Wijzigen T-Mobile Thuis DNS

  • 5 October 2018
  • 41 reacties
  • 28020 Bekeken

Reputatie 5

Hi,

Het wijzigen van de DNS-instellingen kan op de volgende manier: 

MAC

Systeemvoorkeuren > netwerk > [selecteer de wifi-verbinding] > klik op Geavanceerd > tabblad DNS > klik onderaan op het + icoontje. Hier kun je dan één van de alternatieve DNS-servers intoetsen, bijvoorbeeld 8.8.8.8. 

WINDOWS 

Open "instellingen", navigeer naar "netwerk en internet" -> "adapteropties wijzigen". In het scherm wat opent klik je met rechtermuisknop op jouw netwerkkaart en kies je voor "eigenschappen". Dubbelklik op "internet Protocol Versie 4 (TCP/IPv4)". in het scherm wat opent verplaats je het vinkje van "automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen" naar "de volgende DNS-Serveradressen gebruiken", vervolgens geef je in de 2 velden elk een DNS server in. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van Google’s DNS-servers (8.8.8.8 en 8.8.4.4) of open DNS (208.67.222.222 en 208.67.220.220). Hierna klik je “Oke” en zijn de instellingen opgeslagen. 

 

Het kan ook worden gewijzigd in het modem: 

Huawei modem

Ga op een computer naar 192.168.1.1 om je modem te benaderen. Log in met de meegeleverde gebruikersnaam en wachtwoord. Kies in de balk bovenin voor "home network". Vervolgens in de balk links voor "lan interface". Vervolgens ga je naar "DHCP server". Hier zet je de DNS mode op "Manually configure the DNS server for LAN devices".
Nu kun je een alternatieve DNS server intoetsen en deze opslaan door op "save" te klikken. 

Zyxel modem

Ga op een computer naar 192.168.1.1 om je modem te benaderen. Log in met de meegeleverde gebruikersnaam en het wachtwoord.
Kies voor "netwerk" en dan "thuisnetwerk". Verander bij "DNS waarden" het vinkje van "DNS-Proxy" naar "Statisch". Vul vervolgens de alternatieve DNS-servers in en kies "toepassen". Reboot wanneer de instellingen zijn opgeslagen je modem zodat deze van kracht worden.


41 reacties

Reputatie 7
ff nieuwe name server installeren, moet in een uurtje wel klaar zijn
Reputatie 5
@Sander
Ook hier even getest en het lijkt inderdaad nog niet verholpen te zijn, zoals @Ruben0s ook aangaf. Toen ik de DNS-server in het Draytek-modem weer aanpaste naar 192.168.1.1 (het Draytek modem), hoorde ik hier in huis weer "is het internet bij jou ook zo traag?".

Wederom wat testjes gedraaid (bekabeld op de Draytek), deze keer ook met Quad9 DNS op verzoek van @Folkert:




Zoals te zien is, werken beide DNS-servers van T-Mobile (beide online). Echter, met name bij de DotCom lookup, zijn nog steeds gemiddeldes van ongeveer 1 seconde voor een DNS-lookup te zien.

Voorbeeld: als je op nu.nl kijkt worden er elementen uit veel verschillende bronnen geladen (NU.nl zelf, advertentienetwerken, tracking netwerken, etc.): totaal wel meer dan 200 verzoeken. Deze verzoeken vinden deels parallel plaats, maar dit laat wel zien dat enkele milliseconden tragere DNS-antwoorden van jouw DNS-server een soort "sneeuwbal-effect" hebben; op pagina's waar veel verschillende elementen worden ingeladen, leidt dit tot een "trage website" voor bezoekers.

Akamai zegt dat de meeste DNS-verzoeken naar jouw internetprovider in 5-50 milliseconden beantwoord moeten kunnen worden voor een soepele internetervaring. Je ziet hierboven dat CloudFlare gemiddeld op zo'n 32 milliseconden zit en T-Mobile Thuis op 310 (!).

Ter vergelijking heb ik ook nog even de mobiele DNS van T-Mobile getest (84.241.227.81 en 84.241.227.82) en deze geeft veel betere resultaten dan TM Thuis:



Met een reactietijd van gemiddeld 62ms dus een stuk sneller dan T-Mobile Thuis! Houd er rekening mee dat er op mobiele netwerken nog zo'n 20-30ms bij komt omdat het hier om draadloze (4G) technologie gaat (dit zit reeds in de 62ms, dus als we daar 25ms afhalen komen we op 37ms, een hele mooie score dus).

Ik zie dit probleem dus echt nog niet als opgelost en heb het topic hierbij weer als onbeantwoord gemarkeerd. @Sander wil jij dit weer intern doorgeven? Thanks!
Reputatie 7
Badge +3
@DennisAmeling Bedankt voor het testen van Quad9! Nauwelijks trager dan Cloudflare maar wel enige bescherming tegen malware sites (hoewel ze nog lang niet alles blokkeren zo las ik ergens).
Al met al gaat het laden van webpagina's lekker snel vergeleken met de DNS van mijn kabelprovider. Heb geen time-outs maar met mijn provider DNS voelt het web toch stroperiger.

Zelfs zonder T-Mobile DNS problemen denk ik dat je bij alle providers beter af bent met een externe DNS. Zet 'm in je router en iedereen in huis profiteert mee.

Groet, Folkert
Reputatie 7
Badge +3
Op deze site testen ze continue DNS snelheid, kwaliteit en uptime.
https://www.dnsperf.com/#!dns-resolvers,Europe

Cloudflare komt vrijwel overal als beste en snelste uit in Europa.
Reputatie 7
Bedankt voor het testen, @DennisAmeling! Ik ga weer aan de slag!
Reputatie 5
Zelfs zonder T-Mobile DNS problemen denk ik dat je bij alle providers beter af bent met een externe DNS. Zet 'm in je router en iedereen in huis profiteert mee.
@Folkert
Theoretisch is het altijd beter om de DNS van je provider te gebruiken, omdat deze het dichtst bij jou - de gebruiker - staat, en dus voor de snelste reactie zou moeten zorgen (vooral in grote landen waar de afstand tussen datacenters groot is, is dit van belang). Echter, veel providers schijnen hun DNS niet goed afgesteld te hebben of een capaciteitstekort te hebben, waardoor dit voordeel weer teniet wordt gedaan.

Belangrijk om je bewust van te zijn is de werking van CDN's (Content Delivery Networks). Dit zijn systemen die statische- en mediabestanden (zoals afbeeldingen, video's, etc.) aan de gebruiker serveren, zoals YouTube, Netflix, etc. - wat Netflix bijvoorbeeld doet is dat zij servers van hen in de datacenters van providers (zoals T-Mobile) plaatsen, zodat 1) de gebruiker een snellere verbinding met Netflix heeft (want server is dichterbij de gebruiker) en 2) de provider minder kosten hoeft te betalen voor het verbinden met netwerken buiten hun eigen netwerk. Echter, als je een andere DNS-server gebruikt (zoals CloudFlare/Google/etc.), is de kans groot dat je geen verbinding meer maakt met zo'n CDN in het datacenter van T-Mobile (er vanuit gaande dat T-Mobile dergelijke servers van o.a. Netflix heeft), maar ergens daarbuiten. Een nadeel voor alle betrokken partijen.

Kortom, het zou het beste zijn als T-Mobile Thuis haar eigen DNS op orde krijgt, wat uiteindelijk voor zowel de klant als T-Mobile zelf het beste is.
Reputatie 7
Badge +3
@DennisAmeling Duidelijk verhaal. Ik zit bij een heel kleine kabelprovider (Stichting zonder winstoogmerk) voor slechts 2 dorpen dus die zullen geen Netflix servers etc. hebben. Met Quad9 ervaar ik duidelijk sneller internet in die zin dat webpagina's snel laden. Met de lokale DNS voelt het stroperiger. Streamen doe ik dan blijkbaar altijd vanaf een landelijke Netflix server.

Nu is in elk veval duidelijk waarom een provider DNS altijd snel zou moeten werken.
Reputatie 5
@Sander is er al een update? 🙂
Reputatie 7
Hi allen, de optimalisatie van onze DNS servers zijn gisteravond afgerond en alles zou weer als vanouds moeten werken! 🙂 Kunnen jullie dit bevestigen? Ik hoor het graag!
Reputatie 5
Yess dit ziet er echt super uit! Sneller dan Google/Quad9/CloudFlare nu! Grote dank aan de technische dienst en het webcare team 😄🎉

@DennisAmeling ik wil je heel erg bedanken voor je onderzoek en vastberadenheid! We gaan de DNS weer aanpassen naar de T-Mobile servers.

@Sander en @Brian ook bedankt voor de snelle en volledige oplossing!

Drie hoeraatjes voor de community 🎊
Reputatie 7
Nice! Dat ziet er goed uit Dennis! :)

Reputatie 1



Appart. Nu geeft de eerste DNS server (bij meerdere testen) geen goede waardes bij DotCom Lookup.
Reputatie 5
@Ruben0s hier hetzelfde inderdaad. Omdat het onder de 1s zit (dat is de timeout grens) merk ik het nog niet in de vorm van foutmeldingen e.d. - gek genoeg gaat het bij de 2e nameserver wel goed. Wellicht een grote belasting op het netwerk dit weekend? Laten we het even in de gaten houden.

Ik maak dit elke avond mee, hoe wordt dit opgelost, het isgeen grapje elke avond tussen 9 en 10 haal ik bij een test niet eens 3 mb.

Kan geen tv kijken s avonds.
Reputatie 6
Ik maak dit elke avond mee, hoe wordt dit opgelost, het isgeen grapje elke avond tussen 9 en 10 haal ik bij een test niet eens 3 mb.

Kan geen tv kijken s avonds.

Er zal bij jouw dan wat anders aan de hand zijn denk ik, het hier besproken DNS probleem is al enige tijd geleden opgelost. Ook met trage DNS kun je hoge snelheden halen op speedtest b.v. en TV is een ander virtueel kanaal. Je kan contact opnemen met klantenservice aan aangeven dat de snelheid niet is waarvoor je betaalt en laten uitzoeken waarom de verbinding niet presteert.

Reageer