Beantwoord

Wat voor SFP

  • 5 October 2020
  • 52 reacties
  • 8861 Bekeken

Binnenkort wordt er bij mij mijn glasvezel aangesloten, Ik zit te kijken om de mediaconverter er tussen uit te halen en op een SFP aan te sluiten. nu zit ik met de vraag.
Wat voor SFP moet ik halen aangezien dat mijn mediaconverter hardwired optics heeft.
Kan ik gewoon een 1g SFP halen of moet ik een 100m een halen?

 

Moderator edit: wil jij ook een eigen modem aansluiting? Check dan dit wiki artikel.

icon

Beste antwoord door LauLaman 29 November 2020, 16:45

Bekijk origineel

52 reacties

@Pieter_B, Dank voor de link maar ik zie daar niet veel nieuwe informatie. De voorbeelden uit dat topic zijn niet helemaal vergelijkbaar omdat er of sprake is van het gebruik van de MC of gebruik van de (draytek)SFP transceiver TMT zelf. Of zie ik iets over het hoofd?
 

@Jason, dat heeft helaas niet gewerkt. Voor zover ik weet, hebben zowel de ethernet NIC als de fiber nic van de UDM hetzelfde MAC adres.

Ik zie wel echt activiteit op de poort, maar toch wordt er geen IP adres uigedeeld.

 

Zoals ook door gebruikers in dit topic zou hebben aangegeven zou dit scenario wel moeten kunnen:

Fiber aansluiting SC -> LC FS transceiver 1310/1550 10km → UDM pro (met vlan 300)

Reputatie 7
Badge +3

@luper769 

Was meer om je op dit topic te wijzen, maar daar gaat het i.d.d. hoofdzakelijk over een connectie vanuit een MC naar de UDM Pro.

Alleen in de laatste toevoeging zie ik wel een opmerking over een SFP in WAN 2.

Zelf heb ik ook geen UDM (Pro) o.i.d., een beetje een ‘over priced’ device met nogal voor mij een aantal beperkingen.

Hier draait in huis alles op producten van Unifi, zoals switches en AP. De router is een DIY pfsense PC van in totaal rond de €70, maar de power van een Pro van Netgate zelf. 

Binnenkort, als ik weer wat meer tijd heb, gaat deze DIY PC vervangen worden door een andere DIY PC met daarop ook pfsense. Daarmee wil ik wel proberen de fiber direct op aansluiten via een Intel 10G kaartje, zodat ik de MC er tussenuit kan halen.

@Pieter_B Ik vond de UDM-pro ook te prijzig, maar ik werd een halfjaar geleden in de mogelijkheid gesteld deze met 30% korting te kopen. Omdat ik voornemens was om ook met protect aan de slag te gaan en toch een snellere gateway wilde, heb ik toen toegeslagen.

In theorie gaat mijn vraag eigenlijk niet zozeer over de UDM, maar vooral waarom de hier genoemde transceiver niet werkt. @Jason , Hoe lang duurt die MAC-release? Dan weet ik hoe lang ik nog kan testen.

Reputatie 7

Ik ben geen voorstander van de Ubiquiti routers. Maar neem aan dat je wel een mac adres moet kunnen clonen.

Omdat je niet wil dat klanten een switch aansluiten en elk apparaat een extern IP krijgt is er een limiet. Deze zou in een uur moeten verlopen als het goed is. Na een uur zou het dan moeten werken.

Het MAC-adres van de ethernet WAN poort heb ik afgelopen weekend gekloond naar de Fiber WAN poort, maar helaas geen resultaat.

Ook in deze situatie brand het activiteitenlampje bij de fiber WAN poort, maar krijg ik geen IP toegewezen.

Reputatie 1

Hi luper769;

Heb je inmiddels al een oplossing gevonden? Ik ben van plan om het ook zo aan te sluiten; maar als het niet werkt; dan zijn we er denk ik snel klaar mee! :)

Heb nu een SC naar LC OS2 kabel (UPC) en een SFP Module 1310/1550 10km; dus ben erg benieuwd of je het al aan de praat hebt!

Hi Tibam, ik heb helaas geen goed nieuws. Het is mij vooralsnog niet gelukt om direct het internet binnen te krijgen op mijn UDM-pro.
Ik heb heb volgende geprobeerd:

  • twee verschillende 1310/1550 transceivers, de 10km en de 20km van fs.com
  • een adapter op de SC kabel en dan naar LC voor de transaciever, maar ook een SC-LC kabel meteen vanuit de fiber kast om uit te sluiten dat het aan de adapter lag.
  • MAC-adres van de koper naar de fiber poort gekopieerd, zodat de lock op het MAC-adres geen factor kon zijn.

@Tibam , mocht het je toch lukken dat hoor ik graag hoe het je gelukt is.  Dat scheelt zomaar een media converter en een simpele switch in de meterkast.

Reputatie 1

Ik houd je op de hoogte (duurt ivm verbouwing overigens nog wel ff)

 

zou je eens een foto kunnen maken van de binnenkant van je Media Converter; dan weten we iig of daar niet toevallig iets geks gebeurt!

 

 

Ik heb deze al is in het verleden opengemaakt om dit te checken. Het is inderdaad dezelfde Single-Mode 1310/1550 transceiver in de CTS media converter.

Ik heb deze al is in het verleden opengemaakt om dit te checken. Het is inderdaad dezelfde Single-Mode 1310/1550 transceiver in de CTS media converter.

Zelfde probleem ook hier maar dan met een TP Link ER7202. Twee verschillende SFP modules geprobeerd waarvan 1 van fs.com.

Hallo @BKAM en @Tibam ,

Zijn jullie inmiddels al verder gekomen met dit probleem?

 

Hallo @BKAM en @Tibam ,

Zijn jullie inmiddels al verder gekomen met dit probleem?

 

Neen bij mij is het nog niet opgelost, ik weet in ieder geval dat ik de juiste SFP modules heb aangeschaft, want met die zelfde modules in een MC220L werk alles, alleen rechtstreeks in de ER7206 werkt het niet.

Heb een support ticket laten aanmaken bij TP Link nederland, en we zijn lekker heen en weer aan het mailen.

Laatste verzoek van tp link was of het mogelijk was om de duplexmodus en snelheidmodus op het apparaat op de andere site aan te passen…..Nou ik kan niet in de area pop dus daar lijk mij niet de probleem te liggen.

Het is nu afwachten met wat ze komen.

Dan ben jij al een stap verder. Zou je willen laten weten welke fiber modules bij jou zeker werken in die MC220L? Dan kan ik bepalen of het aan de transceiver ligt of aan de UDM-pro.

Dan ben jij al een stap verder. Zou je willen laten weten welke fiber modules bij jou zeker werken in die MC220L? Dan kan ik bepalen of het aan de transceiver ligt of aan de UDM-pro.

Ja tuurlijk, ik heb bij FS een custom SFP module met SC aansluiting besteld werkt prima en omdat ik twijfelde heb ik bij de routershop een tweede SFP module ook met SC aansluiting besteld. Allebei werken prima met de MC220L

 

Deze heb ik via de routerhop:

https://www.routershop.nl/bidi-sfp-glasvezelmodule-tx-1310-rx-1550nm/pid=76558

Werken zoals gezegd allebei prima met de MC220L

Echter wil ik ze rechtstreeks op mijn VPN router en de MC220L eruit...

 

Reputatie 1

Goed en slecht nieuws; bij mij draait het als een zonnetje.

Eigenlijk was het een kwestie van plug&play en binnen 2 minuten geregeld. Kwestie van kabel in de SFP, SFP in de DMP SE, Wan poort configureren (Vlan 300) en gaan! Snelheden zijn redelijk prima; down ca 900Mbit, up 930Mbit.

Slechte nieuws is dat ik geen idee heb waarom t bij jullie niet zou werken?

@Tibam , fijn dat het bij jou gelukt is! Gebruik jij ook de FS adapter?

Ik heb het vanavond nogmaals met de FS adapter geprobeerd, ander fiber kabel en de klantenservice gebeld voor een MAC release. Die gaven echter aan dat ze een foutmelding krijgen en hem niet hebben kunnen uitvoeren.

 

Vervolgens kreeg ik te horen dat mijn ODF aansluiting niet geschikt was om zonder media converter te gebruiken. Dat is nieuw voor mij en ik vraag me af of dat klopt.

Reputatie 6
Badge +3

@luper769 , Welke mediaconverter heb je gehad in het pakket? Witte Huawei of Zwarte CTS? Als het de Witte Huawei is heb je die inderdaad nodig. Dan heb je namelijk GPON en heb je een ONT nodig. 

De zwarte CTS!

Reputatie 6
Badge +3

De zwarte CTS!

 

Dan kan het prima zonder mediaconverter en met een SFP ;) 

De zwarte CTS!

 

Dan kan het prima zonder mediaconverter en met een SFP ;) 

Yes, dat dacht ik idd ook. De dame van de klantenservice kon mij helaas niet vertellen waarom de MAC release niet lukte. Ik heb werkelijk geen flauw idee meer waarom het bij mij niet werkt.

Reputatie 6
Badge +3

Hi @luper769 ,

Daar moet een reden voor zijn 😉

  • Als je de SFP in de Dream Machine stop komt de poort wel gewoon “up” ?
  • Is het een BiDi SFP? 
  • Als je met SSH inlogt in de Dream Machine, wat laten de volgende commandos zien?
ethtool eth9
ethtool -S eth9
  • Werkt het wel als je tijdelijk auto negotiation uitzet op de Dream machine via SSH met de volgende commando’s, of via de controller als die setttings daar in staan :)
/usr/sbin/ethtool –s eth9 speed 1000 duplex full autoneg off
ifconfig eth9 down && ifconfig eth9 up
  • Als je een tcpdump maakt via SSH, zie je dan wel DHCP discovers door de UDM verstuurd worden? 
tcpdump -i eth9.300 -w /tmp/tmnl_dhcp_sfp.pcapng

je kan de pcap met scp van de dream machine afhalen en bekijken in wireshark. Als je hem hier upload kunnen we eventueel meekijken met je 😄

  • Welke dipswitches staan omhoog op de CTS converter? 

Thanks voor de hulp! Het lijkt toch de autonegotiation te zijn geweest. Na het uitzetten en doorvoeren ervan werkt de verbinding nu.

Ik heb autonegotiation nu ook in de controller uitgezet, voordat die instelling weer overschreven wordt bij provisioning.

 

Reputatie 6
Badge +3

@luper769 Top om te horen dat het nu werkt! 

Reputatie 1

Hoi @luper769, top dat je het hier aankaart, zo kunnen we gelijk actie ondernemen. Ik vermoed dat een MAC-release van het laatst herkende modem in de verbinding ervoor zorgt dat je de UDM wel kunt subscriben en deze een IP vanuit de DHCP toegewezen krijgt. Ik voer het meteen voor je uit. Over een halfuur tot een uur zou het moeten werken!

 

Ik vraag me af of dat ook in mijn geval ook resulteert een actieve verbinding, zonder toewijzing van een IP adres.

Omdat ik veel last heb van een wegvallende internet verbinding in oorspronkelijke setup (FTU → Draytek SFP → Dream Machine Pro) had ik het idee om de SFP (SC connector) vanuit de FTU, rechtstreeks aan de WAN2 backup poort te koppelen. SFP lampje gaat aan, maar IP adres en netwerkverkeer blijft uit. Dream Machine er tussenuit en alles werkt overigens  weer prima.

Is het mogelijk om een MAC-release te forceren zodat ik de Dream Machine Pro rechtstreeks kan koppelen? Moet de Draytek dan eerst uitgeschakeld worden?

Ik heb overigens geen mediaconverter en gewoon een ‘oude’ NT (zonder voeding) / FTU opstelling. Daaruit komt een SC connector die in de SFP poort van de Draytek aangesloten is. Kan de bestaande SFP connector van Draytek gebruikt worden in de Dream Machine of is een ander type nodig?

 

Dank alvast!

 

Reageer