Beantwoord

Wederom geen Internet verbinding(Apeldoorn)



Toon eerste reactie

457 reacties

Reputatie 4

@ElbowlessGoatweet jij of dit ook WBA gebied is van KPN? Heb nog niet verder in de historie van dit topic gedoken.

 

Dit klinkt te toevallig allemaal…

Reputatie 2

Hi @Lisa ondertussen is de verbinding spontaan teruggekomen (voordat je reageerde al), maar het zou wel fijn zijn om te horen wat de oorzaak deze keer was. Was het inderdaad procesmatig dat een nieuw adres werd aangesloten zoals J33Bee beschreef, of speelde er iets anders? Het gebeurt namelijk wel ontzettend vaak en ik moet zeggen dat de communicatie van Jason en Brian de vorige keren, inclusief de openheid over het issue, mij het idee gaven dat er bekwaam mee werd omgegaan.

Dat gevoel van bekwaam met incidenten omgaan krijg ik hier op de community overigens meer dan bij de klantenservice, helaas.

Reputatie 7

Hi @ElbowlessGoat, wat onwijs balen om te lezen dat jij weer dezelfde problemen ervaart! Ik wil je graag laten weten dat ik zojuist deze situatie heb geëscaleerd, zodat het met de hoogste prioriteit wordt opgepakt. Dit moet zo snel mogelijk voorgoed worden opgelost. Weet dat ik het meteen aan je terugkoppel, zodra ik hier een reactie op ontvang. Jij staat nu op nummer 1!

Reputatie 4

Precies situatie 2

Ik hoop eigenlijk dat het mogelijk is om iets/iemand anders te spreken dan een eerstelijns helpdesker, want ‘an outage a day keeps the internet away’ is niet bepaald hoe ik het thuiswerken makkelijk kan overleven. Ik snap dat de eerstelijn helpdesk doet wat ze kunnen, namelijk niet heel veel. Dat er echter geen escalatie lijkt plaats te vinden bij 6x een outage in 2 maanden tijd vind ik echter wel erg slecht.

 

Een telefoontje van de technische dienst zou al enorm helpen in dit geval.

 

De “technische dienst” moet naar de PoP. Iets is de OLT aan het verstoren, waardoor jij en anderen op diezelfde OLT geen internet hebben. Waarschijnlijk heb je weer een constant brandende PON LED (groen), zodra een andere “nieuwe” klant correct aangesloten is.

 

Het zou interessant zijn, om te checken of bovenstaande aanname klopt. De Servicedesk van T-Mobile zou moeten kunnen zien, of er een lijnoplevering is vandaag bij jou in de buurt.

 

Reputatie 2

@J33Bee

Juist.

 

Precies situatie 2

Ik hoop eigenlijk dat het mogelijk is om iets/iemand anders te spreken dan een eerstelijns helpdesker, want ‘an outage a day keeps the internet away’ is niet bepaald hoe ik het thuiswerken makkelijk kan overleven. Ik snap dat de eerstelijn helpdesk doet wat ze kunnen, namelijk niet heel veel. Dat er echter geen escalatie lijkt plaats te vinden bij 6x een outage in 2 maanden tijd vind ik echter wel erg slecht.

 

Een telefoontje van de technische dienst zou al enorm helpen in dit geval.

Reputatie 4

@J33Bee

Juist.

 


Wat dus betekent, dat een klant thuis totaal geen issues op te lossen heeft, maar T-Mobile aan de bak moet! OLT is over de zeik.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@J33Bee 

Juist.

 

Reputatie 4

Dank voor de headsup.
Ik ben hier ook niet echt meer over te spreken, aangezien dit voor mij de 6e storing in 2 maanden is.


Herkenbaar, daarom mijn zorgen uiteen gezet in dat andere topic;

 

 

Wellicht een (te) technisch verhaal maar het komt erop neer dat GPON een gedeelde techniek is. Ik heb zelf nu ook al 3x hele werkdagen geen internetverbinding gehad omdat de ONT van Huawei zich niet kon registreren in de PoP. In huidige tijden met thuiswerken ondoenlijk.

Telkens bleek het te maken te hebben met een nieuwe klant die van een bestaande WBA verbinding af kwam. Dit betekent dat in de PoP (in mijn regio) een glasvezel omgeprikt wordt naar T-Mobile apparatuur. KPN doet dit alhier, maar de klant die verhuist heeft in 99% van de gevallen de oude spullen nog aangesloten zitten in de meterkast.

Dit veroorzaakt storingen op de GPON omdat die apparatuur ander gedrag vertoond. Daardoor heb ik (en de andere (max. 32) klanten op de OLT) dan een knipperende ONT == geen internet, totdat;

  • de oude apparatuur van de stroom is gehaald bij die klant
  • Guidion de patch in de PoP tijdelijk eruit haalt, totdat de nieuwe ONT is aangesloten bij die klant

 

@Waqqas 
Niet aan de orde bij @ElbowlessGoat Lijn is al lang geleden opgeleverd. PON LED status;

123
Blinks quickly (twice per second);The ONT is attempting to set up a connection to the OLT.
Reputatie 7
Badge +15

Wanneer er een migratie naar ODF plaatsvindt dan zullen PON en LOS beide snel knipperen volgens mij, ongeveer 2 keer per seconde.

Indien alleen PON knippert kan er geen verbinding tot stand worden gebracht met de OLT.

Reputatie 2

Jep en ik voorspel je dat er nu iemand omgezet is in de centrale. Ik durf er bijna een krat bier op te zetten dat er een lijnoplevering plaats vind op jouw OLT (er zijn 32 aansluitingen per OLT in de PoP), voor een andere klant.

Zie mijn topic;

 

Er is dus iets mis in de PoP, jij kunt dit niet oplossen.

 

T-Mobile moet wakker gaan worden, want GPON verdiend een heel andere aanpak zodat al bestaande verbindingen geen downtime krijgen bij werkzaamheden in de PoP!

Dank voor de headsup.
Ik ben hier ook niet echt meer over te spreken, aangezien dit voor mij de 6e storing in 2 maanden is.

Reputatie 4

Jep en ik voorspel je dat er nu iemand omgezet is in de centrale. Ik durf er bijna een krat bier op te zetten dat er een lijnoplevering plaats vind op jouw OLT (er zijn 32 aansluitingen per OLT in de PoP), voor een andere klant.

Zie mijn topic;

 

Er is dus iets mis in de PoP, jij kunt dit niet oplossen.

 

T-Mobile moet wakker gaan worden, want GPON verdiend een heel andere aanpak zodat al bestaande verbindingen geen downtime krijgen bij werkzaamheden in de PoP!

Reputatie 2

Wat voor gebied is dit? Is dat GPON op gedeelde OLT?

 

@ElbowlessGoatik ben vooral benieuwd naar de PON status op je ONT. Heb jij een zwarte of witte ONT voor je Zyxell router zitten?

Heb jij onderstaande Huawei? En zo ja, brand het PON LEDje constant op dat ding, of knippert deze snel?

 

 

Het is inderdaad deze mooie witte Hauwei die er hangt en PON knippert ipv continu branden. Klantenservice bevestigde na de call ook de modem niet uit te kunnen lezen, wat overeenkomt met mijn voorspelling.

Edit: woorden

Reputatie 4

Wat voor gebied is dit? Is dat GPON op gedeelde OLT?

 

@ElbowlessGoatik ben vooral benieuwd naar de PON status op je ONT. Heb jij een zwarte of witte ONT voor je Zyxell router zitten?

Heb jij onderstaande Huawei? En zo ja, brand het PON LEDje constant op dat ding, of knippert deze snel?

 

 

Reputatie 2

@Brian Je zult het niet geloven, maar van snelheidsproblemen ben ik weer terug naar een mooi-rood-is-niet-lelijk WAN lampje. Met andere woorden, geen verbinding, welke ik nog wel had voordat het gesprek met de klantenservice beeindigd werd.

Reputatie 3

Hi @Brian, dank voor jouw terugkoppeling en betrokkenheid/inzet. We hopen dat we nu een tijdje ongestoord van jullie netwerk gebruik mogen maken ;)

Reputatie 7

Heyy nou kijk aan de monteur had blijkbaar eerder plek in zijn agenda! Ik heb de melding er bij gepakt en de monteur heeft inderdaad vanmiddag de wijkcentrale al bezocht in plaats van vanavond. Hij heeft daar de glasvezel en de splitter nagelopen en met de splitter bleek niets aan de hand maar er kwam geen signaal binnen vanuit de netbeheerder. De monteur heeft dit daarna afgemeld en de bevindingen doorgezet naar de netbeheerder die het blijkbaar vrij snel aan hun kant hebben kunnen verhelpen. Van dat laatste hebben we zelf de bevestiging nog niet ontvangen maar ik verwacht dat we die vandaag nog gaan krijgen vanuit de kant van de netbeheerder.

Ik verwacht in dit geval ook niet dat het zich weer opnieuw voor gaat doen maar ik zal voor de zekerheid in ieder geval vanavond een oogje in het zeil houden!

Reputatie 3

Wel benieuwd aangezien er vanavond pas een monteur er na toe zou gaan. 

Reputatie 3

Downtime was 6 uur en 49 minuten

Reputatie 3

@Brian hij begint het spontaan weer te doen sinds 2minuten. Kan jij zien wat er gedaan is?

Hier hetzelfde. Alles schiet ineens aan.

Reputatie 3

@Brian hij begint het spontaan weer te doen sinds 2minuten. Kan jij zien wat er gedaan is?

Reputatie 3

Hey @LRvdLinden @KevinJK88 Het is zeker de bedoeling dat de monteur die nu aangestuurd is de problemen direct kan verhelpen. Dit is altijd de insteek maar heel eerlijk, een 100% zekerheid hebben we nooit. Sas wanneer een monteur ter plaatse is kan hij daadwerkelijk ter plekke vaststellen wat er aan de hand is. Op afstand hebben we meestal een goede indicatie maar soms blijkt de oorzaak niet wat we op voorhand verwachtten en dan kan het zijn dat er toch een andere monteur aangestuurd moet worden. Dit was bijvoorbeeld ook bij de eerste melding het geval.

Wat ik in ieder geval met 100% zekerheid kan bevestigen is dat de "juiste” monteur gepland staat tussen 19:00 en 21:00 uur vanavond en ik ga er van uit dat deze het probleem kan verholpen. Als dit niet het geval is dan houd ik jullie op de hoogte van de vervolgstappen na het bezoek van de monteur vanavond.

Wat betreft ODF of WBA, dit is lastig te zeggen omdat het echt kan verschillen per wijk en zelfs straat. De verbindingen waar jullie op zitten zijn in ieder geval allemaal ODF.

Top. We wachten het nu af. Hopen tussen 19:00 en 21;00 updates te ontvangen. Hopende dat we na 21:00 de oorzaak en wat de oplossing was te horen krijgen. Bedankt voor je inzet tot nu toe!!

Reputatie 7

Hey @LRvdLinden @KevinJK88 Het is zeker de bedoeling dat de monteur die nu aangestuurd is de problemen direct kan verhelpen. Dit is altijd de insteek maar heel eerlijk, een 100% zekerheid hebben we nooit. Sas wanneer een monteur ter plaatse is kan hij daadwerkelijk ter plekke vaststellen wat er aan de hand is. Op afstand hebben we meestal een goede indicatie maar soms blijkt de oorzaak niet wat we op voorhand verwachtten en dan kan het zijn dat er toch een andere monteur aangestuurd moet worden. Dit was bijvoorbeeld ook bij de eerste melding het geval.

Wat ik in ieder geval met 100% zekerheid kan bevestigen is dat de "juiste” monteur gepland staat tussen 19:00 en 21:00 uur vanavond en ik ga er van uit dat deze het probleem kan verholpen. Als dit niet het geval is dan houd ik jullie op de hoogte van de vervolgstappen na het bezoek van de monteur vanavond.

Wat betreft ODF of WBA, dit is lastig te zeggen omdat het echt kan verschillen per wijk en zelfs straat. De verbindingen waar jullie op zitten zijn in ieder geval allemaal ODF.

Reputatie 3

Hi all,

Inmiddels is er meer duidelijkheid en er staat een engineer ingepland voor vanavond tussen 19:00 en 21:00 uur met de opdracht om de glasvezel en de splitter na te lopen. Hier is richting onze netwerkpartner bij aangegeven dat er al eerder problemen zijn geweest op deze locatie.

De oplossing laat dus nog even op zich wachten tot later vandaag maar we gaan er mee aan de slag. Ik zorg dat ik er vanavond ook ben om het in de gaten te houden. Ondertussen hebben we ook gekeken naar eventuele alternatieven zoals bijvoorbeeld een 4G voor Thuis modem voor het ergste geval alleen moeten deze versturud worden met de post en die gaan dus ook niet op tijd aan komen.

Mochten de werkzaamheden vanavond het in het ergste geval niet oplossen dan wordt het morgenvroeg verder opgepakt door onze technische dienst en mijn collega Lisa zal het dan overnemen in dit topic. Als jullie nog vragen hebben laat het dan gerust weten en ik duim met jullie mee dat de engineer het probleem vanavond oplost! 

Bedankt voor de update. Alleen dat het pas zo laat op de dag zal zijn is dan wat minder; dit was namelijk de vorige keer ook zo. Toen kregen we hetzelfde te horen dat het niet opgelost kon worden en men de volgende dag er verder mee aan de slag ging.

 

Dag later bleek er geen monteur in het weekend bezig te zijn geweest - resultaat; dat we allemaal wederom een weekend zonder internet hebben gezeten. 

 

Is er enige garantie dat er inderdaad een monteur met kennis op pad gestuurd gaat worden? Ik zit er namelijk net als andere klanten er niet op te wachten op een internet loos weekend.

Reputatie 3

Hi @Brian is Apeldoorn-zuidbroek nu T-Mobile thuis ODF of KPN WBA? Kaart -> https://drive.google.com/open?id=1jm4f1Klu97FnPcOk3fEL7JDJE810KeGy&usp=sharing

 

 

Reputatie 3

Hi all,

Inmiddels is er meer duidelijkheid en er staat een engineer ingepland voor vanavond tussen 19:00 en 21:00 uur met de opdracht om de glasvezel en de splitter na te lopen. Hier is richting onze netwerkpartner bij aangegeven dat er al eerder problemen zijn geweest op deze locatie.

De oplossing laat dus nog even op zich wachten tot later vandaag maar we gaan er mee aan de slag. Ik zorg dat ik er vanavond ook ben om het in de gaten te houden. Ondertussen hebben we ook gekeken naar eventuele alternatieven zoals bijvoorbeeld een 4G voor Thuis modem voor het ergste geval alleen moeten deze versturud worden met de post en die gaan dus ook niet op tijd aan komen.

Mochten de werkzaamheden vanavond het in het ergste geval niet oplossen dan wordt het morgenvroeg verder opgepakt door onze technische dienst en mijn collega Lisa zal het dan overnemen in dit topic. Als jullie nog vragen hebben laat het dan gerust weten en ik duim met jullie mee dat de engineer het probleem vanavond oplost! 

Hi @Brian dank voor de volledige update. Kan deze monteur eventueel ons direct op een andere poort zetten? Kan deze eventueel ook vezel breuken oplossen. In de vorige storing was op 16-7 een vezel breuk geconstateerd door een monteur en werd deze pas op 23-7 juli hersteld. Kern van mijn vraag is dus, wordt er monteur met voldoende kennis en expertise gestuurd?

Reageer