Beantwoord

uploadsnelheid

  • 10 March 2023
  • 3 reacties
  • 61 Bekeken

Reputatie 1

Goedemorgen!

op het web lees ik verschillende dingen en ik snap er niks meer van. 
 

hoeveel uploadsnelheid heb ik nodig? De ene website zegt dat een gezin genoeg heeft aan 50 mbit/s en de ander zegt dat dit al teveel is en genoeg zou hebben aan 20 mbit/s

 

we zijn met twee volwassenen en een jong kind. Gebruiken veel youtube en steeamingsdiensten. Ook maak ik gebruik van beeldbellen voor mijn werk. 
 

wie kan mij uitleg geven? 
 

 

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 10 March 2023, 09:15

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Winters27, dat is een heel goede vraag en is eigenlijk heel simpel samen te vatten in een paar belangrijke punten:

  1. Doen jullie per gezinslid veel met thuiswerken/thuisscholing?
  2. Uploaden jullie vaak filmpjes of foto's wanneer jullie thuis zijn - bijvoorbeeld via Whatsapp? 
  3. Volgen jullie vaak videogesprekken en sturen jullie daarin bestanden naar anderen?
  4. Streamen jullie 4K en versturen jullie vaker bestanden met een gemiddelde grootte van 1 GB of meer?

Afhankelijk van hoe vaak je met ja antwoordt op bovenstaande vragen, kun je de uploadsnelheid ophogen qua verbruik. Een gemiddeld huishouden heeft met thuiswerken vaak genoeg aan zo'n 20-30 Mbit/s. Stuur je veel grote bestanden en/of stream je vaak en ook in 4K? Dan moet je meer richting de 50-70 Mbit/s gaan denken.

Hopelijk heb ik je zo goed geholpen, succes met de keuze! 😄

Reputatie 1

Hoi @Winters27, dat is een heel goede vraag en is eigenlijk heel simpel samen te vatten in een paar belangrijke punten:

  1. Doen jullie per gezinslid veel met thuiswerken/thuisscholing?
  2. Uploaden jullie vaak filmpjes of foto's wanneer jullie thuis zijn - bijvoorbeeld via Whatsapp? 
  3. Volgen jullie vaak videogesprekken en sturen jullie daarin bestanden naar anderen?
  4. Streamen jullie 4K en versturen jullie vaker bestanden met een gemiddelde grootte van 1 GB of meer?

Afhankelijk van hoe vaak je met ja antwoordt op bovenstaande vragen, kun je de uploadsnelheid ophogen qua verbruik. Een gemiddeld huishouden heeft met thuiswerken vaak genoeg aan zo'n 20-30 Mbit/s. Stuur je veel grote bestanden en/of stream je vaak en ook in 4K? Dan moet je meer richting de 50-70 Mbit/s gaan denken.

Hopelijk heb ik je zo goed geholpen, succes met de keuze! 😄

Bedankt voor je reactie!

  1. Ik ben degene die het meest hier gebruik van maakt. Al is het nu erg rustig wat dat betreft.
  2. filmpjes en foto’s uploaden vanuit whatsapp gebeurt erg regelmatig 
  3. videogesprekken wel, bestanden niet direct. Alleen wil ik het wel kunnen wannneer nodig is. Grotere bestanden via de mail of Dropbox gebeurt wel regelmatig
  4. Wij streamen geen 4K op tv. YouTube zend wel uit in 4K geloof ik, maar heeft dit met upload snelheid te maken?

Ik ben een beetje in dubio. Als het echt niet nodig is, dan is een hoge upload snelheid niet nodig. Echter, ik heb er een vreselijke hekel aan wanneer ik het toch ineens nodig heb en dat alles heel traag gaat. Dus een gevalletje van ‘just in case’, zeg maar? Of is dit onnodig?

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Winters27 

Op het internet staat ook genoeg informatie.

https://www.consumentenbond.nl/internet/welke-internetsnelheid-heb-ik-nodig

Bij glasvezel is de uplóad minimaal 70 Mbps met het goedkoopste pakket dus dan zit je zeker goed of heb je DSL?

Reageer