Beantwoord

Trage bekabelde internet verbinding ook na stappen

  • 6 September 2022
  • 24 reacties
  • 233 Bekeken

Ik heb een traag bekabelde internet verbinding van nog geen 49 mbps download en 88 mbps upload volgens jullie speedtest. 

 

Hierna heb ik de modem herstart en een andere poort geprobeerd en nog steeds is hij traag.

 

Wat is hieraan te doen?

icon

Beste antwoord door Waqqas 6 September 2022, 21:40

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Dickdale1978 

Doe de speedtest altijd met een pc/laptop bekabeld op de router en met de Ookla speedtest app. Gebruik bij een 1 Gbps verbinding minimaal een CAT5E internetkabel.

Voordat je de speedtest doet herstart dan eerst de mediaconverter door de stroom er even af te halen.

Hallo @Dickdale1978 

Doe de speedtest altijd met een pc/laptop bekabeld op de router en met de Ookla speedtest app. Gebruik bij een 1 Gbps verbinding minimaal een CAT5E internetkabel.

Voordat je de speedtest doet herstart dan eerst de mediaconverter door de stroom er even af te halen.

Allemaal gedaan/voldoe ik aan. Geen verbetering.

Reputatie 7

Hi @Dickdale1978, top dat je via deze weg aan de bel trekt! Maak je ook gebruik van een eigen router of of gebruik je enkel de apparatuur van T-Mobile? Ik wil je vragen om een andere UTP-kabel aan te sluiten. Ervaar je met een andere kabel dezelfde problemen? Als dit niet werkt, dan wil ik vragen of je een factory reset van het modem kunt uitvoeren. Hieronder lees je hoe je dit doet:

Ervaar jij na deze stappen een positief verschil? Ik hoor het graag, want ik wil dat je probleemvrij bent! 💪

Hoi Lisa, helaas nog steeds geen goed resultaat 37 down en 82 up.

Nog een keer een test gedaan 62 down en 82 up. Lijkt mij nog steeds aan de lage kant. Wat kunnen jullie nog meer voor mij doen?

Reputatie 7

Hi @Dickdale1978

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?

Bovenstaande gaat mij niet lukken omdat het een tablet van de zaak betreft waarbij ik geen bevoegdheid heb om bepaalde software te installeren. Ik zal eens overleggen met de systeembeheerder.

Overigens nog steeds een magere 40 mbps down en 88 mbps up.

Reputatie 7

Hi @Dickdale1978, dankjewel voor de aanvulling - helemaal helder! Ben je ook in de gelegenheid om dit op een ander apparaat te testen dat bekabeld is aangesloten? Of ervaar je dit issue enkel op de tablet? Mocht het enkel de tablet betreffen, dan vermoed ik dat dit aan de wifi-verbinding ligt. Aangezien een tablet niet bekabeld is aangesloten, wil ik je graag verwijzen naar het onderstaande topic: 

Kun je aangeven of één van deze stappen de oplossing was? Ik hoop het en hoor het graag van je! 🤞

Reputatie 7

Hi @Dickdale1978, mocht je in de mogelijkheid zijn om alsnog bekabeld te kunnen testen, graag. Alleen op die manier kunnen we aantonen dat er een probleem is met de verbinding. Alvast heel erg bedankt voor de genomen moeite.

Ik ben verbonden met een Surface tablet. Deze is gewoon bekabeld verbonden. Ik zal van de week de speedtest en de screenshots maken.

 

HIerbij de screenshots. De cmd kan ik niet uitvoeren.

Reputatie 7

Helemaal super @Dickdale1978! Dit geeft een duidelijk beeld. Ik heb direct de verbinding erbij gepakt en ben erg benieuwd hoe de tablet is aangesloten. Ben je wellicht in de mogelijkheid om enkel deze aan te sluiten op het modem, om vervolgens te meten? We zien terug dat er enkele lease-errors worden gezien vanuit enkele apparaten op het modem. Deze kunnen voor een verstoring zorgen. 

Ook ben ik benieuwd naar het de precieze apparaat en welke versie je daarvan gebruikt. Dit om vast te kunnen stellen of de apparatuur de snelheid wel ondersteund. Ervaar je op andere apparaten ook een te lage snelheid? 

Hoi Boris, het gaat om een Microsoft Surface tablet uit 2020 die via een Kensington docking station is aangesloten. Deze heeft een kabel vanaf de router.

 

Ik heb een andere laptop rechtstreeks op de router aangesloten en nogmaals 2 speedtesten gedaan. Hierbij de uitslag.

 

De waarden lijken mij nog steeds aan de lage kant voor hetgeen we betalen/abonnement dat we hebben. 

Helemaal super @Dickdale1978! Dit geeft een duidelijk beeld. Ik heb direct de verbinding erbij gepakt en ben erg benieuwd hoe de tablet is aangesloten. Ben je wellicht in de mogelijkheid om enkel deze aan te sluiten op het modem, om vervolgens te meten? We zien terug dat er enkele lease-errors worden gezien vanuit enkele apparaten op het modem. Deze kunnen voor een verstoring zorgen. 

Ook ben ik benieuwd naar het de precieze apparaat en welke versie je daarvan gebruikt. Dit om vast te kunnen stellen of de apparatuur de snelheid wel ondersteund. Ervaar je op andere apparaten ook een te lage snelheid? 

zie hierboven

Reputatie 7

Hoi @Dickdale1978, thanks voor je terugkoppeling en duidelijke omschrijving! Ik vind het wonderbaarlijk dat beide speedtests rond dezelfde snelheid liggen, waardoor ik graag wil checken of deze niet door de UTP-kabel wordt begrensd. Ben je in de mogelijkheid een andere UTP-kabel te gebruiken dan je nu gebruikt? Daarbij is het verstandig te denken aan een CAT5e kabel of hoger. Ik hoor het graag van je!

Hoi @Dickdale1978, thanks voor je terugkoppeling en duidelijke omschrijving! Ik vind het wonderbaarlijk dat beide speedtests rond dezelfde snelheid liggen, waardoor ik graag wil checken of deze niet door de UTP-kabel wordt begrensd. Ben je in de mogelijkheid een andere UTP-kabel te gebruiken dan je nu gebruikt? Daarbij is het verstandig te denken aan een CAT5e kabel of hoger. Ik hoor het graag van je!

 

Hoi Boris, ik heb beide keren een andere kabel gebruikt. Ook een cat5e.

 

Reputatie 6
Badge +3

Hi @Dickdale1978

Just my 2 cents. 

Gezien beide rond 100mbps blijven steken klinkt het al een hardware limitatie. 

Kan je het type van de Kensington doorgeven misschien doet die maar 100mbps. Hetzelfde voor de laptop die je gebruikt hebt. 

Daarnaast valt het mij op dat in de screenshots van de taakbeheer, de CPU tijdens de test op 100% staat. Dat beinvloed de test als de computer het niet kan bijhouden. 

Welk modem heb je? Kan je eens inloggen om de te kijken of de poorten daar op 1000mbps staan als je iets bedraad aansluit. 

Hi @Dickdale1978

Just my 2 cents. 

Gezien beide rond 100mbps blijven steken klinkt het al een hardware limitatie. 

Kan je het type van de Kensington doorgeven misschien doet die maar 100mbps. Hetzelfde voor de laptop die je gebruikt hebt. 

Daarnaast valt het mij op dat in de screenshots van de taakbeheer, de CPU tijdens de test op 100% staat. Dat beinvloed de test als de computer het niet kan bijhouden. 

Welk modem heb je? Kan je eens inloggen om de te kijken of de poorten daar op 1000mbps staan als je iets bedraad aansluit. 

Thx, voor het meedenken, altijd goed.

 

De Kensington kan het niet zijn omdat de tweede meteen rechtstreeks op het modem is aangesloten.

De instelling van de router zou nog kunnen. Ik heb een Huawei router.

De screenshot van taakbeheer heb ik gemaakt na de speedtest.

 

Ik zal eens kijken waar de snelheid van de poorten op staat.

Reputatie 6
Badge

Hi @Dickdale1978

Kan je eens inloggen om de te kijken of de poorten daar op 1000mbps staan als je iets bedraad aansluit. 

Dit is in gevallen waar de snelheid bedraad op 100 Mb uitkomt verreweg de beste troubleshooting stap. Op een Zyxel klik op het pijltje in de system info tab en check je de snelheden van de groene (actieve) interfaces. Dan kun je effectief zien wat er aan de hand is en op welke interface. Dan voorkom je vage statements als die van de moderators hier als: vervang de internet kabel: welke? Ik geef toe dat de kabel van de router naar de PC (of wat dan ook) meer kans heeft om gaar te zijn dan die tussen ONT en router maar ook de verbinding tussen ONT en router kan problemen opleveren als die niet goed zit (net nog gezien). Gebruik de debugging informatie die beschikbaar is in de router.

Een beperking tot 100Mb bedraad zal (bijna) altijd een slechte kabel zijn die de verbinding tot 100Mb beperkt OF een end device wat maar 100Mb aankan. Ik heb een laptop die inderdaad maar 100Mb kan.

 

 

Hi @Dickdale1978

Kan je eens inloggen om de te kijken of de poorten daar op 1000mbps staan als je iets bedraad aansluit. 

Dit is in gevallen waar de snelheid bedraad op 100 Mb uitkomt verreweg de beste troubleshooting stap. Op een Zyxel klik op het pijltje in de system info tab en check je de snelheden van de groene (actieve) interfaces. Dan kun je effectief zien wat er aan de hand is en op welke interface. Dan voorkom je vage statements als die van de moderators hier als: vervang de internet kabel: welke? Ik geef toe dat de kabel van de router naar de PC (of wat dan ook) meer kans heeft om gaar te zijn dan die tussen ONT en router maar ook de verbinding tussen ONT en router kan problemen opleveren als die niet goed zit (net nog gezien). Gebruik de debugging informatie die beschikbaar is in de router.

Een beperking tot 100Mb bedraad zal (bijna) altijd een slechte kabel zijn die de verbinding tot 100Mb beperkt OF een end device wat maar 100Mb aankan. Ik heb een laptop die inderdaad maar 100Mb kan.

 

 

Louis, met welke stappen kan ik de poortsnelheid van Huawei hg659 bekijken en eventueel aanpassen?

Probleem is opgelost. Boven gebruikte ik een switch die maar max 100 Mbps aan kon. Heb een nieuwe gekocht.

 

De laptop die ik beneden heb gebruikt is een oude die ook maar max 100 Mbps aan kan.

Nu heb ik boven de kabel aangesloten zonder de switch en kom ik op snelheden van 800 Mbps down en 710 Mbps up uit.

Reputatie 7

Hi @Dickdale1978, wat fijn om te lezen dat het probleem is opgelost! 🎈 Dankjewel voor het aangeven. Als je verder nog vragen hebt, stel ze dan vooral. Voor nu alvast een heel mooi weekend! 

Reageer