Beantwoord

WAN IP-adres wordt niet als Nederlands gezien

  • 24 September 2022
  • 17 reacties
  • 448 Bekeken

Reputatie 1

NLZiet werkt sinds vanmiddag niet meer thuis omdat hij ‘denkt’ dat ik in een ander land ben. De apparatuur staat goed ingesteld, ik gebruik geen VPN, het is op alle apparaten die gebruik maken van WIFI en UTP via de T-Mobile Thuis glasvezel aansluiting. Als ik via 5G de app opstart of via een VPN met Nederlandse server dan werkt het meteen. Via T-Mobile Thuis niet. Volgens mij ‘ziet’ de app die gebruik maakt van geo blocking mijn IP wan adres als Amerikaans. Alle instellingen op de apparatuur zijn niet gewijzigd en staan goed ingesteld, is er iets met mijn publieke IP adres van T-Mobile?

icon

Beste antwoord door Pieter_B 25 September 2022, 11:59

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Kijk eens hier wat er wordt aangegeven als je jouw IP adres invult?

Had je tot nu toe een ander IP adres bij t-mobile.

Reputatie 1

Kijk eens hier wat er wordt aangegeven als je jouw IP adres invult?

Had je tot nu toe een ander IP adres bij t-mobile.

Hier staat dat het een Nederlands adres is, ik heb volgens mij geen ander adres gekregen. Deze ziet er bekend uit. Maar goed, het zal dan wel aan de kant van NLZiet moeten liggen. Ik ga daar eens aan de bel trekken, dank voor het meedenken.

Reputatie 1

Probleem is er nog steeds, IP adres is Nederlands maar mijn router maakt er New Castle van op 1 of andere manier en dan kan ik geen gebruik maken van NLZiet.

 

Reputatie 1

Probleem is er nog steeds, IP adres is Nederlands maar mijn router maakt er New Castle van op 1 of andere manier en dan kan ik geen gebruik maken van NLZiet.

 

Volgens NLZiet en leverancier router ligt het probleem bij de ISP, help?

Edit, reactie niet meer van toepassing ivm reply in ander topic

 

Reputatie 1

Kan T-Mobile support hier naar kijken? Ik heb al bij NLZiet en de leverancier van de router geïnformeerd maar deze wijzen naar de service provider. Vraag aan T-Mobile support om te controleren of alles goed gaat en waarom sinds afgelopen vrijdagmiddag mijn huidige IP adres wordt geassocieerd met een ander land. Wellicht kunnen jullie de lease beëindigden en een ander IP adres verstrekken?

Reputatie 7
Badge +3

@martijnaj 

Kijk eens in je ARP table, welke gateway je hebt vanuit je provider (plaatje pfsense ARP).

 

Vul deze eens in op https://centralops.net/co/DomainDossier.aspx , dan zou je zoiets terug moeten krijgen als in het plaatje hieronder.

Wel raar dat je gateway uit zou komen bij een IP ergens anders dan in NL, tenzij je door een NAT naar een gateway ‘verkeerd’ gaat.

pfsense gateway detectie ..

 

Reputatie 1

@martijnaj

Kijk eens in je ARP table, welke gateway je hebt vanuit je provider (plaatje pfsense ARP).

 

Vul deze eens in op https://centralops.net/co/DomainDossier.aspx , dan zou je zoiets terug moeten krijgen als in het plaatje hieronder.

Wel raar dat je gateway uit zou komen bij een IP ergens anders dan in NL, tenzij je door een NAT naar een gateway ‘verkeerd’ gaat.

pfsense gateway detectie ..

 

Dank voor het meedenken, ik heb de gateway, ARP tabel, routing tabel en NAT gecontroleerd. Alles lijkt in orde, maar toch ziet de router de T-Mobile Thuis verbinding als buitenland (New Castle) en kan ik geen gebruik meer maken van NLZiet omdat het land buiten de EU rechten valt. En dat allemaal sinds vrijdagmiddag, daarvoor werkte alles naar behoren. Ik ben even door de opties heen, maar tips zijn welkom. 👍

Reputatie 6
Badge +3

Hi @martijnaj

Vaak gebruiken diensten als NLZiet en de Unifi Controller een GeoIP database van een derde partij om te bepalen uit welk land een IP adres komt. 

Het is aan TM om het IP adres te registeren bij het RIPE alszijnde ingebruik in Nederland. Kan je eens je IP Adres (niet de gateway) invoeren bij het RIPE en kijken welk land er terug komt.

Als die in Nederland staat heeft TM in principe gedaan wat het moet doen, officeel. 

Een van de meeste gebruikte GeoIP databases is Maxmind, daar zou je ook eens kijken of die als NL staat geregisteerd. Disclamer; het kan best zijn dat er andere wordt gebruikt, er zijn er honderen.

De kans is dat de Database die wordt gebruikt door NLZiet en Unifi (nog) niet up to date is. 

Reputatie 1

Dankjewel! Als ik mijn T-Mobile ip adres controleer dan krijg ik te zien:

New Castle,
Delaware,
United States,
North America

Er staat zelfs bij de provider T-Mobile is met countrycode US.

Verzoek aan T-Mobile om dit subnet goed te registreren.

Reputatie 6
Badge +3

Dankjewel! Als ik mijn T-Mobile ip adres controleer dan krijg ik te zien:

New Castle,
Delaware,
United States,
North America

Er staat zelfs bij de provider T-Mobile is met countrycode US.

Verzoek aan T-Mobile om dit subnet goed te registreren.

Waar was dat Ripe of MaxMind?

Je kan het eventueel zelf aanvragen bij MaxMind om het aan te passen. Gezien het een database is van een derde partij is T-Mobile daar niet verantwoorlijk voor. Zij moeten alleen zorgen dat bij Ripe goed staat. 

https://www.maxmind.com/en/geoip-location-correction

Reputatie 7
Badge +4

Goedemorgen @martijnaj

Vervelend dat je IP adres niet juist wordt weergeven. 

Ik heb de gegevens erbij gepakt. Het IP adres staat juist aangemeld bij RIPE, dus dat is goed. Alleen bij MaxMind staat die nog als in de US. 

Zoals aangegeven door @TechRacing93 is T-Mobile niet verantwoordelijk voor databases van partijen als MaxMind. Toch hebben we het verzoek in gediend bij hun om de informatie aan hun kan te voorzien van een update. Het is best offert dus fingers crossed dat ze het doen. 

Reputatie 1

En zo ziet het probleem er dan uit, dank voor het meedenken community!

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @martijnaj

Zo te zien heeft Maxmind het ondertussen aangepast naar NL. Hopelijk kan je nu weer genieten van NLZiet :) 

 

Reputatie 1

Klopt, waardoor de registratie eerder was aangepast naar New Castle Delaware is mij nog steeds een groot raadsel. Voorheen had ik er namelijk geen last van. Maar goed, voorlopig staat het weer goed. Dank.

Reputatie 1

Helaas is het probleem weer terug, maar nu staat het in Maxmind wel goed sinds de laatste aanpassing. Om gek van te worden…

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @martijnaj, slim dat je weer dit topic erbij pakt! Ik heb gelijk je IP adres overal nagekeken alleen lijkt het overal goed geregistreerd te staan. Kan je bevestigen of NLZiet wel werkt via je mobiele data? Ik neem aan dat je VPNs ook uit hebt staan tijdens het testen? Verbind je direct met ons modem of heb je nog een eigen set-up waarvan je gebruik maakt? Ik ben benieuwd om meer te horen over je situatie! 

Reageer