Waarom gebruikt t-mobile een goedkope 1gbit Zyxel router voor het top pakket?


Dit ding is onstabiel, limiteerd mijn aantal requests waardoor een simpele server lijst niet eens meer normaal laad.. ExitLag geeft ook foutmeldingen dat die geen routes kan analyzeren door request limits. waardoor ik niet normaal kan gamen. moet ik nu een aparte router aanschaffen om normaal gebruik te kunnen maken van mij nieuwe verbinding? en ik maar denken dat ik geld zou besparen met overstappen..

 

even 2 pings opengezet op beiden verbindingen, zelfde computer alleen kabeltje van router gewisseld.

Zoek de verschillen… beiden pings naar google.com

 

Ziggo Kabel.

Ping statistics for 216.58.214.14:
    Packets: Sent = 3180, Received = 3180, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 7ms, Maximum = 27ms, Average = 10ms
    
T-Mobile GLASVEZEL...
    
Ping statistics for 172.217.168.206:
    Packets: Sent = 1808, Received = 1808, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 4ms, Maximum = 554ms, Average = 14ms

 

Gisteravond klanten service gebeld, meest vriendelijke en behulpzame mensen, Maar technische kennis leek niet echt aanwezig. Medewerker leek niet eens te begrijpen wat ik bedoelde met Ping / Latency.

Ik denk dat ik gevonden heb waarom Ziggo 20 euro per maand meer kost.. sinds de tijd van UPC zelfs klant geweest daar en hooguit 3x een outage gehad in 10+ jaar. ( verspreid over 2 adressen ) en nooit zulke rare issues gehad met request limits en onstabiele ping.

 

 

Heeft iemand een idee of die request limits ook komen door de modem? Of ga ik daar ook last van hebben met een nieuwe FRITZ!Box 7590 die ik vanochtend heb besteld?

 


This topic has been closed for comments

10 reacties

for reference, dit geeft mijn serverlijst aan;
 

 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Quasar_1337, van harte welkom op de Community!

Ik weet het één en ander van de materie die je beschrijft en spring graag te hulp waar mogelijk, maar zal je eerlijk bekennen dat dit mijn pet ietwat te boven stijgt. Daarom schakel ik graag de expertise van onze alleskunners in:

@Waqqas, @Gerrit078 en @Hidden.nld Mag ik jullie verzoeken om hier een deskundig arendsoog op te laten schijnen, alsjeblieft? Thanks alvast! 😊

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Quasar_1337 

Ondertussen heb je de Fritzbox nu al een tijdje aangesloten denk ik, merk je er ook verschil mee?

De Zyxel router is de nieuwste router die T-Mobile levert en hij doet zijn werk prima. Ik heb hem thuis ook en vele andere zullen hem thuis ook aangesloten hebben.

Hij is verder eigenlijk niet instabiel oid en als ik een ping of traceroute doe dan is het allemaal wel prima. Hopelijk kan dit topic je wat helpen met de schommelende ping.

Mocht je het niet kunnen oplossen dan zou je altijd nog een fabrieksreset kunnen uitvoeren.

Reputatie 7
Badge +16

Zeer bedankt voor je vlotte reactie en hulp @Waqqas: dit wordt gewaardeerd! 😁 Ik hoop dat TS er veel aan heeft, top!

@Quasar_1337Om met de deur in huis te vallen, bijna elke provider ook Ziggo gebruikt een "goedkoop” modem, Ziggo is daar met zijn connectbox zelfs nog slechter in met de Puma 6 chipset, de Zyxel is in de basis een heel prima router, en zeker de T54 is in potentie best een toppertje op provider gebied.

Alleen zoals elk nieuw apparaat, ze worden te snel op de markt gegooid, kinderziektes zijn er nog niet uit of komen in de praktijk  pas boven water, dus moet je daar even geduld mee hebben, kan zo een jaar duren, de T50 was in den beginne ook een zwak broedertje en is nu meer dan prima.

Als je het maximale uit je lijn wilt halen kan je maar 1 advies krijgen, uitzoeken wat je nodig hebt en een eigen router er achter hangen hetgeen je zelf ook al bedacht hebt.😉

Reputatie 7
Badge +15

@Doornekamp33 

Hier sinds 23 mei XGS-PON van T-Mobile (voorheen KPN).

Tot nu toe doet de Zyxel-T54 het prima en hij is zeker niet net als de Zyxel-T50 in het begin of zwak te noemen 😅

Dit is de prestatie van WiFi 6 (1 Gbps abonnement) met een Galaxy S21 😎

De Latency is wat hoger dan bij KPN maar het is verder vrij stabiel dus voor mij is het prima.

Zoek de verschillen… beiden pings naar google.com

Ziggo Kabel.

Ping statistics for 216.58.214.14:
    Packets: Sent = 3180, Received = 3180, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 7ms, Maximum = 27ms, Average = 10ms
    
T-Mobile GLASVEZEL...
    
Ping statistics for 172.217.168.206:
    Packets: Sent = 1808, Received = 1808, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 4ms, Maximum = 554ms, Average = 14ms

 

 

Het verschil is vrij snel te zien;

De één resolved naar 216.58.214.14 terwijl de ander naar 172.217.168.206 resolved. Een traceroute naar 216.58.214.14 resulteert hier in een average van 6.8ms de average bij 172.217.168.206 is zelfs wat lager en is 3.8ms.

Je test dus naar google.com en daar zit altijd een verschil in aangezien google.com meerdere (verschillende) IP-Adressen gebruikt. Daarnaast heeft het ook niet heel veel zin om providers op deze manier te vergelijken, daarin zit n.l. altijd een verschil omdat iedere provider een andere routering gebruikt om tot het uiteindelijke doel te komen.

Wat je het beste had kunnen doen is testen door een ping (of traceroute) naar 9.9.9.9, 8.8.8.8, 1.1.1.1 etc. te doen. Dit zijn directe IP-Adressen, statisch maar ook dan nog geldt, door de routering zal er tussen providers altijd een verschil zijn.

Hoe werkt het nu inmiddels met de FRITZ!Box ?

Reputatie 7
Badge +4

De adressen die je noemt zijn anycast IP adressen dan hoef je nog steeds niet op de zelfde server uit te komen.

De adressen die je noemt zijn anycast IP adressen dan hoef je nog steeds niet op de zelfde server uit te komen.

Sjips, goeie… was ik inderdaad even vergeten. Beste is inderdaad om met non-Anycast adressen te testen.

@Waqqas , Inderdaad heeft de T54 weinig opstart problemen zolang je een standaard gebruiker bent, gebruik je wat buiten de standaard kaders dan kan je een bug of wat tegenkomen, en dat zal hetgeen zijn waar TS tegen aan loopt, maar je hebt gelijk, de start is beter dan de T50, maar die werd me ook effe snel in het diepe gegooid, T-M had toen wel een probleempje opeens, zoveel nieuwe klanten dat alles opraakte en alles uit de kast moest worden gehaald om nieuwe klanten van de spullen te voorzien, ook daar ging veel mis maar is ook goed gekomen.😜