Beantwoord

trage upload snelheid glasvezel - bekabeld - geen reactie ontvangen

  • 3 November 2022
  • 19 reacties
  • 556 Bekeken

Goedemorgen T-mobile thuis support,

 

Ik heb een jaar later nog steeds geen update gehad over waarom ik een trage upload snelheid heb.

Een jaar geleden heb ik in een topic geantwoord en screenshots geplaatst.


https://community.t-mobile.nl/vast-internet-492/glasvezel-uploadsnelheid-is-laag-328052/index12.html

 

Dat topic is niet meer zichtbaar voor mij, maar heb nog steeds een trage upload snelheid.

Het heeft ooit goed gewerkt.

Ik heb in de tussentijd mijn kabels vervangen en laten testen door een electricien of alle aders/paren/kabels goed zijn verbonden.


Ik zit op glasvezel, met een zyxel modem en een mediaconverter, de kabel van het punt naar de mediaconverter ​is het enige wat niet is vervangen.
Alle andere kabels in huis van de router naar de apparaten zijn vervangen, werkt perfect.

Soms haal ik wel weer een upload boven de 800mbps, tussen 9 en 5 schommelt het tussen 200 en 400 mbps.

 

Hoe/wat nu verder?

icon

Beste antwoord door Lisa 11 November 2022, 16:39

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Davidx020 

Zou je ook eens een foto van het glasvezelaansluitpunt en mediaconverter kunnen plaatsen? Dan kunnen we ook meteen zien of er daar iets niet helemaal goed zit.

 

Hallo @Davidx020 

Zou je ook eens een foto van het glasvezelaansluitpunt en mediaconverter kunnen plaatsen? Dan kunnen we ook meteen zien of er daar iets niet helemaal goed zit.

 

ja zeker, foto's zojuist geupload. voor zover ik kan zien heeft de sfp kabel wat tussen het glasvezelpunt en de mediaconverter zit geen scheuren of breuken.

Reputatie 7
Badge +15

@Davidx020 ah je gebruikt de verkeerde patchkabel, de connector in het glasvezelaansluitpunt moet groen zijn, nu heb je een airgap waardoor het glasvezel signaal niet goed wordt doorgegeven.

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Davidx020 ,

Je zou ook even in het volgende topic: dipswitches aanpassen kunnen kijken.
Als dit allemaal niet werkt, meldt het hier dan weer. Misschien moet er dan een moderator naar kijken. Deze reageren dan vanzelf.

Ah een airgap, dat is balen!

Dit is de originele kabel die ik meegeleverd had gekregen bij het installatie pakket.

de kabel van het punt naar de mediaconverter ​is het enige wat niet is vervangen.

De dipswitches 3&4 zijn bij mij actief, net gechecked.

 

 

 

Kunnen jullie hier wat mee?

Reputatie 7
Badge +15

@Davidx020

De patchkabel zal vervangen moeten worden, wacht even op de reactie van een moderator.

Goedenavond,

het is een week geleden dat ik hier een reactie op heb gehad, het probleem doet zich nog steeds voor, en heb helaas nog niks gehoord.

Weten jullie al wat meer?

 

Reputatie 7

Hi @Davidx020, hartstikke goed dat je hiervoor aanklopt! Excuses dat hier na vorige week geen reactie meer op is gekomen. Ik zie dat dit topic op de één of andere manier tussen wal en schip is beland. Ik wil dit graag zo snel mogelijk voor je doorzetten. Omdat ik niet met zekerheid durf te zeggen of een nieuwe patchkabel dit probleem tackelt, wil ik nog wat punten helder hebben. Kun je aangeven of je ook een eigen router hebt aangesloten of gebruik je enkel het modem van T-Mobile? Ik zie dat het modem al meer dan 69 dagen onafgebroken aan staat. Normaliter geef dat geen problemen, maar het kan zijn dat het modem net iets verkeerds heeft geladen. Ik wil je dan ook vragen om het modem te powerflippen. Dit doe je als volgt: 

  1. Wil je de stekker van het modem en de Media Converter uit het stopcontact halen?
  2. Wacht vervolgens minimaal 10 seconden. Omdat je een Media Converter hebt, dien je die eerst aan te sluiten en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe daarna de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten.

Merk je hierna een verbetering? 

Als dit niet helpt, ontvang ik graag twee recente bekabelde speedtests van je. Zou je hiermee aan de slag kunnen? 🍀 

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren.
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen.
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is).

Merci voor de moeite, ik wil dit echt zo snel mogelijk fixen! 

Reputatie 7
Badge +15

Hey @Lisa 

Het vervangen van de patchkabel zal zeker helpen, kijk nu heeft de klant dit :

Doordat de 2 connectors niet goed op elkaar passen ontstaat er signaal verlies. Het glasvezelaansluitpunt die de klant heeft, heeft een SC/APC ingang (groene connector) dus dan zou daar ook een groene ipv blauwe connector in moeten.

Aan de mediaconverter kant is het goed dus de klant heeft een SC/APC naar SC/UPC patchkabel nodig.

Reputatie 7

Hi @Waqqas, wat ben je toch ook een topper - maar dat wist je al! 😁 Goed nieuws @Davidx020: ik heb door de signalering van @Waqqas in samenspraak met de technische dienst Guidion voor jou aangestuurd met de mededeling om de patchkabel te vervangen en een patchcover te plaatsen. Ik ga duimen dat ze snel bij je langs kunnen komen. Je hebt zojuist de sms/e-mail ontvangen met daarin onze afspraaktool. Laat je het weten of je probleemvrij bent na het bezoek van de monteur? Voor nu een heel fijn weekend. 

Hey toppers.

Ik wil graag dit topic heropenen. Helaas ben ik nog niet probleem vrij.

 

@Waqqas heeft mij erg goed op weg geholpen.

Nou is er iemand van guidion langs geweest een paar weken terug, die heeft het e.e.a. getest en het zou in de kabels vanaf mijn meterkast naar de wall outlets moeten zitten.
De monteur heeft de patchkabel vanaf het glasvezelpunt naar de media converter vervangen, en de router opgehangen, dank daar voor.

Omdat zijn laptop met een eenmalige test op speedtest een download had van 800 en upload van 700mbit, was dit door de monteur goed gekeurd. We hebben dit 1x getest.


Daarna weer met een vaste desktop getest die bekabeld is aangesloten via een rj45 keystone (wandcontactdoos) in de muur (cat5e) verbonden met de router, wederom een lage upload.
Waarop de monteur direct tot de conclusie kwam dat het niet aan de router, of iets moet liggen, maar aan de kabels in mijn huis.

In de veronderstelling dat het aan mijn eigen kabels zou zitten heb ik een netwerk monteur mijn kabels laten testen, alle aders van de getrokken kabels vanaf de meterkast naar verschillende patch/wall outlet connector zijn goed, geen beschadigde aders/connectoren (1 tm 8 kregen allemaal groen lampje).
Alle netwerkpoorten op de zyxel en mijn eigen router zijn gecontroleerd, werken ook allemaal naar behoren, geen beschadigde aders in de connectoren.
De kabels tussen alle apparaten wandcontactdozen nagelopen en getest, geen issues.
tenslotte heeft de netwerkmonteur een rol cat6 uit de auto gehaald, aan beide kanten nieuwe rj45  connectoren op de kabel gemonteerd, en deze kabel gebruikt direct vanaf de modem naar mijn vaste pc, en laptops, alle tests geven een lagere upload snelheid, soms uitschieters naar 500/600mbit.

UTP kabel vanaf de media converter van t-mobile ook nagekeken, kabels vanaf de muur naar de pc.
We hebben het gestest op 3 laptops, 1 vaste pc.

Heb zelfs een nieuwe router aangeschaft. 
Netgear Nighthawk AX12, EAN    0606449134773


De upload snelheid blijft traag. Soms gaat het goed met cijfers in de 700 a 800mb, mijn download is iets sneller als voorheen.
Ik weet niet echt waar ik het meer zoeken moet.
Heb echt het idee dat het probleem zich buiten mijn huis bevind, aangezien al mijn kabels getest zijn door een netwerkmonteur.

Is er iets met een protocol of iets wat in de router niet goed kan staan?
Eventueel de mediaconverter? (4 jaar oud)

Wat hebben jullie nodig van mij qua info om dit op te lossen?

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Davidx020, bedankt voor deze uitgebreide informatie! Hierdoor heb ik dit meteen kunnen doorspelen naar onze technische dienst. Ik heb een nieuw ticket aangemaakt. Ik houd dit ticket in de gaten en zodra ik hier een concrete update over heb, laat ik je het weten.  

Reputatie 6
Badge

Hi @Davidx020, bedankt voor deze uitgebreide informatie! Hierdoor heb ik dit meteen kunnen doorspelen naar onze technische dienst. Ik heb een nieuw ticket aangemaakt. Ik houd dit ticket in de gaten en zodra ik hier een concrete update over heb, laat ik je het weten.  

 

Als er een verkeerde kabel in het netwerk aansluitpunt heeft gezeten, kan het ook zijn dat dat beschadigd is. Een verkeerde kabel kan niet alleen een airgap veroozaken, maar ook een beschadiging aan de vezel in het aansluitpunt die resulteert in een te hoge demping met een onbetrouwbare verbinding…

Ja jammer dat het zo lang duurt.
Hieronder wat speedtests tot een jaar terug, langer kan ik niet terug in mijn speedtest omgeving.

 

 

 

De volgende hardware word door mij gebruikt om te testen.


Desktop PC:
moederbord: Asus Z490 maximus xii extreme
cpu: Intel core i9 10900k
ram: G.skill 64GB ddr4 3600mhz cas 14
ssd: Samsung 980 pro (OS & Master boot Record) – Samsung 960 pro – Samsung 870QVO
pu: EVGA 3090ti FTW3 Ultra
OS: Windows 10 Pro - 21H2 build: 19044.2486 Windows Feature Experience Pack 120.2212.4190.0
Apps: geen Virusscanner of actieve Firewall/vpn geinstalleerd, behalve windows defender.
Provider: T-mobile Glasvezel - Snelheid (Up/Down): varierend/900mbps – 1gbps – geen packet loss

Test uitgevoerd op fast.com en daarnaast de app van speedtest.
Router: Eerst Zyxel t50 (t-mobile)
sinds afgelopen week (14 februari 2023) Netgear Nighthawk AX12 AX6000/AX120

 

Laptop 1: Surface book 2 Met USB C hub: Satechi ethernet poort 1000mbit/1gbit.
Laptop 2: Dell Latitude 5530 met interne ethernet poort 1gb
Laptop 3: macbook Pro 2019 i.c.m. satechi usb c hub met ethernet.
Tablet: Samsung tab S6 op wifi

Op alle apparaten in huis zijn speedtests uitgevoerd, bekabeld direct op het modem, bekabeld via een wandcontactdoos.
Verschillende wandcontactdozen getest.
Verschillende cat 6a, cat7 en cat 8 kabels direct op het router/modem (zyxel t50) naar de pc met verschillende kabels. Helaas geeft dit geen verbetering.


De monteur van Guidion is langs geweest in november 2022 heeft een patchkabel en poort vervangen, 1 maal een speedtest gedaan met zijn macbook.
T-mobile\guidion heeft toen niks kunnen vinden, behalve een patchkabel voor de glasvezel poort.
Nooit issues mee heb gehad voordat de uploadsnelheid lager werd.

 

Ik werd moedeloos van de situatie m.b.t. de uploadsnelheid.
Waardoor ik zelf elk knelpunt in het thuisnetwerk wilde controleren, en dus letterlijk alle kabels heb nagelopen en laten testen met een netwerkkabeltester.

Afgelopen week is er een netwerkmonteur langs geweest om alle cat/ethernet kabels en hardware na te kijken.
Alle kabels in huis zijn voorzien van het aansluitschema t568b, dit hebben we bewust nagelopen om te kijken of er niet een t568a kabel of een verkeerde twist in de kabels kunnen zitten.
Alle paren/aders (8 aders) in de gebruikte kabels zijn goed verbonden en werden getest door middel van een netwerkkabel tester, hierbij zijn ook de ethernetpoorten op mijn router en pc nagelopen.
Er is geen foutmelding of gebrek geconstateerd door de netwerkkabel tester, alle kabels zijn voorzien van een 
De netwerkmonteur heeft zelf een paar nieuwe cat 6 kabels gemaakt om daarmee te testen, om defecte kabels/keystones/connectors uit te sluiten.


De netwerkmonteur had gevraagd om de pc de testen zonder aangesloten usb apparaten behalve de muis, om storing van andere apparaten te voorkomen.
Helaas met de nieuwe kabels, nieuwe router, dezelfde lage upload snelheden.
Het enige wat nog niet is getest/vervangen, is de mediaconverter en het glasvezelpunt zelf.

 

 

 

 

Verbinding vanaf glasvezelpunt tot PC. Glasvezelpunt → mediaconverter (t-mobile) → Router NETGEAR nighthawk AX12 ax6000 → Wandcontactdozen → Desktop PC of Laptop met USB-C Hub/Docking station. 

 

 

 

 

 

 

 

Vanochtend weer een paar tests gedaan..
Het gaat even goed, 3 tests achter elkaar.
Om vervolgens weer een grote dip te zien.
Het ligt i.i.g. niet aan de bekabeling of apparatuur wat na de mediaconverter komt in de gehele schakel.
 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Davidx020, bedankt dat je ons op de hoogte houdt! Het ticket staat nog open en heb daarom nog geen update hierover! To be continued.

Reageer