Beantwoord

VPN verbinding werkt niet meer



Toon eerste reactie

148 reacties

Hoi,

Sinds vanmorgen (maandag 19-04-2021) kan ook ik niet meer inloggen op de VPN van mijn werk

Vanwege de corona-maatregelen werk ik thuis, al sinds maart 2020. Dit heeft prima gewerkt tot en met verleden vrijdag, 16-04-2021.

Zoals velen hier: Indien ik een hotspot aanmaak  op mijn mobiele telefoon (met T-Mobile Mobiel), en dan daarmee verbinding maak, dan ben ik binnen 2 seconden ingelogd op de VPN, zonder instellingen op mijn werklaptop te hoeven veranderen.

In geval van Wifi, dan maakt het niet uit of ik mijn eigen access points gebruik (Ubiquiti Unifi serie; normaal staat de Wifi van het modem uit), of direct de wifi van het modem gebruik (speciaal aangezet om te testen); als de internetverbinding via het modem loopt, dan werkt de VPN niet.

Als ik de netwerkkabel uit de desktop trek, een wifi-stickje erin steek, en ook de desktop op de mobiele hotspot hang, dan krijg ik direct verbinding met de VPN; als ik de desktop per kabel direct via het T-Mobile modem aansluit, dan werkt het niet.

Voor de zekerheid heb ik het modem gereset naar de fabrieksinstellingen, alle bekabelde apparaten ervanaf gekoppeld, en met de werklaptop geprobeerd een VPN-verbinding op te zetten; zowel met Wifi via het T-Mobile modem, en met kabel. Beiden werken niet.

Kort gezegd heb ik mijn eigen thuisnetwerk weggehaald tussen de computer(s) en het T-Mobile modem, om dit netwerk uit te sluiten. Aangezien alles via een hotspot (met T-Mobile Mobiel) wel direct werkt, ligt het probleem dus waarschijnlijk bij het T-Mobile netwerk.

Gisterenmiddag heb ik ook met T-Mobile gebeld, en men zou het doorgeven “aan iemand die er meer verstand van heeft, en zo snel mogelijk worden teruggebeld.” Terugbellen is tot nu toe nog niet gebeurd.

Het modem is overigens een Zyxel T50.

Het behoeft weinig uitleg dat dit een nogal brakke situatie is. (Nog los van het feit dat ik gisteren ruim een halve dag met de IT-afdeling van mijn bedrijf door alle mogelijke instellingen heen ben gelopen, hoewel dat eigenlijk al niet nodig was aangezien de VPN prima werkt _zolang het internet niet via het T-Mobile modem loopt_.)

 

PS: de genoemde workaround “hotspot → maak vpn → schakel over op normale wifi werkt hier niet. Als ik dit doe, dan verbindt de VPN wel (en die werkt ook, via de hotspot dus). Als ik omschakel naar de normale wifi, dan zegt deze ook “connected”, en het _lijkt_ alsof de VPN verbonden blijft (die blijft “connected” aangeven), maar dat is schijn. Na de overschakeling van hotspot naar normale wifi werkt niets: VPN niet, internet ook niet.

Reputatie 3

Ik zie dat er inmiddels diverse oude en nieuwe Topics zijn. @Jason , @Boris , misschien handig om een informatie pagina ergens op de site van T-Mobile te laten plaatsen en daar naar te verwijzen?

Ik zag vandaag dat het probleem al lange tijd speelt.

Een rijtje van een taal topics gerelateerd aan dit probleem:   (er zijn er meer)
 

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-vast-internet-492/vpn-gaming-server-en-website-issues-buiten-dordrecht-330279/index6.html#post1610743

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-vast-internet-492/slechte-verbinding-voornamelijk-transip-websites-330110/index2.html

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-vast-internet-492/vpn-verbinding-werkt-niet-meer-327415/index5.html

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-wifi-515/vpn-thuiswerken-functioneert-niet-meer-330329

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/opgelost-11-4-2021-problemen-traag-internet-tv-dordrecht-330215/index19.html

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-vast-internet-492/vpn-verbinding-lukt-alleen-nog-via-mobiele-hotspot-kpn-t-mobile-werkt-niet-330240

 

Reputatie 7

Hoi @Mattie_Vooijs ,

Ik wil je vragen deze toch nogmaals uit te voeren. Mocht dat niet de klap zijn die we verwachten het te zijn, kunnen we met die terugkoppeling sparren met onze technische dienst. Ik hoor dan ook graag nog het resultaat. 

Reputatie 7
Badge +14

When I do a ping to cycloon.eu (34.147.121.84), it reaches the server. This IP adress is hosted by Googlecloud = website for cycloon.eu.

When I do a ping at vpn.cycloon.eu (5.178.68.141 = registred to Serverius Holding B.V.) it doesn't get respons from this server. Last hop in tracert = 185.8.179.27. This Ip adres is also registred to Serverius Holding B.V. in the Netherlands. Probably the company which manage the IT fro Cycloon.

 

 

 

 

Reputatie 1

Volgens mij draait mijn werkgever ook viabhet internet van Tele2. De grote gemene deler komt boven water.

 

Maar kan ook nog regio gebonden zijn of adsl gebonden. Collega met tmobile glasvezel in den haag heeft geen problemen.

Vanmorgen ben ik door een medewerkstr van T-Mobile gebeld betreffende dit probleem. Het antwoord van de klantenservice is:

“Ik heb het gisteren voor u nagevraagd. De poort die normaal voor VPN wordt gebruikt, is door ons voor iets anders in gebruik. U kunt op uw werk navragen of u een andere poort kunt krijgen om te verbinden met de VPN. Als dat niet kan, kunt u nog een bericht in de community plaatsen, want de klantenservice kan hier verder niet bij helpen.”

Dat is lekker dan. T-Mobile gebruikt een standaard poort (die in de ingebouwde Windows 10 VPN-client niet veranderd kan worden) voor andere doeleinden, en dan moeten mensen door heel Nederland, en hun werkgevers, kunst-en-vliegwerk uithalen om van huis uit te kunnen werken? Iets dat ruim een jaar lang probleemloos heeft gewerkt gaat nu stuk omdat T-Mobile zich niet aan de standaard poorten houdt, en dan moet ik maar berichten “in de community gaan plaatsen omdat de klantenservice hier niet verder bij kan helpen?”

Wat is het volgende; nemen ze poort 80 in gebruik voor interne doeleinden, en gaan ze websites vragen om maar even allemaal op 8080 te gaan draaien?!

Dit is een compleet maffe situatie. Nou moet ik op mijn werk gaan nakijken of er iets geregeld kan worden met poortforwarding, helemaal speciaal voor mij.

Helaas speelt deze issue bij mij ook nog steeds, ik heb gezien dat er (gelukkig) een hele hoop mensen al geholpen zijn, maar ik kan nog steeds niet met de VPN van werk verbinden :(

Zijn hier nog ontwikkelingen in?

Bedankt voor de tips. Ik heb het modem gereset naar de fabrieksinstellingen (op advies van helpdesk van werkgever) en dat heeft de problemen opgelost. Ik weet niet waarom de problemen gestart zijn, omdat er geen wijzigingen gemaakt zijn in de modem toen de problemen zijn begonnen. Vreemd dus dat resetten van de modem te problemen hebben opgelost! Ik heb een 16 poort gigabit switch direct per kabel aangesloten op de modem, en daar hangen alle bekabelde apparaten aan (12 stuks), inclusief de werklaptops, plus nog een tweede gigabit switch ergens anders in huis met een paar apparaten. De rest is via WiFi, via Linksys mesh AI die als access points werken, de DHCP is via de T-Mobile modem. WiFi van de tmobile modem kan niet het hele huis dekken, dus die heb ik uitgeschakeld. Daardoor lijken sommige clients  bekabeld te zijn als je in de modem lijkt.   Is dat niet de meest praktische opzet van het netwerk thuis? Ik ga toch niet met een 200 mbit glasvezel aansluiting alles via WiFi doen? Dan kan ik net zo goed weer terug naar Ziggo’s trage internet. ;-) 

@Boris Ik heb de stappen in je eerste bericht allemaal al geprobeerd, maar zonder succes. Zie mijn setup hieronder.

  • Welk modem is er in gebruik? HG-659
  • Met welke DNS-server is er verbinding? 8.8.8.8
  • Welke VPN-client wordt er gebruikt? Windows native VPN client
  • Over welke VPN-type wordt geprobeerd verbinding te maken? L2TP/IPsec

 

  

Hoi @Mattie_Vooijs, je bent hier op het juiste spoor terechtgekomen, welkom op de Community! 😄

Welke VPN gebruik je thuis? Soms worden de instellingen in de war gegooid na bijvoorbeeld een onderhoudsrondes. Dat is op zich redelijk eenvoudig op te lossen, dus geen zorgen! 

Het kan weleens voorkomen dat niet langer de juiste poorten geopend zijn, of dat er een firewall blokkade optreedt. Echter omdat je aangeeft dat er soms wel verbinding tot stand gebracht wordt, betwijfel ik dat het aan één van de voorgenoemde oorzaken ligt. Krijg jij de melding op wifi dat je VPN-client de server niet kan bereiken, toevallig? Zo ja, in dat geval werkt onderstaande oplossing 99 van de 100 keer:

Oplossing: deze foutcode wordt weergegeven wanneer het clientapparaat geen verbinding meer met een lokaal netwerk heeft; een netwerkfirewall VPN-verkeer blokkeert; of wanneer de gebruiker een onjuiste naam of een onjuist adres voor de VPN-server heeft ingevoerd. Zorg ervoor dat je de juiste gegevens voor de VPN-server hebt ingevoerd. Als alles op de juiste manier is ingesteld, dien je te controleren of de firewall niet is geconfigureerd om VPN-verbindingen te blokkeren. Het kan nodig zijn om je firewall te upgraden en in te voeren welke poortnummers je VPN gebruikt.

Bron: Fouten met VPN oplossen.

Hi @Jason, ik gebruik een VPN van Pasav ICT voor mijn werk Walvis Mosmans op mijn iMac. De Firewall kan het niet zijn denk ik, want deze staat uit heb ik gezien.
Ik moet zeggen dat het de laatste 2 dagen weer beter gaat, ik weet niet zo goed waar dat door komt, ik heb verder niks aangepast. Het inloggen op de server ging ook heel onregelmatig. Soms kwam ik er wel in, maar voor kort, soms niet. ‘s Middags is de verbinding op een of andere manier stabieler.

@Sander 

Hallo Sander,

Andere sites kan ik gewoon openen, zie foto. 
 

Groet Esther
 

 

Reputatie 7

Hoi @Sberkhout2931 en @mjvanthoor,

 

Graag hoor ik met welke vpn/netwerk server jullie verbinding willen maken, dan voeg ik die toe aan het onderzoek. Mag privé! Klik hiervoor op mijn naam. 

Reputatie 7
Badge +16

Uitstekende tip @giljam! Ik ga overleggen of dit mogelijk is, maar zal in de tussentijd voor het gemak in alle gerelateerde topics een link naar het “hoofdtopic” plaatsen én de update van Boris delen zodat het voor iedere lezer en user inzichtelijk is. Bedankt voor je feedback! Hieronder de update van gistermiddag:

Hi all,

Omdat we een lang weekend in gaan geven we jullie graag een update over waar we concreet mee bezig zijn:

  • Dit issue heeft nog steeds de hoogste prioriteit bij onze netwerkpartners en zijn dagelijks met ze in contact om de problemen zo snel mogelijk te verhelpen.
  • We gaan aanpassingen verrichten aan het netwerk, hier wordt op dit moment een datum voor ingepland.
  • We zijn in contact met een derde partij die een groot internetknooppunt beheert om te onderzoeken of er mogelijk iets mis gaat met de communicatie tussen de delen van het netwerk.

De change die voor vannacht gepland stond is verschoven naar morgennacht. De aanleiding voor deze change was echter niet de VPN issues maar is al een aantal weken eerder vanuit de netwerkmonitoring opgemerkt. Of deze change van invloed is op de problemen met de VPN is dus niet zeker. Mocht dit wel zo zijn dan horen we het uiteraard graag.

Link naar hoofdtopic: 

 

Reputatie 3

 

Beste @Sander ,

 

Bedankt voor de moeite. Ik heb een privébericht verzonden met de gegevens van de verbinding: DNS-naam van de server, en type VPN-verbinding. Eén ding dat ik nog vergeten ben: ik gebruik de in Windows 10 ingebouwde VPN-client. De verbinding over een niet-standaard poort laten lopen is nogal bewerkelijk natuurlijk.

Ik hoop dat dit binnen een beetje redelijk tijdsbestek opgelost kan worden, want ik kan op deze manier de systemen op mijn werk niet bereiken. Dat betekent dat ik dus bestanden heen en weer moet sturen naar collega's, of een computer van een collega moet overnemen om een taak op een server uit te kunnen voeren. Dat is verre van handig.

(PS: mijn werklaptop bij een collega thuis neerzetten waar die wel op de VPN kan en die dan overnemen via RDP vanaf mijn persoonlijke computer is niet echt een optie. j/k)

 

Op dit moment zijn onze testers aan het onderzoeken wat wel en niet werkt. 

Hallo Jason,
Ik heb hetzelfde probleem en herken wat er eerder wordt beschreven. Ik kan niet inloggen op VPN, telkens time-out en het wordt steeds vaker.
De VPN-tool gaat na enkele keren dan automatisch door naar de volgende VPN-server, maar als ik daar doorheen ben (ik denk wel 20 volgnummers), dan moet ik de router resetten (ik hanteer ruim 30 sec zonder voeding).
Dit moet nu dagelijks en wordt redelijk onwerkbaar. 
Router = Huawei HG659. Corporate IT herkent het als een specifiek T-Mobile probleem.
Wat moet ik of kunnen jullie doen om dit definitief te verhelpen?

Groet, Boaz
(edit: VPN-serveradressen naar Sander gestuurd omdat ik hierboven zag dat hij met onderzoek bezig is)

Goedemorgen,

Gisteren al een bericht gestuurd, maar aangezien ik nog niets terug heb ontvangen hier ook een bericht. Ook sinds twee weken geen toegang tot de VPN, hiervoor werkte het perfect. Dit al herhaaldelijk na laten kijken door IT van het bedrijf. Ligt toch echt aan de netwerk verbinding van T-Mobile. Modem Zyxel T-50 ook al herhaaldelijk herstart. maar dit heeft niets opgeleverd.

Hoor graag wat te doen om dit zsm op te lossen.

Groet,

Angela

 

 

 

  

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Mattie_Vooijs, je bent hier op het juiste spoor terechtgekomen, welkom op de Community! 😄

Welke VPN gebruik je thuis? Soms worden de instellingen in de war gegooid na bijvoorbeeld een onderhoudsrondes. Dat is op zich redelijk eenvoudig op te lossen, dus geen zorgen! 

Het kan weleens voorkomen dat niet langer de juiste poorten geopend zijn, of dat er een firewall blokkade optreedt. Echter omdat je aangeeft dat er soms wel verbinding tot stand gebracht wordt, betwijfel ik dat het aan één van de voorgenoemde oorzaken ligt. Krijg jij de melding op wifi dat je VPN-client de server niet kan bereiken, toevallig? Zo ja, in dat geval werkt onderstaande oplossing 99 van de 100 keer:

Oplossing: deze foutcode wordt weergegeven wanneer het clientapparaat geen verbinding meer met een lokaal netwerk heeft; een netwerkfirewall VPN-verkeer blokkeert; of wanneer de gebruiker een onjuiste naam of een onjuist adres voor de VPN-server heeft ingevoerd. Zorg ervoor dat je de juiste gegevens voor de VPN-server hebt ingevoerd. Als alles op de juiste manier is ingesteld, dien je te controleren of de firewall niet is geconfigureerd om VPN-verbindingen te blokkeren. Het kan nodig zijn om je firewall te upgraden en in te voeren welke poortnummers je VPN gebruikt.

Bron: Fouten met VPN oplossen.

Reputatie 7
Badge +4

@Esther0802 


Wauw, top Esther! Jammer dat het alleen nog steeds niet werkt.

Het lastige is dat het wel aan de instellingen van ons modem ligt, maar het ondoenlijk wordt om voor de honderden (wellicht wel duizenden) VPNs die tegenwoordig bestaan ondersteuning te bieden, en vandaar dat ook andere providers dit niet doen. Aangezien verder alles in orde is, zal ook een ander modem van ons niets uithalen aangezien deze exact hetzeflde is ingesteld.

Het enige wat ik daarom kan doen is, net als ieder ander, meezoeken op internet wat Sophos mogelijk in de weg kan zitten. Heb je bijvoorbeeld deze pagina van Sophos al doorgespit: How to troubleshoot SSL VPN remote access connectivity and data transfer issues. Ik durf niet te zeggen in hoeverre Sophos product ondersteuning kan geven, maar wellicht dat het ook slim is om met hen contact op te nemen. Ik weet ook niet of je een foutmelding krijgt als jij je via Sophos VPN probeert in te loggen, alleen vaak is dit een handig aanknopingspunt.

Hopelijk lukt het je hiermee om het knelpunt te ontdekken, en mocht je nog vragen hebben, dan probeer ik zo ver mogelijk met je mee te denken!

Reputatie 7

Ik wil graag iedereen bedanken voor het toesturen van de gegevens! Ik heb direct het issue doorgezet naar de technische mensen om het probleem te laten onderzoeken. Hartstikke bedankt voor jullie snelle terugkoppeling! Hierdoor kunnen we des te sneller met een oplossing komen. We houden jullie op de hoogte.

@Teun_KCAP , om ook jouw verbinding mee te nemen in het onderzoek, wil ik je vragen om mij een privébericht te sturen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer. Ik kon met de gegevens die bekend zijn, jouw aansluiting niet vinden in ons systeem. Ik hoor het graag van je!  

Reputatie 1

Ik wil graag iedereen bedanken voor het toesturen van de gegevens! Ik heb direct het issue doorgezet naar de technische mensen om het probleem te laten onderzoeken. Hartstikke bedankt voor jullie snelle terugkoppeling! Hierdoor kunnen we des te sneller met een oplossing komen. We houden jullie op de hoogte.

@Teun_KCAP , om ook jouw verbinding mee te nemen in het onderzoek, wil ik je vragen om mij een privébericht te sturen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer. Ik kon met de gegevens die bekend zijn, jouw aansluiting niet vinden in ons systeem. Ik hoor het graag van je!  

Het gaat hier niet om @Teun_KCAP zijn verbinding maar die van zijn gebruikers.

Reputatie 7

Hoi @RHasper,

 

Ik loop graag wat zaken na, mag ik je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vie rcijfers van je IBAN in een privébericht (klik op mijn naam)? Kun je mij ook vertellen welke VPN client je gebruikt?

 

@Sberkhout2931, slim die workaround! Ik neem je in ieder geval mee in een nader onderzoek. 

 

@Bart_de_ICT'er, helder, bedankt voor het meedenken! Ja, ik wil hier heel graag verder naar kijken. Ik pak het wederom op met de techneuten die het in januari hebben afgemeld. Een VPN is natuurlijk iets dat je nodig hebt voor werk. Het lastige is dat het een beetje grijs gebied is (tussen provider en VPN), maar het is op zijn minst een (vervolg)onderzoek waard. 

Sinds ergens in november lukt VPN verbinding via laptop van werkgever niet meer via T-mobile, terwijl dit wel lukt via een wifi hotspot, en lukt ook via internet van de buren (Ziggo). Het verbinden met een VPN verbinding van andere werkgever op andere laptop lukt wel. 

Huawei HG659

DNS server: Cloudflare

VPN client: Check Point

VPN server: Rabobank

Direct via kabel op modem aangesloten. 

@Boris @Cal @Sander 

Zouden jullie mij kunnen helpen met onderstaande?

 

Sinds 8 december 2020 heb ik problemen met mijn VPN verbinding. 

Modem is geüpdatet, helaas zonder resultaat. 

Met een mobiele hotspot kan ik wel gewoon verbinding maken met VPN. 

 

Ik heb al contact opgenomen met de T-Mobile helpdesk, maar helaas hebben ze mij niet kunnen helpen. 

Op de lijnanalyse was niets bijzonders te zien en dit ‘probleem’ kwam de betreffende medewerker ook niet bekend voor. 

Tot mijn verbazing ‘stuit’ ik vanavond op deze topic en lees ook dat bij sommigen het probleem verholpen is. 

Fijn voor hun, maar helaas niet voor mij. 

 

Nu ik dit allemaal lees op deze topic, zou ik graag willen zien dat T-Mobile mij gaat helpen. 

  • Welk modem is er in gebruik?          Zyxcel VMG8825-T50
  • Met welke DNS-server is er verbinding? Geen idee
  • Welke VPN-client wordt er gebruikt?    Citrix Workspace
  • Over welke VPN-type wordt geprobeerd verbinding te maken?  Geen idee

T-Mobile, graag jullie hulp!

Groet Esther

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Lemonfly, tof om te horen dat het probleem is opgelost! Ik durf ook niet exact te zeggen wat de oorzaak is, maar toevallig kwam ik eerder vanochtend een ander topic van iemand anders tegen waarvan de problemen met Pulse op de 19e door een Windows update waren opgelost.

Aangezien wij hier verder geen meldingen van hebben ontvangen, vermoed ik dat het een erg kleinschalig probleem van Pulse in combinatie met bepaalde Windows versies was. Wellicht dat jouw privé en werklaptop hierin verschilden, of dat de afscherming van de werklaptop hiervoor zorgde. In ieder geval ben ik erg blij om te horen dat alles weer 100% werkt!

Reageer