Wifi niet gelijk aan kabelsnelheid

  • 23 January 2023
  • 17 reacties
  • 174 Bekeken

Goedenavond, Wij hebben een abonnement met een downloadsnelheid tot 100 mbps, maar na verschillende speedtests te hebben gedaan blijkt dat we via wifi hooguit 27 mbps halen. Klopt het dat ik dan evengoed een goedkoper abonnement met lagere internetsnelheid kan nemen? Maar belangrijker, hoe kan ik een hogere internetsnelheid bereiken? Tussen ons huawei modem en de wifi ontvanger zit 2 m.en een enkele stenen muur. 


17 reacties

Reputatie 6
Badge

Goedenavond, Wij hebben een abonnement met een downloadsnelheid tot 100 mbps, maar na verschillende speedtests te hebben gedaan blijkt dat we via wifi hooguit 27 mbps halen. Klopt het dat ik dan evengoed een goedkoper abonnement met lagere internetsnelheid kan nemen? Maar belangrijker, hoe kan ik een hogere internetsnelheid bereiken? Tussen ons huawei modem en de wifi ontvanger zit 2 m.en een enkele stenen muur. 

Een paar opmerkingen: WIFI problemen kunnen allerlei oorzaken hebben. Snelheid zal bijv. ook afhangen van de ontvanger. Mij n ouder Sony telefoon komt ook niet serieus boven de 30Mb. Maar het kan ook de router zijn die de snelheid beperkt.  Je Huawei wordt ook wat ouder. Maar kijk eerst eens naar je ontvanger. Wat is dat?

Ik denk overigens niet dat T-mobile nog abonnementen aanbiedt met minder dan 100Mbps.

Bedankt voor je reactie! De ontvanger waarmee ik aanvankelijk de snelheid heb gemeten is een goedkope  samsung galaxy van 2 jaar oud. Maar inmiddels heb ik de snelheid ook met een samsung s21 gemeten, met hetzelfde resultaat. Dat maakt dus geen verschil. Ik had een abonnement tot 40 mbps, die ik had verhoogd tot het huidige abonnement tot 100 mbps. Ik hoopte daarmee het probleem te hebben opgelost, maar dat heeft dus nog niet mogen baten.  Kan ik het modem op enige manier checken op gebreken/snelheid?

 

Tevens hebben wij de smart tv dmv wifi verbonden met internet. Echter heb ik geen idee hoe ik daarmee de snelheid kan meten. 

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @RonaldVV, logische vragen die je stelt! Ik heb zelf ook een aantal vragen om een beter beeld te krijgen van je situatie:

  • Meet je deze snelheden naast het modem of bijvoorbeeld een kamer daar vandaan? Hoe zijn de snelheden naast het modem?
  • Staat het modem op een vrije en bereikbare plek? Positioneringsaanpassingen maken vaak een flink verschil. Meer tips hierover vind je hier: Hoe verbeter ik mijn wifi?
  • Ik neem aan dat als je bekabeld met het modem verbindt de snelheden wel (richting de) 100 Mbit/s zijn?

Ik ben benieuwd hoe je situatie erbij staat en ik verwacht zeker dat je Wifi nog een flinke boost kan krijgen! 😃

 

PS: Ik heb dit nieuwe topic voor je opgericht aangezien het topic waar je origineel in had gereageerd over een ander onderwerp ging. Het topic waar je jouw reacties had geplaatst was: internetsnelheid.

Bedankt voor je reactie. Heb het modem verplaatst naar de woonkamer en op verschillende plekken neergezet, maar al sta ik steeds recht voor het modem zonder muren dus, dan meet ik nog maar 28 mbps, op 8 verschillende manieren:) sorry, ik heb geen bekabelde apparaten in huis, dus dat kan ik niet meten. Is mn modem nog wel goed naar uw mening? Want 28 mbps houdt niet over toch?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @RonaldVV, het lastige aan wifi is dat je er eigenlijk geen echte minimum-marge op kunt vastpinnen omdat het van oneindig veel externe factoren afhankelijk is. 28 Mbit/s op een maximum van 100 is niet heel erg veel, maar ik vind het niet dermate schokkend dat ik per se vervolgstappen zou ondernemen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik je niet ga helpen! 

Ik wil jou vragen om enkele snelheidstesten uit te voeren, zodat we kunnen achterhalen waar het misgaat.

Belangrijk:
- Een speedtest is altijd een momentopname, daarom is het goed om er meerdere uit te voeren
- Als je gebruik maakt van een VPN verbinding, schakel deze dan eerst uit. Bij gebruik van een VPN gaat het signaal eerst naar de VPN server voor de speedtest, we meten dan niet de verbinding zelf Instructies:
- Zorg dat je dichtbij het modem staat
- Open een browser op een mobiel apparaat en ga naar https://fast.com/ De speedtest begint direct bij het openen van de website
- Zodra de speedtest klaar is, verandert de tekstkleur van grijs naar zwart. Door te drukken op 'meer informatie weergeven', krijg je niet alleen de downloadsnelheid te zien maar ook de uploadsnelheid en andere informatie
- Maak een screenshot van de speedtest
- Wacht minimaal vijf minuten en voer de speedtest nogmaals uit, op dezelfde afstand van het modem. Je doet dit door de browser te verversen. Maak een screenshot van de speedtest
- Wacht minimaal vijf minuten en ga dan naar de plek in huis waar je problemen met de wifi ervaart. Ververs de browser om een nieuwe speedtest te starten en maak ook hiervan een screenshot.

Deel de screenshots met me in dit topic, dan check ik of ik wat kan vinden in de metingen!

Oke, dank, hierbij de 3 screenshots. 

 

Alle 3 keren in de woonkamer gemeten, waar het modem nu ook staat. Er staan dus geen muren of andere obstakels tussen mobiele telefoon en modem. Resultaten met tweede  mobiel, samsung s21, wijken overigens nauwelijks af.

Reputatie 7
Badge +16

@RonaldVV Bedankt voor het delen van de speedtests op wifi! Je gaf eerder aan dat er bij jou geen directe verbinding (bekabeld) mogelijk is omdat je geen UTP-aansluiting op jouw apparaten hebt. Is er iemand in het huishouden die een laptop of PC met UTP-aansluiting heeft? Ik wil graag checken hoe de bekabelde verbinding het doet. Als die namelijk tekortschiet, weten we dat we het niet hoeven te zoeken in het draadloze netwerk. Een ethernet-kabel kan ik eventueel naar jullie toesturen, op onze kosten uiteraard!

We hebben wel een laptop en een doos kabels, dus ik zal even kijken hoe ver ik kom. In welke uitgang van het huawei modem moet ik een kabel doen?

Reputatie 7
Badge +6

@RonaldVV Afhankelijk van hoe ze gelabeld zijn, moet de kabel in LAN 1 of 2, of in een van de poorten waar INT boven staat.

Reputatie 7
Badge +16

@RonaldVV Wat mij betreft ruilen we trouwens straks sowieso het Huawei modem om voor een Zyxel T50. Dan heb je, wat er ook aan de hand is, in elk geval nooit het risico dat het aan de apparatuur ligt - tenzij deze per toeval een fysiek defect vertoont.

Is het inmiddels gelukt om bekabeld te testen? Mocht je geen toereikende UTP-kabel hebben (cat 5e of hoger) dan stuur ik je alsnog onmiddellijk een nieuw exemplaar toe.

 

Goedenavond, excuses voor de late reactie.

Met de laptop via kabel aangesloten op het modem meet ik dus 94 mbps internetsnelheid en 25 mbps uploadsnelheid. Zie foto aub. Groet Ronald

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @RonaldVV 

Je bekabelde snelheid is wel prima, misschien is het voorstel van @Jason om de Huawei om te ruilen voor een Zyxel de oplossing.

Oke, ik vind het prima. U heeft ons afleveradres?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @RonaldVV ik heb meteen de swap in gang gezet. Het nieuwe modem komt naar je toe! Laat je weten of dit het verhelpt? Voor nu een fijne dag gewenst.

Reageer