Voortgang van IPv6 implementatie?

  • 14 December 2022
  • 8 reacties
  • 2628 Bekeken

Reputatie 1

Hallo T-mobile medewerkers en klanten,

Ik heb een bescheiden VPS in Duitsland draaien, die zowel een IPv4 adres als wel een IPv6 /64 blok toegewezen heeft.
Nu wou ik die IPv6 functionaliteit testen, maar ik kon geen verbinding zien te krijgen.

Dus ik check mijn IPv6 verbinding (https://test-ipv6.com/), en zie dat ik er geen heb.
Daarna op mijn 2-maanden nieuwe router (ZYXEL VMG8825-T50) ingelogd, en ik kan daar niks vinden over IPv6 WAN.

Ook deze community en de klantenservice lijken niets meer te weten dan “we bieden dit niet aan”.

Dus het blijkt dat we met onze T-mobile thuis internet abonnement geen IPv6 toegewezen krijgen.
In deze dagen waar IPv4 op is en iedereen overstapt naar IPv6, zou je toch van elke respectabele Internet Service Provider kunnen verwachten dat ze hun klanten gewoon een IPv6 blok toewijst, toch?

Dan hierbij mijn vraag aan T-mobile:
Wat is de huidige status van de IPv6-stack implementatie voor eindgebruikers?
(Als software ontwikkelaar/”hacker”/IT-er hoop ik wat meer achtergrond informatie te krijgen zoals bijvoorbeeld technische redenen waardoor het proces moeizamer verloopt en dergelijke. Ik heb natuurlijk niks aan een “We leveren dit momenteel niet”)

Een alternatieve vraag:
Als T-mobile maar half internet levert, hoef ik dan ook maar half te betalen? 🙃

En een vraag aan de community:
Wie heeft er al last gehad van het ontbreken van IPv6, en hoe precies?
 

Ik hoop op een informatief antwoord en interessante verhalen.

louisL 1 jaar geleden

Hallo T-mobile medewerkers en klanten,

Ik heb een bescheiden VPS in Duitsland draaien, die zowel een IPv4 adres als wel een IPv6 /64 blok toegewezen heeft.
Nu wou ik die IPv6 functionaliteit testen, maar ik kon geen verbinding zien te krijgen.

Dus ik check mijn IPv6 verbinding (https://test-ipv6.com/), en zie dat ik er geen heb.
Daarna op mijn 2-maanden nieuwe router (ZYXEL VMG8825-T50) ingelogd, en ik kan daar niks vinden over IPv6 WAN.

Ook deze community en de klantenservice lijken niets meer te weten dan “we bieden dit niet aan”.

Dus het blijkt dat we met onze T-mobile thuis internet abonnement geen IPv6 toegewezen krijgen.
In deze dagen waar IPv4 op is en iedereen overstapt naar IPv6, zou je toch van elke respectabele Internet Service Provider kunnen verwachten dat ze hun klanten gewoon een IPv6 blok toewijst, toch?

Dan hierbij mijn vraag aan T-mobile:
Wat is de huidige status van de IPv6-stack implementatie voor eindgebruikers?
(Als software ontwikkelaar/”hacker”/IT-er hoop ik wat meer achtergrond informatie te krijgen zoals bijvoorbeeld technische redenen waardoor het proces moeizamer verloopt en dergelijke. Ik heb natuurlijk niks aan een “We leveren dit momenteel niet”)

Een alternatieve vraag:
Als T-mobile maar half internet levert, hoef ik dan ook maar half te betalen? 🙃

En een vraag aan de community:
Wie heeft er al last gehad van het ontbreken van IPv6, en hoe precies?
 

Ik hoop op een informatief antwoord en interessante verhalen.

T-mobile geeft inderdaad helaas (?) geen IPv6 adressen uit. Ik had al jaren IPv6 bij XS4all (nog voor de officiële support in 2002). T-mobile was interessant voor de 1 Gb glasvezel, maar geen IPv6 was een flinke achteruitgang. Maar IPv6  is niet zo simpel als veel mensen denken. T-mobile heeft al genoeg  problemen met de uitrol en het werkend houden van hun netwerk, dus ben ik eerlijk gezegd eigenlijk blij dat ze het niet aanbieden.

Als je echt IPv6 wilt neem dan een tunnel bij hurricane electric (tunnelbroker.net). Daar kun je een /64 krijgen en zelfs een /48. Werkt goed genoeg.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge

Hallo T-mobile medewerkers en klanten,

Ik heb een bescheiden VPS in Duitsland draaien, die zowel een IPv4 adres als wel een IPv6 /64 blok toegewezen heeft.
Nu wou ik die IPv6 functionaliteit testen, maar ik kon geen verbinding zien te krijgen.

Dus ik check mijn IPv6 verbinding (https://test-ipv6.com/), en zie dat ik er geen heb.
Daarna op mijn 2-maanden nieuwe router (ZYXEL VMG8825-T50) ingelogd, en ik kan daar niks vinden over IPv6 WAN.

Ook deze community en de klantenservice lijken niets meer te weten dan “we bieden dit niet aan”.

Dus het blijkt dat we met onze T-mobile thuis internet abonnement geen IPv6 toegewezen krijgen.
In deze dagen waar IPv4 op is en iedereen overstapt naar IPv6, zou je toch van elke respectabele Internet Service Provider kunnen verwachten dat ze hun klanten gewoon een IPv6 blok toewijst, toch?

Dan hierbij mijn vraag aan T-mobile:
Wat is de huidige status van de IPv6-stack implementatie voor eindgebruikers?
(Als software ontwikkelaar/”hacker”/IT-er hoop ik wat meer achtergrond informatie te krijgen zoals bijvoorbeeld technische redenen waardoor het proces moeizamer verloopt en dergelijke. Ik heb natuurlijk niks aan een “We leveren dit momenteel niet”)

Een alternatieve vraag:
Als T-mobile maar half internet levert, hoef ik dan ook maar half te betalen? 🙃

En een vraag aan de community:
Wie heeft er al last gehad van het ontbreken van IPv6, en hoe precies?
 

Ik hoop op een informatief antwoord en interessante verhalen.

T-mobile geeft inderdaad helaas (?) geen IPv6 adressen uit. Ik had al jaren IPv6 bij XS4all (nog voor de officiële support in 2002). T-mobile was interessant voor de 1 Gb glasvezel, maar geen IPv6 was een flinke achteruitgang. Maar IPv6  is niet zo simpel als veel mensen denken. T-mobile heeft al genoeg  problemen met de uitrol en het werkend houden van hun netwerk, dus ben ik eerlijk gezegd eigenlijk blij dat ze het niet aanbieden.

Als je echt IPv6 wilt neem dan een tunnel bij hurricane electric (tunnelbroker.net). Daar kun je een /64 krijgen en zelfs een /48. Werkt goed genoeg.

Reputatie 1

...

T-mobile geeft inderdaad helaas (?) geen IPv6 adressen uit. Ik had al jaren IPv6 bij XS4all (nog voor de officiële support in 2002). T-mobile was interessant voor de 1 Gb glasvezel, maar geen IPv6 was een flinke achteruitgang. Maar IPv6  is niet zo simpel als veel mensen denken. T-mobile heeft al genoeg  problemen met de uitrol en het werkend houden van hun netwerk, dus ben ik eerlijk gezegd eigenlijk blij dat ze het niet aanbieden.

Als je echt IPv6 wilt neem dan een tunnel bij hurricane electric (tunnelbroker.net). Daar kun je een /64 krijgen en zelfs een /48. Werkt goed genoeg.

Met der tijd houd IPv4 op met werken, dus uiteindelijk MOET er wel over gegaan worden naar IPv6.
Of je dat nu, over 10 of over 50 jaar doet, je kan er gewoon niet omheen.

Tenzij ze van plan zijn failliet te gaan of opgeheft te geworden, zullen ze toch enige IPv6 strategie moeten hebben.

Dus ik vraag naar wat hun strategie is, en als ze al bezig zijn, de status is van die transitie.
Lopen ze tegen problemen aan, zijn ze nog in een voorbereidende fase, of gaan ze de deuren sluiten zodra IPv4 stopt met functioneren?
(Lees: zodra een rechter oordeelt dat enkel IPv4 niet meer kan worden gezien als “internet’)
 

En wat de tunnel betreft, bedankt voor de tip.
ik zou er misschien ook zelf wel een kunnen opzetten via mijn VPS…

Reputatie 6
Badge

Eens zal het punt komen dat bepaalde services alleen over IPv6 beschikbaar zijn. Wanneer? Geen idee. Dat was voor heel lang geleden aangekondigd maar is nog steeds niet het geval. Stoppen gaat IPv4 echt niet, in ieder geval niet voordat we ver voorbij het punt zijn dat services alleen over IPv6 beschikbaar zijn door echt gebrek aan IPv4 adressen.

Een rechter kan hier denk ik niet zo veel mee: ik zie geen wetten die gebroken worden.

Succes met een tunnel gebaseerde oplossing. Mijn tunnelbroker verbinding werkt goed genoeg (met beperkingen op MTU (1480) en snelheid (ik dacht iets van 250Mb).

Let wel  dat je die tunnel ergens op een computer/server moet terminaten (een eigen router kan ook), de Zyxel kan dat niet (in ieder geval met de T-mobile firware.

Reputatie 3

In Europa worden providers aangeraden om voor te bereiden op de toekomst en te investeren in de implementatie van IPv6. Er is geen specifieke wetgeving die providers verplicht om IPv6 aan te bieden, maar de Europese Commissie heeft wel een doelstelling om 50% van de Europese internetgebruikers op IPv6 aan te sluiten tegen 2020.

In de Verenigde Staten, heeft de Federal Communications Commission (FCC) aangekondigd dat providers worden verwacht om minimaal 80% van hun klanten op IPv6 aan te sluiten tegen 2024. Dit is bedoeld om ervoor te zorgen dat Amerikaanse internetgebruikers toegang hebben tot de nieuwste internettechnologie en niet worden beperkt door IPv4-adresuitputting.

In China, heeft de Chinese overheid aangekondigd dat providers verplicht zijn om minimaal 30% van hun klanten op IPv6 aan te sluiten tegen 2019. Dit is onderdeel van een groter initiatief om China's internetinfrastructuur te moderniseren en te voorbereiden op de toekomst.

IPv4 wordt steeds duurder omdat er slechts ongeveer 4 miljard IPv4 adressen beschikbaar zijn, terwijl er steeds meer apparaten op het internet worden aangesloten. Bedrijven en organisaties die nieuwe IPv4 adressen nodig hebben, moeten vaak hoge bedragen betalen om ze te verkrijgen.

 

 

 

 

 

Reputatie 3

Vragen om IPv6 bij T-Mobile is gewoon hopeloos.

ja., netwerken zijn complex - maar ten minste een roadmap of een “gaan wij niet doen, mensen. Niet met dit netwerk. Houd jullie met iets anders bezig” ofzo.. dan zou ik ergens een tunnel in elkaar zetten en niet meer over na denken

 

maar dit is gewoon triest

Reputatie 3

T-Mobile is technologisch achtergesteld op dat gebied, prijzen flink verhogen kunnen ze wel. Daarentegen heeft KPN net de prijzen verlaagd en is het prijsverschil voor 1gbit een heel stuk kleiner geworden. KPN heeft wel IPv6, ook voor mobile!

T-Mobile is technologisch achtergesteld op dat gebied, prijzen flink verhogen kunnen ze wel. Daarentegen heeft KPN net de prijzen verlaagd en is het prijsverschil voor 1gbit een heel stuk kleiner geworden. KPN heeft wel IPv6, ook voor mobile!

Mja.. als je naar de “gewone” 50 of 100 Mbit lijn kijkt is t-mobile nog steeds te goedkoopste. :)

anders was ik al lang terug bij KPN. (wat xs4all nu helaas is) - maar ik krijg gewoon nergens 5G mobiel met onbeperkt data i.c.m. thuis internet van 100/30 voor 50 euro/maand. das is gewoon ongekend.

 

En mobiel.. ze zijn toch de enige waar je gewoon onbeperkt online blijft op lage snelheid.. ik heb twee tieners.. zonder dit feature was ik al falliet van de buiten bundel kosten xD

 

maar ze leggen op dit moment hier glasvezel aan (van t-mobile zelfs) - dus ben ben benieuwd wat ik straks mag betalen en wat ik krijg.😊

Reageer