Beantwoord

VPN verbinding werkt niet meer



Toon eerste reactie

143 reacties

Vanaf dinsdag kan ik weer direct via het modem op VPN inloggen. Bij mij lijkt het probleem dus opgelost. Ik heb het niet direct gemeld, omdat ik een vorige keer eenmalig kon verbinden en het daarna niet meer werkte.

Net heb ik even geprobeerd om in te loggen op de VPN van mijn werk. Nog steeds geen succes, zelfs een week na mijn laatste bericht. Dan maar vanaf morgen weer naar kantoor, want op deze manier krijg ik van thuis uit geen werk gedaan.

Reputatie 7
Badge +13

Uitstekende tip @giljam! Ik ga overleggen of dit mogelijk is, maar zal in de tussentijd voor het gemak in alle gerelateerde topics een link naar het “hoofdtopic” plaatsen én de update van Boris delen zodat het voor iedere lezer en user inzichtelijk is. Bedankt voor je feedback! Hieronder de update van gistermiddag:

Hi all,

Omdat we een lang weekend in gaan geven we jullie graag een update over waar we concreet mee bezig zijn:

  • Dit issue heeft nog steeds de hoogste prioriteit bij onze netwerkpartners en zijn dagelijks met ze in contact om de problemen zo snel mogelijk te verhelpen.
  • We gaan aanpassingen verrichten aan het netwerk, hier wordt op dit moment een datum voor ingepland.
  • We zijn in contact met een derde partij die een groot internetknooppunt beheert om te onderzoeken of er mogelijk iets mis gaat met de communicatie tussen de delen van het netwerk.

De change die voor vannacht gepland stond is verschoven naar morgennacht. De aanleiding voor deze change was echter niet de VPN issues maar is al een aantal weken eerder vanuit de netwerkmonitoring opgemerkt. Of deze change van invloed is op de problemen met de VPN is dus niet zeker. Mocht dit wel zo zijn dan horen we het uiteraard graag.

Link naar hoofdtopic: 

 

Reputatie 3

Ik zie dat er inmiddels diverse oude en nieuwe Topics zijn. @Jason , @Boris , misschien handig om een informatie pagina ergens op de site van T-Mobile te laten plaatsen en daar naar te verwijzen?

Ik zag vandaag dat het probleem al lange tijd speelt.

Een rijtje van een taal topics gerelateerd aan dit probleem:   (er zijn er meer)
 

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-vast-internet-492/vpn-gaming-server-en-website-issues-buiten-dordrecht-330279/index6.html#post1610743

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-vast-internet-492/slechte-verbinding-voornamelijk-transip-websites-330110/index2.html

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-vast-internet-492/vpn-verbinding-werkt-niet-meer-327415/index5.html

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-wifi-515/vpn-thuiswerken-functioneert-niet-meer-330329

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/opgelost-11-4-2021-problemen-traag-internet-tv-dordrecht-330215/index19.html

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-vast-internet-492/vpn-verbinding-lukt-alleen-nog-via-mobiele-hotspot-kpn-t-mobile-werkt-niet-330240

 

Hoi,

Sinds vanmorgen is zo te zien mijn VPN weer pleite.

Sinds vanmiddag is mijn internet zo traag als stroop.

Op deze manier kan ik niet fatsoenlijk thuiswerken… en het zorgt er wel voor dat ik naar andere (zakelijke) opties ga kijken als mijn contract afloopt over een week of 5.

--Marcel

Goedemorgen,

Gisteren al een bericht gestuurd, maar aangezien ik nog niets terug heb ontvangen hier ook een bericht. Ook sinds twee weken geen toegang tot de VPN, hiervoor werkte het perfect. Dit al herhaaldelijk na laten kijken door IT van het bedrijf. Ligt toch echt aan de netwerk verbinding van T-Mobile. Modem Zyxel T-50 ook al herhaaldelijk herstart. maar dit heeft niets opgeleverd.

Hoor graag wat te doen om dit zsm op te lossen.

Groet,

Angela

 

 

 

  

Op dit moment zijn onze testers aan het onderzoeken wat wel en niet werkt. 

Hallo Jason,
Ik heb hetzelfde probleem en herken wat er eerder wordt beschreven. Ik kan niet inloggen op VPN, telkens time-out en het wordt steeds vaker.
De VPN-tool gaat na enkele keren dan automatisch door naar de volgende VPN-server, maar als ik daar doorheen ben (ik denk wel 20 volgnummers), dan moet ik de router resetten (ik hanteer ruim 30 sec zonder voeding).
Dit moet nu dagelijks en wordt redelijk onwerkbaar. 
Router = Huawei HG659. Corporate IT herkent het als een specifiek T-Mobile probleem.
Wat moet ik of kunnen jullie doen om dit definitief te verhelpen?

Groet, Boaz
(edit: VPN-serveradressen naar Sander gestuurd omdat ik hierboven zag dat hij met onderzoek bezig is)

Reputatie 3

 

Reputatie 7
Badge +13

Op dit moment zijn onze testers aan het onderzoeken wat wel en niet werkt. Ze houden ons regelmatig op de hoogte: wij zullen op onze beurt zo snel mogelijk updates brengen. Er lijkt nu wel echt schot in de zaak te komen - dat mag natuurlijk ook wel na zo lang. Persoonlijk heb ik het idee dat dit op zeer korte termijn echt volledig opgelost wordt. Pin me er niet op vast, maar het werk dat Boris en collega’s hiervoor afgeleverd hebben, heeft een aanzienlijke bijdrage geleverd aan het onderzoek. Zoals al gezegd is, is jullie eigen bijdrage hierin veruit het meest belangrijk, wordt extreem gewaardeerd!

Dag Saskia,

Zou je de mogelijkheid hebben om het model eens langer dan 24 uur van de lijn te halen?

Dan zou het kunnen zijn dat de lease op het ip-adres verloopt, en dat je dan bij de herstart een nieuw adres krijgt. Dan zit je wellicht op / in een andere route in het netwerk. Bij mij werkte de VPN-verbinding weer nadat het modem ruim een weekend off-line is geweest. Ik heb hier lokaal, en op mijn werk, niks veranderd aan de instellingen van de apparatuur of de computer.

(Desalniettemin zouden VPN's moeten werken voor iedereen, zeker in deze thuiswerktijd.)

Hallo Jason, 

Helaas kan ik nog steeds geen verbinding maken met VPN. Eerst direct geprobeerd, toen dit niet lukte het modem zo’n 10 minuten van de stroom afgehaald, maar ook dat heeft niet geholpen.

Dit is nu al vanaf 8 april aan de gang en ik zou toch graag zien, dat er een oplossing komt.

Bedankt vast en groeten, Saskia.

Dag Jason,

Bedankt voor de moeite. Jammer genoeg kan ik niet bevestigen of specifiek deze wijziging heeft geholpen, want ik heb ondertussen weer een week een VPN-verbinding (doorgegeven aan Sander via PM). De verbinding werd vorige week “vanzelf” hersteld, nadat het modem 2 dagen offline is geweest toen ik mijn computerkamer opnieuw heb ingericht, en nieuwe bekabeling heb getrokken. Het offline zijn van het modem zou wellicht kunnen zorgen voor een nieuw IP-adres c.q. een andere route door jullie netwerk, waardoor ik (bijvoorbeeld) een fout geconfigureerd apparaat vermijd. Dat is het enige dat ik op dit moment kan bedenken, want zowel bij mij als op mijn werk zijn er geen instellingen gewijzigd.

Reputatie 7
Badge +13

Goedemorgen all, er is vannacht een wijziging toegepast en die is succesvol uitgevoerd. De eerste resultaten zijn positief. Kunnen jullie bevestigen of ontkrachten dat dit geholpen heeft?

Beste @Sander ,

 

Bedankt voor de moeite. Ik heb een privébericht verzonden met de gegevens van de verbinding: DNS-naam van de server, en type VPN-verbinding. Eén ding dat ik nog vergeten ben: ik gebruik de in Windows 10 ingebouwde VPN-client. De verbinding over een niet-standaard poort laten lopen is nogal bewerkelijk natuurlijk.

Ik hoop dat dit binnen een beetje redelijk tijdsbestek opgelost kan worden, want ik kan op deze manier de systemen op mijn werk niet bereiken. Dat betekent dat ik dus bestanden heen en weer moet sturen naar collega's, of een computer van een collega moet overnemen om een taak op een server uit te kunnen voeren. Dat is verre van handig.

(PS: mijn werklaptop bij een collega thuis neerzetten waar die wel op de VPN kan en die dan overnemen via RDP vanaf mijn persoonlijke computer is niet echt een optie. j/k)

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Sberkhout2931 en @mjvanthoor,

 

Graag hoor ik met welke vpn/netwerk server jullie verbinding willen maken, dan voeg ik die toe aan het onderzoek. Mag privé! Klik hiervoor op mijn naam. 

Vanmorgen ben ik door een medewerkstr van T-Mobile gebeld betreffende dit probleem. Het antwoord van de klantenservice is:

“Ik heb het gisteren voor u nagevraagd. De poort die normaal voor VPN wordt gebruikt, is door ons voor iets anders in gebruik. U kunt op uw werk navragen of u een andere poort kunt krijgen om te verbinden met de VPN. Als dat niet kan, kunt u nog een bericht in de community plaatsen, want de klantenservice kan hier verder niet bij helpen.”

Dat is lekker dan. T-Mobile gebruikt een standaard poort (die in de ingebouwde Windows 10 VPN-client niet veranderd kan worden) voor andere doeleinden, en dan moeten mensen door heel Nederland, en hun werkgevers, kunst-en-vliegwerk uithalen om van huis uit te kunnen werken? Iets dat ruim een jaar lang probleemloos heeft gewerkt gaat nu stuk omdat T-Mobile zich niet aan de standaard poorten houdt, en dan moet ik maar berichten “in de community gaan plaatsen omdat de klantenservice hier niet verder bij kan helpen?”

Wat is het volgende; nemen ze poort 80 in gebruik voor interne doeleinden, en gaan ze websites vragen om maar even allemaal op 8080 te gaan draaien?!

Dit is een compleet maffe situatie. Nou moet ik op mijn werk gaan nakijken of er iets geregeld kan worden met poortforwarding, helemaal speciaal voor mij.

Hoi,

Sinds vanmorgen (maandag 19-04-2021) kan ook ik niet meer inloggen op de VPN van mijn werk

Vanwege de corona-maatregelen werk ik thuis, al sinds maart 2020. Dit heeft prima gewerkt tot en met verleden vrijdag, 16-04-2021.

Zoals velen hier: Indien ik een hotspot aanmaak  op mijn mobiele telefoon (met T-Mobile Mobiel), en dan daarmee verbinding maak, dan ben ik binnen 2 seconden ingelogd op de VPN, zonder instellingen op mijn werklaptop te hoeven veranderen.

In geval van Wifi, dan maakt het niet uit of ik mijn eigen access points gebruik (Ubiquiti Unifi serie; normaal staat de Wifi van het modem uit), of direct de wifi van het modem gebruik (speciaal aangezet om te testen); als de internetverbinding via het modem loopt, dan werkt de VPN niet.

Als ik de netwerkkabel uit de desktop trek, een wifi-stickje erin steek, en ook de desktop op de mobiele hotspot hang, dan krijg ik direct verbinding met de VPN; als ik de desktop per kabel direct via het T-Mobile modem aansluit, dan werkt het niet.

Voor de zekerheid heb ik het modem gereset naar de fabrieksinstellingen, alle bekabelde apparaten ervanaf gekoppeld, en met de werklaptop geprobeerd een VPN-verbinding op te zetten; zowel met Wifi via het T-Mobile modem, en met kabel. Beiden werken niet.

Kort gezegd heb ik mijn eigen thuisnetwerk weggehaald tussen de computer(s) en het T-Mobile modem, om dit netwerk uit te sluiten. Aangezien alles via een hotspot (met T-Mobile Mobiel) wel direct werkt, ligt het probleem dus waarschijnlijk bij het T-Mobile netwerk.

Gisterenmiddag heb ik ook met T-Mobile gebeld, en men zou het doorgeven “aan iemand die er meer verstand van heeft, en zo snel mogelijk worden teruggebeld.” Terugbellen is tot nu toe nog niet gebeurd.

Het modem is overigens een Zyxel T50.

Het behoeft weinig uitleg dat dit een nogal brakke situatie is. (Nog los van het feit dat ik gisteren ruim een halve dag met de IT-afdeling van mijn bedrijf door alle mogelijke instellingen heen ben gelopen, hoewel dat eigenlijk al niet nodig was aangezien de VPN prima werkt _zolang het internet niet via het T-Mobile modem loopt_.)

 

PS: de genoemde workaround “hotspot → maak vpn → schakel over op normale wifi werkt hier niet. Als ik dit doe, dan verbindt de VPN wel (en die werkt ook, via de hotspot dus). Als ik omschakel naar de normale wifi, dan zegt deze ook “connected”, en het _lijkt_ alsof de VPN verbonden blijft (die blijft “connected” aangeven), maar dat is schijn. Na de overschakeling van hotspot naar normale wifi werkt niets: VPN niet, internet ook niet.

@Sander @Jason

Zaterdag heb ik naar aanleiding van een bericht van Jason de verbinding getest en toen kreeg ik direct via het modem, dus via WiFi, verbinding met de VPN, maar vanmorgen wil ik gaan werken en krijg ik helaas weer dezelfde melding, zoals op de eerder geplaatste foto.

Graag ga ik weer in het onderzoek mee en hoop op een snelle oplossing. Ik ga weer aan de slag met mijn ‘workaround’ oplossing.

Alvast bedankt en groeten, Saskia.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @RHasper,

 

Ik loop graag wat zaken na, mag ik je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vie rcijfers van je IBAN in een privébericht (klik op mijn naam)? Kun je mij ook vertellen welke VPN client je gebruikt?

 

@Sberkhout2931, slim die workaround! Ik neem je in ieder geval mee in een nader onderzoek. 

 

@Bart_de_ICT'er, helder, bedankt voor het meedenken! Ja, ik wil hier heel graag verder naar kijken. Ik pak het wederom op met de techneuten die het in januari hebben afgemeld. Een VPN is natuurlijk iets dat je nodig hebt voor werk. Het lastige is dat het een beetje grijs gebied is (tussen provider en VPN), maar het is op zijn minst een (vervolg)onderzoek waard. 

Reputatie 1

Hoi @Bart_de_ICT'er,

Excuus voor de radiostilte! Ik …. of is het inmiddels verholpen?

Hai @Sander,

Problemen zijn er nog altijd. Zijn nu een jaar en een maand verder. Voor mijn gevoel zit het in het Zyxel modem en de custom firmware van jullie.

Of er moet iets van config op de lijn zitten met betrekking tot ipv6, iets van gemigreerde klanten naar T-mobile oid.

 

Reputatie 4
Badge +2

Ik riskeer even een overbodige reactie maar omdat het in mijn werkomgeving een oplossing kan zijn voor vpn problemen.

Wanneer (bedraad) verbonden met je werk (dus even naar kantoor) de netwerk certificaten weghalen en vernieuwen via run commando;

 [windows-r] → ‘certmgr.msc’ en dan onder -persoonlijk/certificaten/- alles deleten en daarna via het menu ‘Actie → Alle taken → Nieuw certificaat aanvragen’

Wellicht hetzelfde via commando ‘certlm.msc’.

Hallo@Sander,

ik heb nog steeds problemen om in te loggen op de VPN. Zie hieronder de melding die ik ontvang. Ik kan wel via de KPN hotspot op mij mobieletelefoonmarkt inloggen. Mijn box is een ZYXEL T50 en het probleem is ontstaan in de nacht van woensdag 7 april op donderdag 8 april.

Inmiddels heb ik wel, door eerst met de hotspot te verbinden, vervolgens de VPN aan te zetten en dan over te gaan op de T-Mobile WiFi een soort “workaround” gevonden. De verbinding met VPN blijft na deze actie wel in stand. 
groeten, Saskia Berkhout.

 

Hallo Sander,

ik heb nog steeds problemen om in te loggen op de VPN. Zie hieronder de melding die ik ontvang. Ik kan wel via de KPN hotspot op mij mobieletelefoonmarkt inloggen. Mijn box is een ZYXEL T50 en het probleem is ontstaan in de nacht van woensdag 7 april op donderdag 8 april.

Inmiddels heb ik wel, door eerst met de hotspot te verbinden, vervolgens de VPN aan te zetten en dan over te gaan op de T-Mobile WiFi een soort “workaround” gevonden. De verbinding met VPN blijft na deze actie wel in stand. 
groeten, Saskia Berkhout.

Hi @Sander 

Ook ik heb al enkele maanden problemen met VPN. Vandaag heb ik getest of ik via een mobiele hotspot verbinding kan maken, en ja dat werkte probleemloos. Daarom vermoed ik nu dat het probleem bij T-Mobile ligt omdat het via mijn T50 zyxel modem niet lukte. Het gekke is alleen dat de verbinding komt en gaat! Soms heb ik dagen geen probleem en dan weer dagen wel. Eerst vermoede ik een probleem aan de server kant van mijn wergever, het lijkt dat na het resetten van de server er weer verbinding is. Maar soms komt de verbinding ook terug zonder reset van de server. Wat kunnen jullie nog doen om dit probleem goed op te lossen?

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Bart_de_ICT'er,

 

Excuus voor de radiostilte! Ik heb hier vanuit onze techneuten ook geen terugkoppeling meer op gekregen en ook de meldingen van problemen rondom de VPN bij onze klanten hield eind januari op. Ik heb het toen wat op zijn beloop gelaten, terwijl een reactie natuurlijk op zijn plaats is. Bij deze! Hebben jouw klanten nog issues met de VPN of is het inmiddels verholpen?

 

@Keesdeman en  @Sberkhout2931 

Hebben jullie ook nog steeds problemen met het verbinden van de VPN op het Thuis netwerk? Werkt het wel op andere netwerken? Krijg je een foutmelding te zien bij het verbinden?

 

 

Reageer