Beantwoord

Upload conform nieuwe abbo, download nog steeds volgens oude abbo

  • 10 November 2022
  • 10 reacties
  • 95 Bekeken

Ik heb mijn abonnement vernieuwd zodat ik een hogere down- en upload snelheid heb.

De T-Mobile speedtest laat echter zien dat mijn download nog op de oude snelheid zit. Terwijl de upload snel wel op de snelheid van mijn nieuwe abonnement zit.

Ik heb mijn router inmiddels opnieuw opgestart en voer de speedtest uit met een bekabelde PC.

 

Hoe kan de downloadsnelheid ook op het niveau van het nieuwe abonnement gezet worden?

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 15 November 2022, 10:37

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @PeterNoot 

Kun je de Ookla speedtest app eens gebruiken voor de test en indien je glasvezel hebt dan kan het ook helpen om de mediaconverter voor even van het stroom te halen.

Hallo @Waqqas ,

Bedankt voor je tips. De mediaconverter was ik vergeten. Ook die heb ik even van de stroom gehaald.
Tevens heb ik nieuwe speedtests uitgevoerd, nu zowel via T-Mobile als Ookla.

Helaas is het resultaat vrijwel hetzelfde: de download staat op de snelheid van mijn oude abbo, terwijl de upload die van mijn nieuwe benaderd. Zie screenshot van Ookla.

Wat kan ik nog meer doen?

 

Reputatie 7
Badge +15

@PeterNoot

Heb je misschien een andere apparaat waarmee je bekabeld kan testen?

Zit er verder een switch oid tussen pc en router? Een andere testserver in de Ookla speedtest app kan je ook proberen of een andere internetkabel.

Ik heb de speedtest ook met een ander device via Wifi gedaan. Ik weet dat Wifi minder betrouwbaar is, maar aangezien de resultaten grofweg hetzelfde zijn (ongeveer 40 om 90 Mbps) doe ik de aanname dat het niet aan het testsysteem ligt.

Tevens heb ik allerlei data vretende apparaten op 'stil’ gezet zodat die geen verstoring kunnen geven.
Er zit een Switch tussen. Maar volgens de Switch zitten alle poorten op 1000M: ofwel Gigabit. En op het interne netwerk merk ik geen lage down-/upload snelheden.
Tevens verklaart het mijns inziens het duidelijke verschil in Upload/Download niet. Daarnaast heb ik met dezelfde setup eerder wel 100Mbps gehaald.
 

Ik heb voor de zekerheid nog een andere testserver in Ookla (Den Haag ipv Amsterdam) gedaan. Maar dat geeft geen noemenswaardig verschil.

Ik weet niet of het mogelijk is, maar wellicht is bij het instellen van de nieuwe abbo iets misgegaan?
Of kan T-Mobile zelf testen of mijn snelheid conform abbo is?

Reputatie 7
Badge +15

@PeterNoot 

Welke router heb je van T-Mobile? Iets wat nog geprobeerd kan worden is de internetkabel tussen mediaconverter en router vervangen.

In My T-Mobile onder abonnementen zie je wel internet 100/100 actief?

@Waqqas 
Yes, ik zie dat mij abbo is vernieuwd.

Ik heb de Zyxel, volgens mij wordt er maar één model bij T-Mobile werd gebruikt.

Ik zal eens kijken of ik de kabel kan vervangen (lees: of ik nog een goede heb liggen 😀)

 

@Waqqas ik heb de kabel tussen mediaconverter en Zyxel router vervangen. Er zat een CAT5 van T-Mobile, die ik vervangen heb door een CAT6. Dat heeft geen beter resultaat gegeven.

Tevens heb ik voor de zekerheid de hele setup opnieuw laten opstarten:

  • mediaconverter, Zyxel router, Switch en Mesh uitgezet.
  • 10 minuten gewacht
  • mediaconverter aangezet en gewacht op verbinding.
  • Zyxel router aangezet en gewacht op verbinding.
  • Switch aangezet
  • Mesh aangezet en gewacht op verbinding.

Maar ook dat helpt niet.

Het opvallende is dat deze setup eerst wel met hogere internet snelheden werkte. En tevens valt op dat de download snelheid constant presteert onder de oude abbo norm (50/50MB).

Kortom: ik weet het niet meer wat ik nog kan doen 😳

Reputatie 7
Badge +15

@PeterNoot 

Nog maar even een poging :

Is je pc nu achter de switch aangesloten? Kan je het eens bekijken met een rechtstreekse verbinding?

40 Mbps via de WiFi zou gehaald kunnen worden op de 2,4 GHz band.

@PeterNoot

Nog maar even een poging :

Is je pc nu achter de switch aangesloten? Kan je het eens bekijken met een rechtstreekse verbinding?

40 Mbps via de WiFi zou gehaald kunnen worden op de 2,4 GHz band.

@Waqqas Het koste wat moeite, maar ik heb een rechtstreekse lijn kunnen trekken tussen mijn vaste PC en de Router. De upload en download snelheid zijn nu volgens specs!

Dus

Ik ga nu proberen te elimineren welk onderdeel van de setup storend is. Keep you posted!
(En dank alvast voor het meedenken!)

 

@Waqqas 

Ik heb de oorzaak gevonden!
Op het mesh systeem had ik apparaat prioritering ingesteld. Nadat dat was uitgeschakeld wordt overal de snelheid van de abbo gehaald 😀

 

Het blijkt een bekend probleem (bug) van dit mesh systeem: die apparaatprioritering geeft wel vaker vreemde resultaten bij het verkrijgen van een andere abbo. 

Aangezien de nieuwe bandbreedte afdoende is heb ik die prioritering ook niet meer nodig. 
 

Nogmaals dank voor je hulp! 🙏 
 

Reageer