Uploadsnelheid bijna helemaal verdwenen (< 0.2 Mbps)

  • 28 December 2022
  • 24 reacties
  • 616 Bekeken

Ik heb een Internet 100 abonnement (glasvezel) waar ik al ruim 6 jaar lang zonder problemen gebruik van heb kunnen maken. Maar sinds kort (ik gok een week of twee) is mijn uploadsnelheid bijna helemaal verdwenen. Voorheen haalde ik ruim boven de 100 Mbps (vergelijkbaar met de downloadsnelheid), maar nu is daar weinig meer van over:

 

 

Dit gebeurt zowel met UTP kabel verbindingen als met Wi-Fi. Ik heb een factory reset gedaan op de modem (DrayTek Vigor2132VFn) maar dat maakte geen verschil.

Zou dit kunnen zijn ontstaan door het netwerk onderhoud van de afgelopen weken?

Of is de modem gewoon aan vervanging toe?


24 reacties

Reputatie 7

Hi @wesvdes, hartstikke goed dat je hiervoor aan de bel trekt! Heel fijn dat je meteen een screenshot van een speedtest mee hebt gestuurd. Dit is zeker niet de uploadsnelheid die je hoort te halen, dus hier gaan we iets aan doen. Wat precies de reden is van dit issue dat kan ik jammer genoeg niet meteen zien. Kun je de andere LAN-poort op het modem proberen? Merk je hierna een verbetering op? Zo niet, dan wil ik graag een Zyxel T-50 modem jouw kant op sturen. Hiermee heb je direct een upgrade, omdat je meer mogelijkheden hebt qua eigen netwerk, de LAN-poorten zijn meer toegankelijk en je hebt hierna betere wifi. Kan ik dit voor jou in orde maken? Want dan ga ik meteen voor je aan de slag. 

Hi @wesvdes, hartstikke goed dat je hiervoor aan de bel trekt! Heel fijn dat je meteen een screenshot van een speedtest mee hebt gestuurd. Dit is zeker niet de uploadsnelheid die je hoort te halen, dus hier gaan we iets aan doen. Wat precies de reden is van dit issue dat kan ik jammer genoeg niet meteen zien. Kun je de andere LAN-poort op het modem proberen? Merk je hierna een verbetering op? Zo niet, dan wil ik graag een Zyxel T-50 modem jouw kant op sturen. Hiermee heb je direct een upgrade, omdat je meer mogelijkheden hebt qua eigen netwerk, de LAN-poorten zijn meer toegankelijk en je hebt hierna betere wifi. Kan ik dit voor jou in orde maken? Want dan ga ik meteen voor je aan de slag. 

Goedendag Lisa,

 

Ik weet niet of ik een nieuwe topic moet aanmaken, maar ik ondervind hetzelfde probleem met dezelfde modem. Heb hem al gereset en van het stroom afgehaald.

Waarschijnlijk is dit probleem al een paar dagen langer aanwezig, maar heb er vandaag pas naar gekeken.

De download is wel ok, maar de upload zakt van 2 naar 0,1 heel snel en blijft daar met de test.

Hi @wesvdes, hartstikke goed dat je hiervoor aan de bel trekt! Heel fijn dat je meteen een screenshot van een speedtest mee hebt gestuurd. Dit is zeker niet de uploadsnelheid die je hoort te halen, dus hier gaan we iets aan doen. Wat precies de reden is van dit issue dat kan ik jammer genoeg niet meteen zien. Kun je de andere LAN-poort op het modem proberen? Merk je hierna een verbetering op? Zo niet, dan wil ik graag een Zyxel T-50 modem jouw kant op sturen. Hiermee heb je direct een upgrade, omdat je meer mogelijkheden hebt qua eigen netwerk, de LAN-poorten zijn meer toegankelijk en je hebt hierna betere wifi. Kan ik dit voor jou in orde maken? Want dan ga ik meteen voor je aan de slag. 

Hoi Lisa,

Dankjewel voor je snelle respons!

Ik heb alle poorten even voor je getest. LAN1 en LAN2 geven allebei hetzelfde resultaat: wel downloadsnelheid maar geen uploadsnelheid. Met LAN3 en LAN4 kan ik helemaal geen verbinding krijgen. Helaas, geen verbetering dus.

Als jij die nieuwe modem voor mij zou kunnen regelen dan zou dat helemaal geweldig zijn!

Reputatie 7

Hi @ETerpstra, juist top dat je dit topic hebt gevonden en hier aanklopt! Zo te zien speelt inderdaad exact hetzelfde probleem bij jou. Ik wil je vragen of je ook kunt testen of het andere LAN-poort verschil maakt. Zo niet, dan ga ik een verzoek indienen bij de technische dienst om het Draytek modem te swappen naar een Zyxel modem. Ik hoor het graag van je. 

Hi @wesvdes, super dat je beide LAN-poorten hebt getest! Yes, dit ga ik voor je regelen. Zojuist heb ik het verzoek ingediend bij onze technische dienst voor de modem swap. Hier heb je net ook een e-mail van gekregen ter bevestiging. Zodra dit wordt goegekeurd, dan kun je de bestelling volgen in je My T-Mobile Thuis omgeving: https://thuismy.t-mobile.nl/bestellingen. Laat je het hier weten, zodra het nieuwe modem up and running is, of dit euvel is verholpen? 

Hoi @Lisa,

Helemaal top! Zodra alles hier klaar is zal ik inderdaad weer even reageren met een nieuwe speedtest ter bevestiging. Nogmaals bedankt voor je hulp!

Reputatie 7

Heel graag gedaan @wesvdes! 😁 Jij bedankt voor het op de hoogte willen houden. Alvast de beste wensen! 

@Lisa Gisteravond toch nog even met de klantenservice gebeld en hebben wat dingen uitgeprobeerd om uit te sluiten dat het aan de lijn ligt.

Omdat het probleem niet duidelijk werd hebben ze het doorgestuurd naar de technische dienst en heb ik wat data doorgestuurd naar het emailadres van klantenservice.

Wacht nu nog even op een antwoord van hun om zeker uit te sluiten dat het aan de modem ligt en niet ook aan nog iets anders.

 

Heb ook nog even de andere lan poort geprobeerd nu en hij geeft ook daar 0,2 op.

@Lisa 

Maar is deze DrayTek Vigor2132VFn niet direct op glasvezel aangesloten.

Dan heeft een swap naar een T50 niet zoveel zin.

Dan moet er ook nog een glasvezel kastje tussen.

En waarschijnlijk ook nog door een monteur gedaan worden.

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @peter-keetfm, bedankt voor het meedenken! 😃 Geen zorgen, als we in dit geval de modemswap door zouden zetten sturen we automatisch een monteur mee om ook een Media Converter en de juiste bekabeling aan te leggen. Daarmee proberen we dit in één klap op te lossen!

Reputatie 1

Zou een swap naar de T54 van Zyxel in dit geval beter zijn?

Heb inderdaad alleen een isra punt.

Heb de installatie al sinds Vodafone begon met glasvezel. Is niet veranderd toen het overgezet werd naar T-Mobil.

Zou het zelf op prijs stellen inderdaad als ze een nieuwer model zouden sturen (deze is natuurlijk al vanaf het begin), maar het is geen vereiste bij mij.

Heb natuurlijk liever een verbinding waarbij ik niet 5 minuten hoef te wachten om een plaatje van 74kb te uploaden. :)

Reputatie 7

Hi @WillekeurigGebruikersnaam, merci voor het meedenken! De T-54 mogen we momenteel nog niet leveren aan bestaande klanten en de T-50 werkt daarnaast ook helemaal top. 

Hi @ETerpstra, we gaan er alles aan doen om ervoor te zorgen dat jij de perfecte verbinding terugkrijgt! Ik checkte gelijk of er al een update uit het onderzoek is gerold, maar ik kan nog niks met je delen. Mijn collega laat het aan je weten als het onderzoek is afgerond. 

Bedankt voor de reactie @Lisa. Ben benieuwd wat het probleem zal zijn. Nog even afwachten nu.

Reputatie 7

Dat kan ik me helemaal voorstellen @ETerpstra! 😊 Hopelijk komt de oorzaak zo snel mogelijk aan het licht. Merci voor jouw geduld. 

Reputatie 1

Hey! Hetzelfde probleem speelt zich ook af bij mij.

 

Ik heb het forum even snel doorgespit en kwam deze post tegen toen ik mijn post maakte. Verschillende klanten en medewerkers hadden al allemaal testen gedaan en kwam erop neer dat het of in de wijkcentrale lag of dat het ergens hoger in het T-Mobile corenetwerk niet helemaal lekker gaat. Lijkt erop dat het probleem vanuit die regio's is verhuisd naar Leeuwarden en omstreken.

 

Ikzelf had er al een maand of anderhalf last van, eerst dacht ik goh dit zal wel aan mij liggen of aan de router. Alles uitgezocht en uiteindelijk meerdere (speed)testen gedaan waaruit blijkt dat ergens in het netwerk van T-Mobile naar mijn aansluiting iets helemaal naar de klote is.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @A Random IT Guy, helemaal logisch dat je jouw issue zoveel mogelijk aankaart! Probeer het wel voortaan bij maximaal één topic te houden wanneer je hetzelfde onderwerp aansnijdt, alsjeblieft. Zo behouden we het overzicht en wordt jouw vraag nóg sneller opgepakt! 😄 Check onze Huisregels voor alle info: Hoe gaan wij binnen de Community met elkaar om? | T-Mobile Community.

We pakken het verder op in je eigen topic: Uploadsnelheid traag T-mobile glasvezelnetwerk | T-Mobile Community.

Reputatie 1

Hoi @A Random IT Guy, helemaal logisch dat je jouw issue zoveel mogelijk aankaart! Probeer het wel voortaan bij maximaal één topic te houden wanneer je hetzelfde onderwerp aansnijdt, alsjeblieft. Zo behouden we het overzicht en wordt jouw vraag nóg sneller opgepakt! 😄 Check onze Huisregels voor alle info: Hoe gaan wij binnen de Community met elkaar om? | T-Mobile Community.

We pakken het verder op in je eigen topic: Uploadsnelheid traag T-mobile glasvezelnetwerk | T-Mobile Community.

 

Mijn excuses! Ik zal erop letten voor volgende keer.

Reputatie 7

Helemaal super @A Random IT Guy! 💪 En geen zorgen, dit kan gebeuren natuurlijk. 

Hoi @Lisa,

Het lijkt erop dat mijn internetverbinding plotseling weer hersteld is:

 

 

In de thread van @A Random IT Guy las ik dat dit probleem de laatste weken vaker voor kwam in mijn regio (Leeuwarden). Als dit inderdaad het geval was en het euvel is centraal opgelost, is het dan nog wel nuttig om mijn DrayTek te laten vervangen...?

Reputatie 7

Hi @wesvdes, wat super fijn om te zien! ✨ Terechte vraag van je. Die keuze laat ik helemaal aan jou, maar mijn advies is om dit wel door te laten gaan. Het Zyxel modem brengt namelijk wel enkele verbeteringen met zich mee ten opzichte van het Draytek modem. Ik zal een paar punten met je delen. Met het Zyxel modem heb je meer mogelijkheden qua eigen netwerk, de LAN-poorten meer toegankelijk, je hebt betere wifi en daarbij wordt de Zyxel nog geüpdatet vanaf onze kant en de Draytek niet. Weet jij zo voldoende? 

Hoi @Lisa,

Helemaal prima, dan laat ik de swap gewoon doorgaan.

Nogmaals bedankt voor alle hulp! 👍

Laatste update! De nieuwe modem is geïnstalleerd, en de Wi-Fi is inderdaad stukken beter! Het haalt nu met gemak de zelfde snelheid als de coaxkabel. De enige begrenzing is nu mijn abonnement... 😄
 

Wi-Fi oude modem (Daytek)
Wi-Fi nieuwe modem (Zyxel)

Helemaal tevreden! 👍

O jee... het plezier was maar van korte duur... 😅

Als ik me niet vergis horen deze lampjes op de media converter allemaal te branden.

De nieuwe Zyxel modem was vanochtend door de monteur geïnstalleerd, maar een uurtje geleden viel de verbinding weg en is niet meer hersteld.

De apparaten herstarten helpt ook niet...

Aha! Blijkbaar ligt het resetten van de media converter iets gevoeliger. De UTP kabel moet losgekoppeld zijn terwijl beide apparaten opnieuw opstarten:

Weer wat geleerd. 😁

Reageer