Beantwoord

Wifi op de eerste verdieping

  • 17 November 2018
  • 13 reacties
  • 469 Bekeken

Wij zijn al een tijdje klant bij T-mobile, zelfs toen het nog vodafone was. Maar we hebben al erg lang een probleem met de Wifi. Dit was eerst niet belangrijk want we gebruiken een Time Capsule. Maar op onze Draytek Vigor 2132F is als je naast de router in de woonkamer zit de wifi snelheid en het signaal minder dan het hoort te zijn (Rond de 20 mbps dwld en rond de 40 mbps upload), maar als ik op mijn kamer zit dan is het bereik gewoon goed, maar de snelheid is echt slecht (0.5 mbps dwld en 5 mbps upld).
We hebben geen idee waar dit aan zou kunnen liggen.
Ik hoop dat iemand het hier wel weet!
icon

Beste antwoord door Marcel MCi 18 November 2018, 09:10

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Hallo Lucas_Vos,

De Draytek maakt alleen gebruik van de 2.4 GHz wifi frequentie. De kanalen op deze frequentie zijn vaak druk en storingsgevoelig. Ook kunnen er blokkades in huis zijn die het signaal verslechteren. Lees eens de tips via onderstaande link. Kom je er niet uit kan je bellen voor een wifi service, er komt dan een monteur metingen doen en indien nodig een versterker plaatsen.

WiFi tips

Mvg. Marcel
Hallo Lucas_Vos,

De Draytek maakt alleen gebruik van de 2.4 GHz wifi frequentie. De kanalen op deze frequentie zijn vaak druk en storingsgevoelig. Ook kunnen er blokkades in huis zijn die het signaal verslechteren. Lees eens de tips via onderstaande link. Kom je er niet uit kan je bellen voor een wifi service, er komt dan een monteur metingen doen en indien nodig een versterker plaatsen.

WiFi tips
Mvg. Marcel

Het gaat niet om het signaal, want dat is prima. Het gaat om de snelheid, die is slecht, want ik heb op mijj kamer 3 streepjes
Ook valt hij soms gewoon uit en herstart zichzelf. Dit kan om de 2-3 dagen zijn naar ook om de dag.
Reputatie 7
Badge +3
Beste Lucas,

De Draytek werkt alleen met 2,4 GHz Wifi en die band is nogal overbelast doordat al jouw buren 'm ook veelvuldig gebruiken. Verder wordt ie ook nog gebruikt door Bluetooth, draadloze babyfoons, draadloze camera's enz.

Een optie is het kopen en installeren van een accesspoint met 5 GHz Wifi. Die sluit je via een netwerkkabel aan op de Draytek. Sommige routers kun je ook eenvoudig als accesspoint instellen. (In principe kan het met elke router maar dan moet je wel een beetje handig zijn met dit soort dingen).

Zelf heb ik een Asus RT-AC68U router als accesspoint ingesteld en de waardeloze Wifi van mijn kabelmodem uitgezet. Het is een redelijk groot apparaat maar de stabiliteit, snelheid en het bereik zijn erg goed.

Nog wel een opmerking: 5 GHz Wifi is beter qua snelheid en het is er minder druk, ook mag die band uitsluitend voor Wifi gebruikt worden, niet voor Bluetooth etc. Het bereik naar andere verdiepingen in huis is echter wel minder omdat het signaal moeilijker door beton komt. Ik heb dan weer het geluk dat ik houten vloeren heb.

Groet, Folkert
Reputatie 7
Badge +3
Ook valt hij soms gewoon uit en herstart zichzelf. Dit kan om de 2-3 dagen zijn naar ook om de dag.

Dat is wel vreemd, zeker voor een kwalitatief goed modem. Wellicht is een modemruil een optie? Even wachten tot een T-Mobile Thuis Expert/Moderator hierop reageert...
Reputatie 7
Badge +2
Hallo Lucas,

De signaalsterkte is een indicatie maar zegt niet zoveel over de wifi-snelheid. Daarvoor moet je inderdaad een speedtest doen.

Als je modem regelmatig opnieuw opstart dan zou ik dat melden bij T-mobile. Mogelijk is het modem niet in orde en moet deze vervangen worden.

Mvg. Marcel

Ook valt hij soms gewoon uit en herstart zichzelf. Dit kan om de 2-3 dagen zijn naar ook om de dag.Dat is wel vreemd, zeker voor een kwalitatief goed modem. Wellicht is een modemruil een optie? Even wachten tot een T-Mobile Thuis Expert/Moderator hierop reageert...

Als er een modemruil moet plaatsvinden, hoe doe ik /mijn vader dat dan?
Reputatie 7
Een modem zal worden vervangen door een monteur, daar hoef je je dus geen zorgen om te maken.
Het lijkt mij in ieder geval geen slecht idee om het modem te vervangen omdat deze instabiel is nog los van de wifi. wel krijg je dan opnieuw een Draytek modem. mocht dit niet afdoende zijn dan is er nog een mogelijkheid om een repeater te plaatsen.
Een modem zal worden vervangen door een monteur, daar hoef je je dus geen zorgen om te maken.
Het lijkt mij in ieder geval geen slecht idee om het modem te vervangen omdat deze instabiel is nog los van de wifi. wel krijg je dan opnieuw een Draytek modem. mocht dit niet afdoende zijn dan is er nog een mogelijkheid om een repeater te plaatsen.

Hoe doe ik dit? Of moet ik nog wachten op een reactie van een T-mobile Expert/Moderator?
Reputatie 7
Badge +2
Het snelste is denk ik dat je de servicedesk van T-mobile even belt, en je problemen meldt, zij kunnen eea dan in gang zetten.

Mvg. Marcel
Reputatie 7
Hi Lucas, excuses voor de late reactie. Goed om te zien dat je al zo veel tips hebt ontvangen! Het uitvallen is zeker niet de bedoeling. Op het moment dat het gebeurt zie je dan nog lampjes branden op de modem of brandt er helemaal niets meer? Als er nog lampjes branden welke zijn dat dan? Mogelijk heb je al telefonisch contact opgenomen, zo niet dan kijk ik graag met je mee. Zou je mij hiervoor een privébericht willen sturen met je volledige adres, je geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Ik hoor graag van je!
Hi Lucas, excuses voor de late reactie. Goed om te zien dat je al zo veel tips hebt ontvangen! Het uitvallen is zeker niet de bedoeling. Op het moment dat het gebeurt zie je dan nog lampjes branden op de modem of brandt er helemaal niets meer? Als er nog lampjes branden welke zijn dat dan? Mogelijk heb je al telefonisch contact opgenomen, zo niet dan kijk ik graag met je mee. Zou je mij hiervoor een privébericht willen sturen met je volledige adres, je geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Ik hoor graag van je!
Ik zal eens kijken als hij de volgende keer uitgaat.
En over dat privébericht, ik spreek ook namens mijn vader, op wiens naam het tmobile thuis abonnement staat, moet ik dan zijn gegevens geven?
Reputatie 7
Hi Lucas, laat het zeker nog even weten als het vaker voor komt. Als het abonnement op naam van je vader staat dan ontvang ik inderdaad graag de gegevens van je vader ter controle 🙂

Reageer