Beantwoord

VPN verbinding werkt niet meer


  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties

Sinds iets meer dan een maand lijkt het erop dat mijn VPN verbinding wordt geblokkeerd door de Huawei HG659. Voorheen kon ik altijd probleemloos verbinden met de VPN van mijn werk, maar wanneer ik nu probeer om de VPN aan te zetten krijg ik de onderstaande melding van Windows.

The network connection between your computer and the VPN server could not be established because the remote server is not responding. This could be because one of the network devices (e.g. firewalls, NAT, routers, etc) between your computer and the remote server is not configured to allow VPN connections. Please contact your Administrator or your service provider to determine which device may be causing the problem.

Een workaround die ik heb geprobeerd, is om een Raspberry PI als router te configureren en dan via de Raspberry te verbinden. Hierbij is mij opgevallen dat de Raspberry niet eens internet toegang heeft, terwijl dit voorheen ook gewoon werkte.

Ik ben ervan overtuigd dat dit probleem bij de modem ligt omdat ik via mijn mobiele hotspot wél gewoon verbinding kan maken met de VPN. Er is door mij overigens niks veranderd aan de configuratie van het modem.

Ik heb al contact opgenomen met de T-Mobile helpdesk, maar helaas hebben ze mij niet kunnen helpen. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad en zo ja zijn hier oplossingen voor?

icon

Beste antwoord door Sberkhout2931 27 May 2021, 16:07

Bekijk origineel

143 reacties

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @Mattie_Vooijs, bedankt voor je update! Ik heb een kleine aanpassing gedaan op het modem en de verbinding. Kun je vanmiddag nagaan of dit bijgedragen heeft aan de stabiliteit van de connectiviteit met jouw VPN.

Hoi @Mattie_Vooijs ,

Ik wil je vragen deze toch nogmaals uit te voeren. Mocht dat niet de klap zijn die we verwachten het te zijn, kunnen we met die terugkoppeling sparren met onze technische dienst. Ik hoor dan ook graag nog het resultaat. 

Hoi @Boris, ik heb zojuist het modem opnieuw gereset, maar ik ondervind helaas nog steeds dezelfde problemen.

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Mattie_Vooijs ,

Ik wil je vragen deze toch nogmaals uit te voeren. Mocht dat niet de klap zijn die we verwachten het te zijn, kunnen we met die terugkoppeling sparren met onze technische dienst. Ik hoor dan ook graag nog het resultaat. 

Hoi @Mattie_Vooijs, zou jij het modem ook willen terugzetten naar de fabrieksinstellingen via een factory reset, alsjeblieft (indien je dit nog niet gedaan hebt). Ik zie bij jou een hoge demping, waardoor ruis kan ontstaan en wil testen of dit in de verbinding zit of dat het een probleem is dat ontstaat buitenshuis. Hiermee kunnen we dit testen.

Houd er wel rekening mee dat alles teruggezet wordt naar de default settings. Wifinaam en wifiwachtwoord dienen daarom op elk apparaat waarmee je wilt verbinding, opnieuw ingesteld te worden aan de hand van de info op het witte kaartje dat achterin het modem zit.

Houd me op de hoogte alsjeblieft, thanks voor je medewerking!

Hoi @Jason, ik heb het modem kortgeleden helemaal teruggezet naar de fabrieksinstellingen, dit heeft toen helaas niks geholpen, toen heb ik alles inderdaad opnieuw moeten instellen. Is het nodig om dit nog een keer te doen? Ik hoor het graag.

Ik kan trouwens ook bevestigen dat de pi-hole die ik draai niet het probleem was. Als ik in de router de DHCP server instel op de pi-hole, dan werkt de VPN verbinding nog gewoon. 

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @JasperKlewer, soms ontstaan bepaalde haperingen of obstructies in de verbinding naar en vanuit het modem. Dat kunnen zogeheten FEC-errors zijn, daarbij lost het modem dit doorgaans vanzelf op. Het kan echter ook een probleem in de algehele verbinding zijn en vaak helpt een factory reset dan om alles weer terug naar de default settings te krijgen. Je geeft dan als het ware een klap aan het modem en de verbinding waarmee die obstructies (zie het als blokkades of muren) omver worden gelopen. Een exacte reden waarom kan ik je nog niet geven omdat ik dit niet in een meting terug kan zien, maar meestal zijn het allemaal kleine foutjes die zichzelf opstapelen en zodoende een barrière vormen.

Hoi @Mattie_Vooijs, zou jij het modem ook willen terugzetten naar de fabrieksinstellingen via een factory reset, alsjeblieft (indien je dit nog niet gedaan hebt). Ik zie bij jou een hoge demping, waardoor ruis kan ontstaan en wil testen of dit in de verbinding zit of dat het een probleem is dat ontstaat buitenshuis. Hiermee kunnen we dit testen.

Houd er wel rekening mee dat alles teruggezet wordt naar de default settings. Wifinaam en wifiwachtwoord dienen daarom op elk apparaat waarmee je wilt verbinding, opnieuw ingesteld te worden aan de hand van de info op het witte kaartje dat achterin het modem zit.

Houd me op de hoogte alsjeblieft, thanks voor je medewerking!

Hoi @Mattie_Vooijs, thanks voor je terugkoppeling, fijn om te zien dat het weer de goede kant opgaat! Hoe gaat het momenteel met de VPN? Is er nog steeds sprake van onregelmatigheid? 

Hi @Jason, helaas is er nog veel sprake van onregelmatigheid, het gaat weer slechter. Het ging twee dagen redelijk, maar de dagen erop was de verbinding met de VPN weer heel slecht. Ik werk nu bijna standaard via m’n mobiele hotspot, omdat hij de verbinding telkens verbreekt als ik met het modem ben verbonden.

Bedankt voor de tips. Ik heb het modem gereset naar de fabrieksinstellingen (op advies van helpdesk van werkgever) en dat heeft de problemen opgelost. Ik weet niet waarom de problemen gestart zijn, omdat er geen wijzigingen gemaakt zijn in de modem toen de problemen zijn begonnen. Vreemd dus dat resetten van de modem te problemen hebben opgelost! Ik heb een 16 poort gigabit switch direct per kabel aangesloten op de modem, en daar hangen alle bekabelde apparaten aan (12 stuks), inclusief de werklaptops, plus nog een tweede gigabit switch ergens anders in huis met een paar apparaten. De rest is via WiFi, via Linksys mesh AI die als access points werken, de DHCP is via de T-Mobile modem. WiFi van de tmobile modem kan niet het hele huis dekken, dus die heb ik uitgeschakeld. Daardoor lijken sommige clients  bekabeld te zijn als je in de modem lijkt.   Is dat niet de meest praktische opzet van het netwerk thuis? Ik ga toch niet met een 200 mbit glasvezel aansluiting alles via WiFi doen? Dan kan ik net zo goed weer terug naar Ziggo’s trage internet. ;-) 

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @Mattie_Vooijs, thanks voor je terugkoppeling, fijn om te zien dat het weer de goede kant opgaat! Hoe gaat het momenteel met de VPN? Is er nog steeds sprake van onregelmatigheid? 

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @JasperKlewer, ik zie in de lijnmeting geen enkele reden voor de mislukte verbindingspogingen met jouw VPN. Wat ik echter wel constateer, is dat je in LAN-poort 1 achterop het modem zo'n 20 tot 25 apparaten aangesloten hebt, waarschijnlijk middels een aantal switches - kan dat kloppen? Probeer deze of te verdelen, of deels via draadloze verbinding (wifi) bijvoorbeeld te verbinden. Anders loop je het risico dat één van de apparaten bijvoorbeeld tegen een lease time error aanloopt. Het zal niet direct de oorzaak zijn van jouw VPN-issues, maar kan er wel voor zorgen dat de boel een klap in het gezicht krijgt en de algehele verbinding daardoor minder goed presteert.

Terugkomend op de VPN: zou je eens alle apparaten die direct, of met switch, verbonden zijn, willen ontkoppelen en dan enkel één PC of laptop waarmee je probeert te verbinden met VPN aansluit en dit uitprobeert? Als ook dit nog niet werkt, vermoed ik dat er per ongeluk een bepaalde configuratie veranderd is in de settings. Heb je toevallig een update gehad op het netwerk recent? 

  

Hoi @Mattie_Vooijs, je bent hier op het juiste spoor terechtgekomen, welkom op de Community! 😄

Welke VPN gebruik je thuis? Soms worden de instellingen in de war gegooid na bijvoorbeeld een onderhoudsrondes. Dat is op zich redelijk eenvoudig op te lossen, dus geen zorgen! 

Het kan weleens voorkomen dat niet langer de juiste poorten geopend zijn, of dat er een firewall blokkade optreedt. Echter omdat je aangeeft dat er soms wel verbinding tot stand gebracht wordt, betwijfel ik dat het aan één van de voorgenoemde oorzaken ligt. Krijg jij de melding op wifi dat je VPN-client de server niet kan bereiken, toevallig? Zo ja, in dat geval werkt onderstaande oplossing 99 van de 100 keer:

Oplossing: deze foutcode wordt weergegeven wanneer het clientapparaat geen verbinding meer met een lokaal netwerk heeft; een netwerkfirewall VPN-verkeer blokkeert; of wanneer de gebruiker een onjuiste naam of een onjuist adres voor de VPN-server heeft ingevoerd. Zorg ervoor dat je de juiste gegevens voor de VPN-server hebt ingevoerd. Als alles op de juiste manier is ingesteld, dien je te controleren of de firewall niet is geconfigureerd om VPN-verbindingen te blokkeren. Het kan nodig zijn om je firewall te upgraden en in te voeren welke poortnummers je VPN gebruikt.

Bron: Fouten met VPN oplossen.

Hi @Jason, ik gebruik een VPN van Pasav ICT voor mijn werk Walvis Mosmans op mijn iMac. De Firewall kan het niet zijn denk ik, want deze staat uit heb ik gezien.
Ik moet zeggen dat het de laatste 2 dagen weer beter gaat, ik weet niet zo goed waar dat door komt, ik heb verder niks aangepast. Het inloggen op de server ging ook heel onregelmatig. Soms kwam ik er wel in, maar voor kort, soms niet. ‘s Middags is de verbinding op een of andere manier stabieler.

Sinds ergens in november lukt VPN verbinding via laptop van werkgever niet meer via T-mobile, terwijl dit wel lukt via een wifi hotspot, en lukt ook via internet van de buren (Ziggo). Het verbinden met een VPN verbinding van andere werkgever op andere laptop lukt wel. 

Huawei HG659

DNS server: Cloudflare

VPN client: Check Point

VPN server: Rabobank

Direct via kabel op modem aangesloten. 

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @Mattie_Vooijs, je bent hier op het juiste spoor terechtgekomen, welkom op de Community! 😄

Welke VPN gebruik je thuis? Soms worden de instellingen in de war gegooid na bijvoorbeeld een onderhoudsrondes. Dat is op zich redelijk eenvoudig op te lossen, dus geen zorgen! 

Het kan weleens voorkomen dat niet langer de juiste poorten geopend zijn, of dat er een firewall blokkade optreedt. Echter omdat je aangeeft dat er soms wel verbinding tot stand gebracht wordt, betwijfel ik dat het aan één van de voorgenoemde oorzaken ligt. Krijg jij de melding op wifi dat je VPN-client de server niet kan bereiken, toevallig? Zo ja, in dat geval werkt onderstaande oplossing 99 van de 100 keer:

Oplossing: deze foutcode wordt weergegeven wanneer het clientapparaat geen verbinding meer met een lokaal netwerk heeft; een netwerkfirewall VPN-verkeer blokkeert; of wanneer de gebruiker een onjuiste naam of een onjuist adres voor de VPN-server heeft ingevoerd. Zorg ervoor dat je de juiste gegevens voor de VPN-server hebt ingevoerd. Als alles op de juiste manier is ingesteld, dien je te controleren of de firewall niet is geconfigureerd om VPN-verbindingen te blokkeren. Het kan nodig zijn om je firewall te upgraden en in te voeren welke poortnummers je VPN gebruikt.

Bron: Fouten met VPN oplossen.

Hoi,

Sinds vorige week werkt voor mij de VPN verbinding ook niet meer. Zojuist vriendelijk te woord gestaan door de klantenservice, maar ze konden me niet direct verder helpen en raadden me aan om het op het forum te proberen. Bij deze!

Ik heb afgelopen jaar altijd probleemloos thuis kunnen werken via VPN. Sinds deze week krijg ik maar zelden tot geen verbinding en wordt deze steeds verbroken. Het internet zelf werkt overigens prima.

Als ik verbind met mijn mobiele hotspot (via Tele2 netwerk) kan ik wel gewoon verbinding maken met de VPN van werk. Is dit op te lossen? Constant via mijn mobiele hotspot werken is niet echt wenselijk.

Ik hoor het graag!

Reputatie 7
Badge +9

Dat is fijn nieuws @atilla34 ! Mocht het onverhoopt veranderen, wat ik niet denk, laat het dan vooral weten. De Community zit voor je klaar! 

@atilla34 Heel graag gedaan! Laat het ons weten zodra de Zyxel aangesloten is, dan controleren we meteen of dit gewerkt heeft.

Hoi

Eindelijk mijn nieuwe modem is aagesloten. Hetlijkt op alles op dit moment werk. Ik hoop het dat het zo blijft.

Reputatie 7
Badge +13

@atilla34 Heel graag gedaan! Laat het ons weten zodra de Zyxel aangesloten is, dan controleren we meteen of dit gewerkt heeft.

Goedemiddag @atilla34, zoals @giljam correct aangeeft, zou dit aan de Draytek kunnen liggen. Ik heb dit probleem eerder zien verdwijnen zodra het Zyxel modem aangesloten werd. Het verzoek tot omruiling is ingediend, dit zal morgenmiddag opgepakt worden. In de praktijk betekent dit dat je binnen maximaal vier tot zeven dagen het modem en de Media Converter bezorgd krijgt.

Indien je nog vragen hebt, let me know! 

P.s. de Draytek mag je straks naar een milieustraat brengen of deponeren bij het grofvuil of iets van gelijke aard.

Hartelijk dank voor snelle actie. Ik heb idd betreffende emails gezien. Ik hoop dat dit gaat helpen.

Reputatie 7
Badge +13

Goedemiddag @atilla34, zoals @giljam correct aangeeft, zou dit aan de Draytek kunnen liggen. Ik heb dit probleem eerder zien verdwijnen zodra het Zyxel modem aangesloten werd. Het verzoek tot omruiling is ingediend, dit zal morgenmiddag opgepakt worden. In de praktijk betekent dit dat je binnen maximaal vier tot zeven dagen het modem en de Media Converter bezorgd krijgt.

Indien je nog vragen hebt, let me know! 

P.s. de Draytek mag je straks naar een milieustraat brengen of deponeren bij het grofvuil of iets van gelijke aard.

Reputatie 3

Kan aan de Draytek modem liggen. Ik zou hem laten omruilen voor een Zyxel. 

Eindelijk heb ik juiste plek gevonden. Ik ervaar ook exact zelfde problemen met mijn verbinding. Citrix heeft socket fout tijdens verbinding maken. Ik heb deze probleem een ruim halve jaar. Ik werkt sinds een hele lange tijd regelmatig thuis en laatste 2 jaar bijna alleen maar vanuit huis. Laatste halve jaar ieder ochtend tijdens verbinden is een hel.

Ik heb recent ook te methode via mobile hotspot ontdekt en werkt tot nu toe altijd daarna hotspot uit en gaat toch goed werken.

Ik vermoed ook iets mee te maken zijn met modem of e.e.a. poorten instelling.

Ik weet niet precies hoe ik de gevraagde informatie kan komen maar hier een poging van mij;

  • Welk modem is er in gebruik?                        DrayTek Vigor2132F
  • Met welke DNS-server is er verbinding?        ? - 185.15.167.39 
  • Welke VPN-client wordt er gebruikt?              Citrix Workspace
  • Over welke VPN-type wordt geprobeerd verbinding te maken? - ? Citrix 21.8.0.4026(2108)

 

Hoi @mjvanthoor,

 

Is het nog een keer voorgekomen? VPN verbindingen kunnen er natuurlijk altijd een keertje uitvliegen, maar is het ook structureel niet mogelijk om een VPN verbinding op te zetten? In dat geval lijkt het issue nog niet helemaal verholpen bij jou. Ik kijk dan graag met je mee en help de oplossing te zoeken. 

 

Wil je mij laten weten welke VPN het is en welk IPadres het is waar je mee wilt verbinden?

 

Dag Sander,

Het IP-adres en de andere gegevens heb ik al via PM gestuurd, en ik heb ook het formulier ingevuld waarnaar gevraagd werd via PM. Die gegevens zijn niet veranderd.

Na de uitval tijdens het Teams-gesprek was de VPN-verbinding stond ik een uur later op het punt om naar kantoor te gaan, maar toen was de VPN-verbinding weer terug. Tegen 17:45 weer weg, en toen was het ook niet meer mogelijk om de verbinding op te zetten tot minstens 23:00 (daarna niet meer geprobeerd). De dag erna werkte de verbinding weer.

Al deze tijd heeft de VPN-verbinding wel gewoon direct contact gemaakt zodra ik van het modem / T-Mobile Thuis netwerk af ga, bijvoorbeeld via een mobiele hotspot. Het is dus (nog steeds) geen probleem met de instellingen van de computer of op mijn werk. Het probleem doet zich enkel voor als de internetverbinding via het modem (Zyxel T-50) / T-Mobile Thuis verloopt.

Met vriendelijke groeten,

Marcel

 

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @mjvanthoor,

 

Is het nog een keer voorgekomen? VPN verbindingen kunnen er natuurlijk altijd een keertje uitvliegen, maar is het ook structureel niet mogelijk om een VPN verbinding op te zetten? In dat geval lijkt het issue nog niet helemaal verholpen bij jou. Ik kijk dan graag met je mee en help de oplossing te zoeken. 

 

Wil je mij laten weten welke VPN het is en welk IPadres het is waar je mee wilt verbinden?

Het is dus niet opgelost. Net valt mijn VPN-verbinding uit midden in een Teams-gesprek. Eerlijk gezegd heb ik het er na een maand langzaamaan wel mee gehad.

Ik heb vanaf april 2020 t/m april 2021 zonder enig probleem van thuis uit gewerkt, maar sinds begin mei heb ik constant gedonder met de VPN-verbinding.

Hoi,

 

Hier werkt VPN nu ook weer sinds verleden dinsdag; maar sinds begin mei is het wel af-en-aan. Het is dus zeer zeker niet gegarandeerd dat het is opgelost. (Ik hoop het echter van wel.)

 

Met vriendelijke groeten,

Marcel

Reageer