank voor de inzet in ieder geval!

Reputatie 7

Hi @ErikHo, dankjewel voor deze terugkoppeling! Ik had gehoopt dat de monteur het mysterie kon ontrafelen en op kon lossen. Fijn dat je het even hebt aangekeken. Kun je al aangeven of het gisteravond beter was dan voorheen? Zo niet, dan ga ik hier namelijk graag voor je achteraan. 

Hi @ErikHo, dankjewel voor deze terugkoppeling! Ik had gehoopt dat de monteur het mysterie kon ontrafelen en op kon lossen. Fijn dat je het even hebt aangekeken. Kun je al aangeven of het gisteravond beter was dan voorheen? Zo niet, dan ga ik hier namelijk graag voor je achteraan. 

Hoi Lisa, het probleem is helaas niet opgelost, het is nog steeds hetzelfde euvel. Ik hoor graag wat de volgende stappen zijn. Dank!

Reputatie 7
Badge +5

Dank voor het doorgeven @ErikHo! Het onderzoek loopt nog, we houden je op de hoogte. Voor nu toch een fijne zondag toegewenst!

Dank voor het doorgeven @ErikHo! Het onderzoek loopt nog, we houden je op de hoogte. Voor nu toch een fijne zondag toegewenst!

Fijn, ik ben blij dat er iets wordt ondernomen. Op welke termijn kan ik iets verwachten? Het is niet de eerste keer dat ik bij T-mobile met een vage belofte eindeloos heb mogen wachten (en uiteindelijk opnieuw zelf erachteraan te gaan) op verbetering.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @ErikHo, je kunt binnen maximaal vijf werkdagen een concrete update/de oplossing verwachten. Uiteraard streven we ernaar dit te versnellen waar mogelijk! 

Mochten we tussentijds een update tegen het lijf lopen, dan delen we die direct met je in dit topic.

 

Hoi @ErikHo, je kunt binnen maximaal vijf werkdagen een concrete update/de oplossing verwachten. Uiteraard streven we ernaar dit te versnellen waar mogelijk! 

Mochten we tussentijds een update tegen het lijf lopen, dan delen we die direct met je in dit topic.

 

Goed, inmiddels zijn we meer dan een week verder, en ik heb nul reactie en nul verbetering. Nogmaals de vraag: op welke termijn kan ik verbetering verwachten? 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @ErikHo, er is inderdaad nog niets gebeurd, ik weet niet waarom dit zo lang stil bleef staan, maar ik heb wel een antwoord losgeweekt bij onze techneuten: er valt niets te zien in de verbinding aan onze kant. Het verzoek vanuit de techneuten is dan ook om drie verschillende speedtesten van voor én na 20:00 uur 's avonds aan te leveren in dit topic. Dan stuur ik die door naar hen en kunnen we het onderzoek heropenen. 

Zou je gebruik willen maken van onderstaand format, alsjeblieft? Ik stuur het dan meteen door zodra we zes controlemomenten hebben verzameld:

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?

 

Zeker, die screenshots ga je krijgen. Maar m’n vertrouwen wordt nu niet veel groter in de uitkomst… ik héb al screenshots gestuurd, van middag en avond.
 

Het probleem zit niet in mijn (bekabelde of wifi verbonden) computer; het probleem is op elk device hetzelfde. Nogmaals; zodra er contact is met de server, is de verbinding snel genoeg. Maar dat contact met de server duurt erg lang, het laden van een website/internetradiostation/video duurt erg lang, maar zodra de verbinding er eindelijk is, werkt t naar behoren.  

 

De verbinding zelf is geen probleem (waarom ik dus denk dat het niet aan de hand van screenshots opgelost gaat worden), het is de tijd die het duurt voordat er contact is met de server. 

Goed, bij deze een link naar drie schermopnames van een speedtest. 

De eerste twee overdag, de derde in de avond. 

Bij de derde zie je duidelijk dat er meermaals geen of zeer trage verbinding tot stand komt. Dit gebeurd via een bekabelde computer, maar ook via de wifi. 

Ik zou het waarderen als hier nu snel op gehandeld kan worden, we worden er goed chagrijnig van inmiddels...

https://wetransfer.com/downloads/1a9b7d25fc3a4ac3ad38e3c07675806520221208190933/8b3f33c4aa4a18e1d8d3e88116b8080720221208190956/1b7459

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @ErikHo, op jouw tests zie ik een snelheid van om en nabij de 70 Mbit/s, dit ligt iets lager dan ons gegarandeerde minimum van 75 procent dus ik wil dit graag doorzetten, bedankt voor het aanleveren van de tests! 

Omdat ik nog één laatste check wil doen en graag het signaal wil uitsluiten, heb ik een kleine aanpassing verricht op het modem. Kun jij vanavond controleren of dit geholpen heeft, alsjeblieft?

Heel fijn, dank daarvoor. Ik hou het in de gaten, maar tot nu toe (kwart finale WK...) is er weinig verbetering te merken.

 

Maar NOGMAALS (ik weet niet in hoeveel smaken en kleuren ik het moet vertellen...) de snelheid is nog niet eens het grootste probleem - zolang er maar contact is met een server. Het contact kríjgen duurt lang. En dat alleen na 20u ‘s avonds. Hoe kan dit?

Reputatie 7

Hoi @ErikHo, dat is een zeer goede vraag. En dat gaan we tot op de bodem toe uitzoeken. Hiervoor hebben we de technische dienst ingeschakeld en zij voeren dit onderzoek uit. Zodra er meer duidelijkheid is, hoor je het van ons!

Fijn, ik ben blij dat er iets mee gaat gebeuren. Dank voor de inzet, ik ben benieuwd.

En het is inmiddels alweer meer dan een week later. Een filmpje kijken ‘s avonds zit er niet in, zelfs de internetradio doet het niet meer na 20u. Ik vraag me toch sterk af of ik hiermee niet een hele grote fout begaan door glasvezel te nemen van t-mobile wel. Ik hoop dat er voor het nieuwe jaar toch echt een oplossing komt, en ik stap zsm over naar een andere provider. 

Reageer