Beantwoord

Trage upload en packetloss in het T-Mobile corenetwerk


Reputatie 3


Sinds begin 3 September had ik een probleem waarbij mijn uploadsnelheid niet boven de 20Mbps uitkomt (ik heb een Gigabit verbinding op het eigen T-Mobile netwerk, via GPON). Na een aantal keer bellen en aanleveren van speedtests kon op 7 Oktober een monteur langskomen om ook een speedtest te doen bij mij thuis (die ik zelf ook al meermaals had gedaan, en ook samen met de klantenservice).

Vrijdag kwam ik weer thuis na een week niet thuis te zijn geweest en leek dit uploadprobleem opgelost. Ik trok weer strak gigabit up en down. Daarop heb ik de monteurafspraak afgezegd.

Echter blijkt nu dat het uploadprobleem nog steeds niet is opgelost, en dat ik nu ook een ander probleem heb. Ik heb vrij constant een paar procent packetloss naar alle hosts op het internet. Lange traceroutes (via mtr) tonen aan dat deze loss in het T-Mobile netwerk plaatsvinden (de 10.x.x.x hops zijn het corenetwerk van T-Mobile. Gelukkig zijn traceroutes tegenwoordig weer leesbaar!). De bovenste hop is mijn thuisrouter, hop 2 is de OLT van T-Mobile. Die geven allemaal 0% loss. Dat sluit dus uit dat mijn router of de glasvezelverbinding vanaf mijn woning naar de OLT van T-Mobile het probleem zijn.

Je kunt het probleem ook duidelijk zien in deze smokeping grafieken. In de traceroute is af en toe te zien dat een andere route door het T-Mobile netwerk wordt gekozen. Er is dus niet alleen packetloss, er klappert ook een verbinding. Je kunt dat in de smokeping grafiek zien door de hoge en lage lagency.

Alles wat daartussen zit en met een andere kleur dan groen is aangegeven is packetloss. Dat is dus best veel. Dit uit zich in youtubevideo’s die soms tijdens het afspelen niet meer laden, en dat is heel irritant.

De route flaps correleren direct met het uploadprobleem. Als het netwerk het korte pad neemt (die kun je in smokeping bij de rechtsbovenste grafied duidelijk zien) is mijn upload snel (gigabit). Als het netwerk het lange pad neemt heb ik maximaal 50Mbps upload.

Ik heb alle begrip voor dat T-Mobile thuis in de beginfase zit, en ik wil ze ook graag steunen in deze eerste fase. Maar er is niks irritanter dan een instabiele verbinding thuis. Ik wil heel graag dat het probleem nu wel definitief wordt opgelost. Anders betaal ik graag meer voor een provider waar het wel stabiel is.

 

icon

Beste antwoord door Boris 3 November 2021, 15:43

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

149 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hi all, bedankt voor alle updates tot op heden! Momenteel wordt nog onderzocht waarom dit in jullie omgeving plaatsvindt en hoe het oplosbaar is. Ik verwacht dat we morgen met een ietwat meer concrete update kunnen komen. Sorry voor de langere wachttijd! We zitten er oprecht bovenop, maar er is nog geen verbetering merkbaar - althans geen duidelijke verhoging, behoudens in enkele gevallen. 

Reputatie 1

Wat feedback en een statusupdate zou mooi zijn @Jason 

Woensdag nog met de helpdesk aan de lijn gehangen, ik zou terug gebeld worden met wat meer informatie. Tot op heden niets gehoord.

Reputatie 7

Hoi allemaal,

Fijn nieuws; er is een update vanuit onze technische specialisten. Momenteel is er een derde partij aangestuurd om het probleem met de lage uploadsnelheid in de regio Emmen op te lossen. Er is namelijk gezien dat er inderdaad een verstoring in het netwerk zit. Met de aansturing van de derde partij gaan we ervoor om dit zo snel mogelijk op te lossen en de uploadsnelheid recht te trekken. Mocht daar weer een update over zijn, dan laten we dit uiteraard direct weten. Nogmaals bedankt voor alle updates en informatie, dit heeft enorm geholpen. 

@Boris Bedankt voor de update. Fijn om te horen dat jullie hebben gezien dat het aan jullie netwerk ligt. Nu hopen dat de derde partij het snel opgelost heeft. 

Heb je iets van een tijdspad waarin we verbetering gaan zien?

Reputatie 7

Hi @dovab,

Om eerlijk te zijn durf ik er geen tijdstip aan vast te plakken. Wél zijn we elke dag in contact met onze technische diensten om hier updates over te krijgen. Ik hoop dan ook op maandag een nieuwe update te krijgen met nieuws over de situatie. We houden jullie in ieder geval op de hoogte.

 

@Boris en @Jason,

Is er al enige vooruitgang geboekt inzake het inschakelen van de derde party?
Op mijn verbinding zie ik verder nog geen verbeteringen namlijk.
Ook zouden we via PB’s op de hoogte gehouden worden over individuele zaken.
Helaas heb ik hier tot op heden, sinds de laatste communicatie, ook nog geen updates mogen ontvangen.
Mijn contract is per 21 December te verlengen en ik zou graag vooraf willen weten of dit probleem structureel opgelost is/wordt.

Daarnaast zag ik dat mijn lijn nog niet eens volledig opgeleverd is (U heeft nog een lopende bestelling…)
Is dit nog van invloed op de afhandeling van mijn gemelde storingen aan de upload snelheid?

 

M.v.g. Erik Sander

Reputatie 7

Hi @Sandaman ,

Dank je wel voor je bericht! We staan dagelijks in contact met onze technische specialisten. De laatste update is dat er een aansturing is gedaan om de situatie op locatie te bekijken en eventueel te verhelpen, maar is daar nog geen terugkoppeling op geweest. Ik wil dan ook graag deze terugkoppeling afwachten voordat er een duidelijke update kan worden gegeven. Omdat het hierbij toch een groter probleem is gebleken dan aanvankelijk gedacht, is het individueel oppakken van de problemen anders ingeschoten door middel van dit topic. Transparantie is belangrijk in dit geval, zo ook duidelijke communicatie. 

Wat betreft de bestelling status; dat hoeft geen probleem te zijn voor het lopende onderzoek. Ik heb wél direct iemand van de technische dienst aan de mouw getrokken om deze recht te trekken. Mijn welgemeende excuses! 

Reputatie 1

Omdat het hierbij toch een groter probleem is gebleken dan aanvankelijk gedacht, is het individueel oppakken van de problemen anders ingeschoten door middel van dit topic.

 

@Boris Zou je concreet kunnen uitleggen wat er nu precies gaat gebeuren?

Zoals @RHindriks al aangaf is het een algemeen probleem in de regio Emmen. Individueel aanpakken lijkt me daarom niet zinvol, overigens heb je grote kans dat de 50/50 en de 100/100 klanten zich niet eens melden vanwege de langzame upload en mogelijk al helemaal dit topic niet vinden. Die melden zich bij helpdesk om na een week een antwoord te krijgen in de trend van:

"Dank u wel voor uw email, op dit moment heeft onze Backoffice een onderzoek opgestart. Wij doen er alles aan om de storing zo snel mogelijk op te lossen. Ik wens u een fijn weekend” 

 

Hi @Boris en @Jason,

Hebben jullie al meer informatie over de status van het probleem? De upload snelheid maakt het namelijk erg lastig om goed thuis te kunnen werken en te videobellen.

Reputatie 1

Afgelopen nacht bijna even de 200 Mbit aangetikt:

Verder blijft het akelig stil v.w.b. een oplossing. 

Is dit topic alleen voor Emmen of wordt dit probleem ook in andere steden bekeken? In Den Haag ook weer een trage upload.

 

 

hoi, ik zie wel wat verandering de laatste paar dagen, upload rond de 50 mb ipv rond de 10 of minder ,

en heb net nog een test gedaan, die is nog niet zo hoog geweest sinds de overstap.

 

 misschien een indicatie dat er wat aan word gedaan, of ik heb gewoon ff een keer mazzel met een hogere upload ineens, wat ook 1 keer eerder is gebeurd, ik zal de komende dagen nog een paar keer checken, kijken of het zo blijft of weer zakt naar die lage upload ..

@Tim251 , nee is niet alleen Emmen, maar het was wel opvallend veel in onze regio :)

 

Reputatie 7

Hi allemaal,

Voor de problemen met de lage upload in regio Emmen, heb ik een update. Zoals ik eerder aangaf is er een derde partij aangestuurd om het probleem op te lossen, maar lijkt er voor de werkzaamheden die nodig zijn op dit moment een hardware tekort. Dat tekort is inmiddels bekend en moet de derde partij deze hardware ophalen om vervolgens ter plekke te kunnen installeren. We gaan er alles aan doen om dit zo snel mogelijk te doen. Ondertussen zijn we ook bezig met een eventuele workaround, zodat we jullie zo snel mogelijk van een stabiele upload kunnen voorzien. We houden jullie hierover op de hoogte.

Hier ook omgeving Emmen met dezelfde problemen. Moet ik nu eerst een monteur langs laten komen (die de router of huawei gpon gaat vervangen, wat niet nodig is) Of word dit op korte termijn opgelost? Op hoe zon termijn kunnen we dit verwachten?

Mijn gemiddelde upload lijkt omhoog te zijn gegaan de afgelopen week, maar mijn download en upload snelheid komen bij lange na nog niet in de buurt van de 1Gbps.

 

@Boris Komende donderdag heb ik een afspraak staan voor een monteur, maar ik heb niet het idee dat hij iets kan doen aan de situatie. Mij lijkt het dan ook verstandig om deze niet door te laten gaan, zodat hij naar iemand toe kan waar het wel nuttig is. Wat vind jij?

Reputatie 1

 

Sinds gistermiddag upload en ping verbeterd. :thumbsup:

Ik zie inderdaad ook een flinke verbetering sinds gistermiddag rond een uur of 2. Hopelijk blijft het zo.

 

 

Bij mij ook een stuk beter,  maar dit is al een keer eerder geweest dat het een aantal dagen normaal was en toen weer slecht.

 

Totdat er een terugkoppeling komt wacht ik af.

Reputatie 7

Hi allemaal,

Fijn om te zien dat er verbetering worden gemerkt. Afgelopen nacht is er een work-around live gezet binnen het netwerk om het de impact af te doen laten nemen. Mochten er onverhoopt toch signalen komen dat de uploadsnelheid daalt, dan hoor ik het graag. Voor nu doet hoop in ieder geval leven! 

Nergens meer aanzitten nu! :) 
Ja, is bij mij ook goed nu, gisteravond ook al, eergisteren was het nog rond de 50mb 

Okay ​​​​​@Boris, ik zal de komende dagen een paar keer testjes doen, als het zakt, dan meld ik me weer

Reputatie 1

@Boris Is de work-around tijdelijk, of is dit de permanente oplossing?

Reputatie 7

Hi @Geim,

Terechte vraag. Voorlopig heeft de work-around het effect wat we willen hebben, namelijk een verhoging in de uploadsnelheid. Ik ga je vraag bij onze technische specialisten neerleggen die het probleem hebben aangepakt. Ik houd je via deze weg ook op de hoogte.

Reputatie 1

@Boris wanneer krijgen we compensatie voor 2 maanden een niet functionerende verbinding (niet goed genoeg om thuis te kunnen werken).

Mooi dat het nu opgelost is. Over 5 dagen word ik aangesloten bij de concurrent, maar verwacht nog wel een compensatie.