Beantwoord

Verbinding valt regelmatig weg - geen IP adres te krijgen


Hallo T-Mobile,

Eind maart is mijn Huawei modem vervangen door een Zyxel VMG8825-T50. De installatie ging zonder problemen. Alleen heb ik sindsdien last dat om de paar dagen een apparaat geen IP adres meer heeft, en met veel moeite maar kan krijgen. Alle Android en Windows apparaten raken soms de verbinding kwijt, en het kan een paar minuten duren voordat die er weer is. Android apparaten geven aan dat ze wel wifi verbinding hebben, maar geen internet verbinding. Dit is ontzettend vervelend. 

Wat ik geprobeerd heb:
- 'Automatisch IP reserveren voor dezelfde host' aan gezet. Met het idee dat apparaten dan geen nieuw IP adres meer hoeven aan te vragen.(Hiermee dus ook statische DHCP aangezet)
- DHCP leasetijd op een jaar gezet. Met het idee dat apparaten dan niet zo vaak meer een nieuw IP adres hoeven aan te vragen

Dit heeft allebei niet geholpen en ik heb deze instellingen teruggedraaid. 

Ik heb alle apparaten een eigen IP adres gegeven (onder de .150), en de DHCP verteld dat hij alleen mag uitdelen boven de .150. Zelfs dit heeft niet geholpen, en nu weet ik het niet meer.

Meer informatie:
De DHCP logging bevat om de ongeveer 10 seconden een 'nas10_5 Sending discover...' melding - hier hebben meer mensen op het forum last van heb ik gezien. Andere oplossingen die genoemd zijn in dit forum hebben ook niet geholpen.
Daarnaast is ook de melding dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = ... te zien, op het moment dat het probleem optreedt. Wat die melding betekent weet ik niet. Hopelijk jullie wel en kan dat helpen de oorzaak aan te wijzen. :) 

nas10_5 komt trouwens niet voor in de routingtabel. Mogelijk dat dat iets is?

Opvallend: het gastnetwerk heeft geen enkel probleem. Voor internet is dit dus wel een backup optie, alleen zijn dan de andere netwerk apparaten niet bereikbaar. Het ligt dus ook niet aan de glasvezel verbinding, maar echt aan de router zelf.

Als mijn tablet (met statisch IP) geen internet verbinding heeft kan ik wel bij de NAS. Dit betekent ook dat het probleem bij de router zit.

Het modem is al een keer gereset naar de fabrieksinstellingen. Er zijn geen andere apparaten in het netwerk die DHCP aan hebben staan.

Graag hoor ik wat ik kan doen om dit op te lossen. 

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 7 June 2022, 22:04

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

24 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @jacohoff 

Mijn Zyxel staat ook vol met die sending discover meldingen niveau debug maar ik heb daar verder geen last van.

Wanneer de WiFi weg valt doet bedraad internet het dan wel dus bedraad valt het niet weg?

Misschien ook handig om te weten is dat de Zyxel maximaal 32 WiFi cliënten aan kan.

Hallo Waqqas,

>Wanneer de WiFi weg valt doet bedraad internet het dan wel dus bedraad valt het niet weg?

Hmmm dat weet ik niet 100% zeker. Ik heb alleen een fritzbox wifi extender aan een draad hangen. Moet ik eens kijken of hij nog wel verbinding heeft als het probleem optreedt. 

Het gebeurt ook niet op alle apparaten tegelijkertijd. Het is heel goed mogelijk dat mijn mobiel geen probleem heeft, en mijn tablet juist wel (en omgekeerd), terwijl ik op dezelfde plek op de bank zit.

>Misschien ook handig om te weten is dat de Zyxel maximaal 32 WiFi cliënten aan kan.

Op welke manier? En kan ik die lijst met cliënten opschonen?

 

Reputatie 7
Badge +15

@jacohoff

Misschien is het ook handig om te kijken of de WiFi extender het probleem veroorzaakt of niet, dus de versterker even weghalen en de WiFi van de Zyxel even gebruiken.

Wat bedoel je met je 2de vraag? Wanneer een apparaat niet meer verbonden is dan kan een ander apparaat zijn plek nemen als je tegen die limiet aan zit.

Met een versterker errbij kan de helft verbinding maken met de Fritz en zo ontstaat err meer ruimte maar probeer bovenstaande eens.

Het probleem trad (gelukkig) vanavond meteen op: mijn tablet had wel wifi en geen internet, mijn laptop had geen probleem. Meteen de stekker uit de extender getrokken, en mijn tablet ging direct over op de router en had weer internet. Dit lijkt alsof de extender inderdaad onderdeel is van het probleem. Zal de stekker er uit laten en kijken wat er gebeurt.

De extender is er natuurlijk niet voor niets dus ik wil hem wel weer graag aan hebben. Is er een setting in de fritzbox die dit gedrag kan veroorzaken?

  

>Wanneer een apparaat niet meer verbonden is dan kan een ander apparaat zijn plek nemen als je tegen die limiet aan zit.

Ik wilde weten of dat automatisch gaat, of dat ik daar iets handmatig voor moet doen. Ik begrijp dat dat automatisch is :)

 

Reputatie 7
Badge +15

@jacohoff

De versterker misschien eens een reset geven, bekabeld aansluiten en instellen?

Gebruik je de WiFi van de Zyxel en van de versterker? Indien alleen de versterker dan zou je de WiFi op de Zyxel kunnen uitzetten.

Ik heb een paar dagen de fritzbox repeater uit laten staan, en het probleem is niet meer opgetreden.

De wifi verbinding is wel slechter nu, die repeater staat er niet voor niets.

Ik ga de wifi van de router uitzetten, en de fritzbox juist weer aan. Als het probleem nog steeds niet optreedt ligt het aan de combinatie repeater met router. Als het wel weer optreedt ligt het aan de repeater. 

Dan nog een oplossing zien te vinden hiervoor...

 

 

 

 

 

 

Nou, dat was snel. Zodra ik de wifi van de router uit had gezet trad het probleem weer op, meteen op alle apparaten. Dus blijkbaar hebben ze moeite om een verbinding met de repeater op te zetten.

Toen na een paar minuten toch een verbinding opgezet was, had ik wel internet maar geen verbinding met mijn NAS. Dit verraste me, heb ik dan toch altijd een verbinding met de router gehad? Wat is die repeater aan het doen dan?

De repeater is geconfigureerd als een lan bridge, omdat hij met een draad aan de router zit. Ik heb daar nu wireless bridge van gemaakt, kijken wat dat voor effect heeft.

Reputatie 7
Badge +4

@jacohoff 

Stel de Fritz repeater opnieuw in.

Trek de kabel er uit. Houd de knop 30sec ingedrukt tot dat alle lampjes uit zijn. Stel hem opnieuw in en geef hem niet het zelfde netwerk naam als de T-50.

Wil je een mesh wifi netwerk dan kan je wifi plus bestellen met een Zyxel repeater. Deze kost 2,50 per maand per stuk extra.

De wireless bridge was geen succes. Ik kreeg hem niet aan de praat en kon de repeater ook niet meer benaderen. Ga morgen dat ding resetten.

Wat is de reden dat de repeater niet dezelfde netwerk naam zou moeten gebruiken?

Reputatie 7

Hi @jacohoff, is het inmiddels gelukt met de reset? Graag klop ik nog eens aan bij @Hidden.nld of jij hier nog meer over kan vertellen? 💪

Ik moet hem nog resetten. Moet het even goed timen met het thuiswerken. Als om wat voor reden dan ook de bestaande wifi verbinding uitvalt heb ik snel ruzie :)

 

Heb ook even verder gegoogled, en ik begrijp het nu als volgt:

Een apparaat dat een wifi verbinding maakt, doet dat met het eerste apparaat als je de woning binnenkomt. Bij ons de modem/router. Het apparaat probeert deze verbinding vast te houden.

In de woonkamer waar de problemen optreden zijn er dan twee toegangspunten: de router en de repeater. Het apparaat probeert met de repeater verbinding te maken zodra de verbinding met de router te slecht wordt. Dit lukt met moeite omdat ze met elkaar overlappen, dezelfde netwerknaam hebben, en is de oorzaak van de problemen. Dit ging blijkbaar toevallig wel goed met onze vorige modem. 

Dit is (waarschijnlijk) op te lossen door in de repeater een andere netwerknaam op te geven. Apparaten kunnen dan eenvoudig van netwerk wisselen en het netwerk met het sterkste signaal kiezen.

Ik verwacht dat als de repeater een andere netwerknaam heeft en ik daarmee verbonden ben ik de NAS niet meer kan benaderen. Vergelijkbaar met een gast-netwerk. Dit maakt in mijn geval de repeater meteen zinloos.

Als ik een repeater wil die dezelfde netwerknaam aan kan bieden dan moet ik een mesh netwerk gebruiken. Dit kost me 2,50 per wifi toegangspunt per maand extra.

Ben even geïrriteerd: een repeater waar ik niks aan heb wordt gratis geïnstalleerd (ik moet wel zeggen dat dat hele goede service was), maar als ik iets werkends wil hebben dan moet ik meteen een betaald abonnement afsluiten.

Ik ga de repeater zo resetten, kijken wat er gebeurt.  

 

 

 

 

 

Ik verwacht dat als de repeater een andere netwerknaam heeft en ik daarmee verbonden ben ik de NAS niet meer kan benaderen. Vergelijkbaar met een gast-netwerk. Dit maakt in mijn geval de repeater meteen zinloos.

Als je de netwerknaam (SSID) veranderd, dan behoud je gewoon toegang tot de NAS. Het veranderen van de naam heeft dus geen invloed op je interne netwerk hooguit waarmee draadloze apparaten verbinden.

Met het veranderen van de netwerknaam, verander je de naam die wordt uitgezonden door de repeater maar blijft het functioneren van je netwerk gewoon gelijk. 

Dankjewel @Gerrit078 , weer wat geleerd hier :)

De repeater is gereset en geconfigureerd met een andere netwerknaam. Hier kan ik mee verbinden. Ik heb met deze verbinding wél toegang tot de NAS (da's goed) maar niet met internet (da's niet goed).

Nu ben ik eigenlijk weer terug bij één van de eerste symptomen. Dat ik wel bij mijn NAS kan, maar niet bij internet.

Maar waar ik eerst de DHCP server de schuld gaf, zou het dus kunnen zijn dat de router helemaal geen internet toestaat vanaf de repeater. Ik ga eens kijken in de router en firewall instellingen..

Reputatie 7

Hi @jacohoff, super dat je hier gelijk mee aan de slag bent gegaan! Jeetje, wat rot dat je nu weer terug bij af bent. Ik hoor heel graag of je nog iets is opgevallen in de router en firewall instellingen. Heb jij nog een extra tip hiervoor in petto @Gerrit078? 😊

 

Als je een apparaat verbind met de repeater dan kan je met dit apparaat dus wel de NAS benaderen, maar met dit zelfde apparaat kan je niet het internet op ?

Wat je eens zou kunnen doen is ( als het apparaat dat je gebruikt ) Windows draait, eens via de Command Line een traceroute starten…   Dit doe je door de combinatie {Windows}  + {R} op je toetsenbord in te drukken, vervolgens type je; cmd gevolgd door een druk op {enter}.

Zwart scherm te zien? Type nu;

tracert 9.9.9.9 {enter}

Wat is het resultaat dat je te zien krijgt, als er een hele rits aan hops te zien is, heb je wel internet maar lijkt het erop dat de DNS Server niet functioneert. Gaat het direct in het begin al verkeerd, maak dan even een screenshot … dit kan je doen door het zwarte scherm open te hebben en de toetsencombinatie {ALT} {PRINT SCREEN}  gelijktijdig in te drukken, in het reactie scherm hier kan je de printscreen dan plakken met de toetsencombinatie {CTRL} {V}.

 

Oké, weer een nieuwe ontwikkelingen:

Mijn mobieltje en tablet hebben allebei NAS en internet toegang via beide wifi netwerken. Dit is dus precies wat ik wil! Want hiermee kunnen ze dynamisch switchen naar het netwerk met de sterkste verbinding.

Dit had ik misschien eerder moeten proberen, maar ik had niet verwacht dat ze wat dit betreft ander gedrag zouden vertonen dan mijn laptop.

Mijn laptop heeft nog wel het probleem dat hij geen internet heeft, maar wel NAS toegang, via het nieuwe repeater wifi netwerk. Zou het nu een laptop probleem zijn? Ook mijn vpn en firewall helemaal uitzetten heeft dit niet verholpen.

Ook interessant: ik kan met mijn laptop de router niet benaderen via het nieuwe wifi netwerk. Dat is toch wel een dingetje als je wilt internetten.

Ik kreeg heel even wél internet toegang via het nieuwe netwerk, maar toen ik opnieuw verbinding maakte lukte dat niet meer. WTF? Schiet mij maar lek.

Ik kon wel de traceroutes uitvoeren. Hieronder staan er drie: De eerste als er geen internet verbinding is, de tweede als er opeens wel internet verbinding is (niet reproduceerbaar) en de derde via de wifi van de router:

 

 

 

Mooi om te zien dat vrijwel alles nu werkt behalve op de laptop.

De laptop heeft zo te zien ook internet maar ik vermoed dat de DNS Server(s) niet goed staan waardoor je bij het intypen van een internet adres nergens op uit komt.

Zou je in dat zelfde zwarte scherm eens het volgende kunnen typen en de uitkomsten met ons delen?

nslookup t-mobile.nl {enter}

(niet vergeten even een screenshot te maken en te delen).

Kan je ook de resultaten eens delen als je met de laptop verbonden bent met de repeater en in het zwarte scherm het volgende commando typt?

ipconfig /all

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik moet hem nog resetten. Moet het even goed timen met het thuiswerken. Als om wat voor reden dan ook de bestaande wifi verbinding uitvalt heb ik snel ruzie :)

 

Heb ook even verder gegoogled, en ik begrijp het nu als volgt:

Een apparaat dat een wifi verbinding maakt, doet dat met het eerste apparaat als je de woning binnenkomt. Bij ons de modem/router. Het apparaat probeert deze verbinding vast te houden.

In de woonkamer waar de problemen optreden zijn er dan twee toegangspunten: de router en de repeater. Het apparaat probeert met de repeater verbinding te maken zodra de verbinding met de router te slecht wordt. Dit lukt met moeite omdat ze met elkaar overlappen, dezelfde netwerknaam hebben, en is de oorzaak van de problemen. Dit ging blijkbaar toevallig wel goed met onze vorige modem. 

Dit is (waarschijnlijk) op te lossen door in de repeater een andere netwerknaam op te geven. Apparaten kunnen dan eenvoudig van netwerk wisselen en het netwerk met het sterkste signaal kiezen.

Ik verwacht dat als de repeater een andere netwerknaam heeft en ik daarmee verbonden ben ik de NAS niet meer kan benaderen. Vergelijkbaar met een gast-netwerk. Dit maakt in mijn geval de repeater meteen zinloos.

Als ik een repeater wil die dezelfde netwerknaam aan kan bieden dan moet ik een mesh netwerk gebruiken. Dit kost me 2,50 per wifi toegangspunt per maand extra.

Ben even geïrriteerd: een repeater waar ik niks aan heb wordt gratis geïnstalleerd (ik moet wel zeggen dat dat hele goede service was), maar als ik iets werkends wil hebben dan moet ik meteen een betaald abonnement afsluiten.

Ik ga de repeater zo resetten, kijken wat er gebeurt.  

 

 

 

 

 

Ik begrijp je punt. Je kan natuurlijk de wap proberen voor een maand. Bevalt deze hou je hem vind je het niets dan stuur je hem gewoon weer terug

Nslookup, verbonden via het wifi kanaal van de repeater:

 

Ik heb de DNS server op 4.4.4.4 en 8.8.8.8 gezet. Ik heb ze op de DNS servers van t-mobile gezet. En ik heb de eerste DNS server naar mijn router (192.168.1.1) gezet. In alle gevallen hetzelfde resultaat.

Wat ik kan begrijpen, want als ik via dit netwerk naar mijn router wil dan krijg ik ook een time-out.

 

Ipconfig /all:

Hier staat iets op wat in de richting kan wijzen. Hoezo is mijn Autoconfiguration IP4 address in een heel ander domein? Waar komt die setting vandaan?

Het IPv4 adress .122 is wat gebruikt moet worden. Waarom staat daar Duplicate achter?

Google heeft me verteld dat Windows een autoconfiguration ipv4 gebruikt als het een DHCP server wil gebruiken, maar dit niet lukt. Ik heb nog een statisch IP adres staan (.122) omdat ik dacht dat mijn probleem aan de DHCP server ligt.

Een andere mogelijk oorzaak is een IP adres conflict. Ik zou niet weten wat,Ik heb mijn IP adres veranderd in .244, en nu ziet ipconfig er zo uit:

Dat is al beter. Alleen is het probleem nog niet opgelost, ik heb nog geen internet en kan nog niet bij de router.

Als ik mijn laptop vertel wel een DHCP server te gebruiken is dit het resultaat:

Ik krijg een ander IP adres, dus blijkbaar werkt de DHCP server wel. Alleen ik heb nog steeds geen internet. Maar ik kan ook niet bij de web interface van de router (192.168.1.1), waar ook de DHCP server op draait.  Zou het een router firewall setting zijn die wel DHCP toe staat, maar geen HTTP?

Mijn posts worden steeds langer, sorry :)

Het valt me nu pas op dat het certificaat van de router niet meer geldig is:

Zou dat er mee te maken kunnen hebben?

Is dit iets wat t-mobile op moet lossen?

Reputatie 7
Badge +4

@jacohoff je kan voor een ip-adres geen geldig certificaat krijgen. (Betekent niet dat de verbinding per definitie niet veilig is. Maar dat deze niet juist is ondertekend)

Reputatie 7
Badge +4

Je alternatieve config heeft geen juiste gateway. 192.168.1.101 inplaats van 192.168.1.1 dus krijg je daar nooit internet mee

Goed gezien @Hidden.nld. Dat was met opzet zo, omdat ik dacht/hoopte dat als ik daar het ip adres van de repeater inzet het zou helpen.

Dat was het probleem helaas niet. De default gateway heb ik aangepast naar de router:

 

 

Maar ik heb nog geen internet. 

Het probleem blijft dat ik met mijn laptop de router niet kan benaderen via dit wifi netwerk. Geen router, is geen default gateway, geen dns etc. Heb mijn firewall ook eens uitgeschakeld, maar dat had ook geen effect.

Het plaatje was verdwenen: