Beantwoord

Trage upload en packetloss in het T-Mobile corenetwerk


Reputatie 3


Sinds begin 3 September had ik een probleem waarbij mijn uploadsnelheid niet boven de 20Mbps uitkomt (ik heb een Gigabit verbinding op het eigen T-Mobile netwerk, via GPON). Na een aantal keer bellen en aanleveren van speedtests kon op 7 Oktober een monteur langskomen om ook een speedtest te doen bij mij thuis (die ik zelf ook al meermaals had gedaan, en ook samen met de klantenservice).

Vrijdag kwam ik weer thuis na een week niet thuis te zijn geweest en leek dit uploadprobleem opgelost. Ik trok weer strak gigabit up en down. Daarop heb ik de monteurafspraak afgezegd.

Echter blijkt nu dat het uploadprobleem nog steeds niet is opgelost, en dat ik nu ook een ander probleem heb. Ik heb vrij constant een paar procent packetloss naar alle hosts op het internet. Lange traceroutes (via mtr) tonen aan dat deze loss in het T-Mobile netwerk plaatsvinden (de 10.x.x.x hops zijn het corenetwerk van T-Mobile. Gelukkig zijn traceroutes tegenwoordig weer leesbaar!). De bovenste hop is mijn thuisrouter, hop 2 is de OLT van T-Mobile. Die geven allemaal 0% loss. Dat sluit dus uit dat mijn router of de glasvezelverbinding vanaf mijn woning naar de OLT van T-Mobile het probleem zijn.

Je kunt het probleem ook duidelijk zien in deze smokeping grafieken. In de traceroute is af en toe te zien dat een andere route door het T-Mobile netwerk wordt gekozen. Er is dus niet alleen packetloss, er klappert ook een verbinding. Je kunt dat in de smokeping grafiek zien door de hoge en lage lagency.

Alles wat daartussen zit en met een andere kleur dan groen is aangegeven is packetloss. Dat is dus best veel. Dit uit zich in youtubevideo’s die soms tijdens het afspelen niet meer laden, en dat is heel irritant.

De route flaps correleren direct met het uploadprobleem. Als het netwerk het korte pad neemt (die kun je in smokeping bij de rechtsbovenste grafied duidelijk zien) is mijn upload snel (gigabit). Als het netwerk het lange pad neemt heb ik maximaal 50Mbps upload.

Ik heb alle begrip voor dat T-Mobile thuis in de beginfase zit, en ik wil ze ook graag steunen in deze eerste fase. Maar er is niks irritanter dan een instabiele verbinding thuis. Ik wil heel graag dat het probleem nu wel definitief wordt opgelost. Anders betaal ik graag meer voor een provider waar het wel stabiel is.

 

icon

Beste antwoord door Boris 3 November 2021, 15:43

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

149 reacties

Hallo dovab en justethical. Jullie zijn beide gisteren aangesloten en hebben hetzelfde probleem. Bij T-mobile zal je engelengeduld moeten hebben. Na 2 maand denken ze namelijk nog steeds dat het ergens fout gaat bij jullie thuis (lees ze pakken het probleem individueel aan). Er komt dan een Guidion monteur langs en die gaat dan zeggen dat hij het probleem niet kan oplossen en in regio Emmen hier alleen maar tegenaan loopt. Boris vraagt vervolgens dan aan de netwerkspecialisten om te kijken of er iets is en wordt vervolgens afgewimpeld met een antwoord dat ze niks kunnen vinden. Na 2 maanden begint het riedeltje weer van vooraf aan.

 

Sterkte.

Wel, ze hoeven bij mij niet met onzin verhalen en vragen aan te komen. Ik ben zelf it’er en werk in een zeer grote en complexe IT omgeving bij de overheid , dus op het gebied van netwerken geen onbekende. Ik hoop echter wel dat ze het probleem snel gaan aanpakken anders rest mij ook niets anders dan het contract te laten ontbinden…..

hallo , 

hier nog iemand uit Emmen die een paar dagen geleden is overgegaan op 1GB , en zoals anderen ook al aangeven mijn download is zoals het hoort, rond de 900mb, maar upload is erg laag, soms zelfs 1-2mb ..ik heb ook gebeld met helpdesk al een paar keer, ze zouden er naar kijken ..wat ik wel vreemd vond was dat die 1 keer wel ineens naar 900 sprong na een test. 

Het is nu 00.10 uur en heb net nog ivm met dit topic nog even een test gedaan...

 

10mb upload is natuurlijk nog niet goed.

@Ruben0s Bedankt voor de waarschuwing. Ik wou dat ik dit topic eerder had gevonden, dan was ik nooit overgestapt op hun nieuwe netwerk.

Zojuist weer mijn snelheid getest dmv de speedtest op de t mobile site. De upload is nog steeds enorm bagger.

 

Reputatie 3

Ook hier in Zwartemeer is de upload nog steeds een drama. Kun je zo onder het contract uit vanwege het leveren van een wanprestatie?

Als je niet al contact hebt gehad met de klantenservice, dat meteen even doen. Als je probleem daar langer dan een maand openstaat zonder oplossing kunnen ze intern een verzoek doen om het contract te ontbinden. Ik (in Emmermeer) heb zelf hetzelfde gedaan en heb inmiddels een KPN verbinding wat superstabiel is.

Overigens noemde een Guidion monteur dat er al maanden een ticket openstaat bij Nokia (die volgens hem het operationele beheer van het netwerk doen), maar het probleem niet kan worden gevonden. Betreffende monteur had nota bene zelf thuis ook last van dit probleem. Het is geen individueel probleem. Alleen al om de reden dat het bij iedereen tegelijk een week lang goed heeft gewerkt, en toen ook bij iedereen tegelijk weer stuk was.

Ik heb inmiddels contact met T Mobile en ze gaan een monteur langs sturen omdat het volgens Boris een individueel probleem is. 

De webcare zegt dat ze veel meldingen hebben gekregen en dat het een hardnekkig probleem is in GPON. Ze zijn voorbeelden aan het verzamelen om voor te leggen aan hun specialisten, zodat het opgelost kan worden.

We gaan zien wanneer het opgelost wordt...

Reputatie 7

Hi allemaal,

Dank voor de reacties! Ik heb de individuele issues doorgezet naar de technische specialisten, waar een ieder van een individuele aanpak kan genieten. Op deze manier hoop ik dat we voor een ieder de best mogelijke stap kunnen zetten om het probleem op te lossen. Mocht het een groter issue zijn, dan kan het ook op deze manier worden gezien door de netwerk specialisten. Voor vragen, staan we hier in de tussentijd klaar.

Reputatie 1

Nou, @Boris zet mij er dan ook maar bij. Upload 20 Mbit max

Sinds gisteren 1000/1000 van T-mobile, maar de monteur gaf al aan dat het een probleem was in (o.a.) Emmen en omgeving. Hijzelf bleef daarom op het KPN netwerk bij T-mobile. Snelle speedtest gaf aan dat de beste man (helaas) gelijk had.

Beetje raar dat er in Emmen nog steeds 1000/1000 verkocht wordt als er bekende problemen zijn.

Ticket is gisteren aangemaakt, maar ze hebben het erg druk bij de helpdesk.

 

Reputatie 1

@Boris kan je voor mij een compensatie in het systeem zetten? Ben per januari 2022 geen klant meer. Upload snelheid is magere 0,3% tot 3% van wat is geadverteerd. 

Reputatie 7
Badge +16

@Ruben0s Ik neem het stokje tijdelijk over van Boris. Wat voor compensatie is er met jou besproken, ik zie dit eventjes niet meteen terug in het topic, sorry! Ik zal alles zo dadelijk teruglezen zodat ik helemaal op de hoogte ben.

@Geim Ik zet jouw case door naar de specialist zodat het probleem beter in kaart gebracht kan worden in jouw omgeving. Dankjewel voor de melding!

Reputatie 1

@Jason Bedankt, heb je het ticketnummer nodig dat ik gekregen heb, of heb je aan mijn email adres genoeg?

@Jason Misschien handig om dit topic dan even door te zetten naar de specialist. We wonen allemaal namelijk in dezelfde regio en ervaren dezelfde problemen.

Hierbij overigens een mooie grafiek van hoe de snelheid bij mij is van de afgelopen 24 uur. Deze grafiek is het resultaat van elke 10 minuten een speedtest doen.

Wat opvalt is dat zowel de uploadsnelheid als de downloadsnelheid niet in de buurt van de 1000mbit komt en enorm fluctueert.
 

 

Reputatie 1

@dovab Wat gebruik jij om de speedtest zo netjes te loggen?

@Geim Dit doe ik met mijn Home Assistant installatie met de speedtest integratie.

Reputatie 7
Badge +16

@dovab, @Geim en @Ruben0s: Ik heb jullie cases doorgestuurd naar onze specialisten zodat het verder onderzocht kan worden in de regio. Bedankt voor jullie meldingen, ik houd jullie de komende tijd op de hoogte van eventuele ontwikkelingen/updates!

Reputatie 1

@dovab Zal ik die eens aanslingeren. Draait bij wel op een Pi 3b, meen dat die op de ethernetaansluiting op 330Mbit blijft hangen, maar da's voldoende om mijn upload te loggen.

 

@Jason Kun  je daar een termijn aan verbinden?

Ik zit nog in mijn eerste 14 dagen sinds de oplevering (alhoewel je jezelf kunt afvragen of de lijn wel opgeleverd is met een upload die tussen de 0,5 en 3% van de beloofde snelheid ligt) en loop er sterk aan te denken om weer terug te stappen naar een WBA provider binnen de bedenktijd, als er geen termijn voor een oplossing komt.

Overigens kan ik ook T-mobile in gebreke stellen, omdat er niet geleverd wordt wat er beloofd is.

Reputatie 1

Hoi Jason,

 

ik ben zelf Guidion monteur (en tevens klant met hetzelfde probleem) en ik kan het volgende melden (wat ik overigens al meerdere malen aangekaart heb).

 

Iedere aansluiting die ik doe op het nieuwe GPON netwerk heeft in de regio Emmen hetzelfde resultaat.

Prima download maar de ping is te hoog en de upload te traag. Dit zonder enige uitzondering. Echt alle GPON aansluitingen hebben dit probleem. Het zit niet bij de mensen thuis en gezien de aantallen is dit probleem ook niet individueel te behandelen. Ik zie in mijn agenda veel storingstickets voorbij komen met dit probleem waar ik dus zelf niets aan kan doen. Het wisselen van modem en pon heeft geen enkel effect. Dit probleem speelt nu al maanden (ik heb het denk ik al meer als 2 maanden geleden gemeld) en ik heb verzocht mij terug te zetten naar het oude vertrouwde WBA netwerk. Dat werkte tenminste wel probleemloos. Echter is dat een optie die niet gedaan wordt. Dus blijft er over dat dit probleem nu eindelijk eens opgelost gaat worden.

 

Reputatie 4

 

en ik heb verzocht mij terug te zetten naar het oude vertrouwde WBA netwerk. Dat werkte tenminste wel probleemloos. Echter is dat een optie die niet gedaan wordt. Dus blijft er over dat dit probleem nu eindelijk eens opgelost gaat worden.

 

Overstappen is nog een optie :)

Reputatie 7
Badge +16

@RHindriks Dat is een belangrijk signaal dat je hiermee afgeeft, uitvoerig dank hiervoor! Ik maak het bespreekbaar bij de technische dienst en de overkoepelende technische afdeling.

@Geim Het is wellicht een mager antwoord, sorry hiervoor: ik kan je momenteel geen tijdsindicatie meegeven. Ik weet oprecht niet hoe lang het kan duren en/of het spoedig hersteld kan worden. Zoals de monteur hierboven aangeeft, is dit geen probleem op individueel vlak en kan ik hier ook geen tijdspanne aan vast hangen.

Reputatie 1

@Ruben0s Ik neem het stokje tijdelijk over van Boris. Wat voor compensatie is er met jou besproken, ik zie dit eventjes niet meteen terug in het topic, sorry! Ik zal alles zo dadelijk teruglezen zodat ik helemaal op de hoogte ben.

@Geim Ik zet jouw case door naar de specialist zodat het probleem beter in kaart gebracht kan worden in jouw omgeving. Dankjewel voor de melding!

Nou. Er is geen compensatie afgesproken. Maar dit lijkt mij wel redelijk voor alle mensen in regio Emmen. Omdat het probleem zo traag wordt opgepakt ben ik per januari weg.

Maar zou wel een compensatie willen voor de slechte verbinding afgelopen maanden. Ik betaal 35e per maand en haal nog niet eens de snelheden die geadverteerd worden bij het abonnement van 25e per maand.

De upload is zo traag dat thuiswerken geen optie is i.v.m. teams vergadering.

Ik stel voor omdat wij allemaal nog geen 3% halen van wat geadverteerd is onze rekening ook naar rato wordt gecompenseerd ;)

 

Reputatie 7
Badge +16

@Ruben0s Een lage upload zal gecompenseerd moeten worden, dat ben ik 100 procent met je eens. Echter, omdat het probleem nog niet verholpen is, kunnen wij nog geen vergoeding aanmaken. We hanteren hier een start- en einddatum voor en een einddatum, oftewel hersteldatum is er nog niet. Omdat jouw situatie hierin uniek is, zal ik kijken of er toch nu al iets mogelijk is met het oog op jouw aanstaande vertrek. Ik overleg dit met Boris om te zien hoe vergoedingen er voorheen uitgezien hebben en hoe we dit kunnen opbouwen zonder dat er een hersteldatum is. Hier komen we eind van de week op terug. Bedankt voor je toelichting trouwens!

 

@Jason Kun je aangeven of er al stappen zijn genomen door jullie specialisten om het probleem te onderzoeken, danwel op te lossen?

Ik zie namelijk wat vaker een hogere upload snelheid in de afgelopen 24 uur, het gemiddelde is helaas nog steeds bagger.
 

@Geim Is het jou nog gelukt met Home Assistant?

 

@RHindriks Bedankt voor je reactie als Guidion monteur, goed om te horen van een professional dat het niet aan de aansluitingen bij de mensen thuis ligt en dat het aan het netwerk van T Mobile ligt.

Reputatie 1

@Jason Kun je intussen iets vertellen over de acties die er lopen? 

Ik ben best bereid om T-mobile de mogelijkheid te geven om het probleem op te lossen, alleen tot volgende week donderdag kan ik eenvoudig van mijn jaarcontract afzien i.v.m. de 14 dagen bedenktijd. Daarna zit ik er een een jaar aan vast en ik wil echt niet zo een jaar verder gaan. 

Reputatie 1

@dovab Niet verder bezig geweest met HA. Maar ik herinnerde mij dat ik de speedtest in mijn USG aan heb staan.

Duidelijk te zien dat vanaf 2 december (opleverdatum) mijn upload compleet instort en de ping meer dan verdubbeld. Download blijft op 220 hangen, ik weet niet hoe mijn USG zijn test doet, maar die snelheid haal ik ook als ik een speedtest via mijn wifi netwerk doe.

@RHindriks Inderdaad, bedankt voor je verhaal. Ik hoorde een soortgelijk verhaal van je collega die bij mij de boel aangesloten heeft, hij heeft er in zijn privé situatie voor gekozen om op het WBA netwerk te blijven hangen.

@Boris Hierbij de recente speetests

@Geim Ik heb mijn USG ook maar eens gecheckt en zie precies hetzelfde. Op mijn overgangsdatum (1 december) is mijn upload ook volledig ingestort.