Beantwoord

Vreemde storing 's nachts

  • 12 August 2022
  • 5 reacties
  • 101 Bekeken

Reputatie 2

Ik heb nu al 2 keer achter elkaar een vreemde storing die ‘s nachts gebeurt.

Om een uur of 3 ‘s nachts verlies ik het IP adres van de DHCP server van T-Mobile. Dit komt ook niet meer vanzelf terug. 2 keer heb ik inmiddels met de helpdesk gebeld en 2 keer is er een reprovisioning gedaan. Hiermee is het IP terug. Echter wil/kan de helpdesk verder niks doen omdat ik eigen apparatuur gebruik:

  • media convertor Unifi Ufiber loco
  • router: Edgerouter 4

Deze problemen spelen nu al 2 dagen en elke nacht stipt op hetzelfde tijdstip. Heb nu nog vakantie. Maar elke ochtend de helpdesk bellen voor een reprovisioning wordt wel een klein beetje irritant.

 

Is er iets wat T-Mobile kan doen om dit probleem op te lossen zonder eerst de Zyxel aan te sluiten? Ik ben bang dat de Zyxel aansluiten ook een “reprovisioning” triggered dus daarmee het probleem lijkt te zijn opgelost. Alleen is daarmee de storing natuurlijk niet daadwerkelijk opgelost. Dit lijkt toch sterk op een foutje aan de kant van de DHCP server oid.

icon

Beste antwoord door Kknaack 16 August 2022, 09:41

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

5 reacties

Reputatie 2

Het is niet meer voor gekomen sinds vorige week. Dus nu maar hopen dat dit zo blijft. 

Reputatie 2

Nee de logging laat niks zien. Maar die kan ik nog op een hoger niveau zetten.

Ik gebruik liever niet de Huawei om 2 redenen:

  • het is een bedrijf met een schimmige reputatie en ik werk thuis
  • Ik kom liever niet zelf aan de glasvezel kabel. Ik heb geen ervaring met glasvezel en als ik daar iets aan sloop ben ik nog veel verder van huis. Ik wil voorkomen dat ik straks 3 weken helemaal zonder internet zit omdat Guidion niet eerder tijd heeft.

Maximum wat ik dus kan doen is de Zyxel aansluiten achter de Unifi.

Is er iets wat ik zelf kan doen om een “reprovisioning” te forceren aan mijn kant? De wacht tijd is gelukkig niet zo lang op dit moment. Maar als het straks geen 30+ graden meer is zal dat wel weer oplopen.

Je kan zelf geen reporvisioning triggeren. 

Als je zelf niet aan de glasvezel wilt zitten, wat ik best kan begrijpen. Hoe is de Ufiber geinstalleerd? Want het wordt normaal niet door Guidion gedaan, mist de monteur wilde mee werken of course ;) (Gewoon benieuwd) 

Ik zou dan inderaad beginnen met het aansluiten van de Zyxel op de UFiber om te zien of dan hetzelfde gebeurd. 

Guidion monteurs doen het misschien niet standaard (geen idee). Maar met een vriendelijke babbel en een kop koffie kom je een heel eind. Daar heb ik denk ik mazzel mee gehad. Ik heb uit beleefdheid (ivm corona maatregelen) goed afstand gehouden. Kon dus niet goed zien hoe hij de glasvezel kabel aansloot. Helaas want nu blijf ik er dus liever vanaf.

Als het vannacht weer gebeurt zal ik de Zyxel aansluiten. Het is een raar probleem.

Reputatie 6
Badge +3

Nee de logging laat niks zien. Maar die kan ik nog op een hoger niveau zetten.

Ik gebruik liever niet de Huawei om 2 redenen:

  • het is een bedrijf met een schimmige reputatie en ik werk thuis
  • Ik kom liever niet zelf aan de glasvezel kabel. Ik heb geen ervaring met glasvezel en als ik daar iets aan sloop ben ik nog veel verder van huis. Ik wil voorkomen dat ik straks 3 weken helemaal zonder internet zit omdat Guidion niet eerder tijd heeft.

Maximum wat ik dus kan doen is de Zyxel aansluiten achter de Unifi.

Is er iets wat ik zelf kan doen om een “reprovisioning” te forceren aan mijn kant? De wacht tijd is gelukkig niet zo lang op dit moment. Maar als het straks geen 30+ graden meer is zal dat wel weer oplopen.

Je kan zelf geen reporvisioning triggeren. 

Als je zelf niet aan de glasvezel wilt zitten, wat ik best kan begrijpen. Hoe is de Ufiber geinstalleerd? Want het wordt normaal niet door Guidion gedaan, mist de monteur wilde mee werken of course ;) (Gewoon benieuwd) 

Ik zou dan inderaad beginnen met het aansluiten van de Zyxel op de UFiber om te zien of dan hetzelfde gebeurd. 

Reputatie 2

 

Is er iets wat T-Mobile kan doen om dit probleem op te lossen zonder eerst de Zyxel aan te sluiten? 

 

Kort antwoord; Nee

Dat is het risico bij gebruik van eigen appratuur is dat je eerst moet aantonen dat het probleem ook speelt met het ISP geleverd appratuur. 

Het is enigste en makkelijkste manier om uit te sluiten of het probleem bij de ISP of de klant ligt bij gebruik van eigen apparatuur. 

Wat ik in dit geval zou proberen is het aansluiten van de EdgeRouter achter de Huawei ONT ipv van de UFiber, om die uit te sluiten. Mocht het probleem nog steeds spelen kan je de Zyxel aansluiten achter de Huawei ONT om de EdgeRouter uit te sluiten. 

 

Laat de logging van de EdgerRouter of UFiber wat intressants zien rond de tijd dat je het ip verliest.

Nee de logging laat niks zien. Maar die kan ik nog op een hoger niveau zetten.

 

Ik gebruik liever niet de Huawei om 2 redenen:

  • het is een bedrijf met een schimmige reputatie en ik werk thuis
  • Ik kom liever niet zelf aan de glasvezel kabel. Ik heb geen ervaring met glasvezel en als ik daar iets aan sloop ben ik nog veel verder van huis. Ik wil voorkomen dat ik straks 3 weken helemaal zonder internet zit omdat Guidion niet eerder tijd heeft.

Maximum wat ik dus kan doen is de Zyxel aansluiten achter de Unifi.

Is er iets wat ik zelf kan doen om een “reprovisioning” te forceren aan mijn kant? De wacht tijd is gelukkig niet zo lang op dit moment. Maar als het straks geen 30+ graden meer is zal dat wel weer oplopen.

Reputatie 6
Badge +3

 

Is er iets wat T-Mobile kan doen om dit probleem op te lossen zonder eerst de Zyxel aan te sluiten? 

 

Kort antwoord; Nee

Dat is het risico bij gebruik van eigen appratuur is dat je eerst moet aantonen dat het probleem ook speelt met het ISP geleverd appratuur. 

Het is enigste en makkelijkste manier om uit te sluiten of het probleem bij de ISP of de klant ligt bij gebruik van eigen apparatuur. 

Wat ik in dit geval zou proberen is het aansluiten van de EdgeRouter achter de Huawei ONT ipv van de UFiber, om die uit te sluiten. Mocht het probleem nog steeds spelen kan je de Zyxel aansluiten achter de Huawei ONT om de EdgeRouter uit te sluiten. 

 

Laat de logging van de EdgerRouter of UFiber wat intressants zien rond de tijd dat je het ip verliest.