Beantwoord

VPN op modem router

  • 11 November 2018
  • 6 reacties
  • 6602 Bekeken

Ik overweeg tm-thuis (glasvezel) aan te schaffen maar vraag mij af wat de mogelijkheden zijn van het modem/router die tm gaat leveren.
Welk merk/type wordt geleverd?
Kan je de router vanaf het internet beheren?
Kan ik een VPN service installeren zodat ik mijn thuis apparatuur van afstand kan bereiken?
Is port forwarding mogelijk?
icon

Beste antwoord door Pieter_B 15 November 2018, 15:16

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 5
Hallo en welkom op het T-Mobile forum,

Als je glasvezel (of xDSL, maakt niet uit) afneemt, krijg je tegenwoordig de Huawei HG659.
T-Mobile heeft een aantal opties dichtgetimmerd op de router, dus sommige opties zijn niet aanwezig. Zelf heb ik geen Huawei bij de hand, dus ik kan helaas niet voor je testen welke opties je niet kunt doen.

Port forwarden is sowieso mogelijk, maar een VPN server op de router weet ik niet zeker. En router vanaf het internet beheren brengt veel security risico's met zich mee, dat is sowieso niet erg handig om te doen. Een VPN is dan veel beter.

Groet,
Reputatie 7
Hi Potentieleklant (mooie naam 🙂 ) Wat Pilovali zegt klopt helemaal! We gebruiken sinds een aantal maanden de Huawei HG659 voor al onze klanten, bij Glasvezel is dit in combinatie met een media convertor. Port forwarding is uiteraard mogelijk. Een VPN service en je modem op afstand beheren kan ook maar hier zitten wel wat haken en ogen aan omdat ons modem geen NAT-loopback ondersteunt. Hier en hier vind je daar onder andere meer informatie over. Daarnaast is er geen admin inlog beschikbaar. Maar als je een beetje handig bent kan je natuurlijk altijd je eigen modem aansluiten! 😉
Beste Brian, dank voor je reactie. Ik beschouw mezelf als superhandig 😉
De vraag is of een extra modem/router tot een gewenste oplossing leidt. Dé ideale plek voor een VPN server is de router die je thuisnetwerk verbindt aan het internet. In dit geval de Huawei dus. Andere suggesties leiden complicaties zoals uit de ander blogs ook blijkt en tot meer complexe en kwetsbare implementatie. Je thuisnetwerk wordt er zeker niet veiliger door. De techniek is gewoon voor handen maar blijkbaar kiest TMT er voor deze niet beschikbaar te stellen voor haar klanten. Jammer, maar dan gaat het voor mij over.
vriendelijk groet,
Reputatie 7
Badge +3
@Potentieleklant

Wij als klanten helpen je graag als het gaat om dat soort zaken op te lossen.
Wat @Pilovali ook al aangeeft, krijg je tegenwoordig ook voor je glasvezel een media-converter met daarop aangesloten de Huawei HG659.
Het is alleen maar eenvoudiger geworden om dan je eigen router in te zetten, zoals heel veel klanten ook doen.
De media converter zet je glassignaal om naar UTP en dan kun je nagenoeg iedere router daarop aansluiten. Lees het volgende topic eens rustig door hoe dat precies in zijn werk gaat.

Hierdoor vallen eigenlijk (bijna) alle beperkingen weg die de HG met T-Mobile FW heeft meegekregen.

Met bijna bedoel ik telefonie, want VoIP gegevens zijn nog steeds niet oppenbaar gemaakt van T-Mobile.
TV is voor de meeste eigen modems, waarbij je IPTV VLAN's kunt instellen, ook al een fluitje van een cent geworden.
Met een eigen router aangesloten op die media converter is een VPN in je router natuurlijk mogelijk.

Heb hier nog een Vigor Draytek hangen uit het jaar kruik, maar heb hier een eigen router (ASUS) waarop ik mijn netwerk beheer inclusief VPN.
Kun je ook DD-WRT installeren op een T-mobile router?
Ik zit eraan te denken om over te stappen van KPN naar T-mobile, maar momenteel heb ik mijn VPN via DD-WRT lopen en dat zou ik graag zo willen houden of raden jullie mij een aparte router instellen met DD-WRT aan zoals ze hier adviseren: https://www.vpngids.nl/instellen/vpn-instellen-router/
Reputatie 7
Badge +3
Hallo @PaterKieltjes

Wat voor aansluiting gaat het, glasvezel of VDSL?
Met een glasvezel aansluiting en de geleverde Mediaconverter van T-Mobile, kun je op een eenvoudige manier een eigen router plaatsen waar DD-WRT op kan draaien.
Het andere topic voor het vervangen van de HG659 door een eigen router achter de geleverde mediaconverter kun je hier vinden.

In het andere topic waar ik in mijn andere post naar verwijs, kun je ook nog extra informatie vinden over hoe en wat.

Reageer