Vrije modem keuze: de kogel is door de kerk


Eindelijk heeft de ACM een besluit genomen, er komt in Nederland vrije modemkeuze.

 

Consumenten mogen hun eigen modem, router of mediabox, aansluiten op het netwerk van hun telecomaanbieder.

 

En het mooie is, is dat dit is vanaf het ISRA aansluitpunt of de FTU.

De telecomaanbieder is eigenaar van het ‘vaste netwerkaansluitpunt’ dat (vanuit het netwerk bezien) ligt aan het einde van de kabel die de aanbieder in de woning van de consument binnen heeft gebracht. Consumenten kunnen daarop een eigen modem, router of mediabox aansluiten. 

 

Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden, en wanneer we de instellingen van T-mobile kunnen verwachten voor het instellen van IPTV en VOIP op je eigen apparatuur.

 


23 reacties

Reputatie 7
Badge +15

hallo @readefries 

Je eigen router gebruiken kan al best lang bij T-mobile, je kan dan internet en IPTV via je eigen router laten lopen met de tv box van T-mobile natuurlijk enkel is het nog niet mogelijk om T-mobile telefonie via je eigen router te laten verlopen omdat die gegevens nog niet worden vrij gegeven.

Je hebt de keuze uit de T-mobile modem vervangen zonder telefonie van T-mobile of samen met de T-mobile modem je eigen router gebruiken en telefonie via de T-mobile modem laten verlopen.

zie dit topic bijvoorbeeld.

Dat het kan klopt wel, maar T-mobile zou m.i. wat meer ownership hierin mogen nemen door b.v. een duidelijke pagina te maken waar alle instellingen te vinden zijn. Ik vind dat KPN dit heel goed doet, al is de motivator voor KPN anders. 

Reputatie 4

Hier ook te lezen.

https://tweakers.net/nieuws/169482/acm-vrije-modemkeuze-treedt-waarschijnlijk-in-2021-in-werking.html

 

Ziggo :)

 

https://tweakers.net/nieuws/181434/ziggo-moet-van-geschillencommissie-eind-deze-maand-vrije-modemkeuze-aanbieden.html

Maar nu dan toch echt! vanaf 28 januari 2022.

Reputatie 7
Badge +14

Dit was bij T-mobile al mogelijk. Nu alleen nog de ' how to' info pagina's van het forum op de website linken.

Reputatie 3

@rindertb en wat hebben we hieraan? Ik mag hopen dat je het met me eens bent dat e.a. nog meer druk zal zetten op een klantenservice?

Als je gpon hebt heb je kwasie al geen keuze meer in een modem.  Iemand moet dat ding registren he.

 

Puntje paaltjes, het grof van de gebruikers weet een modem niet van een router te onderscheiden, nog meer gezeik op de klantenservice, neefje dacht dat namelijk wel te weten, en die is zooo goed met computers.

 

Houdt op man, laat het gewoon zo als het nu is. Mensen die hun eigen ding draaien snappen het veelal goed genoeg

 

Ik - en ik neem aan TS ook - ben er in elk geval blij mee. Dat van druk op de klantenservice is geen argument: de provider kan aansluiting van het geleverde modem vragen vóór ondersteuning. Hier op het forum zie ik trouwens alleen maar enthousiasme bij de moderatoren waar het eigen apparatuur betreft.

Wij zijn dacht ik het 4e land binnen de EU dat dit invoert. Over onze buren heb ik gelezen dat het niet tot problemen leidt.

Vrije modemkeuze geldt ook voor glasvezel.

Hopelijk gaat TM overigens ook nog netneutraliteit respecteren.

Dit wordt misschien wel weer een ding ...

Om eerlijk te zijn heeft @Marty_J hier een goed punt. Er zullen inderdaad een hoop mensen een eigen modem aan gaan sluiten zonder enige kennis van zaken en de klantenservice dan de schuld geven van slechte service.


Neemt niet weg dat ik het toch een goede ontwikkeling vind. Nu kan ik naar de winkel lopen om een modem te gaan halen met MESH ondersteuning. Ik heb van T-Mobile nog steeds het Huawei HG659 modem staan en die is NIET geschikt voor MESH. Een nieuw modem aanvragen doe ik niet want ik weet wat voor tijd hier in gaat zitten.


Neemt niet weg dat T-Mobile de gegevens om het modem in te stellen wat duidelijker op de website MOET zetten. Ze moeten ook een lijst aanleveren met modems die zij goed genoeg vinden om op HUN netwerk aan te sluiten.

Je kan dan kiezen welke voor jou  de beste is. Kies je toch een andere en die geeft storing op het netwerk dan is T-Mobile gemachtigd om je te waarschuwen en als je dan nog geen actie onderneemt om je compleet af te sluiten. Mochten er dus heel veel mensen gaan zitten kloten zonder enige kennis van zaken dan voorspel ik een rustige tijd op Internet. :)

Vast niet. Voor een modemfabrikant is er niks magisch aan een internetaansluiting …

Als je vanaf je aansluiting DDOS aanvallen gaat uitvoeren - ja - dan komen er maatregelen.

Reputatie 7
Badge +15

 

Als je gpon hebt heb je kwasie al geen keuze meer in een modem.  Iemand moet dat ding registren he.

 

Bij beide technieken komt de monteur de mediaconverter installeren en de Zyxel die daarop is aangesloten kan je bij gpon ook gewoon vervangen voor een eigen exemplaar.

Reputatie 7

Toch jammer dat de ACM dit er door gedrukt heeft.

Ik ben geen voorstander van vrije modem keuze. 

En uiteindelijk zal dit de prijs doen opdrijven ben ik bang. Gesloopte ftu's support op eigen modems. Hele rits klanten offline omdat iemand denkt dat hij het zelf kan en een media convertor op een gpon lijn plaatst en vervolgens boos word op de helpdesk omdat hij geen verbinding heeft. Maar onder tussen 30+ klanten onderuit haalt.

Reputatie 7
Badge +1

Ik kan het wel met @Hidden.nld  eens zijn, wel zou ik er dan voorstander van zijn dat men naast het standaard geleverde modem welke bijna altijd van een niet te beste kwaliteit is, kan kiezen uit een aantal (max3) modems van gerenommeerde merken, eventueel met een kleine bijbetaling per maand

Het zelfde zou naar mijn mening moeten gelden voor de mediabox, ook deze zijn standaard ook nooit het beste van wat er op de markt is, 

Bij beide technieken komt de monteur de mediaconverter installeren en de Zyxel die daarop is aangesloten kan je bij gpon ook gewoon vervangen voor een eigen exemplaar.

Ik vraag met betrekking tot dat hele besluit-eindapparaten af, wat in geval van glasvezel het modem is. Bij DSL en kabel is dit gewoonweg eenvoudig aan te wijzen. Bij glasvezel heb je een mediaconverter wat eigenlijk het glasvezelmodem is, en een router (bijv. huawei, Zyxel etc).

Als in dezen dus het glasvezelmodem (waar besluit eindapparaten dus om draait) te vervangen moet zijn naar eigen keus, gaat het nog heel erg leuk worden en gaan we taferelen krijgen zoals inmiddels ook op Tweakers.net ter sprake is gekomen. Ben bang dat T-Mobile dan dus eerst eens orde op zaken moet gaan stellen aangezien mensen in GPON gebied anders nog flink wat ellende te wachten zal staan.

Toch jammer dat de ACM dit er door gedrukt heeft.

Ik ben geen voorstander van vrije modem keuze. 

En uiteindelijk zal dit de prijs doen opdrijven ben ik bang. Gesloopte ftu's support op eigen modems. Hele rits klanten offline omdat iemand denkt dat hij het zelf kan en een media convertor op een gpon lijn plaatst en vervolgens boos word op de helpdesk omdat hij geen verbinding heeft. Maar onder tussen 30+ klanten onderuit haalt.

De prijs opdrijven zal wel meevallen vermoed ik, het zal eerder meer frustraties opleveren en ervoor zorgen dat providers nog meer kritiek krijgen vanwege de slechte support/ondersteuning. Een pretje zal het tenslotte niet zijn voor de meeste consumenten om van providers te vernemen dat ze geen support leveren op het door de consument gebruikte modem anders dan het verstrekken van default settings.

 

Dit was bij T-mobile al mogelijk. Nu alleen nog de ' how to' info pagina's van het forum op de website linken.


Helemaal niet, het is beperkt mogelijk, telefonie word niet vrij gegeven, en het gaat om eind apparatuur, dus ook de TV box zal er aan gaan geloven.

Toch jammer dat de ACM dit er door gedrukt heeft.

Ik ben geen voorstander van vrije modem keuze. 

En uiteindelijk zal dit de prijs doen opdrijven ben ik bang. Gesloopte ftu's support op eigen modems. Hele rits klanten offline omdat iemand denkt dat hij het zelf kan en een media convertor op een gpon lijn plaatst en vervolgens boos word op de helpdesk omdat hij geen verbinding heeft. Maar onder tussen 30+ klanten onderuit haalt.


Dit is al jaren aan de gang, en de providers denken, we drukken er PON doorheen dan kan de ACM dit niet door zetten, nu wil het geval dat het EU wetgeving is en NL al een aantal jaren achterloopt op de rest door vertragende technieken.

Ik ben voorstander, die zooi die de providers leveren zouden ze zich voor moeten schamen, daarbij het uitkleedgedrag waardoor je er weinig mee kunt, voor een hoopklanten goed genoeg  voor die 5% die meer wil is de vrije  eind apparatuur een zegen.

En die boel plat op PON, word het tijd dat de communicatie bedrijven ook eens goed gaan communiceren, en ondersteuning op eigen routers hoeft men niet te geven, dus die kosten hoeven ze niet te maken, of zoals KPN, voor 5 euro in de maand de tech desk, vrije keuze voor de klant.

Reputatie 7

Helemaal niet, het is beperkt mogelijk, telefonie word niet vrij gegeven, en het gaat om eind apparatuur, dus ook de TV box zal er aan gaan geloven.

 

Je kan een Apple tv gebruiken als stb :)

Met betrekking tot telefonie mogen ze van mij part deze wel vrij geven. Al is het voor de die harde al lang mogelijk.

 

Pon is niet de kip met de gouden eieren. 

En lijkt vooral op papier goedkoper te zijn. Maar door dat het vele malen storings gevoeliger is is het vooral duurder. Een overstap naar xgspon zou al helpen omdat integen stelling met de mediaconvertor en gpon niet op de zelfde licht ferquentie zit. Maar heeft meer last van demping en korte lusjes.

 

Reputatie 1

Ik ben geen deskundige maar wel nieuwsgierig. Ik heb glasvezel en een Draytek router. Er gaat een dun geel draadtje naar de Draytek (waar je af moet blijven?) vanaf het kastje waar de glasvezelkaber in gaat. Aan de Draytek heb ik nu een Orbi router gezet maar die staat in de access point-stand voor het wifi-netwerk. Ik heb ook een desktop computer rechtstreeks met een tweede netwerkkabel op de Draytek aangesloten. De wifi van de Draytek heb ik uitgeschakeld. Die Draytek zou er dus tussen uit kunnen als ik het goed begrijp maar dat dunne gele kabeltje: daarvoor zit op mijn Orbi geen ingang. Hoe gaat dat dan werken met die vrije keuzen? Moet er dan eerst ook nog iets bij in de meterkast aangepast worden door T Mobile?

Helemaal niet, het is beperkt mogelijk, telefonie word niet vrij gegeven, en het gaat om eind apparatuur, dus ook de TV box zal er aan gaan geloven.

 

Dat lijkt mij stug, als ik kijk in de officiële bekendmakingen omtrent besluit eindapparaten, dan valt hier onder hoofdstuk 3 te lezen dat;

Een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk moet informatie over de technische specificaties van de netwerkaansluitpunten op genoegzame wijze, op een eigen internetpagina, bekend maken voordat via deze netwerkaansluitpunten op basis van deze technische specificaties diensten aan het publiek beschikbaar worden gesteld. Het doel van deze bepaling is dat de bedoelde technische specificaties nauwkeurig genoeg zijn zodat fabrikanten eindapparaten kunnen ontwerpen waarmee alle via het netwerkaansluitpunt verstrekte diensten kunnen worden gebruikt en zodat eindgebruikers de mogelijkheid hebben de door hen gekozen eindapparaten in te stellen voor gebruikmaking van de dienstverlening. Dit kan gaan om bijvoorbeeld gegevens over de voor telecommunicatiediensten gebruikte servers en (IP) transportprotocollen die door de betreffende telecomaanbieder in het kader van de dienstverlening worden gebruikt.

Zie vooral het onderstreepte/dikgedrukte, “alle verstrekte diensten” wat dus in feite inhoudt dat het inhoud dat providers gegevens moeten verstrekken om dus zelf een eindapparaat te gebruiken waar je internet, televisie EN telefonie moet kunnen gebruiken. Het lijkt mij dus dat providers ook deze gegevens zullen moeten gaan verstrekken.

Ik ben geen deskundige maar wel nieuwsgierig. Ik heb glasvezel en een Draytek router. Er gaat een dun geel draadtje naar de Draytek (waar je af moet blijven?) vanaf het kastje waar de glasvezelkaber in gaat. Aan de Draytek heb ik nu een Orbi router gezet maar die staat in de access point-stand voor het wifi-netwerk. Ik heb ook een desktop computer rechtstreeks met een tweede netwerkkabel op de Draytek aangesloten. De wifi van de Draytek heb ik uitgeschakeld. Die Draytek zou er dus tussen uit kunnen als ik het goed begrijp maar dat dunne gele kabeltje: daarvoor zit op mijn Orbi geen ingang. Hoe gaat dat dan werken met die vrije keuzen? Moet er dan eerst ook nog iets bij in de meterkast aangepast worden door T Mobile?

T-Mobile gaat (en hoeft) niets aan te passen. Als jij jouw eigen apparatuur wilt gebruiken in plaats van de Draytek, dan zal je dus iets moeten gaan kopen waarop je, de glasvezel kunt aansluiten. Dat kan dan bijvoorbeeld een ander modem zijn of een media converter.

De kosten voor een dergelijk modem of converter draag je helemaal zelf net als wanneer je de gele kabel inderdaad in een eigen modem of mediaconverter prikt en deze beschadigd. De kosten kunnen dan aanzienlijk hoog zijn om dat te herstellen, maar dat is nu eenmaal het risico die je neemt als je met eigen apparatuur wilt gaan spelen.

 

Reputatie 7

Iedereen blij 😁. Maar uit eindelijk veranderd er niet zo veel omdat het toch al on officieel mogelijk was. 

T Mobile hoeft dus geen ondersteuning te geven op je eigen Orbis, je eigen yealink VoIP telefoon,  je Apple TV of je eigen exchange server. Ze moeten alleen uitleggen hoe het werkt.

Wat je dus wel krijgt is blokkades. Stb werkt alleen via T Mobile aansluiting. Wellicht ook met VoIP omdat de nummers geografisch uitgedeeld worden (010, 020 ect)

Werkt je internet niet ? Goed sluit dan eerst ons modem maar aan anders moet je de kosten voor de monteur zelf betalen.

Word het beter ? Nee. Vroeger was het modem jou eigendom en kocht je die bij je aansluiting via je provider of gewoon zelf. Maar de vraag vanuit de consument was dat de provider daar voor moest zorgen en kreeg je een bruikleen modem. Als die stuk is krijg je gewoon een nieuwe.

 

Wil je een eigen modem/router ? Er zijn providers die het wel zo doen zoals tweak. Alleen internet en de rest doe je zelf. Dus als je bij A zit en je wil B kan je gewoon naar B. Waarom dan verplichten dat het dan overal maar zo moet. 

De consument gaat de schuld leggen bij de provider als de snelheid niet gehaald word omdat de router van de klant zelf de snelheid niet aan kan. Voor 90% van de consument is het niet van toepassing

 De andere 10% zoek een provider die bij je past!

 

Naar mijn idee wordt het echt beter.

Ik weet niet zeker of je dit bedoelt te zeggen, maar het lijkt mij dat de STB van TM zal moeten werken op een ander modem. Ik dacht overigens dat dit nu al het geval was.

Zou CheapConnect ineens mijn 050-nummer blokkeren als ik naar de VS emigreer?

De door jou genoemde 10% zal heus wel begrijpen wat de gevolgen zijn van hun eigen keuze. Dan is er dus bij geen enkele provider een probleem.

 T Mobile hoeft dus geen ondersteuning te geven op je eigen Orbis, je eigen yealink VoIP telefoon,  je Apple TV of je eigen exchange server. Ze moeten alleen uitleggen hoe het werkt.

Zelfs uitleggen hoe het werkt hoeft niet, het verstrekken van eventuele gegevens is meer dan genoeg. Zelfs een tutorial voor het instellen van een (bepaald type) modem of router is totaal niet nodig. 

Wat je dus wel krijgt is blokkades. Stb werkt alleen via T Mobile aansluiting. Wellicht ook met VoIP omdat de nummers geografisch uitgedeeld worden (010, 020 ect)

En dat mag dus niet conform het besluit eindapparaten zoals dit in de Nederlandse wetgeving is vastgelegd. Een tijdje terug heb ik hierover al eens informatie ingewonnen en werd ik teruggebeld door Consuwijzer / ACM, en je moet het besluit eindapparaten zo interpreteren als het er staat d.w.z. dat het besluit niet gaat om het vrijgeven van details over de internetverbinding maar de diensten over die verbinding. Internet is één van die diensten maar ook telefonie en televisie zijn diensten.

Mijn eerdere quote is afkomstig uit het Staatsblad uit 2016, 524. Internet providers moeten dus de eindgebruiker de gelegenheid bieden om eigen apparatuur te gebruiken voor internet, televisie en telefonie. Het lijkt er hiermee dan dus ook op dat de recent aangekondigde beta-test (app voor Smart-TV's) één van de dingen is om te voldoen aan die wet- & regelgeving.

 

Werkt je internet niet ? Goed sluit dan eerst ons modem maar aan anders moet je de kosten voor de monteur zelf betalen.

Word het beter ? Nee. Vroeger was het modem jou eigendom en kocht je die bij je aansluiting via je provider of gewoon zelf.

 

Helaas klopt dit niet helemaal, bij het inbellen moest je het wel zelf kopen inderdaad. Maar of het je eigen modem was of niet lag geheel aan welke provider je had. Bij providers die DSL aanboden via BabyXL en BBned, kocht je het modem vaak zelf - of kreeg je deze gewoon kosteloos. Bij Tweak (DSL) kreeg ik een AlliedData CopperJet en deze moest net als de Com21 kabelmodems en vervolgmodems bij kabelaanbieders (Quicknet, bART, Sonera(plaza), Chello en vervolgens UPC) worden geretourneerd. Overigens gold dit ook enige tijd voor MxStream klanten van KPN en het DSL-modem van InterNLnet. Echt vanzelfsprekend om het modem te houden (c.q. zelf te kopen) was het dus niet.

 

 

Wil je een eigen modem/router ? Er zijn providers die het wel zo doen zoals tweak. Alleen internet en de rest doe je zelf. Dus als je bij A zit en je wil B kan je gewoon naar B. Waarom dan verplichten dat het dan overal maar zo moet. 

 

Het gaat er niet om dat je verplicht wordt om vaste telefonie bij T-Mobile af te nemen, maar dat ook dat gewoon opengesteld moet worden zoals in het besluit wordt vermeld. Het blijft natuurlijk de keus van de consument of ze de dienst willen afnemen of niet.

 

Naar mijn idee wordt het echt beter.

Ik weet niet zeker of je dit bedoelt te zeggen, maar het lijkt mij dat de STB van TM zal moeten werken op een ander modem. Ik dacht overigens dat dit nu al het geval was.

Zou CheapConnect ineens mijn 050-nummer blokkeren als ik naar de VS emigreer?

De door jou genoemde 10% zal heus wel begrijpen wat de gevolgen zijn van hun eigen keuze. Dan is er dus bij geen enkele provider een probleem.

Beter of slechter, mwah… in principe veranderd er eigenlijk niet heel veel voor de meeste mensen. Maar ik ben er sowieso al jaren lang een enorme voorstander van geweest dat mensen die het willen, hun eigen modem of router moeten kunnen gebruiken.

Overigens omtrent die STB, het moet zelfs mogelijk zijn dat de consument zelf een STB kan kopen en gebruiken. Dus niet eens dat de STB van T-Mobile moet werken op een ander modem, maar zelfs een stap verder.

Reputatie 7
Badge +1

Dat veel gebruikers en zeker degene met een technische achtergrond liever eigen apparatuur gebruiken is op zich wel te begrijpen, alhoewel misschien niet altijd de beste optie.

Zelf ben ik niet technisch en als het werkt is het voor mij prima, wel is het m.i. zo dat de apparatuur welke providers verstrekken bij het abonnement nou niet bepaald van hoge kwaliteit is, zoals de mediabox en modem/router.

Dit was bij T-mobile al mogelijk. Nu alleen nog de ' how to' info pagina's van het forum op de website linken.

Helemaal niet, het is beperkt mogelijk, telefonie word niet vrij gegeven, en het gaat om eind apparatuur, dus ook de TV box zal er aan gaan geloven.

 

Dat lijkt mij stug, als ik kijk in de officiële bekendmakingen omtrent besluit eindapparaten, dan valt hier onder hoofdstuk 3 te lezen dat;

………………………………….

 

 

Ging op een reactie die ik er boven gequoot had dat T-Mobile al een eigen router toestaat en dat is nog niet helemaal het geval, T-Mobile geeft nu de telefonie gegevens niet vrij, dit zullen ze dus moeten gaan doen.

 

 

Was voor mij de reden om over te stappen met de telefoon naar Cheap Connect, nog een stuk goedkoper ook dan de vaste lijn bij de provider, betaal nu 8.95 per jaar, bij TM was het 2 euro per maand is 24 per jaar, de belminuten zijn ook nog eens een stuk minder.

Reageer