Beantwoord

Uploadsnelheid te laag


Reputatie 2

Goedendag,

 

Gister had ik problemen met downloaden. na een snelheidstest gedaan te hebben was zowel mijn download als uploadsnelheid rond de 10mb/s.

ik heb de modem opnieuw opgestart en nu is mijn download wel weer rond de 900mb/s maar mijn  upload blijft steken rond de 40mb/s.

 

Om het plaatje zo overzichtelijk mogelijk te maken.

ik heb een Zyxel DX5401-B1 modem

Geen extra switches of andere attributen ertussen

Het probleem is op mijn PC en die zit direct met kabel aan de modem vast

 

Ik heb geprobeerd drivers up te daten. Ik kon geen optie in de modem vinden voor een update.

Alles meerdere keren opnieuw opgestart. en ik kon geen topic op dit forum vinden waar een oplossing in stond die werkte.

 

Ik weet ook niet waarom de snelheden in eerste instantie zo laag waren.

 

Gr Evert

 

icon

Beste antwoord door Evert134 26 March 2023, 21:13

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Evert134 

Kun je eens een foto delen van het glasvezelaansluitpunt en converter? Misschien dat door iets het signaal niet goed wordt doorgegeven.

Reputatie 2

Hallo @Evert134 

Kun je eens een foto delen van het glasvezelaansluitpunt en converter? Misschien dat door iets het signaal niet goed wordt doorgegeven.

Hallo,

Sorry voor de late reactie, hier is een foto van de binnenkomst en converter.

 

Ik had het per ongeluk weer aangepast bij de orginele post. Maar nadat alles geinstaleerd was heb ik het ook gecontroleerd en werkte de snelheden wel naar behoren.

Ik weet niet hoelang het al niet goed werkt ik merkte het nu toevallig omdat ik via Steam probeerde te downloaden.

 

Reputatie 7
Badge +15

@Evert134

Kan je de gele patchkabel onderaan waar hij klein is opgerold eens wat losser maken zodat het signaal beter wordt doorgegeven? Merk je dan verbetering?

Reputatie 2

@Evert134

Kan je de gele patchkabel onderaan waar hij klein is opgerold eens wat losser maken zodat het signaal beter wordt doorgegeven? Merk je dan verbetering?

Ik heb de kabel losgemaakt en voorzichtig uitgelegd maar het probleem is nog hetzelfde

Reputatie 7
Badge +15

@Evert134 

Je zou de speedtests ook op andere apparaten met de Ookla speedtest app en direct aangesloten op de router (bekabeld) kunnen uitvoeren.

Reputatie 2

@Evert134

Je zou de speedtests ook op andere apparaten met de Ookla speedtest app en direct aangesloten op de router (bekabeld) kunnen uitvoeren.

ik heb verder alleen nog een laptop maar daar staat windows 7 op en die krijgt via de kabel helemaal geen internet. al denk ik dat dit aan de laptop ligt.

ook ander nieuws ik probeer net weer en nu is mijn internetsnelheid up en down laag

 

Weer de router opnieuw opgestart en nu werkt down wel weer maar up blijft nog op 50mbps hangen.

Is dit een bekend probleem? als de router opnieuw opstarten helpt moet dit aan de t-mobile kant liggen neem ik aan.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Evert134, welkom op onze Community! Ik help je hier graag bij. Ik heb gelijk een lijnmeting gedaan en zie niks bijzonders omhoog komen. Wel zie ik dat het moden en ONT al aardige tijd online zijn. Zou je een volledige powerflip kunnen uitvoeren? Dit doe je als volgt:  

 

  1. Haal de stekker van het modem en ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van de modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Kan je na de powerflip een aantal speedtesten toesturen? Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

 

  • Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
  • Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
  • De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
  • Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
  • Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
  • Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
  • Maak een screenshot van de IPconfiguratie: Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.
  • Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?

 

Alvast bedankt voor de moeite, hoor graag van je terug!

Reputatie 2

Hallo,

Vanochtend is de modem nog opnieuw opgestart maar het bakje in de meterkast dan weer niet.

Toen ik net weer thuiskwam waren mijn up en download snelheid weer beide 90 mbps.

 

Ik heb terwijl ik bezig was met de punten hierboven mijn VPN app in zijn geheel afgesloten. hierna waren de snelheden goed en als ik de app weer opstart is de upload weer traag.

De VPN stond wel op “disconnected” en heeft hier in het begin ook op gestaan toen de snelheden nog wel goed waren. kan dit door een update gebeurt zijn in de laatste 3 weken?.

 

 

Ik zal morgenavond nog wel controleren of de snelheden niet weer beide gezakt zijn. maar voorlopig is het er in ieder geval weer.

Reputatie 2

Dus nu ik mijn pc weer opstart zijn de snelheden weer laag ook zonder VPN app.

 

ik heb de bovenstaande punten zo goed mogelijk proberen te volgen alleen weet ik niet welk scherm in taakbeheer ik moest laten zien ik hoop dat dit voldoende is.

Dit is voor de duidelijkheid dus wel weer een ander probleem dan dat ik eerst had. Dit is ook tijdelijk opgelost als ik de modem opnieuw opstart.

 

Reputatie 2

ik keek net op de website van de modem en de pc aansluiting staat op 100mbps i.p.v 1000mbps.

waarbij lan 3 mijn pc is en lan 4 volgens mij  de Phillips heu

 

Ik weet alleen niet waarom dit telkens gebeurt.

 

Reputatie 7
Badge +15

@Evert134 

Dit kan komen doordat de apparaten aangesloten op LAN 3 en 4 maximaal 100 Mbps aan kunnen of de bekabeling kan maximaal 100 Mbps aan.

Reputatie 2

De pc werkt normaal altijd op 1000mbps als ik nergens aankom en alleen de modem opnieuw opstart springt hij ook weer naar 1000. Dit zal een probleem in de modem zijn toch?

Dit is na het wederom opnieuw opstarten van de modem

 

Reputatie 7
Badge +15

@Evert134 

Kan je eens een andere internetkabel gebruiken? Daar kan het ook liggen.

Reputatie 2

Ik moet zo weg dan probeer ik morgen wel even of er nog een kabel is die lang genoeg is.

zoals het nu lijkt springt de verbinding elke keer dat ik mijn pc opnieuw opstart terug naar 100mbps.

En als ik de kabel in en uit mijn pc haal springt het weer terug naar 1000mbps.

Reputatie 2

ik heb geen kabel lang genoeg dus, alles nagezocht. Is er een manier om een poort standaard op 1000mbps te zetten zodat deze niet elke keer terug naar 100 gaat als ik mijn pc opnieuw opstart?

Reputatie 7
Badge +15

@Evert134

Volgens mij niet als alles dat aangesloten is op de poort geschikt is voor 1000 Mbps en ook goed is dan blijft de poort op 1000 Mbps.

Kan je tijdelijk een laptop bijvoorbeeld dichterbij aansluiten om dit te controleren? Een andere poort kan je ook gebruiken.

Ik heb 2 keer zelf dit probleem gehad, 1 keer was het de kabel waarbij de plug intern blijkbaar niet betrouwbaar contact maakte met de draden in de kabel. Als dat toevallig 1 van de 4 aders is die nodig is om 1Gbit te halen dan valt je adapter altijd terug naar 100mbit. In het andere geval was het een brakke/defecte netwerk kaart op het moederbord, gelukkig had dit moederbord 2 aansluitingen dus overprikken in de andere was de oplossing. Ik verwacht dat hard configureren je probleem niet op gaat lossen maar dat je dan knipperend internet gaat krijgt dus niet wisselen tussen 1gbit en 100mbit maar tussen  1gbit en geen verbinding. Dat had ik namelijk ook als eerste oplossing gedaan met dat als gevolg.

Reputatie 6
Badge

Ik heb 2 keer zelf dit probleem gehad, 1 keer was het de kabel waarbij de plug intern blijkbaar niet betrouwbaar contact maakte met de draden in de kabel. Als dat toevallig 1 van de 4 aders is die nodig is om 1Gbit te halen dan valt je adapter altijd terug naar 100mbit. In het andere geval was het een brakke/defecte netwerk kaart op het moederbord, gelukkig had dit moederbord 2 aansluitingen dus overprikken in de andere was de oplossing. Ik verwacht dat hard configureren je probleem niet op gaat lossen maar dat je dan knipperend internet gaat krijgt dus niet wisselen tussen 1gbit en 100mbit maar tussen  1gbit en geen verbinding. Dat had ik namelijk ook als eerste oplossing gedaan met dat als gevolg.

Dit lijkt inderdaad een goed overzicht van de mogelijke oorzaken. Soms kan het zelfs helpen om  alle stekkers opnieuw in te steken. Je zou ook de kabel eens kunnen testen met een tester als: https://www.allekabels.nl/kabel-tester/4589/2231/netwerkkabel-tester.html

Grote kans dat je dan ziet dat niet alle 8 aders van je kabel goed contact maken.

Reputatie 2

ik heb nog geen nieuwe kabel helaas ik zou een nieuw stuk kunnen proberen te maken.

ik heb na het maken van de kabels wel met een tester gekeken of alles goed zat en werkte. maar ik heb ook wel 1gb internet alleen niet direct na het opstarten van mijn pc. ik moet vaak eerst de netwerkadapter uit en aan zetten in mijn instellingen.

Reputatie 6
Badge

ALs het na het opnieuw activeren van je netwerkadapter wel werkt zou het ook een drivre probleem kunnen zijn. Gooi  dan de driver uit de device manager en start opnieuwop. Als het goed is wordt de driver dan na een reboot opnieuw geinstalleerd. Doe dat alleen als je wat meer Windows kennis hebt. Geen garanties...

Reputatie 2

ALs het na het opnieuw activeren van je netwerkadapter wel werkt zou het ook een drivre probleem kunnen zijn. Gooi  dan de driver uit de device manager en start opnieuwop. Als het goed is wordt de driver dan na een reboot opnieuw geinstalleerd. Doe dat alleen als je wat meer Windows kennis hebt. Geen garanties...

Hallo,

 

ik heb de drivers verwijderd en door Windows weer opnieuw laten installeren en het lijkt nu te werken. Ik heb een paar dagen geprobeerd en na meerdere keren opnieuw opstarten blijft de snelheid hoog.

hopelijk was dit het probleem bedankt!

in ieder geval iedereen bedankt voor de info

Reageer