Beantwoord

Zyxel T50: ouderlijk toezicht (parental control) werkt niet


Inmiddels de hele week bezig geweest (inclusief 2x bellen met de helpdesk) in een poging mijn vanaf het begin reeds correct ingestelde parental control werkend te krijgen. Van alles geprobeerd (modem moest ook een keer terug naar de fabrieksinstellingen om ‘em weer op te kunnen laten starten).

Na een week werkt het dus nog steeds niet! Wie heeft hetzelfde probleem met dit modem en wie weet een oplossing? De helpdesk in ieder geval niet.

icon

Beste antwoord door Pieter_B 19 December 2019, 16:40

Bekijk origineel

101 reacties

Reputatie 1

Wanneer de parental control werkt, kan ook de toegang tot de tv ook geblokkeerd worden voor een bepaalde tijd. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Bussie81 en @mwerdler, je kunt de signaal-toegang zeer zeker blokkeren, alleen dien je dan de box opnieuw op te starten zodra deze weer in gebruik genomen wordt. Voor een duidelijker antwoord, kun je dit topic checken: 

 

Reputatie 1

@Jason, dit kan ook wanneer de parental control goed ingebouwd is, dan kunnen bepaalde functies geblokkeer worden (helaas is deze niet ingebouwd, heb het zelf gedaan)

Ik heb ook moeite gehad met het instellen van het ouderlijk toezicht. De modem lijkt zichzelf tegen te spreken als je “allow” gebruikt. Het werkt bij mij wel als ik “block” gebruik en de tegenovergestelde tijdstippen gebruik die ik eerst bij “allow” had staan. Verder: zorg dat de tv en modem in dezelfde tijdszone zitten (logisch) en vul ook een netwerkservice in (ik denk dat dat mijn fout was). Dat zag ik niet overal als advies in deze thread tegenkomen. Stel: je stelt ouderlijk toezicht in van 20:00 tot 24:00. Doe dan het volgende:

  • geef het profiel een naam, selecteer het relevante MAC adres. Klik op toevoegen.
  • Vul de dagen in en het tijdstip waarop er geen internetverbinding mag zijn
  • Zet netwerkservice op block en klik op toevoegen. Geef het een servicenaam, en selecteer TCP&UDP. Vul poort 0-9999 in
  • Klik bovenin op inschakelen, onderin op OK
  • Klik in het ouderlijk toezicht scherm op toepassen. Check of het lampje geel is.
Reputatie 4

Als mensen toevallig naar een alternatief zijn als het met tmobile hun modem niet lukt met parental control etc, 

wij gebruiken hier al sinds de beta nextdns.io en dat werkt perfect 

zoveel functies inclusief parental control

waaronder een gratis versie

Reputatie 3

Is er inmiddels een werkende oplossing?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @santheman-nl, voor het probleem zoals hierboven omschreven is met het instellen van ouderlijk toezicht, is nog geen directe fix gekomen. Je kunt voor de time-being gebruik blijven maken van de zeer handige workaround van @tenhout

  • geef het profiel een naam, selecteer het relevante MAC adres. Klik op toevoegen.
  • Vul de dagen in en het tijdstip waarop er geen internetverbinding mag zijn
  • Zet netwerkservice op block en klik op toevoegen. Geef het een servicenaam, en selecteer TCP&UDP. Vul poort 0-9999 in
  • Klik bovenin op inschakelen, onderin op OK
  • Klik in het ouderlijk toezicht scherm op toepassen. Check of het lampje geel is.
Reputatie 3

Ja, helaas werkt daarbij het tijdschema niet. Oftewel : hij blokt alles altijd. 

Daar is mijn zoon het niet zo mee eens haha

Reputatie 7

Goed dat je het aangeeft @santheman-nl. In dat geval tag ik graag onze technische sterkhouder @Pieter_B, in de hoop dat we met de juiste tip kunnen komen. Het is in ieder geval een duidelijk punt voor ons, dat hier een verbeter op kan komen.

Reputatie 3

Ik hoop dat er spoedig een oplossing voor komt…. 

Reputatie 7
Badge +6

@santheman-nl Ik heb het getest en hier werkt het zoals het bedoeld is. Zou je screenshots kunnen delen van de stappen die je doorloopt? Misschien staat er toch ergens iets verkeerd.

Reputatie 3

@santheman-nl Ik heb het getest en hier werkt het zoals het bedoeld is. Zou je screenshots kunnen delen van de stappen die je doorloopt? Misschien staat er toch ergens iets verkeerd.

Bedoel je de algemene instellingen of de workaround?

Reputatie 7
Badge +6

Bedoel je de algemene instellingen of de workaround?

Ik bedoel de methode die bovenaan als beste antwoord gegeven wordt door @Pieter_B. Op die manier heb ik het hier geprobeerd en werkt het bij mij.

Reputatie 3

Zo heb ik het precies gedaan, alle stappen doorlopen. Staat ook een mooi “geel lampje” maar toch houdt het betreffende device internettoegang. 

Ook op de hoofdpagina van ouderlijk toezicht staat het ingeschakeld. 

De manier van @tenhout werkt wel, maar niet op tijden. Dan wordt gewoon alles de hele tijd geblokkeerd. 

Reputatie 7
Badge +6

Werkt het wel als je bij Network Service en Site/URL Keyword allebei voor Allow kiest en daaronder niets invult? Je staat dan niks toe binnen de aangegeven tijden. Doe je dit via Beveiliging > Ouderlijk toezicht, zoals hier aangegeven. Als je rechtstreeks vanaf de startpagina naar ouderlijk toezicht gaat, werkt het niet goed.

Reputatie 3

Ik deed het altijd al via beveiliging > ouderlijk toezicht.

Als ik bij allebei “allow” instel staat hij niets toe op geen enkel moment.

Oftewel, ik kan de regel aan of uit zetten en dan heb ik wel of geen internettoegang, maar met de tijdsinstelling werkt het niet. 

Reputatie 7
Badge +6

Zou je toch screenshots willen plaatsen? Dan ga ik de instellingen precies overnemen en dan kan ik kijken of ik het probleem kan reproduceren.

Een overstap naar de T54 (waar je het in het andere topic over had) zou ik in dit geval niet aanraden. De T54 is op dit gebied nog verder uitgekleed en werkt wat ouderlijk toezicht betreft zo mogelijk nog slechter dan de T50 😂. Nieuwer is in dit geval zeker niet beter.

Reputatie 3

Zou je toch screenshots willen plaatsen? Dan ga ik de instellingen precies overnemen en dan kan ik kijken of ik het probleem kan reproduceren.

Een overstap naar de T54 (waar je het in het andere topic over had) zou ik in dit geval niet aanraden. De T54 is op dit gebied nog verder uitgekleed en werkt wat ouderlijk toezicht betreft zo mogelijk nog slechter dan de T50 😂. Nieuwer is in dit geval zeker niet beter.

zoals je ziet staat het ingeschakeld.

zo is het ingesteld

en met deze instellingen heb ik nog gewoon internet op mijn device. 

Reputatie 3

En als ik dan de tijden aanpas (is “blauw” wel toegang of geen toegang?) heb ik ook nog steeds internet. 

 

Reputatie 7
Badge +6

Kun je in het derde screenshot bij beide instellingen voor Allow kiezen in plaats van Block? Daaronder hoef je dan niets in te vullen. Blauw betekent als het goed is geen toegang.

Reputatie 3

Gedaan. Het is nu 17:45

1: als ik de tijd instel op 0:00 tot 08:30 en beide instellingen staan op allow : helemaal geen internet

2: als ik de tijd instel op 11:00 tot 23:00 (en dus mijn tijd in het blauwe valt) : ook geen internet

 

Die twee “allow” hebben volgens mij niets met de tijd te maken, maar zijn afzonderlijke instellingen om bijvoorbeeld xbox live te blocken?

Dus als ik allow doe en ik vul niets in is er dus niets allowed en werkt het ook niet. Hetzelfde, als ik alles block (tcp&udp en dan alle poorten), blokt hij ook alles de hele tijd, dus niet gekoppeld aan de tijdinstelling. 

Reputatie 7
Badge +6

@santheman-nl Ik heb nog wat tests gedaan en het probleem blijkt een bug te zijn die in een latere firmwareversie opgelost is. Klopt het dat versie V5.50(ABPY.1)b16_20210525 op de Zyxel draait? Er is inmiddels een nieuwere versie, maar ik weet niet wat de status daarvan is. Ik ga aan de moderators vragen wat er mogelijk is. Wordt vervolgd!

Reputatie 7
Badge +6

@santheman-nl Ik heb het nagevraagd. Met een toekomstige update wordt dit probleem opgelost, maar het is nog niet duidelijk wanneer dat gaat gebeuren.

Reputatie 3

Ik heb er al best wel lang last van ,dus ik zou het fijn vinden als dit snel gebeurt.

 

Reputatie 1

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik probeer internet te blokkeren van 22.30 tot en met 06.00 uur

Nou moet je daar 2 blokken voor aanmaken dat begreep ik al. Maar zodra ik de tijden invul en bewaar veranderen ze weer. Hoe kan dat. Kan iemand het mij uitleggen.

Hier de instelling

na opslaan helaas
 

00.00 tot 24.00 en dat 2x

Ik heb ook twee lossen profielen gemaakt maar werkt ook niet

 

Reageer