Beantwoord

Wat voor SFP

  • 5 October 2020
  • 52 reacties
  • 8861 Bekeken

Binnenkort wordt er bij mij mijn glasvezel aangesloten, Ik zit te kijken om de mediaconverter er tussen uit te halen en op een SFP aan te sluiten. nu zit ik met de vraag.
Wat voor SFP moet ik halen aangezien dat mijn mediaconverter hardwired optics heeft.
Kan ik gewoon een 1g SFP halen of moet ik een 100m een halen?

 

Moderator edit: wil jij ook een eigen modem aansluiting? Check dan dit wiki artikel.

icon

Beste antwoord door LauLaman 29 November 2020, 16:45

Bekijk origineel

52 reacties

Dit is de is de diagram van mijn netwerk zodra t-mobile en tweak zijn aangesloten

Reputatie 7

@inpothet 

hoe ga je T Mobile en Tweak tegelijk gebruiken ? 

je heb toch maar 1 glasvezel aansluiting?

een gigabit sfp kan ook 100Mbit aan dus de zelfde als tweak zou moeten lukken.

@inpothet

hoe ga je T Mobile en Tweak tegelijk gebruiken ? 

je heb toch maar 1 glasvezel aansluiting?

een gigabit sfp kan ook 100Mbit aan dus de zelfde als tweak zou moeten lukken.

In mijn dorp hebben we een unique situatie dat we 2 glasvezels hebben gekregen omdat KPN op eens ook kwam dat zij een glasvezel gingen leggen nadat efiber ging beginnen.

 

En mij is juist verteld dat een gigabit sfp alden gigabit doet tenzij het een 100/1000 module is en die zijn verdomd duur.

Voorbeeld verder op in de straat.

Reputatie 7
Badge +5

In mijn dorp hebben we een unique situatie dat we 2 glasvezels hebben gekregen omdat KPN op eens ook kwam dat zij een glasvezel gingen leggen nadat efiber ging beginnen.

Tsjemig, meer dan de helft van NL heeft geen glasvezel en bij jullie 2 (twee) aansluitingen. Lucky basterd:joy:  

Misschien helpt dit  of deze

@yalerta Ja het was een heel geheuvel
KPN geen interesse tot E-Fiber een telling heeft gedaan, daarna stiekem in gesprek gegaan met gemeente.
Ondertussen biedt E-Fiber hun netwerk aan KPN op eens met de aankondiging dat zij samen met E-Fiber gingen aanleggen.
Dit is ook de reden dat E-fiber op veel plekken uit stapt wanneer KPN een aankondiging doet want het is een en al hell en problemen, zelfs bijna een jaar vertraging hier door.
Fun fact
E-Fiber kan 1G/1G met pilot test voor 10G/10G
KPN kan momenteel 1G/504M.
maar de kosten voor T-Mobile zijn te hoog als ze dat aan bieden (verliezen al 15 euro als ik de prijzen van KPN NetwerkNL moet geloven)

 

Voor SFP zijn een aantal dingen belangrijk: de mode, lengte en frequentie.

De meeste FTTH (Fiber to the home) zijn multimode dat wil zeggen dat er 2 signalen over 1 fiber gaan 

Dit betekent dat er 2 verschillende lichtsignalen(frequentie) worden gebruikt, 1 voor verzenden (TX) en een voor ontvangen (RX) 

De afstand is de lengte van de fiber. Deze zal waarschijnlijk 10 of 20 KM zijn

Echter is het het makkelijkst om naar de meegeleverde mediaconverter te kijken:
 

Bij mij gaven de stickers aan de buitenkant niet voldoende informatie. Echter toen ik m open maakte:
 

Zoals je hier kan zien zit er een Single mode-10km RX/TX: 1310/1550 module in

Nu weet je ook:

  • de afstand 10 km
  • de frequenties (1310/1550)

 

Dit is de informatie die je nodig hebt. Met deze info kan je zeer eenvoudig een SFP module bestellen die aan de juiste specificaties voldoet bij FS.com 


Let hier bij goed op dat je de juiste specificaties hebt: de volgorde van de frequenties is belangrijk je moet de RX en TX niet met elkaar verwisselen anders werkt het niet

 

Reputatie 7
Badge +3

@inpothet 

Let er wel op, dat de installatie van TMT gebeurt met een SC connector. Dat terwijl deze SFP’s een LC single connector hebben. Je zal dus een conversie/patch moeten maken van SC to LC.

 

@inpothet

Let er wel op, dat de installatie van TMT gebeurt met een SC connector. Dat terwijl deze SFP’s een LC single connector hebben. Je zal dus een conversie/patch moeten maken van SC to LC.

 

Dit ben ik inderdaad ff vergeten :). Je kan een SC naar LC patch kabel mee bestellen en deze doormiddel van een SC/SC verlengkoppeling aansluiten. Bij mijn installatiepakket was een SC/SC koppeling meegeleverd. 

In sommige gevallen kan je ook de SC naar LC patch kabel direct aansluiten op de glasaansluiting.

Ik heb geluk gehad toen de monteur kwam, hij had blijkbaar nog een oude draytek modem in de bus liggen en daar de SFP van gepakt.
Alles werkt heerlijk en glas is lekker stabiel dus heb niks te klagen.
Ik heb recent een 2de glasvezel module besteld om ali erg genoeg om te testen met mijn andere glasvezel als die goed werkt zou ik die hier kunnen linken voor andere.

@inpothet

Let er wel op, dat de installatie van TMT gebeurt met een SC connector. Dat terwijl deze SFP’s een LC single connector hebben. Je zal dus een conversie/patch moeten maken van SC to LC.

 

Dit ben ik inderdaad ff vergeten :). Je kan een SC naar LC patch kabel mee bestellen en deze doormiddel van een SC/SC verlengkoppeling aansluiten. Bij mijn installatiepakket was een SC/SC koppeling meegeleverd. 

In sommige gevallen kan je ook de SC naar LC patch kabel direct aansluiten op de glasaansluiting.

 

Sorry dat ik een prehistorische post opnieuw tot leven probeer te wekken maar voor mij is het niet helemaal duidelijk en mijn fiber kennis is ontoereikend om jouw opmerking juist te plaatsen:

Een SC naar LC patch kabel is toch voldoende? waar komt de noodzaak van die sc/sc koppeling vandaan?

 

 

 

 

Reputatie 2

@inpothet

Let er wel op, dat de installatie van TMT gebeurt met een SC connector. Dat terwijl deze SFP’s een LC single connector hebben. Je zal dus een conversie/patch moeten maken van SC to LC.

 

Dit ben ik inderdaad ff vergeten 🙂. Je kan een SC naar LC patch kabel mee bestellen en deze doormiddel van een SC/SC verlengkoppeling aansluiten. Bij mijn installatiepakket was een SC/SC koppeling meegeleverd. 

In sommige gevallen kan je ook de SC naar LC patch kabel direct aansluiten op de glasaansluiting.

 

Sorry dat ik een prehistorische post opnieuw tot leven probeer te wekken maar voor mij is het niet helemaal duidelijk en mijn fiber kennis is ontoereikend om jouw opmerking juist te plaatsen:

Een SC naar LC patch kabel is toch voldoende? waar komt de noodzaak van die sc/sc koppeling vandaan?

 

 

 

 

We gaan ervan uit dat je niet je FTU open maakt om de kabel daar uit te halen (Wat namelijk niet “mag”) Als je dit doet en je sloopt iets zijn de kosten voor eigen rekening. Vandaar een koppelstuk van sc naar sc en daar de kabel sc/lc aan te koppelen. 

Reputatie 7

Houd er rekening mee dat dit topic gaat over p2p verbindingen. Voor GPON kan je niet je eigen module gebruiken omdat deze gekoppeld zijn aan de verbinding. Ik verwacht dat het huidige p2p niet eens zo lang meer mee gaat.

Reputatie 3

Goede morgen allen,

Ik heb bij mij in de meterkast een USW 8-150 hangen en twee vloeren hoger een UDMpro (kon niet anders)

Momenteel heb ik Fiber via MC naar over UTP en SFP module op de UDMP aangesloten. Schijnbaar, zo las ik ergens, communiceert de MC van TMT niet goed met UTP WAN van de UDMP maar via de Fallback op de UDMP werkt het prima. Aangezien die laatste SFP+ is zit de UTP kabel via een SFP module in de UDMP.

Nu lees ik hier en daar over fiber trunks en dacht ik dat er misschien een mogelijkheid zou zijn om de MC van TMT uit deze constructie te halen en rechtstreeks van fiber naar de USW 8-150 switch te gaan.

Vraag

  1. Als ik dat doe verlies ik dan niet één poort op mijn switch? Te weten één poort als Trunk naar de UDMP en één poort voor de UTP terug naar de rest van het netwerk?
  2. Ik heb zoals op de foto eerder in deze thread een SC connector. Wat heb ik dan precies nodig om de dit zonder geknoei aan de in de USW te doen. bedoel welke draad (SC/LC) of koppeling. En welke SFP module.
  3. Hoe weet ik of P2P en geen GPON zoals @Hidden.nld heeft voorgesteld? want dan heeft deze exercitie waarschijnlijk geen zin.

alvast bedankt voor de reacties. (-;

 

Reputatie 7

@LauLaman Ik moet je even verbeteren.

FTTH gebruikt singelde fiber en geen multimode fiber. De kern van een Singelmode fiber is veelmalen dunner dan een Multimode fiber. De afstand van Multimode is doorgaans 2KM waar singel mode fiber wel 250KM kan. De sterkte van de laser bepaalt dus de afstand. zet je een laser bedoeld voor 200KM dan werkt ie niet op een lijn van 2km zonder extra demping toe te voegen.

Voor glasvezel zijn er TAL van connectors. De meest gebruikte zijn de SC (de grote) en de LC (de kleine)

 

Dan heb je nog de kleur van de connector de blauwe is recht en word PC of UPC genoemd en de groene staat onder een hoek van 8 graden. als je deze door elkaar haalt dan kan je de connector beschadigen.

bovendien heb je dan een airgap wat voor een slechte verbinding zorgt

Bovendien moet je er voor zorgen dat de connector 100% stof vrij is omdat je anders de connector beschadigd.

Voor AON en GPON word 1310/1550 gebruikt. je heb een GPON verbinding als je een Witte mediaconverter  heb van HUAWEI. doordat AON en GPON de zelfde frequentie gebruiken zal een AON Mediaconverter de hele GPON poort plat drukken (ongeveer 32 klanten)

Er zijn ook Modules die zowel AON als GPON ondersteunen. 

Reputatie 3

@Hidden.nld cool dank je wel. leerzaam antwoord.

Mijn MC is grijs met inderdaad zo’n blauwe SC connector. denk dat het deze is; https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjLxvCti_HwAhVN6uAKHazLCbgQFnoECAsQAA&url=https%3A%2F%2Fwww.planet.com.tw%2Fstorage%2Fproducts%2F24466%2FC-GST-80x_s.pdf&usg=AOvVaw2_MHNtUXGBYHtW7Hoclfa0

 

Toevallig ook antwoord op vraag 1 en 2? :wink:

 

 

 

@Hidden.nld Thanks voor de aanvulling! Uiteraard bedoelde ik dat de meeste FTTH single-mode is (zie ook elders in het bericht) helaas kan ik dat bericht niet meer aanpassen..  Zeer interessant om te lezen. Ik had geen idee dat de groene SC connector onder een hoek van 8 graden staan!

Uiteraard klopt het wat je zegt: als ik tegenover je sta te schreeuwen met 300 db kan je mij ook niet verstaan, ik zal dan mijn volume moeten aanpassen. Dus denk niet “ik koop een SPF module die tot 100km kan dan komt mijn signaal beter aan”

Reputatie 7

@Hidden.nldcool dank je wel. leerzaam antwoord.

Mijn MC is grijs met inderdaad zo’n blauwe SC connector. denk dat het deze is;

Toevallig ook antwoord op vraag 1 en 2? :wink:

 

 

 

1 Ja je verliest een poort ( al heb ik geen ervaring met jou setup) anders kost het je snelheid

2 een SC LC kabel kan je makkelijk aan de LC van T-Mobile koppelen met een LC keystone (koppelbus)

Ach dan ga ik er nu ook wat leven in gooien

Houd er rekening mee dat dit topic gaat over p2p verbindingen. Voor GPON kan je niet je eigen module gebruiken omdat deze gekoppeld zijn aan de verbinding. Ik verwacht dat het huidige p2p niet eens zo lang meer mee gaat.

Ik ga deze week om van WBA naar ODF en jammer genoeg ook GPON, nu dacht ik, Er zijn meerdere GPON SFP ONT zoals de UFiber Instant en de mikrotik variant https://mikrotik.com/product/SFPONU
als ik deze haal zou ik toch gewoon doorkunnen gaan met mijn huidige setup zonder de huawei ont of zie ik dat verkeerd.

Reputatie 7

@inpothet niet zonder meer. De Huawei ONT zit vastgekoppelt aan de gpon OLT zomaar een andere neerzetten gaat niet. Dat word dus pionieren. Ik ken niemand die het heeft geprobeerd (binnen kort ga ik de fritzbox 5530 testen op een gpon verbinding van T Mobile) 

@Hidden.nld Ik wil het zelfde gaan proberen maar dan de GPON ONU in mijn Stonesoft NGFW 1065, ik denk dat de auth via serie nummer gaat maar daar moet ik eigenlijk kijken of mijn lijntje naar technische dienst nog werkt om te vragen.

@inpothet niet zonder meer. De Huawei ONT zit vastgekoppelt aan de gpon OLT zomaar een andere neerzetten gaat niet. Dat word dus pionieren. Ik ken niemand die het heeft geprobeerd (binnen kort ga ik de fritzbox 5530 testen op een gpon verbinding van T Mobile) 

Ik heb van de monteur gehoord dat de GPON verbinding geactieveerd moet worden met serie nummer maar dat moet ik nog testen, anders wordt het technische dienst omkopen

 

Update, als ik een huawei gpon sfp haal kan ik daar de serie nummer voor auth op instellen als goed is en dan zou het moeten werken, ik zit te denken of ik het waard vind aangezien het om 80 eur gaat.

Hi allemaal,

ik stuitte op dit topic omdat ik mijn UDM-PRO direct op fiber wil aansluiten. Aangezien de MC van CTS niet fijn werkt met de ethernet WAN poort op mijn udmpro kan ik op deze manier 2 kastjes er tussenuit halen (MC en een unmanaged switch).

Nu begreep ik vanuit dit topic dat ik op basis van de specs in de MC kan uitlezen welke transceiver ik nodig heb. Ook dit is de single mode 1310/1550 10km transceiver. Toch lukt het mij niet om daaadwerkelijk een directe verbinding te maken met het fiber netwerk als ik ik gebruik maak van die transceiver van FS.com. De netwerkpoort geeft wel aan dat er activiteit is, maar ik krijg geen IP adres toegewezen.

 

Hebben mensen nog tips wat er hier verkeerd gaat? voor zo ver ik weet is er geen sprake van GPON en ik heb de connectie gemaakt met een. Tevens heb ik de verbdining met een SC/LC converter (blauw) gemaakt zodat het allemaal mooi aansluit. Ook op de SFP WAN poort heb ik vlan 300 aangezet (ik heb geen tv/telefonie).

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @luper769, top dat je het hier aankaart, zo kunnen we gelijk actie ondernemen. Ik vermoed dat een MAC-release van het laatst herkende modem in de verbinding ervoor zorgt dat je de UDM wel kunt subscriben en deze een IP vanuit de DHCP toegewezen krijgt. Ik voer het meteen voor je uit. Over een halfuur tot een uur zou het moeten werken!

Reputatie 7
Badge +3

@luper769 

Er is een topic geschreven hoe de setup is te doen, die kun je hier terug vinden;

 

Reageer