Beantwoord

VPN verbinding werkt niet meer


  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties

Sinds iets meer dan een maand lijkt het erop dat mijn VPN verbinding wordt geblokkeerd door de Huawei HG659. Voorheen kon ik altijd probleemloos verbinden met de VPN van mijn werk, maar wanneer ik nu probeer om de VPN aan te zetten krijg ik de onderstaande melding van Windows.

The network connection between your computer and the VPN server could not be established because the remote server is not responding. This could be because one of the network devices (e.g. firewalls, NAT, routers, etc) between your computer and the remote server is not configured to allow VPN connections. Please contact your Administrator or your service provider to determine which device may be causing the problem.

Een workaround die ik heb geprobeerd, is om een Raspberry PI als router te configureren en dan via de Raspberry te verbinden. Hierbij is mij opgevallen dat de Raspberry niet eens internet toegang heeft, terwijl dit voorheen ook gewoon werkte.

Ik ben ervan overtuigd dat dit probleem bij de modem ligt omdat ik via mijn mobiele hotspot wél gewoon verbinding kan maken met de VPN. Er is door mij overigens niks veranderd aan de configuratie van het modem.

Ik heb al contact opgenomen met de T-Mobile helpdesk, maar helaas hebben ze mij niet kunnen helpen. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad en zo ja zijn hier oplossingen voor?

icon

Beste antwoord door Sberkhout2931 27 May 2021, 16:07

Bekijk origineel

148 reacties

Reputatie 1

4e keer gebeld met de servicedesk. Dit probleem ligt in de "prioriteitenbak" van de technische dienst. Wordt binnen 5 werkdagen opgepakt. Oplostijd onbekend.

Mijn verlofdagen zijn dus op.

Het is wel duidelijk aan de hand van het groeiend aantal gebruikers die aanhaken (ook in andere threads) dat er een probleem is. 

Helaas hebben we geen invloed op de snelheid waarmee het opgepakt wordt. Ik hoop alleen dat iedereen ook beld. Dat zou de prio wellicht kunnen verhogen.

Reputatie 7

Hoi @Hbol @KimberleyVDV @arieklut @alke.florens en @Teun_KCAP ,

Dank jullie wel voor het delen van jullie ervaringen! Een vreemde situatie, ééntje die ik graag opgelost zie worden. Ondanks dat jullie dezelfde problemen ervaren, lijken de set-ups van een ieder (modem, VPN-type etc.) toch uiteen te lopen. Ik wil jullie daarom vragen de volgende gegevens met ons te delen, zodat we een onderzoek kunnen starten waar het fout gaat:

  • Welk modem is er in gebruik?
  • Met welke DNS-server is er verbinding?
  • Welke VPN-client wordt er gebruikt?
  • Over welke VPN-type wordt geprobeerd verbinding te maken?

Ook ben ik benieuwd of het verversen van het dynamische IP invloed heeft op de verbinding. Het schoonvegen van het modem of fabrieksreset, is dan vaak niet voldoende. Om het IP te vernieuwen moet er over een langere periode een ‘foute’ verbinding worden gezien. Dit kan gesimuleerd worden door bijvoorbeeld het modem over een langere periode (denk een weekeinde) van het stroom af te halen. Ik begrijp dat dit natuurlijk geen optimale oplossing is, je bent immers afhankelijk van deze verbinding. Toch ben ik erg benieuwd of dat soelaas biedt in dit geval. 

Ik ben erg benieuwd naar jullie terugkoppeling! Ik hoor graag van jullie!

 

 

Reputatie 1
  • Welk modem is er in gebruik?     Zyxel VMG8825-T50
  • Met welke DNS-server is er verbinding? Diversen. ISP, 1.1.1.1, 1.0.0.1, 8.8.8.8 Van alles dus
  • Welke VPN-client wordt er gebruikt? (maak gebruik van sun sunray kastje) en van een IGEL workspace 
  • Over welke VPN-type wordt geprobeerd verbinding te maken? Wat wordt hiermee bedoeld?

Zyxel heb ik reeds naar fabrieksinstellingen terug gezet.

Ik ga het modem niet een weekend van stroom halen. 

Verbindingen over 4G netwerk werkt vlekkeloos, via het thuisnetwerk niet.

Na vermoedelijk het onderhoud in de nacht van maandag 23 op dinsdag 24 november ook last van dit probleem. Verbindingen over 4G netwerk werkt vlekkeloos, via het thuisnetwerk niet.

 

  • Welk modem is er in gebruik?                        Huawei HG659
  • Met welke DNS-server is er verbinding?        Diversen. ISP, 8.8.4.4
  • Welke VPN-client wordt er gebruikt?              Citrix Workspace
  • Over welke VPN-type wordt geprobeerd verbinding te maken? - geen idee.

modem ook reeds naar fabrieksinstellingen terug gezet, mocht niet baten. 

 

 

Reputatie 1

Ik maak gebruik van:

  • Welk modem is er in gebruik?                        Huawei HG659 software versie V100R001C243B032
  • Met welke DNS-server is er verbinding?        geen idee
  • Welke VPN-client wordt er gebruikt?              Citrix secure Workspace
  • Over welke VPN-type wordt geprobeerd verbinding te maken? - geen idee.

 

 

  • Welk modem is er in gebruik? Zyxel VMG8825-T50
  • Met welke DNS-server is er verbinding? Diversen; DNS 1.1.1.1 en 1.0.0.1 en DNS Proxy
  • Welke VPN-client wordt er gebruikt? Check Point 
  • Over welke VPN-type wordt geprobeerd verbinding te maken? ??

 

  • Welk modem is er in gebruik?                        Zyxel VMG8825-T50
  • Met welke DNS-server is er verbinding?        Hoe check ik dit?  Heb DNS op automatisch staan en ook getest met 8.8.8.8 en 8.8.4.4 
  • Welke VPN-client wordt er gebruikt?              Citrix (Secure?) Workspace
  • Over welke VPN-type wordt geprobeerd verbinding te maken? - geen idee.

Wellicht ten overvloede: op 23 november ging alles nog goed, vanaf 24 november 7.30u niet. Via de kabel en wifi kan ik prima naar alle andere websites waar ik naartoe wil. Downloaden en uploaden gaat ook goed. 

Reputatie 1

Zo ver we kunnen terughalen bij onze werknemers:

  • Welk modem is er in gebruik?                        Huawei HG659
  • Met welke DNS-server is er verbinding?        neem aan die ingesteld staat op de modem
  • Welke VPN-client wordt er gebruikt?              Windows native / Kerio VPN
  • Over welke VPN-type wordt geprobeerd verbinding te maken? - IPSec  / Kerio VPN
  • Het even voor 2 dagen geen internet hebben als test heb ik gevraagd geen idee of ze het een strak plan vinden .

Eenzelfde probleem hier. Voor mijn werk gebruik in een anyconnect VPN tunnel. Deze werkte nog tot afgelopen maandag. Sindsdien niet meer. Als ik m'n laptop laat connecteren via de hotspot op m'n telefoon staat de verbinding direct.

Ik probeer te verbinden naar:  

Ping geeft dit retour:

DNS is dus ok.

Netwerktechnisch strand ik hier:

Vanochtend dit ook als storing aangegeven, maar vooralsnog kan ik niet inloggen. 

Wat is hier loos en nog belangrijker, hoe gaan we het oplossen.

Na vermoedelijk het onderhoud in de nacht van maandag 23 op dinsdag 24 november ook last van dit probleem. Verbindingen over 4G netwerk werkt vlekkeloos, via het thuisnetwerk niet.

 

  • Welk modem is er in gebruik?                        Huawei HG659
  • Met welke DNS-server is er verbinding?        Diversen. ISP, 8.8.4.4
  • Welke VPN-client wordt er gebruikt?              Citrix Workspace
  • Over welke VPN-type wordt geprobeerd verbinding te maken? - geen idee.

modem ook reeds naar fabrieksinstellingen terug gezet, mocht niet baten. 

 

EDIT: Wellicht ook het vermelden waard, na het onderhoud heb ik ook in plaats van een T-Mobile IP-adres nu een Tele2 IP-adres.

Zou dit mogelijk ook een oorzaak kunnen zijn? 

Topic gaat over VPN alleen denk ik dat het probleem breder is. Er zijn gewoon een x aantal ip-adressen niet meer benaderbaar sinds dinsdag. Het is behoorlijk teleurstellend dat ondanks zoveel meldingen op dit forum er nog niet geconcludeerd kan worden of dit komt door een verkeerde routering of een blokade of zo iets!!! Wat me opvalt is dat het bij alle gevallen die een ip-adres doorgeven het voorkomt in de reeks 82.174.x.x. Mocht dat de enige reeks zijn dan is dat natuurlijk logisch.

Reputatie 1

Ja, @tekin1@Boris  een routering / blokkade ipv iets mis met VPN lijkt mij ook heel goed mogelijk.
Citrix workspace is ook niet direct een VPN, al gebruikt het wel gelijke technieken.

Gecontroleerd, we konden ook andere servers op ons kantoor niet benaderen bij de mensen waar VPN niet werkte.

Wij zitten in de IP range 82.204.x.x net niet wat hierboven staat maar wel in de buurt, ook Tele2

Morgen gaan we kijken of we wel via onze tweede lijn kunnen werken, en wat ping/tracert doet.

Teun

Reputatie 1

Volgens mij draait mijn werkgever ook viabhet internet van Tele2. De grote gemene deler komt boven water.

 

Maar kan ook nog regio gebonden zijn of adsl gebonden. Collega met tmobile glasvezel in den haag heeft geen problemen.

@Boris Ik heb de stappen in je eerste bericht allemaal al geprobeerd, maar zonder succes. Zie mijn setup hieronder.

  • Welk modem is er in gebruik? HG-659
  • Met welke DNS-server is er verbinding? 8.8.8.8
  • Welke VPN-client wordt er gebruikt? Windows native VPN client
  • Over welke VPN-type wordt geprobeerd verbinding te maken? L2TP/IPsec

 

Reputatie 1

@Borisen @Hbol 

Ja getest nu,
Als ik de werknemers laat connecten naar ons kantoor , niet naar onze TELE2 glazvezel, maar onze backupline (ziggo kabel), werkt het gelijk,

Ook getest naar een andere locatie van ons (zwitserland) dan werkt het ook gelijk.

@Boris denk dat je niet hoeft te zoeken naar vpn oid maar echt moet zoeken naar de routering
 

 

Reputatie 7

Ik wil graag iedereen bedanken voor het toesturen van de gegevens! Ik heb direct het issue doorgezet naar de technische mensen om het probleem te laten onderzoeken. Hartstikke bedankt voor jullie snelle terugkoppeling! Hierdoor kunnen we des te sneller met een oplossing komen. We houden jullie op de hoogte.

@Teun_KCAP , om ook jouw verbinding mee te nemen in het onderzoek, wil ik je vragen om mij een privébericht te sturen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer. Ik kon met de gegevens die bekend zijn, jouw aansluiting niet vinden in ons systeem. Ik hoor het graag van je!  

Reputatie 1

Ik wil graag iedereen bedanken voor het toesturen van de gegevens! Ik heb direct het issue doorgezet naar de technische mensen om het probleem te laten onderzoeken. Hartstikke bedankt voor jullie snelle terugkoppeling! Hierdoor kunnen we des te sneller met een oplossing komen. We houden jullie op de hoogte.

@Teun_KCAP , om ook jouw verbinding mee te nemen in het onderzoek, wil ik je vragen om mij een privébericht te sturen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer. Ik kon met de gegevens die bekend zijn, jouw aansluiting niet vinden in ons systeem. Ik hoor het graag van je!  

Het gaat hier niet om @Teun_KCAP zijn verbinding maar die van zijn gebruikers.

Reputatie 1

@Boris Is er al meer duidelijkheid? 

Ik werk vanmorgen wederom via een mobiele verbinding, maar dit is verre van optimaal. Zeker met telefoontjes tussenduur gaat de verbinding er telkens uit. 

 

Reputatie 1

 

Wat mij vrijdag verteld is, is dat dit nog wel even gaat duren. Ze (tmobile) hebben het zelf nu ook getest en idd gemerkt. Meerdere gebruikers van bedrijven en overheidsorganisaties hebben er last van. Maar blijkbaar kunnen ze dit niet 123 oplossen.

Ik wordt hier niet vrolijk van.

Reputatie 7

Dag allemaal!

 

Hartelijk bedankt voor alle hulp! Op basis van jullie reacties hebben we vanochtend iets aangepast waardoor het verkeer via een VPN nu hersteld zou moeten zijn. Het liefst hoor ik dit natuurlijk van jullie als eindgebruiker. Kunnen jullie vandaag testen of de VPN verbinding weer mogelijk is? 

Reputatie 1

JA!!!!!!!! Het werkt

 

Nu nergens meer aankomen ;-)

Het is inderdaad weer werkzaam! 🥳

Ook hier. Kan mijn Cisco Anyconnect weer gebruiken.

Dan voor de support!!

Reputatie 1

Yes! ik ben weer terug online via de WiFi.

Reputatie 7

Da's goed nieuws! Dank voor de terugkoppeling. Dankzij jullie input in dit topic hebben we dit weten op te lossen! 

Reageer