Beantwoord

Zeer lage uploadsnelheid bij 1Gbit/s abonnement

  • 3 November 2022
  • 38 reacties
  • 1530 Bekeken

Een paar dagen geleden ben ik overgezet naar glasvezel van T-Mobile met een 1 Gbit/s abonnement. Direct viel de zeer lage uploadsnelheid op: maximaal 10 mbit/s. Na meerdere keren telefonisch contact met de klantenservice zijn er meerdere checks uitgevoerd, maar helaas heeft dat niet geholpen.

Nu zag ik op dit forum meerdere klanten met hetzelfde probleem. Ik deel dan ook graag de printscreens en foto's die ik vandaag via e-mail met de klantenservice van T-Mobile heb gedeeld. Ik gebruik het meegeleverde modem Zyxel T-54. Misschien hebben jullie nog tips? De lage uploadsnelheid zorgt voor problemen met onder andere thuiswerken en is niet langer houdbaar. Ik hoop dat het delen via de community zorgt voor een snelle(re) oplossing.

 

icon

Beste antwoord door louisL 3 November 2022, 23:13

Bekijk origineel

38 reacties

Waarschijnlijk zal u het al geprobeerd hebben.

Zo niet de Huawei ont (wit glasvezel kastje met lampjes) voor een min. Van de stroom te halen doormiddel on/off knopje.

Mocht het nog niet opgelost zijn dan ook de T54  router even van de stroom.

 

Waarschijnlijk zal u het al geprobeerd hebben.

Zo niet de Huawei ont (wit glasvezel kastje met lampjes) voor een min. Van de stroom te halen doormiddel on/off knopje.

Mocht het nog niet opgelost zijn dan ook de T54  router even van de stroom.

 

Bedankt voor je snelle reactie @peter-keetfm. Dit is inderdaad één van de checks die de klantenservice telefonisch heeft uitgevoerd. Heeft helaas geen effect.

Reputatie 6
Badge

Een paar dagen geleden ben ik overgezet naar glasvezel van T-Mobile met een 1 Gbit/s abonnement. Direct viel de zeer lage uploadsnelheid op: maximaal 10 mbit/s. Na meerdere keren telefonisch contact met de klantenservice zijn er meerdere checks uitgevoerd, maar helaas heeft dat niet geholpen.

Nu zag ik op dit forum meerdere klanten met hetzelfde probleem. Ik deel dan ook graag de printscreens en foto's die ik vandaag via e-mail met de klantenservice van T-Mobile heb gedeeld. Ik gebruik het meegeleverde modem Zyxel T-54. Misschien hebben jullie nog tips? De lage uploadsnelheid zorgt voor problemen met onder andere thuiswerken en is niet langer houdbaar. Ik hoop dat het delen via de community zorgt voor een snelle(re) oplossin

Een paar dagen geleden ben ik overgezet naar glasvezel van T-Mobile met een 1 Gbit/s abonnement. Direct viel de zeer lage uploadsnelheid op: maximaal 10 mbit/s. Na meerdere keren telefonisch contact met de klantenservice zijn er meerdere checks uitgevoerd, maar helaas heeft dat niet geholpen.

Nu zag ik op dit forum meerdere klanten met hetzelfde probleem. Ik deel dan ook graag de printscreens en foto's die ik vandaag via e-mail met de klantenservice van T-Mobile heb gedeeld. Ik gebruik het meegeleverde modem Zyxel T-54. Misschien hebben jullie nog tips? De lage uploadsnelheid zorgt voor problemen met onder andere thuiswerken en is niet langer houdbaar. Ik hoop dat het delen via de community zorgt voor een snelle(re) oplossing.

 

Hoe test je? Alleen een PC of laptop direct aan de modem (zonder andere apparatuur die is aangesloten) zal een goede indicatie geven. De download snelheid die je laat zien doet vermoeden dat je al bedraad test.

Verwijder voor het foutzoeken alle andere apparatuur die is aangesloten van de router en test dan nog eens bedraad direct tussen router en PC? En voor de zekerheid, doe die test met een andere ethernet kabel tussen PC/laptop en router. Nog beter is ook te testen met een andere PC om alle problemen binnenshuis uit te sluiten (ik zag pas een probleem bij een andere gebruiker die ook werden veroorzaakt door de ethernet adapter in de PC). Probeer evt. ook eens met een andere ethernet kabel tussen ONT en router.

Kun je trouwens voor de zekerheid ook een screen dump van de systeem status van de router  (klik pijltje onder systeem info) uploaden. Dat kan mogelijk ook helpen het probleem te localiseren.

Succes met de trouble shooting

@louisL 

Denk er even aan dat de download snelheid meer als prima is.

De upload is hier het probleem.

 

@kevinvntl 

Het klinkt raar en ik denk ook niet dat het zal helpen.

Maar kunt u de netwerk kabel eens vervangen cat5e of hoger.

Tussen T54 en de Huawei GPON ont. (glasvezel kastje)

Proberen kan altijd.

Soms willen deze kabels slecht werken. 

 

In ieder geval speedtest server is goed.

Met mijn glasvezel 100/100mbit pakket via wifi.

Test

 

Reputatie 6
Badge

@louisL

Denk er even aan dat de download snelheid meer als prima is.

De upload is hier het probleem.

 

ik snap je opmerkig niet helemaal. Ergens is een rotte verbinding of een verstoring. En dat kan alleen voor up of download zijn. Je verwacht een min of meer symmetrische verbinding maar die zie je niet. Daarom:

  • sluit alle andere apparatuur uit (die kan ook de Zyxel verstoren). Dus eerst alles afkoppelen wat niet nodig is om te testen

Ik meen me een geval te herinneren waar een ander apparaat de Zyxel over de rode hielp

  • Check wat router zegt over de connecties (staan die goed op 1Gb? of staat er ergens een op 10Mb?)
  • Test met andere kabel tussen router <-> PC en router <-> ONT
  • Test met andere PC (virus scanner of andere misconfiguratie van de PC kan de problemen veroorzaken. Ik zag vorige week nog iemand die met een andere netwerk kaart zijn (minder erge) problemen oploste.

dat alles om uit te sluiten dat de problemen binnenshuis zijn…. Als dit geen verbetering oplevert mag T-mobile een monteur sturen. Maar zelf testen is veel sneller. Als T-mobile Guidion moet aansturen kost dat meerdere dagen.

@louisL

Daarom mag dit bericht van mij zoals ik zij maakt het toch niet uit wat voor kabel als niet gelezen beschouwen.

Als de down er wel is en de up niet zal het zeker niet die kabel zijn.

 

Dank voor jullie reacties @louisL en @peter-keetfm. Ik heb vandaag het volgende gedaan:

  • Netwerkkabel tussen ONT en Modem vervangen voor Cat 6
  • Netwerkkabel tussen Modem en Laptop vervangen voor Cat 6 (laptop direct aangesloten op modem met 1 meter kabel)
  • Alle andere apparaten (bedraad en draadloos) losgekoppeld van Modem
  • Systeeminformatie gecheckt: 1000M op WAN en LAN1 (Laptop)
  • Met een andere laptop een speedtest uitgevoerd, zie printscreen hieronder.

Helaas heeft dit het probleem niet verholpen. Sterker nog: sinds vanmiddag ligt mijn internetverbinding eruit. Het PON-lampje op de ONT blijft flikkeren met het LOS-lampje uit. Ook na meerdere keren opnieuw opstarten van ONT en Modem. Gebeld met de klantenservice: de technische dienst moet in de wijkcentrale het probleem oplossen. Voor dit weekend een voucher gekregen om toch online te kunnen zijn.

Een vervelende eerste week als nieuwe klant van T-Mobile thuis. Ik hoop dat de internetverbinding snel wordt hersteld en daarna ook het probleem met de uploadsnelheid wordt verholpen. Na al deze tests kunnen we voorzichtig concluderen dat de oorzaak van de lage uploadsnelheid niet bij mij in huis ligt?

 

CC:

@Jason@Lisa@Cal 

 

@kevinvntl 

Dat is niet zo mooi.

Ik hoop dat het snel opgelost wordt.

Zie hier de betekenis van de lampjes van de ont.

 

Reputatie 6
Badge

Moderators, het is duidelijk  dat dit is een probleem aan de netwerk kant. Hooguit de glasvezel patch kabel of de ONT binnenshuis kunnen nog de oorzaak zijn. Kunnen jullie er voor zorgen dat @kevinvntl door een Guidion monteur EN netwerk operator aangestuurd worden? Jammer genoeg willen jullie niet toestaan dat en klant zelf de ONT + patch kabel vervangt. Dat zou mogelijk een snelle oplossing zijn…… @kevinvntl: het ziet er naar uit dat je wel even geduld zult moeten hebben.

 

@kevinvntl 

Het LOS lampje hoort uit te zijn.

Wat je nog wel kan proberen de Huawei 10 minuten uit en dan weer aan.

Dan gaat het PON lampje knipperen. (Opstarten)

Het duurt een tijd dan moet deze constant gaan branden.

Heb je nu weer verbinding.?

Proberen kan altijd.

 

 

@kevinvntl

Ik zal even iets duidelijker zijn.

U heeft situatie No 2 in de tabel 1-15 .

Ik vermoed dat u wel glasvezel "licht" signaal heeft.

Anders zal u in de tabel No 4 hebben.

Al geprobeerd wat ik hierboven zij.?

 

 

Reputatie 3

@kevinvntl ik heb hier exact hetzelfde probleem met een gigabit verbinding. De laatste maanden zeer slechte uploadsnelheid gehad downloads was prima 950+ en nu sinds begin deze maand ook een knipperende PON en geen internet meer. Dit duidt er op dat T-Mobile de weg helemaal kwijt is met hun ondeugdelijke apparatuur. Ik lees tientallen berichten op het internet met het wegvallen van de verbinding en knipperende PON.

En maar weer altijd vragen om de router te resetten kabels te controleren.

Klantenservice leeft nog in begin jaren 2000.

Vraag me af of ze wel respect hebben voor de klant door telkens maar weer te vragen naar dezelfde handelingen terwijl het probleem duidelijk bij T-Mobile ligt (slecht apparatuur).

 

Update: inmiddels is mijn internetverbinding weer actief én lijkt ook het probleem met de lage uploadsnelheid voor nu opgelost. Dank voor het meedenken allemaal en klantenservice van T-Mobile thuis voor de herstelactie!

@kevinvntl

Mooi dat de verbinding nu juist werkt. 

En wat was de oorzaak van het probleem.?

Ik ben benieuwd.

 

 

 

Reputatie 3

@kevinvntl wat fijn voor je dat je internetverbinding en upload snelheid binnen 2 dagen hersteld zijn. Ik wacht al bijna 5 dagen dat mijn verbinding wordt hersteld. 

Reputatie 7

Hi @supremeone, ik wil je graag laten weten dat ik een status update voor je heb opgevraagd! Ik wil je namelijk graag meer vertellen, dus ik laat het je weten in het onderstaande topic als ik hier een reactie op heb: 

Ik houd je op de hoogte! 🍀

Update: inmiddels is mijn internetverbinding weer actief én lijkt ook het probleem met de lage uploadsnelheid voor nu opgelost. Dank voor het meedenken allemaal en klantenservice van T-Mobile thuis voor de herstelactie!

Hier ook exact hetzelfde probleem, download is uitstekend maar upload bagger. Wat was de oplossing??

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @HaraldH, als ik het zo bekijk in het gesloten ticket is er een port move uitgevoerd waardoor de GPON weer online leek te komen én het probleem met upload verholpen is. Het kan ook goed zijn dat er elders een verstoring bleek te zijn, maar dit kan ik niet met zekerheid uitsluiten omdat we uiteindelijk niet direct kunnen pinpointen waarmee het daadwerkelijk opgelost is; alhoewel de port move me hier het juiste antwoord lijkt.

Graag onderzoeken we bij jou hoe het probleem zich verhoudt tot de analyses in de lijnmeting. Kun je me een aantal speedtests toesturen, alsjeblieft? 

Graag op de volgende manier, alsjeblieft:

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?

 

Graag kijk ik of we bepaalde boosdoeners kunnen halen uit de tests.

Reputatie 3

@Jason zie ook mijn bericht hierboven. Ik heb exact hetzelfde probleem als @kevinvntl . Vandaag is de monteur langsgekomen mijn internetverbinding hersteld. Maar ik heb al maanden last van een lage uploadsnelheid wat na het vervangen van de patchkabel (oorzaak probleem) niet is opgelost. Misschien moet bij mij ook een port move uitgevoerd worden? 

Reputatie 3

Gisteren op de ps5 bekabeld een uploadsnelheid gehaald van 80kbps

Reputatie 7

Hi @supremeone, heel goed dat je ook in dit topic hebt aangeklopt! Ik heb je zojuist verder geholpen in het onderstaande topic:

Om het overzicht te bewaren, spreek ik je daar graag verder. We gaan dit voor je aanpakken! 😊

Update 16/11: sinds gisteren (einde middag) blijft wederom het PON-lampje op de ONT flikkeren met het LOS-lampje uit. Het probleem van 12 dagen geleden is helaas weer actueel. Gisterenavond telefonisch gemeld bij de klantenservice - enkele checks uitgevoerd met als resultaat een (te) hoge demping - waarop de technische dienst is aangestuurd. Hopelijk volgt nu een definitieve oplossing, zodat dit probleem niet nogmaals voorkomt.

Reputatie 7
Badge +16

@kevinvntl Bedankt voor het plaatsen van jouw update! Mocht de technische dienst een oplossing vinden en het herstel uitgevoerd zijn, wil je ons dan weer op de hoogte brengen, alsjeblieft? Alvast bedankt!

Reageer