Beantwoord

Trage upload en packetloss in het T-Mobile corenetwerk


Reputatie 3


Sinds begin 3 September had ik een probleem waarbij mijn uploadsnelheid niet boven de 20Mbps uitkomt (ik heb een Gigabit verbinding op het eigen T-Mobile netwerk, via GPON). Na een aantal keer bellen en aanleveren van speedtests kon op 7 Oktober een monteur langskomen om ook een speedtest te doen bij mij thuis (die ik zelf ook al meermaals had gedaan, en ook samen met de klantenservice).

Vrijdag kwam ik weer thuis na een week niet thuis te zijn geweest en leek dit uploadprobleem opgelost. Ik trok weer strak gigabit up en down. Daarop heb ik de monteurafspraak afgezegd.

Echter blijkt nu dat het uploadprobleem nog steeds niet is opgelost, en dat ik nu ook een ander probleem heb. Ik heb vrij constant een paar procent packetloss naar alle hosts op het internet. Lange traceroutes (via mtr) tonen aan dat deze loss in het T-Mobile netwerk plaatsvinden (de 10.x.x.x hops zijn het corenetwerk van T-Mobile. Gelukkig zijn traceroutes tegenwoordig weer leesbaar!). De bovenste hop is mijn thuisrouter, hop 2 is de OLT van T-Mobile. Die geven allemaal 0% loss. Dat sluit dus uit dat mijn router of de glasvezelverbinding vanaf mijn woning naar de OLT van T-Mobile het probleem zijn.

Je kunt het probleem ook duidelijk zien in deze smokeping grafieken. In de traceroute is af en toe te zien dat een andere route door het T-Mobile netwerk wordt gekozen. Er is dus niet alleen packetloss, er klappert ook een verbinding. Je kunt dat in de smokeping grafiek zien door de hoge en lage lagency.

Alles wat daartussen zit en met een andere kleur dan groen is aangegeven is packetloss. Dat is dus best veel. Dit uit zich in youtubevideo’s die soms tijdens het afspelen niet meer laden, en dat is heel irritant.

De route flaps correleren direct met het uploadprobleem. Als het netwerk het korte pad neemt (die kun je in smokeping bij de rechtsbovenste grafied duidelijk zien) is mijn upload snel (gigabit). Als het netwerk het lange pad neemt heb ik maximaal 50Mbps upload.

Ik heb alle begrip voor dat T-Mobile thuis in de beginfase zit, en ik wil ze ook graag steunen in deze eerste fase. Maar er is niks irritanter dan een instabiele verbinding thuis. Ik wil heel graag dat het probleem nu wel definitief wordt opgelost. Anders betaal ik graag meer voor een provider waar het wel stabiel is.

 

icon

Beste antwoord door Boris 3 November 2021, 15:43

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

149 reacties

Reputatie 1

Hoi Jason,

 

ik ben zelf Guidion monteur (en tevens klant met hetzelfde probleem) en ik kan het volgende melden (wat ik overigens al meerdere malen aangekaart heb).

 

Iedere aansluiting die ik doe op het nieuwe GPON netwerk heeft in de regio Emmen hetzelfde resultaat.

Prima download maar de ping is te hoog en de upload te traag. Dit zonder enige uitzondering. Echt alle GPON aansluitingen hebben dit probleem. Het zit niet bij de mensen thuis en gezien de aantallen is dit probleem ook niet individueel te behandelen. Ik zie in mijn agenda veel storingstickets voorbij komen met dit probleem waar ik dus zelf niets aan kan doen. Het wisselen van modem en pon heeft geen enkel effect. Dit probleem speelt nu al maanden (ik heb het denk ik al meer als 2 maanden geleden gemeld) en ik heb verzocht mij terug te zetten naar het oude vertrouwde WBA netwerk. Dat werkte tenminste wel probleemloos. Echter is dat een optie die niet gedaan wordt. Dus blijft er over dat dit probleem nu eindelijk eens opgelost gaat worden.

 

Reputatie 1

@jeffreykog je heb al dieper onderzoek gedaan dan dat de helpdesk aan kan. Het zou helpen als er meer mensen dit probleem kunnen bevestigen met de zelfde onderbouwing al dan niet in Emmen. Dan gooi ik ondertussen even een balletje op.

Heb volgens mij hetzelfde probleem in regio Emmen. Download haal ik bijna altijd de maximale snelheid (1000/1000). Upload vaak minder dan 3 mbit. Heb ook last van dat downloads stoppen en na een reset weer verder gaan.

Ping is ook instabiel. Sommige dagen is het minder dan 6 ms. Meestal boven de 15 ms. Echt een stuk instabieler geworden sinds ik ben overgestapt naar GPON. Heb er spijt van.

Reputatie 7

Hoi allemaal,

Dank voor alle reacties en de enorm volledige informatie en gegevens die al zijn aangeleverd. Enorm bedankt hiervoor en dit geeft ons zeker meer inzicht in de situatie. Nu heb ik meteen met onze technische dienst geschakeld om te kijken hoe we dit het best kunnen behandelen en wat de beste insteek kan zijn. 

Inmiddels hebben we van @jeffreykog al een traceroute mogen ontvangen in dit topic, maar wil ik ook aan @JJ93 en @daveflash vragen om deze te kunnen aanleveren. Met de gegevens hieruit, halen wij namelijk al flink wat meer informatie en kunnen we voor jullie aan de slag. Hoe je deze precies doet, check je op deze website: https://www.strato.nl/server/datapakketten-volgen-met-traceroute/.

Wat betreft het Guidion bezoek, heb ik het ook direct voor je nagevraagd @jeffreykog. Ik laat je zo snel mogelijk weten wat het handigst is.

Reputatie 1

 

Sinds gistermiddag upload en ping verbeterd. :thumbsup:

Ik zie inderdaad ook een flinke verbetering sinds gistermiddag rond een uur of 2. Hopelijk blijft het zo.

 

 

Inmiddels is de monteur afgelopen zaterdag langsgeweest. Het was een kort bezoek want de monteur kende het probleem. We hebben nogmaals een speedtest gedaan en daar heeft hij een foto van genomen. De monteur komt hier ook uit de regio (maar zit op een andere glasvezel POP) en gaf aan dat hij thuis hetzelfde probleem had. De uploadsnelheid komt nooit boven de 20Mbps uit. Elke dag zijn ongeveer de helft van zijn bezoekjes dit soort klachten.

Zie hier een screenshot van de Guidion werkbon:

Ik kan me dus niet voorstellen dat dit probleem niet al bekend is bij T-Mobile. Daarom vind ik het dus vreemd dat niemand hier op het forum of bij de klantenservice lijkt te weten van het probleem.

Ik hoorde aan de telefoon al dat mijn ticket nu is doorgezet naar de T-Mobile backoffice en dat er mogelijk iemand van KPN langs moet komen om mijn glasvezel door te meten. Hier gaat niks uitkomen omdat het probleem hogerop in het netwerk zit. De onnodige voorrijkosten die T-Mobile hiervoor moet betalen aan KPN kan ook worden besteed aan het vroegtijdig ontbinden van mijn contract. Ik werk namelijk elke dag thuis en ben afhankelijk van mijn verbinding. Dan betaal ik liever het dubbele voor een provider die deze problemen niet heeft en waar nodig wel serieus oppakt.

Inmiddels loopt dit probleem al 2 maanden voor mij. Ik heb nooit klachten gehad over de mobiele tak van T-Mobile, maar ik ben mijn vertrouwen nu verloren in de thuis tak van van de provider. Aangezien een groot deel van zuid-oost drenthe last heeft van dit probleem vind ik het vreemd dat er niet meer prioriteit wordt gegeven om het probleem op te lossen.


Ook hier in Zwartemeer (Zuidoost Drenthe), sinds de overgang naar het nieuwe platform, een dramatische upload en een veel te hoge ping. Download is prima (ca. 960) maar de upload komt amper boven de 20 uit.

Het andere netwerk van Reggefiber/KPN was veel stabieler.  

Reputatie 7

Hi @dovab,

Liggend aan het issue, maar ook drukte, kan dit maximaal een week duren op het moment. Mocht er in de tussentijd een update zijn, dan hoor je dat natuurlijk direct van mij in dit topic. We houden je op de hoogte! 

Bij mij ook een stuk beter,  maar dit is al een keer eerder geweest dat het een aantal dagen normaal was en toen weer slecht.

 

Totdat er een terugkoppeling komt wacht ik af.

Reputatie 1

@dovab Wat gebruik jij om de speedtest zo netjes te loggen?

Nergens meer aanzitten nu! :) 
Ja, is bij mij ook goed nu, gisteravond ook al, eergisteren was het nog rond de 50mb 

Okay ​​​​​@Boris, ik zal de komende dagen een paar keer testjes doen, als het zakt, dan meld ik me weer

Hi allemaal,

Fijn om te zien dat er verbetering worden gemerkt. Afgelopen nacht is er een work-around live gezet binnen het netwerk om het de impact af te doen laten nemen. Mochten er onverhoopt toch signalen komen dat de uploadsnelheid daalt, dan hoor ik het graag. Voor nu doet hoop in ieder geval leven! 

Hallo @Boris,

ik zie nu weer zeer lage upload snelheden, zelfs van onder de 1mbit.

is de workaround er misschien weer uitgehaald of de benodigde hardware geinstalleerd?

Ik had namelijk zelfs 2 dagen GEEN verbinding, maar na veel aan en uitzetten van de ONT nu gelukkig weer iets van verbinding.

De afgelopen dagen is mijn internetverbinding stabiel en snel. Ik hoop dat het zo blijft. Ik haal nu 896 down / 856 up.

 

 

Reputatie 1

 

Ik heb net contact gehad met de klantenservice. Het probleem ligt bij de wijkcentrale. Alle 22 verbindingen via PON-netwerk liggen er uit in onze wijk. Ik ben bang dat dit veroorzaakt is door het aansluiten van een nieuwe klant… gaat om Utrecht (stad).

 

Zie ook

 

Reputatie 3

Mijn ping is overigens nooit meer normaal geweest. Deze was bij omzetting naar GPON in de eerst week 6ms. Nu is het standaard 15 ms maakt niet uit welke snelheid ik haal. 

Kijk het nog een maandje aan en dan is het wel mooi geweest.

Mijn contract is inmiddels al voortijdig ontbonden. Komende vrijdag komt KPN de boel installeren. Voor mobiel is T-Mobile nog steeds mijn favoriet, maar de kwaliteit van het vaste netwerk is helaas niet gelijk aan het mobiele netwerk.

Qua ping inderdaad hetzelfde, die is nu 12ms ipv 6ms wat het wel eens geweest is. Ik heb wel een lagere ping gehad op het GPON netwerk, maar dat is inmiddels al bijna 3 maanden geleden: https://smokeping.hostio.solutions/smokeping/?target=netherlandsispclient.tmobiledynamicipjeffrey

Reputatie 7

@jeffreykog je heb al dieper onderzoek gedaan dan dat de helpdesk aan kan. Het zou helpen als er meer mensen dit probleem kunnen bevestigen met de zelfde onderbouwing al dan niet in Emmen. Dan gooi ik ondertussen even een balletje op.

Reputatie 1

@Boris Is de work-around tijdelijk, of is dit de permanente oplossing?

Reputatie 1

@Boris wanneer krijgen we compensatie voor 2 maanden een niet functionerende verbinding (niet goed genoeg om thuis te kunnen werken).

Mooi dat het nu opgelost is. Over 5 dagen word ik aangesloten bij de concurrent, maar verwacht nog wel een compensatie.

Eind van de middag deed internet het weer. Maar nu valt het net weer compleet weg middenin het streamen van een film. 
 

Ik kan en ga echt iedereen afraden om ooit naar het eigen T-Mobile netwerk over te stappen!

Mijn ping is overigens nooit meer normaal geweest. Deze was bij omzetting naar GPON in de eerst week 6ms. Nu is het standaard 15 ms maakt niet uit welke snelheid ik haal. 

Kijk het nog een maandje aan en dan is het wel mooi geweest. 

Haal trouwens nu ook maar maximaal 40 Mbps (vorige keer 20). Wederom zelfde regio. Lijkt mij dus niet iets wat aan mijn eigen netwerk ligt.

Bij mij inderdaad ook weer hetzelfde maar onder de 40mbps upload

@Boris 
Misschien moet T-Mobile is ophouden met individueel dingen oppakken en gewoon zorgen dat het netwerk naar behoren werkt voor iedereen. Het lijkt me vrij duidelijk dat in de hele regio zuid-oost drenthe het niet fatsoenlijk werkt. Ik weet 100% zeker dat een groot aantal klanten niet eens doorheeft hoe snel hun snelheid moet zijn en daadwerkelijk is want die testen simpelweg niet en gebruiken het wellicht alleen voor simpel email verkeer en browser.


Ik heb ook geen zin in weer een nutteloze afspraak met guidon die toch niks kunnen doen als ik via de klanten service bel.


Ik zou ook wel is willen weten hoe dit gaat met compensatie want daar hoor ik je niet over (maar goed, dan moet het internet eerst weer naar behoren werken...). 

Reputatie 2

Heb nu 700 download en maar 1 upload. Het was 900/800 wat is er aan de hand? Ik ben pas een maand klant

Reputatie 1

Technisch gezien geen idee. ;-) Ik hoop dat T-Mobile hierover iets kan roepen. Het is vandaag iets beter, maar nog lang niet optimaal.
 

 PING ms 14

 DOWNLOAD Mbps 912.16

 UPLOAD Mbps 49.39

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @reidisabi ,

Allereerst welkom op de community , het is niet de bedoeling om op meerdere plekken je probleem te melden. Dit zorgt voor verwarring en helpt niet mee aan een snellere oplossing. Dus zal ik de moderators vragen je verder te helpen in je eigen topic: