Beantwoord

VPN verbinding werkt niet meer


  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties

Sinds iets meer dan een maand lijkt het erop dat mijn VPN verbinding wordt geblokkeerd door de Huawei HG659. Voorheen kon ik altijd probleemloos verbinden met de VPN van mijn werk, maar wanneer ik nu probeer om de VPN aan te zetten krijg ik de onderstaande melding van Windows.

The network connection between your computer and the VPN server could not be established because the remote server is not responding. This could be because one of the network devices (e.g. firewalls, NAT, routers, etc) between your computer and the remote server is not configured to allow VPN connections. Please contact your Administrator or your service provider to determine which device may be causing the problem.

Een workaround die ik heb geprobeerd, is om een Raspberry PI als router te configureren en dan via de Raspberry te verbinden. Hierbij is mij opgevallen dat de Raspberry niet eens internet toegang heeft, terwijl dit voorheen ook gewoon werkte.

Ik ben ervan overtuigd dat dit probleem bij de modem ligt omdat ik via mijn mobiele hotspot wél gewoon verbinding kan maken met de VPN. Er is door mij overigens niks veranderd aan de configuratie van het modem.

Ik heb al contact opgenomen met de T-Mobile helpdesk, maar helaas hebben ze mij niet kunnen helpen. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad en zo ja zijn hier oplossingen voor?

icon

Beste antwoord door Sberkhout2931 27 May 2021, 16:07

Bekijk origineel

148 reacties

@Sander @Jason

Zaterdag heb ik naar aanleiding van een bericht van Jason de verbinding getest en toen kreeg ik direct via het modem, dus via WiFi, verbinding met de VPN, maar vanmorgen wil ik gaan werken en krijg ik helaas weer dezelfde melding, zoals op de eerder geplaatste foto.

Graag ga ik weer in het onderzoek mee en hoop op een snelle oplossing. Ik ga weer aan de slag met mijn ‘workaround’ oplossing.

Alvast bedankt en groeten, Saskia.

Hoi,

Sinds vanmorgen (maandag 19-04-2021) kan ook ik niet meer inloggen op de VPN van mijn werk

Vanwege de corona-maatregelen werk ik thuis, al sinds maart 2020. Dit heeft prima gewerkt tot en met verleden vrijdag, 16-04-2021.

Zoals velen hier: Indien ik een hotspot aanmaak  op mijn mobiele telefoon (met T-Mobile Mobiel), en dan daarmee verbinding maak, dan ben ik binnen 2 seconden ingelogd op de VPN, zonder instellingen op mijn werklaptop te hoeven veranderen.

In geval van Wifi, dan maakt het niet uit of ik mijn eigen access points gebruik (Ubiquiti Unifi serie; normaal staat de Wifi van het modem uit), of direct de wifi van het modem gebruik (speciaal aangezet om te testen); als de internetverbinding via het modem loopt, dan werkt de VPN niet.

Als ik de netwerkkabel uit de desktop trek, een wifi-stickje erin steek, en ook de desktop op de mobiele hotspot hang, dan krijg ik direct verbinding met de VPN; als ik de desktop per kabel direct via het T-Mobile modem aansluit, dan werkt het niet.

Voor de zekerheid heb ik het modem gereset naar de fabrieksinstellingen, alle bekabelde apparaten ervanaf gekoppeld, en met de werklaptop geprobeerd een VPN-verbinding op te zetten; zowel met Wifi via het T-Mobile modem, en met kabel. Beiden werken niet.

Kort gezegd heb ik mijn eigen thuisnetwerk weggehaald tussen de computer(s) en het T-Mobile modem, om dit netwerk uit te sluiten. Aangezien alles via een hotspot (met T-Mobile Mobiel) wel direct werkt, ligt het probleem dus waarschijnlijk bij het T-Mobile netwerk.

Gisterenmiddag heb ik ook met T-Mobile gebeld, en men zou het doorgeven “aan iemand die er meer verstand van heeft, en zo snel mogelijk worden teruggebeld.” Terugbellen is tot nu toe nog niet gebeurd.

Het modem is overigens een Zyxel T50.

Het behoeft weinig uitleg dat dit een nogal brakke situatie is. (Nog los van het feit dat ik gisteren ruim een halve dag met de IT-afdeling van mijn bedrijf door alle mogelijke instellingen heen ben gelopen, hoewel dat eigenlijk al niet nodig was aangezien de VPN prima werkt _zolang het internet niet via het T-Mobile modem loopt_.)

 

PS: de genoemde workaround “hotspot → maak vpn → schakel over op normale wifi werkt hier niet. Als ik dit doe, dan verbindt de VPN wel (en die werkt ook, via de hotspot dus). Als ik omschakel naar de normale wifi, dan zegt deze ook “connected”, en het _lijkt_ alsof de VPN verbonden blijft (die blijft “connected” aangeven), maar dat is schijn. Na de overschakeling van hotspot naar normale wifi werkt niets: VPN niet, internet ook niet.

Vanmorgen ben ik door een medewerkstr van T-Mobile gebeld betreffende dit probleem. Het antwoord van de klantenservice is:

“Ik heb het gisteren voor u nagevraagd. De poort die normaal voor VPN wordt gebruikt, is door ons voor iets anders in gebruik. U kunt op uw werk navragen of u een andere poort kunt krijgen om te verbinden met de VPN. Als dat niet kan, kunt u nog een bericht in de community plaatsen, want de klantenservice kan hier verder niet bij helpen.”

Dat is lekker dan. T-Mobile gebruikt een standaard poort (die in de ingebouwde Windows 10 VPN-client niet veranderd kan worden) voor andere doeleinden, en dan moeten mensen door heel Nederland, en hun werkgevers, kunst-en-vliegwerk uithalen om van huis uit te kunnen werken? Iets dat ruim een jaar lang probleemloos heeft gewerkt gaat nu stuk omdat T-Mobile zich niet aan de standaard poorten houdt, en dan moet ik maar berichten “in de community gaan plaatsen omdat de klantenservice hier niet verder bij kan helpen?”

Wat is het volgende; nemen ze poort 80 in gebruik voor interne doeleinden, en gaan ze websites vragen om maar even allemaal op 8080 te gaan draaien?!

Dit is een compleet maffe situatie. Nou moet ik op mijn werk gaan nakijken of er iets geregeld kan worden met poortforwarding, helemaal speciaal voor mij.

Reputatie 7

Hoi @Sberkhout2931 en @mjvanthoor,

 

Graag hoor ik met welke vpn/netwerk server jullie verbinding willen maken, dan voeg ik die toe aan het onderzoek. Mag privé! Klik hiervoor op mijn naam. 

Beste @Sander ,

 

Bedankt voor de moeite. Ik heb een privébericht verzonden met de gegevens van de verbinding: DNS-naam van de server, en type VPN-verbinding. Eén ding dat ik nog vergeten ben: ik gebruik de in Windows 10 ingebouwde VPN-client. De verbinding over een niet-standaard poort laten lopen is nogal bewerkelijk natuurlijk.

Ik hoop dat dit binnen een beetje redelijk tijdsbestek opgelost kan worden, want ik kan op deze manier de systemen op mijn werk niet bereiken. Dat betekent dat ik dus bestanden heen en weer moet sturen naar collega's, of een computer van een collega moet overnemen om een taak op een server uit te kunnen voeren. Dat is verre van handig.

(PS: mijn werklaptop bij een collega thuis neerzetten waar die wel op de VPN kan en die dan overnemen via RDP vanaf mijn persoonlijke computer is niet echt een optie. j/k)

 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen all, er is vannacht een wijziging toegepast en die is succesvol uitgevoerd. De eerste resultaten zijn positief. Kunnen jullie bevestigen of ontkrachten dat dit geholpen heeft?

Dag Jason,

Bedankt voor de moeite. Jammer genoeg kan ik niet bevestigen of specifiek deze wijziging heeft geholpen, want ik heb ondertussen weer een week een VPN-verbinding (doorgegeven aan Sander via PM). De verbinding werd vorige week “vanzelf” hersteld, nadat het modem 2 dagen offline is geweest toen ik mijn computerkamer opnieuw heb ingericht, en nieuwe bekabeling heb getrokken. Het offline zijn van het modem zou wellicht kunnen zorgen voor een nieuw IP-adres c.q. een andere route door jullie netwerk, waardoor ik (bijvoorbeeld) een fout geconfigureerd apparaat vermijd. Dat is het enige dat ik op dit moment kan bedenken, want zowel bij mij als op mijn werk zijn er geen instellingen gewijzigd.

Hallo Jason, 

Helaas kan ik nog steeds geen verbinding maken met VPN. Eerst direct geprobeerd, toen dit niet lukte het modem zo’n 10 minuten van de stroom afgehaald, maar ook dat heeft niet geholpen.

Dit is nu al vanaf 8 april aan de gang en ik zou toch graag zien, dat er een oplossing komt.

Bedankt vast en groeten, Saskia.

Dag Saskia,

Zou je de mogelijkheid hebben om het model eens langer dan 24 uur van de lijn te halen?

Dan zou het kunnen zijn dat de lease op het ip-adres verloopt, en dat je dan bij de herstart een nieuw adres krijgt. Dan zit je wellicht op / in een andere route in het netwerk. Bij mij werkte de VPN-verbinding weer nadat het modem ruim een weekend off-line is geweest. Ik heb hier lokaal, en op mijn werk, niks veranderd aan de instellingen van de apparatuur of de computer.

(Desalniettemin zouden VPN's moeten werken voor iedereen, zeker in deze thuiswerktijd.)

Reputatie 7
Badge +16

Op dit moment zijn onze testers aan het onderzoeken wat wel en niet werkt. Ze houden ons regelmatig op de hoogte: wij zullen op onze beurt zo snel mogelijk updates brengen. Er lijkt nu wel echt schot in de zaak te komen - dat mag natuurlijk ook wel na zo lang. Persoonlijk heb ik het idee dat dit op zeer korte termijn echt volledig opgelost wordt. Pin me er niet op vast, maar het werk dat Boris en collega’s hiervoor afgeleverd hebben, heeft een aanzienlijke bijdrage geleverd aan het onderzoek. Zoals al gezegd is, is jullie eigen bijdrage hierin veruit het meest belangrijk, wordt extreem gewaardeerd!

Reputatie 3

 

Op dit moment zijn onze testers aan het onderzoeken wat wel en niet werkt. 

Hallo Jason,
Ik heb hetzelfde probleem en herken wat er eerder wordt beschreven. Ik kan niet inloggen op VPN, telkens time-out en het wordt steeds vaker.
De VPN-tool gaat na enkele keren dan automatisch door naar de volgende VPN-server, maar als ik daar doorheen ben (ik denk wel 20 volgnummers), dan moet ik de router resetten (ik hanteer ruim 30 sec zonder voeding).
Dit moet nu dagelijks en wordt redelijk onwerkbaar. 
Router = Huawei HG659. Corporate IT herkent het als een specifiek T-Mobile probleem.
Wat moet ik of kunnen jullie doen om dit definitief te verhelpen?

Groet, Boaz
(edit: VPN-serveradressen naar Sander gestuurd omdat ik hierboven zag dat hij met onderzoek bezig is)

Goedemorgen,

Gisteren al een bericht gestuurd, maar aangezien ik nog niets terug heb ontvangen hier ook een bericht. Ook sinds twee weken geen toegang tot de VPN, hiervoor werkte het perfect. Dit al herhaaldelijk na laten kijken door IT van het bedrijf. Ligt toch echt aan de netwerk verbinding van T-Mobile. Modem Zyxel T-50 ook al herhaaldelijk herstart. maar dit heeft niets opgeleverd.

Hoor graag wat te doen om dit zsm op te lossen.

Groet,

Angela

 

 

 

  

Hoi,

Sinds vanmorgen is zo te zien mijn VPN weer pleite.

Sinds vanmiddag is mijn internet zo traag als stroop.

Op deze manier kan ik niet fatsoenlijk thuiswerken… en het zorgt er wel voor dat ik naar andere (zakelijke) opties ga kijken als mijn contract afloopt over een week of 5.

--Marcel

Reputatie 3

Ik zie dat er inmiddels diverse oude en nieuwe Topics zijn. @Jason , @Boris , misschien handig om een informatie pagina ergens op de site van T-Mobile te laten plaatsen en daar naar te verwijzen?

Ik zag vandaag dat het probleem al lange tijd speelt.

Een rijtje van een taal topics gerelateerd aan dit probleem:   (er zijn er meer)
 

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-vast-internet-492/vpn-gaming-server-en-website-issues-buiten-dordrecht-330279/index6.html#post1610743

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-vast-internet-492/slechte-verbinding-voornamelijk-transip-websites-330110/index2.html

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-vast-internet-492/vpn-verbinding-werkt-niet-meer-327415/index5.html

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-wifi-515/vpn-thuiswerken-functioneert-niet-meer-330329

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/opgelost-11-4-2021-problemen-traag-internet-tv-dordrecht-330215/index19.html

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-vast-internet-492/vpn-verbinding-lukt-alleen-nog-via-mobiele-hotspot-kpn-t-mobile-werkt-niet-330240

 

Reputatie 7
Badge +16

Uitstekende tip @giljam! Ik ga overleggen of dit mogelijk is, maar zal in de tussentijd voor het gemak in alle gerelateerde topics een link naar het “hoofdtopic” plaatsen én de update van Boris delen zodat het voor iedere lezer en user inzichtelijk is. Bedankt voor je feedback! Hieronder de update van gistermiddag:

Hi all,

Omdat we een lang weekend in gaan geven we jullie graag een update over waar we concreet mee bezig zijn:

  • Dit issue heeft nog steeds de hoogste prioriteit bij onze netwerkpartners en zijn dagelijks met ze in contact om de problemen zo snel mogelijk te verhelpen.
  • We gaan aanpassingen verrichten aan het netwerk, hier wordt op dit moment een datum voor ingepland.
  • We zijn in contact met een derde partij die een groot internetknooppunt beheert om te onderzoeken of er mogelijk iets mis gaat met de communicatie tussen de delen van het netwerk.

De change die voor vannacht gepland stond is verschoven naar morgennacht. De aanleiding voor deze change was echter niet de VPN issues maar is al een aantal weken eerder vanuit de netwerkmonitoring opgemerkt. Of deze change van invloed is op de problemen met de VPN is dus niet zeker. Mocht dit wel zo zijn dan horen we het uiteraard graag.

Link naar hoofdtopic: 

 

Net heb ik even geprobeerd om in te loggen op de VPN van mijn werk. Nog steeds geen succes, zelfs een week na mijn laatste bericht. Dan maar vanaf morgen weer naar kantoor, want op deze manier krijg ik van thuis uit geen werk gedaan.

Vanaf dinsdag kan ik weer direct via het modem op VPN inloggen. Bij mij lijkt het probleem dus opgelost. Ik heb het niet direct gemeld, omdat ik een vorige keer eenmalig kon verbinden en het daarna niet meer werkte.

Hoi,

 

Hier werkt VPN nu ook weer sinds verleden dinsdag; maar sinds begin mei is het wel af-en-aan. Het is dus zeer zeker niet gegarandeerd dat het is opgelost. (Ik hoop het echter van wel.)

 

Met vriendelijke groeten,

Marcel

Het is dus niet opgelost. Net valt mijn VPN-verbinding uit midden in een Teams-gesprek. Eerlijk gezegd heb ik het er na een maand langzaamaan wel mee gehad.

Ik heb vanaf april 2020 t/m april 2021 zonder enig probleem van thuis uit gewerkt, maar sinds begin mei heb ik constant gedonder met de VPN-verbinding.

Reputatie 7

Hoi @mjvanthoor,

 

Is het nog een keer voorgekomen? VPN verbindingen kunnen er natuurlijk altijd een keertje uitvliegen, maar is het ook structureel niet mogelijk om een VPN verbinding op te zetten? In dat geval lijkt het issue nog niet helemaal verholpen bij jou. Ik kijk dan graag met je mee en help de oplossing te zoeken. 

 

Wil je mij laten weten welke VPN het is en welk IPadres het is waar je mee wilt verbinden?

Hoi @mjvanthoor,

 

Is het nog een keer voorgekomen? VPN verbindingen kunnen er natuurlijk altijd een keertje uitvliegen, maar is het ook structureel niet mogelijk om een VPN verbinding op te zetten? In dat geval lijkt het issue nog niet helemaal verholpen bij jou. Ik kijk dan graag met je mee en help de oplossing te zoeken. 

 

Wil je mij laten weten welke VPN het is en welk IPadres het is waar je mee wilt verbinden?

 

Dag Sander,

Het IP-adres en de andere gegevens heb ik al via PM gestuurd, en ik heb ook het formulier ingevuld waarnaar gevraagd werd via PM. Die gegevens zijn niet veranderd.

Na de uitval tijdens het Teams-gesprek was de VPN-verbinding stond ik een uur later op het punt om naar kantoor te gaan, maar toen was de VPN-verbinding weer terug. Tegen 17:45 weer weg, en toen was het ook niet meer mogelijk om de verbinding op te zetten tot minstens 23:00 (daarna niet meer geprobeerd). De dag erna werkte de verbinding weer.

Al deze tijd heeft de VPN-verbinding wel gewoon direct contact gemaakt zodra ik van het modem / T-Mobile Thuis netwerk af ga, bijvoorbeeld via een mobiele hotspot. Het is dus (nog steeds) geen probleem met de instellingen van de computer of op mijn werk. Het probleem doet zich enkel voor als de internetverbinding via het modem (Zyxel T-50) / T-Mobile Thuis verloopt.

Met vriendelijke groeten,

Marcel

 

 

 

Eindelijk heb ik juiste plek gevonden. Ik ervaar ook exact zelfde problemen met mijn verbinding. Citrix heeft socket fout tijdens verbinding maken. Ik heb deze probleem een ruim halve jaar. Ik werkt sinds een hele lange tijd regelmatig thuis en laatste 2 jaar bijna alleen maar vanuit huis. Laatste halve jaar ieder ochtend tijdens verbinden is een hel.

Ik heb recent ook te methode via mobile hotspot ontdekt en werkt tot nu toe altijd daarna hotspot uit en gaat toch goed werken.

Ik vermoed ook iets mee te maken zijn met modem of e.e.a. poorten instelling.

Ik weet niet precies hoe ik de gevraagde informatie kan komen maar hier een poging van mij;

  • Welk modem is er in gebruik?                        DrayTek Vigor2132F
  • Met welke DNS-server is er verbinding?        ? - 185.15.167.39 
  • Welke VPN-client wordt er gebruikt?              Citrix Workspace
  • Over welke VPN-type wordt geprobeerd verbinding te maken? - ? Citrix 21.8.0.4026(2108)

 

Reputatie 3

Kan aan de Draytek modem liggen. Ik zou hem laten omruilen voor een Zyxel. 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @atilla34, zoals @giljam correct aangeeft, zou dit aan de Draytek kunnen liggen. Ik heb dit probleem eerder zien verdwijnen zodra het Zyxel modem aangesloten werd. Het verzoek tot omruiling is ingediend, dit zal morgenmiddag opgepakt worden. In de praktijk betekent dit dat je binnen maximaal vier tot zeven dagen het modem en de Media Converter bezorgd krijgt.

Indien je nog vragen hebt, let me know! 

P.s. de Draytek mag je straks naar een milieustraat brengen of deponeren bij het grofvuil of iets van gelijke aard.

Reageer