UDM Pro installatie

  • 22 February 2021
  • 102 reacties
  • 18806 Bekeken

Reputatie 3

Hi there!

Na aanleiding van een aantal privéberichten en mijn eigen vraag van een aantal maanden geleden (zie dit topic) heb ik besloten om een conversatie te starten over het instellen van je Unifi-apparatuur icm. het T-Mobile netwerk.

Mijn situatie

Ik heb een T-Mobile glasvezel abonnement met 1Gbps up/down. Daarnaast neem ik TV van T-Mobile af. Voorheen gebruikte ik een Fritzbox 7581 icm een 7590. Ik had echter regelmatig wifi-problemen en heb daarom besloten om over te stappen op Unifi-apparatuur, sindsdien heb ik geen problemen meer. 

 

Mijn apparatuur

  • UDM Pro. 
  • US-8-60W-EU. Ik heb hier gekozen voor een PoE switch, dat maakt het makkelijker met de nieuwe Unifi-6 apparatuur die niet standaard worden geleverd met een PoE-adapter.

  • USW-FlexMini. Kleine switch met PoE-ondersteuning voor de werkkamer op zolder.

  • 3x de nieuwe Unifi 6 Lite access points.

Stappenplan

Dit stappenplan is gericht op het instellen van een UDM (Pro) icm TV. Voor overige combinaties of andere apparatuur, check de FAQ onderin! 

Laten we starten met een eerste adviespunt. Laat je huidige set-up staan zoals het is (dan ligt het internet er ook niet meteen uit, scheelt weer.). Persoonlijk liep ik namelijk tegen problemen aan doordat ik mijn UDM-Pro direct aansloot op het netwerk en meteen begon met instellen. Je wilt namelijk je switch aansluiten op een router die reeds functioneert. Op je switch sluit je vervolgens je UDM-Pro aan. Zo kun je beginnen met instellen zonder dat je internet tijdens het instellen wegvalt.

Stap 1.

Sluit je switch aan op de reeds functionerende router. De UTP-kabel loopt van een willekeurige internet-poort op je router naar poort 1 op je switch. Deze poort zal straks op de mediaconverter worden aangesloten.

Stap 2.

Sluit je UDM (Pro) aan op de switch. De UTP-kabel loopt van poort 2 op de switch naar de WAN-poort op de UDM. 

Stap 3.

De eerste twee stappen dienen om het netwerk door te leiden naar de UDM (Pro). Ondanks dat het misschien raar klinkt, moet je nu de switch aansluiten op de UDM (Pro). De UTP-kabel loopt van poort 1 op de UDM (Pro) naar poort 3 op de switch.

Stap 4.

Nu gaan we de zojuist aangesloten apparatuur instellen. In het geval van een UDM (Pro) is een Ubiquiti account vereist om het apparaat op te zetten. Remote access (toegang vanaf een afstand) kan later worden uitgeschakeld, als je dat wil. Je kunt nu, mits je dat nog niet gedaan had, je switch en UDM van stroom voorzien. Geef beide apparaten even de tijd om op te starten. Om het jezelf makkelijker te maken kun je een laptop aansluiten op een van de overige poorten van je UDM of switch. Via setup.ui.com kun je dan je UDM voor het eerst instellen (ik ga niet door het hele initiële proces heen, maar skip naar het moment dat je toegang hebt tot de instellingen van je Unifi-netwerk. Mocht je hier niet uitkomen, laat ff weten in de comments). De instellingen die ik nu deel zijn vanaf mijn computer overgenomen, maar zijn als het goed is ook via de telefoon te volgen (als je je UDM via je telefoon opzet). Het kan dan wel zijn dat instellingen zich op een andere plek bevinden. 

  • Ga naar je Unifi-netwerk instellingen. 

     

  • Kies voor ‘Networks’. Maak een nieuw netwerk aan. Met als doel ‘VLAN Only’. Noem het netwerk ‘Internet’ en zet 300 als VLAN ID. Alle overige instellingen kun je op de default waardes laten staan.
  • Maak nog een nieuw netwerk aan. Met als doel ‘VLAN Only’. Noem het netwerk ‘IPTV’ en zet 640 als VLAN ID. Alle overige instellingen kun je op de default waardes laten staan.
  • Maak nog een nieuw netwerk aan. Met als doel ‘VLAN Only’. Noem het netwerk ‘Management’ en zet 100 als VLAN ID. Alle overige instellingen kun je op de default waardes laten staan.
  • Als je je Unifi-netwerk voor het eerst opzet, is de kans groot dat je nu enkel de drie zojuist aangemaakte netwerken ziet. Wanneer dat het geval is, maak dan nog twee nieuwe netwerken aan. 

    Let goed op! Je gebruikt hier dus VLAN 300.

  • Nu moeten we een aantal profielen aanmaken die we later toe kunnen passen op onze poorten. Dit zijn er een aantal, dus die zijn te vinden via deze link. Ik wil niet het forum overbelasten met al mijn screenshots haha. Het is belangrijk dat je deze profielen goed overneemt en naloopt. Het aanmaken van profielen vind je in Settings → Profiles → Switch Ports. 

Stap 5.

Nu moeten we de zojuist aangemaakte profielen toepassen op de switch. Ga de instellingen uit en kies voor ‘Devices’. Als het goed is, zie je hier je UDM en je switch staan. Als je op de switch klikt, krijg je rechts zijn eigenschappen te zien. Bovenin zie je het aantal poorten van jouw switch. Wanneer je hier op klikt, dan kun je of de poort direct bewerken of je komt bij een lijstje met je poorten terecht, als je daar met je muis overheen beweegt zie je een potloodje om een poort te bewerken. Zet het volgende profiel op de aangegeven poort:

  • Poort 1 → Fiber Trunk
  • Poort 2 → WAN Trunk
  • Poort 3 → LAN
  • De overige poorten kun je op All laten staan. Zet de poort waar je de TV op wilt aansluiten op IPTV (640). 

Stap 6. 

Als het goed is, zou nou alles moeten werken. Mocht dat niet het geval zijn, laat het ff weten in de comments. Het kan zijn dat ik iets verkeerd heb verteld (is al weer bijna 2 maanden geleden dat ik door deze struggle heen moest met 0 netwerkervaring haha)

 

Mocht je na aanleiding van deze conversatie nog opmerkingen en/of vragen hebben, post ze dan hieronder. Een aantal vragen worden (hopelijk) beantwoord in onderstaande FAQ.

Frequently Asked Questions (FAQ):

  1. Ik heb geen TV van T-Mobile, maar neem wel internet af. Hoe werkt de installatie voor mij? Wanneer je geen TV hebt van T-Mobile is de installatie eenvoudiger. Je hebt dan namelijk geen verschillende VLAN-ids meer. Je kunt simpelweg de kabel vanuit de mediaconverter direct in de WAN-poort (of via de SFP+ WAN poort) van je UDM steken. Vergeet dan niet om de poort te taggen met VLAN 300 (internet).
  2. Ik heb een all-in pakket en heb naast internet en TV ook bellen van T-Mobile. Werkt dat samen met de Unifi-apparatuur? De instellingen voor telefonie zijn niet bekend. Er is echter wel een oplossing om je telefoon werkend te krijgen icm je Unifi-apparatuur. Je dient dan je T-Mobile router aan te sluiten op je Unifi-netwerk en dan kun je het bellen via de traditionele manier opzetten. Let op! wanneer je de T-Mobile router nog nooit hebt gebruikt, moet je deze eerste even aansluiten op de mediaconverter. De router heeft even nodig om de instellingen voor telefonie op te halen. Na een paar minuten kun je de router weer ontkoppelen en deze aansluiten ergens op je nieuwe Unifi-netwerk. Zet het profiel van de poort waarop je de router van T-Mobile aansluit op ‘Internet + Management’.
  3. Waarom heb je, in het geval van sommige Unifi-routers / security gateways, een switch nodig voor TV + internet? T-Mobile werkt met gescheiden VLAN-id’s. VLAN 300 voor internet. VLAN 640 voor IPTV en VLAN100 voor management. Om die reden moet je Unifi vertellen dat je provider met meerdere VLANs werkt. In het geval van een USG of USG-Pro kun je via een json-bestand meerdere VLAN’s op je WAN-poort instellen. Dit kan bij een UDM of UDM Pro niet. Je hebt daarom een switch nodig om dit probleem af te vangen. Deze oplossing is niet ideaal en het is daarom afwachten of Unifi nog aan komt zetten met ‘Meerdere VLAN-ondersteuning op je WAN-poort’. 

 


102 reacties

Ik heb de zelfde situatie als Aldwin, 

Maar ik twijfel nog over de UDM instellingen mbt de VLAN 300.  

Moet ik de VLAN 300 aanmaken onder de LAN instellingen tab? En dan onder de Internet instelling tab de WAN instellingen taggen? Of hoef ik alleen onder Internet Tab  de VLAN 300 in te stellen en geen aparte VLAN 300 in de LAN instellingen te zetten?

 

 

Goedemorgen Bryan,

 

heb je de screenshots ook van de nieuwe lay-out?

 

groet Peter

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @aldwinve 

Dat klopt, de connection type is DHCP en geen IPv6.

Hey hallo, 

ja misschien dat ik er gewoon overheen heb gelezen.. Maar door de verschillende antwoorden in dit topic zie ik het niet meer. 

Ik stap binnenkort over van ZIGGO naar T-Mobile thuis Glas internet & TV. 
Ik heb een UDM Pro. 

Begrijp ik het goed dat ik alleen maar vanaf de NT naar mijn UDM hoef te gaan. In de UDM in WAN tab aan geven dat ik VLAN 300 gebruik.. En dat dan ook de TV draait op iedere willekeurige switch poort wat vanaf de UDM loopt?? 

En voor de rest hoef ik niets meer aan te passen, dus dat mijn huidige configuratie gewoon kan blijven gebruiken??

Graag hoor ik het. 

Groet, 
Aldwin

Reputatie 1

Update: Tevens kleine aanvulling, ik moet nog eerst vanuit DSL werken. deze gaat niet in een switch.. is het dan de bedoeling dat ik de Tmobile modum ertussen laat? tot er glasvezel is en ik dus een switch moet aanschaffen die direct op glasvezel aangesloten kan worden.

Als je xDSL gebruikt, heb je het Zyxel modem nodig om de DSL verbinding te laten werken.

Je kan eventueel de UDM in de DMZ van de Zyxel zetten. 

Daarbij heb je op xDSL meer instellingen nodig om de TV Box te laten werken. Helaas heeft de UDM die mogelijkheid niet. 

Je kan in plaats van de TV-Box de app voor de Smart TV of media speler gebruiken. Dan heb je die instellingen niet nodig. 

 

Edit: Zodra Glasvezel beschikbaar is en je bent overgezet kan je de UDM direct op de ONT aansluiten.Dan zijn ook de extra instellingen niet meer nodig voor TV


dankje voor de uitleg!

sorry dat ik zoveel vragen stel, ik denk het nu wel op een rijtje te hebben. Vraag me alleen nog af wat de switch in dit hele verhaal doet, of alleen een usw flexmini voldoende is en of de overige poorten op mn UDM nog te gebruiken zijn in deze ‘workaround’

Reputatie 7
Badge +4

Update: Tevens kleine aanvulling, ik moet nog eerst vanuit DSL werken. deze gaat niet in een switch.. is het dan de bedoeling dat ik de Tmobile modum ertussen laat? tot er glasvezel is en ik dus een switch moet aanschaffen die direct op glasvezel aangesloten kan worden.

Als je xDSL gebruikt, heb je het Zyxel modem nodig om de DSL verbinding te laten werken.

Je kan eventueel de UDM in de DMZ van de Zyxel zetten. 

Daarbij heb je op xDSL meer instellingen nodig om de TV Box te laten werken. Helaas heeft de UDM die mogelijkheid niet. 

Je kan in plaats van de TV-Box de app voor de Smart TV of media speler gebruiken. Dan heb je die instellingen niet nodig. 

 

Edit: Zodra Glasvezel beschikbaar is en je bent overgezet kan je de UDM direct op de ONT aansluiten.Dan zijn ook de extra instellingen niet meer nodig voor TV

Reputatie 1

De router haalt vlan 300 eruit. Daarna kun je met standaard switches naar elke device wat een internet verbinding nodig heeft, inclusief t-mobile TV.

wellicht een stomme vraag maar als de router zelf al de 300vlan eruit haalt, waarom moet ik dan eerst vanuit tmobile modum naar switch naar UDM, en daar een vlan 300 aanmaken en vervolgens terug naar een switch, om vanuit daar pas alles te bekabelen? kan ik dan niet direct vanuit tmobile modum naar UDM en vanuit de UDM poorten alles al bekabelen?

 

Update: Tevens kleine aanvulling, ik moet nog eerst vanuit DSL werken. deze gaat niet in een switch.. is het dan de bedoeling dat ik de Tmobile modum ertussen laat? tot er glasvezel is en ik dus een switch moet aanschaffen die direct op glasvezel aangesloten kan worden.

Reputatie 7
Badge +14

De router haalt vlan 300 eruit. Daarna kun je met standaard switches naar elke device wat een internet verbinding nodig heeft, inclusief t-mobile TV.

Reputatie 1

Als je een nieuw abonnement besteld van internet+TV dan is er geen apart VLAN meer voor TV. Dat gaat gewoon mee over de internet VLAN 300. Maakt alles een stuk makkelijker!

Dus als ik het goed begrijp is het slechts 1 vlan 300 aanmaken, die naar de switch gaat, en vanuit daar alles aansluiten? Of kan ik dan ook vanuit elke poort als vlan 300 naar bijv. de tv maar ook gaming etc?

Reputatie 7
Badge +14

Als je een nieuw abonnement besteld van internet+TV dan is er geen apart VLAN meer voor TV. Dat gaat gewoon mee over de internet VLAN 300. Maakt alles een stuk makkelijker!

Reputatie 1

Hey @Bryan96 , dankje voor je heldere uitleg! 

Met andere woorden moet je dus het signaal van de tmobile router splitsen in de UDM. voor TV en internet. 

Moet je dan vervolgens al je bekabelde verbindingen via de switch laten lopen, of kun je de poorten van de UDM ook gebruiken? Ik heb zelf een UDM (geen pro) en die staat op een positie waar ik minimaal 4 ethernet kabels nodig heb, en slechts 2 heb doorgetrokken vanuit de meterkast (ruimte gebrek). Op dit moment gebruikt ik nog bridge mode vanuit ziggo, en dus 1 toevoer naar mijn UDM en 1 die retour gaat voor de USW flexmini naar de rest van het huis. de overige poorten gebruik ik vervolgens voor tv, gaming console en smart home.

Tevens vroeg ik me af of dit ook te doen is met alleen de USW flexmini? of meerdere flexmini's of moet ik echt een devoted switch hebben?

Mvg, Yves

Hi @Vex4vex, heel goed dat je dit laat weten! Ik wil graag vragen of @Bryan96 en @Pieter_B hier wellicht nog een tip voor in petto hebben? 💪 Ontzettend bedankt alvast.

Inmiddels bleek geduld ook een variabele. 
Na via mn laptop aan de UDM te hangen en de WAN1 op VLAN300 te zetten (dit lukte namelijk niet via de app op mn telefoon, die met bluetooth verbinding maakt maar toch dat ding online wilt hebben om dergelijke instellingen op te kunnen slaan) kreeg het na enkele minuten toch een WAN IP vanuit TMobile. 
Gekke was dat inmiddels geen internet meer op de TMobile modem (oude Huawei) binnenkwam (WAN lampje aan maar Internet lampje bleef uit) en TMobile was al een monteur aan het inplannen om langs te komen. Die monteur maar afgebeld en alles (wifi via tplink mesh en TV) werkt naar behoren, zonder ook maar verder 1 (andere) poort in te hoeven stellen! Helemaal happy :) 

Reputatie 7

Hi @Vex4vex, heel goed dat je dit laat weten! Ik wil graag vragen of @Bryan96 en @Pieter_B hier wellicht nog een tip voor in petto hebben? 💪 Ontzettend bedankt alvast.

Hi there!

Na aanleiding van een aantal privéberichten en mijn eigen vraag van een aantal maanden geleden (zie dit topic) heb ik besloten om een conversatie te starten over het instellen van je Unifi-apparatuur icm. het T-Mobile netwerk.

Mijn situatie

Ik heb een T-Mobile glasvezel abonnement met 1Gbps up/down. Daarnaast neem ik TV van T-Mobile af. Voorheen gebruikte ik een Fritzbox 7581 icm een 7590. Ik had echter regelmatig wifi-problemen en heb daarom besloten om over te stappen op Unifi-apparatuur, sindsdien heb ik geen problemen meer. 

 

Mijn apparatuur

  • UDM Pro. 
  • US-8-60W-EU. Ik heb hier gekozen voor een PoE switch, dat maakt het makkelijker met de nieuwe Unifi-6 apparatuur die niet standaard worden geleverd met een PoE-adapter.

  • USW-FlexMini. Kleine switch met PoE-ondersteuning voor de werkkamer op zolder.

  • 3x de nieuwe Unifi 6 Lite access points.

Stappenplan

Dit stappenplan is gericht op het instellen van een UDM (Pro) icm TV. Voor overige combinaties of andere apparatuur, check de FAQ onderin! 

Laten we starten met een eerste adviespunt. Laat je huidige set-up staan zoals het is (dan ligt het internet er ook niet meteen uit, scheelt weer.). Persoonlijk liep ik namelijk tegen problemen aan doordat ik mijn UDM-Pro direct aansloot op het netwerk en meteen begon met instellen. Je wilt namelijk je switch aansluiten op een router die reeds functioneert. Op je switch sluit je vervolgens je UDM-Pro aan. Zo kun je beginnen met instellen zonder dat je internet tijdens het instellen wegvalt.

Stap 1.

Sluit je switch aan op de reeds functionerende router. De UTP-kabel loopt van een willekeurige internet-poort op je router naar poort 1 op je switch. Deze poort zal straks op de mediaconverter worden aangesloten.

Stap 2.

Sluit je UDM (Pro) aan op de switch. De UTP-kabel loopt van poort 2 op de switch naar de WAN-poort op de UDM. 

Stap 3.

De eerste twee stappen dienen om het netwerk door te leiden naar de UDM (Pro). Ondanks dat het misschien raar klinkt, moet je nu de switch aansluiten op de UDM (Pro). De UTP-kabel loopt van poort 1 op de UDM (Pro) naar poort 3 op de switch.

Stap 4.

Nu gaan we de zojuist aangesloten apparatuur instellen. In het geval van een UDM (Pro) is een Ubiquiti account vereist om het apparaat op te zetten. Remote access (toegang vanaf een afstand) kan later worden uitgeschakeld, als je dat wil. Je kunt nu, mits je dat nog niet gedaan had, je switch en UDM van stroom voorzien. Geef beide apparaten even de tijd om op te starten. Om het jezelf makkelijker te maken kun je een laptop aansluiten op een van de overige poorten van je UDM of switch. Via setup.ui.com kun je dan je UDM voor het eerst instellen (ik ga niet door het hele initiële proces heen, maar skip naar het moment dat je toegang hebt tot de instellingen van je Unifi-netwerk. Mocht je hier niet uitkomen, laat ff weten in de comments). De instellingen die ik nu deel zijn vanaf mijn computer overgenomen, maar zijn als het goed is ook via de telefoon te volgen (als je je UDM via je telefoon opzet). Het kan dan wel zijn dat instellingen zich op een andere plek bevinden. 

  • Ga naar je Unifi-netwerk instellingen. 

     

  • Kies voor ‘Networks’. Maak een nieuw netwerk aan. Met als doel ‘VLAN Only’. Noem het netwerk ‘Internet’ en zet 300 als VLAN ID. Alle overige instellingen kun je op de default waardes laten staan.
  • Maak nog een nieuw netwerk aan. Met als doel ‘VLAN Only’. Noem het netwerk ‘IPTV’ en zet 640 als VLAN ID. Alle overige instellingen kun je op de default waardes laten staan.
  • Maak nog een nieuw netwerk aan. Met als doel ‘VLAN Only’. Noem het netwerk ‘Management’ en zet 100 als VLAN ID. Alle overige instellingen kun je op de default waardes laten staan.
  • Als je je Unifi-netwerk voor het eerst opzet, is de kans groot dat je nu enkel de drie zojuist aangemaakte netwerken ziet. Wanneer dat het geval is, maak dan nog twee nieuwe netwerken aan. 

    Let goed op! Je gebruikt hier dus VLAN 300.

  • Nu moeten we een aantal profielen aanmaken die we later toe kunnen passen op onze poorten. Dit zijn er een aantal, dus die zijn te vinden via deze link. Ik wil niet het forum overbelasten met al mijn screenshots haha. Het is belangrijk dat je deze profielen goed overneemt en naloopt. Het aanmaken van profielen vind je in Settings → Profiles → Switch Ports. 

Stap 5.

Nu moeten we de zojuist aangemaakte profielen toepassen op de switch. Ga de instellingen uit en kies voor ‘Devices’. Als het goed is, zie je hier je UDM en je switch staan. Als je op de switch klikt, krijg je rechts zijn eigenschappen te zien. Bovenin zie je het aantal poorten van jouw switch. Wanneer je hier op klikt, dan kun je of de poort direct bewerken of je komt bij een lijstje met je poorten terecht, als je daar met je muis overheen beweegt zie je een potloodje om een poort te bewerken. Zet het volgende profiel op de aangegeven poort:

  • Poort 1 → Fiber Trunk
  • Poort 2 → WAN Trunk
  • Poort 3 → LAN
  • De overige poorten kun je op All laten staan. Zet de poort waar je de TV op wilt aansluiten op IPTV (640). 

Stap 6. 

Als het goed is, zou nou alles moeten werken. Mocht dat niet het geval zijn, laat het ff weten in de comments. Het kan zijn dat ik iets verkeerd heb verteld (is al weer bijna 2 maanden geleden dat ik door deze struggle heen moest met 0 netwerkervaring haha)

 

Mocht je na aanleiding van deze conversatie nog opmerkingen en/of vragen hebben, post ze dan hieronder. Een aantal vragen worden (hopelijk) beantwoord in onderstaande FAQ.

Frequently Asked Questions (FAQ):

  1. Ik heb geen TV van T-Mobile, maar neem wel internet af. Hoe werkt de installatie voor mij? Wanneer je geen TV hebt van T-Mobile is de installatie eenvoudiger. Je hebt dan namelijk geen verschillende VLAN-ids meer. Je kunt simpelweg de kabel vanuit de mediaconverter direct in de WAN-poort (of via de SFP+ WAN poort) van je UDM steken. Vergeet dan niet om de poort te taggen met VLAN 300 (internet).
  2. Ik heb een all-in pakket en heb naast internet en TV ook bellen van T-Mobile. Werkt dat samen met de Unifi-apparatuur? De instellingen voor telefonie zijn niet bekend. Er is echter wel een oplossing om je telefoon werkend te krijgen icm je Unifi-apparatuur. Je dient dan je T-Mobile router aan te sluiten op je Unifi-netwerk en dan kun je het bellen via de traditionele manier opzetten. Let op! wanneer je de T-Mobile router nog nooit hebt gebruikt, moet je deze eerste even aansluiten op de mediaconverter. De router heeft even nodig om de instellingen voor telefonie op te halen. Na een paar minuten kun je de router weer ontkoppelen en deze aansluiten ergens op je nieuwe Unifi-netwerk. Zet het profiel van de poort waarop je de router van T-Mobile aansluit op ‘Internet + Management’.
  3. Waarom heb je, in het geval van sommige Unifi-routers / security gateways, een switch nodig voor TV + internet? T-Mobile werkt met gescheiden VLAN-id’s. VLAN 300 voor internet. VLAN 640 voor IPTV en VLAN100 voor management. Om die reden moet je Unifi vertellen dat je provider met meerdere VLANs werkt. In het geval van een USG of USG-Pro kun je via een json-bestand meerdere VLAN’s op je WAN-poort instellen. Dit kan bij een UDM of UDM Pro niet. Je hebt daarom een switch nodig om dit probleem af te vangen. Deze oplossing is niet ideaal en het is daarom afwachten of Unifi nog aan komt zetten met ‘Meerdere VLAN-ondersteuning op je WAN-poort’. 

 

Hi, Ik probeer dit te volgen maar nog zonder succes. Ik stel alles in zoals beschreven totdat de profielen aan de poorten toegewezen moeten worden. Ik zie bij mijn 'switch' (de USW-Flex-Mini van Unify) alleen maar de Netwerkprofielen in de dropdown erbij staan en niet de switch port profiles.   Ik zie die wel als ik bij de poorten van mijn UDM Pro kijk maar dat lijkt me niet de bedoeling toch? 

Daarbij krijg ik op geen enkele manier internet direct op de UDM pro, niet met en niet zonder switch er tussen (met de mediaconverter als bron). Het werkt wel als ik de originele Huawai Tmobile modem als bron gebruik en die doorlus naar de UDM pro. Misschien kan die te maken hebben dat ik langer dan enkele minuten moeten wachten voordat een nieuwe modem (ander MAC adres) geaccepteerd wordt aan de Tmobile kant? Iemand ervaring daarmee? 

Reputatie 7

Hi @greasy-panda, hartstikke bedankt dat je dit hier deelt! Top dat je de UDM Pro werkend hebt gekregen. Heel fijn dat je hier andere klanten mee kunt helpen. Maak er ook alvast hele fijne feestdagen van! 🎄

Hi there!

Na aanleiding van een aantal privéberichten en mijn eigen vraag van een aantal maanden geleden (zie dit topic) heb ik besloten om een conversatie te starten over het instellen van je Unifi-apparatuur icm. het T-Mobile netwerk.

 

 

Hi allemaal, ik heb zojuist mijn UDM Pro werkend gekregen met internet-only, en er was geen SPF module voor nodig.

 

Ik ontving van T-Mobile een fiber terminator waarvandaan ik een CAT6 direct in de WAN poort van mijn UDM kon hangen. Erna ben ik naar Network > Settings > Internet > WAN gegaan, en de wan poort VLAN id 300 gegeven. erna werkte alles direct.

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Fijn dat je een mogelijke oorzaak hebt kunnen uitsluiten door het Zyxel modem aan te sluiten! Heel veel succes met het probleem in de UDR en laat het ons weten indien je een oplossing hebt gevonden op het Ubiquiti-forum! 😄👍

Reputatie 1

Valt helaas echt weg. Soms is het 20-30 seconden packetloss, andere keren is het volledig wegvallen van het netwerk. Gebeurt meestal tussen 10min voor het uur en 10 min na het uur. Vanwege die regelmatigheid dacht ik evt. aan iets aan de kant van TMT, maar da’s lastig zeggen natuurlijk, vooral als dat vaker schijnt voor te komen bij gebruikers op Ubiquiti forum.

dat is makkelijk uit te sluiten door een dagje het Zyxel modem te gebruiken. 

Lijkt erop dat het toch ergens in de UDR zit. Met Zyxel ertussen nu al paar uur geen problemen.

Heb ondertussen wel een draadje gevonden op het Ubiquiti-forum waar er ook melding van gemaakt is, dus dat maar in de gaten houden en een support ticket insturen.

Reputatie 6
Badge +3

Valt helaas echt weg. Soms is het 20-30 seconden packetloss, andere keren is het volledig wegvallen van het netwerk. Gebeurt meestal tussen 10min voor het uur en 10 min na het uur. Vanwege die regelmatigheid dacht ik evt. aan iets aan de kant van TMT, maar da’s lastig zeggen natuurlijk, vooral als dat vaker schijnt voor te komen bij gebruikers op Ubiquiti forum.

dat is makkelijk uit te sluiten door een dagje het Zyxel modem te gebruiken. 

Reputatie 1

Dat was een typefoutje gelukkig, staat al tijdje op 300. Heb in ieder geval nog een switch gekocht om die er eventueel nog tussen te zetten, kijken of dat werkt. Niet de optimale oplossing maar als het anders niet werkt..

 

Btw, merk je echt dat het wegvalt of is het alleen de meldingen in de controller. Die heb ik al eens veel foutieve meldingen zien geven. 

Valt helaas echt weg. Soms is het 20-30 seconden packetloss, andere keren is het volledig wegvallen van het netwerk. Gebeurt meestal tussen 10min voor het uur en 10 min na het uur. Vanwege die regelmatigheid dacht ik evt. aan iets aan de kant van TMT, maar da’s lastig zeggen natuurlijk, vooral als dat vaker schijnt voor te komen bij gebruikers op Ubiquiti forum.

Reputatie 6
Badge +3

Dat was een typefoutje gelukkig, staat al tijdje op 300. Heb in ieder geval nog een switch gekocht om die er eventueel nog tussen te zetten, kijken of dat werkt. Niet de optimale oplossing maar als het anders niet werkt..

 

Btw, merk je echt dat het wegvalt of is het alleen de meldingen in de controller. Die heb ik al eens veel foutieve meldingen zien geven. 

Reputatie 1

Ik heb sinds kort een UDR en deze direct aangesloten op de converter en VLAN 100 ingesteld op de WAN. Werkt allemaal, alleen heb ik nu dat elk uur mijn verbinding even geheel wegvalt of hoge packetloss vertoont. Is mij nog niet duidelijk wat nou de oorzaak of oplossing hiervan is.

Kan iemand daar wat meer over vertellen?

 

Ik zou beginnen bij vlan 300 in te stellen ipv 100 😉

het probleem met packetloss lijkt aan de Udr te liggen op het ubiquiti forum staan meerdere meldingen.

Dat was een typefoutje gelukkig, staat al tijdje op 300. Heb in ieder geval nog een switch gekocht om die er eventueel nog tussen te zetten, kijken of dat werkt. Niet de optimale oplossing maar als het anders niet werkt..

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb sinds kort een UDR en deze direct aangesloten op de converter en VLAN 100 ingesteld op de WAN. Werkt allemaal, alleen heb ik nu dat elk uur mijn verbinding even geheel wegvalt of hoge packetloss vertoont. Is mij nog niet duidelijk wat nou de oorzaak of oplossing hiervan is.

Kan iemand daar wat meer over vertellen?

 

Ik zou beginnen bij vlan 300 in te stellen ipv 100 😉

het probleem met packetloss lijkt aan de Udr te liggen op het ubiquiti forum staan meerdere meldingen.

Reputatie 1

Ik heb sinds kort een UDR en deze direct aangesloten op de converter en VLAN 100 ingesteld op de WAN. Werkt allemaal, alleen heb ik nu dat elk uur mijn verbinding even geheel wegvalt of hoge packetloss vertoont. Is mij nog niet duidelijk wat nou de oorzaak of oplossing hiervan is.

Kan iemand daar wat meer over vertellen?

 

 

update post en vraag aan @martijnaj; heb je ook Access Points en hoe heb je die ingesteld? Zie mijn probleem hieronder. Als ik de media converter weg zou laten, vervalt dan ook de noodzaak om switch profielen aan te maken? En hoe zien jouw netwerk settings eruit? Heb je een VLAN “Internet” met ID 300 zoals Bryan liet zien, en Jouw WAN port ingesteld met VLAN ID 300?

@Bryan96, Hi Bryan!

Dank voor de uitleg! Ik kom er echter niet helemaal uit.

Ik gebruik alleen internet, en heb dus enkel de Media Converter aangesloten op de WAN port van de UDM (nadat ik de initiële setup had gedaan van stap 1, 2 en 3)

Situatie: 

- Internet VLAN met ID 300

- WAN Port getagged met VLAN ID 300

- Daarnaast heb ik een LAN met subnet 192.168.1.0/24.

-Geen switch profielen, want ik heb geen switch tussen de Media Converter en UDM zitten.

Probleem: Nu heb ik bekabeld gewoon internet, maar als ik een Access Point aansluit (via PoE van Dream Machine Special Edition), dan krijg ik soms wel/niet een pop-up om de AP te adopten, maar als ik dat doe, krijg ik een foutmelding zoals hieronder.

Ondertussen heb ik ook geprobeerd wel met Switch profielen te werken (door deze aan de poorten toe te wijzen op de UDM), van LAN (original netwerk) naar VLAN en van VLAN (original netwerk) naar LAN, maar ook original netwerken leeg latende met VLAN EN LAN als tagged netwerken. Ook heb ik gewoon LAN en Internet als profiel voor de UDM poorten geprobeerd (die standaard wordt aangemaakt als je een netwerk aanmaakt).

Wel heb ik de APs onafhankelijk kunnen instellen, en werkt de Wi-Fi dan wel, maar dat is niet wat ik graag wil want dan kan je de APs niet managen via Unifi OS.

 

 

Reageer