Beantwoord

Zyxel modem aansluiting

  • 6 August 2019
  • 16 reacties
  • 4888 Bekeken

Ik heb van T-Mobile een Zyxel modem opgestuurd gekregen als vervanging van het Draytek modem dat steeds uitviel.
Als ik het aansluit is er alleen geen internet verbinding. Weet iemand of er ergens een handleiding is? Die wordt niet geleverd, omdat het aansluiten eigenlijk door een monteur zou moeten gebeuren.

De monteur is geweest, maar die mag het niet aansluiten (mag alleen hetzelfde type modem vervangen).
icon

Beste antwoord door webhamster 7 August 2019, 12:03

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
huh dat is een raar verhaal, hij werd toch juist aangestuurd om het modem aan te sluiten ?
Ja heel raar (zoals mijn totale ervaring met T-Mobile thuis). Blijkbaar mag een T-Mobile monteur een modem alleen vervangen door hetzelfde modem.

De volgende dag stuurde T-Mobile het nieuwe type modem toe, zonder installatie handleiding (omdat het dus eigenlijk alleen door een monteur gedaan mag worden).

Ik heb het aangesloten (niet zo moeilijk), maar vermoed dat de nieuwe media converter niet 1 op 1 werkt met de verbinding die ik heb.
Reputatie 7
Badge +2
Was zowel de Zyxel modem als de media converter aanwezig toen de monteur kwam? Dan had hij hem zeker aan mogen sluiten.

Hoe is de modem / mc aangesloten? Hoe staan de switches op de mc? Welke lampjes branden er wel / niet op de modem en mc?

Mvg.
Marcel
De monteur had het modem in de auto, maar kreeg geen toestemming dat te installeren (dit was van tevoren wel telefonisch toegezegd, omdat het vorige modem al 3 keer eerder vervangen is). Hij heeft ter plekke gebeld, waardoor het modem opgestuurd werd, maar ik het dus zelf moet aansluiten.

Op de converter zitten geen switches. Er zijn maar 3 aansluitingen, de power supply, glasvezel kabel en de UTP die naar het modem gaat. Daar kan volgens mij dus weinig mis gaan met aansluiten.

Van de 6 lampjes op de converter zijn er 4 groen, alleen Speed en FO/link zijn oranje.

Dank voor je hulp Marcel.
Reputatie 7
Badge +2
De lampjes kloppen zo te lezen. De switches zitten onder een bruine sticker aan de onderkant. Normaal staan 3 en 4 omhoog, de rest omlaag.

Welke lampjes branden er op het modem? Is het wereldbolletje groen of rood?

Is de gele utp kabel vanaf de converter aangesloten op de blauwe wan poort van het modem?
De switches kloppen inderdaad (heb ze gevonden).

Op het modem is alles groen, behalve het wereldbolletje, dat is rood. De gele UTP kabel is inderdaad op de blauwe WAN poort vanaf de converter aangesloten.

Ik heb voor nu weer even het Draytek modem aangesloten dat 'gewoon' werkt (het probleem is al meer dan 2 jaar dat de internet verbinding regelmatig wegvalt en het modem aan/uit gezet moet worden)
Reputatie 7
Badge +2
Wellicht moet er een "mac release" gedaan worden na het aansluiten van de nieuwe set. De servicedesk of technische dienst (back office) zou dat moeten kunnen doen.
Reputatie 7
Je moet eerst de glasvezel er in stoppen en dan pas de stroom er op zetten.
Reputatie 6
Wat is dan de achterliggende oorzaak van het wegvallen van de internetverbinding?
Als je al 3 Drayteks hebt gehad, kan het ook simpelweg zijn dat op jouw verbinding om wat voor reden dan ook geregeld geen valide IP adres toekenning is. Of het routing path is of gaat regelmatig corrupt.
Als je de mogelijkheid hebt om bij een PC/laptop de ethernetpoort op VLAN ID 300 te zetten, zou je beter kunnen zien wat er aan de hand is.
@Marcel, dat klinkt logisch dat er een mac release gedaan moet worden. Ik heb daarover met de 'klantenservice' gebeld. De mensen daar zijn altijd erg vriendelijk, maar weten helaas niet wat te doen als het niet helemaal standaard is.

@tmoesel, het zou geweldig zijn als ik wist wat de achterliggende oorzaak is. T-Mobile wil daar niet naar zoeken, ze blijven gewoon modems verwisselen! Ik heb echt op alle mogelijke manieren geprobeerd meer hulp te krijgen, van vriendelijk tot boos, van bellen tot mails, maar kom geen pas verder.
Ik ben geen technisch expert op modem gebied. Op welke manier kan ik VLAN ID 300 openzetten (bij het Draytek modem) en wat zou ik dan moeten zien?

Dank voor jullie hulp.
Reputatie 6
@webhamster Je kan bij de modems/routers die T-Mobile Thuis in bruikleen stelt, geen zaken m.b.t. VLAN aanpassen en ook niet in de systeemlog kijken naar wat er gebeurt kwa internet verbinding enz. Dit zit op slot achter een admin account.
Vandaar de gedachte om de router terzijde te schuiven en als test een PC/laptop direct op de mediaconverter aan te sluiten. Maar je hebt daarbij wel de nodige kennis en tijd van jezelf nodig, het is een 'weten wat je doet' optie, anders is het af te raden en kun je beter wachten op T-Mobile.

Vaak heeft een PC/laptop ergens bij de (Windows) netwerkinstellingen, als het stuurprogramma (de driver) van de ethernetpoort van de fabrikant van de ethernetchips zelf is, wel een optie om VLAN ID's te zetten.
Dank je wel @tmoesel. Dan blijf ik daar liever van weg, dat gaat voorbij mijn kennis.
Wachten op T-Mobile doe ik al meer dan twee jaar 🙂

Volgens mij zijn veel van hun monteurs best bekwaam, alleen zijn hun handen op hun rug gebonden vanwege allerlei administratieve restricties. Lijkt me heel frustrerend als ik een klant zou kunnen helpen, maar het niet mag van mijn baas.

Het voordeel voor T-Mobile is natuurlijk wel dat hun mobiele dataverkeer groeit, omdat ik dat steeds gebruik als het internet weer weg valt. Is dus waarschijnlijk niet zo in hun belang dit op te lossen.
Dank voor jullie hulp. Ik heb T-Mobile nog eens gebeld en specifiek naar een mac release gevraagd, en toen lukte het uiteindelijk het modem aan het werk te krijgen.
Het nieuwe modem werkt nu dus goed. Nu hopen dat dit de steeds uitvallende verbinding oplost 🙂
heb je inmiddels voor je Zyxel 8825-T50 een handleiding ontvangen ?
ik bedoel niet de verkorte versie van T mobile maar de originele handleiding.
dus niet deze: https://thuisservice.t-mobile.nl/thuis-assets/downloads/handleidingen/thuis-handleiding-glasvezel-snel-van-start--zyxel.pdf

Ik heb daarom gevraagd bij T-mobile en de aardige mevrouw van de helpdesk kon mij daaraan niet helpen.
Als ik vragen had kon ik die wel stellen. Stel je voor dat je bij elke vraag eerst een half uur tot 1 uur in de wachtrij gaat om vervolgens niet geholpen te kunnen worden.
Het is toch volkomen belachelijk dat je een modem uitlevert zonder handleiding ???

Wie helpt ? ik heb al twee keer mijn vraag gepost maar behalve 200 likes geen antwoord op mijn verzoek....
Reputatie 7
Badge +3
@brijdec

Hier is een pdf voor de VMG/XMG serie, welke als "user manual" is te gebruiken voor de Zyxel die TMT gebruikt.
Hopelijk is hiermee je vraag wel beantwoord.
bedankt ik ga kijken...

is er misschien al een oplossing voor de foutmelding die je krijgt bij het invullen van een wachtwoord met speciale tekens in het onderdeel "email notificaties" ?

Reageer