Zyxel T54 en mijn eigen Netgear Orbi RBK752 (ervaring)


  • Anonymous
  • 0 reacties

Met deze topic wil ik mijn ervaring delen tussen de Zyxel T54 en mijn eigen Netgear Orbi RBK752.

Vorige week werd de Zyxel T54 met een wifi punt bij mij geïnstalleerd na een overstap van KPN naar T-Mobile (400 Mpbs abonnement). Modem en wifi punt werkt(e) zonder problemen. Ik had internet. Qua snelheid bleef het achter. In de meterkast de router en op de eerste verdieping het wifi punt. De snelheid kwam met het wifi punt niet boven de 100 Mbps. Ook aangesloten op een ethernet kabel was de snelheid niet heel perfect.

Ik zag er even tegenop, maar ik had mijn set Netgear Orbi RBK752 nog liggen die ik voorheen na het modem aan had gesloten bij KPN. Heb hem nu rechtstreeks, na de media converter, aangesloten. Moest alleen de VLAN invullen en daarna was het gefixt. Snelheid ligt nu beduidend hoger tussen de 300 en 400 Mbps.

Vraag me dan wel af hoe dit kan? Heeft dat met de hardware te maken?

Een andere vraag: eigenlijk zou een provider korting kunnen/ moeten geven als iemand bij aanmelding ervoor kiest om zijn eigen modem te gebruiken. Immers hoeft een provider hier dan niet meer in te voorzien. Scheelt dan ook kosten aan de zijde van de provider. Nu hangt er een modem zinloos te hangen 🙄😀


This topic has been closed for comments

12 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @halloforum 

De meterkast is niet de meest ideale plek voor de router, je kunt hem verplaatsen door de internetkabel tussen mediaconverter en router te vervangen door een langere kabel.

Zorg ook dat als je de versterker bekabeld aansluit, je minimaal CAT5E bekabeling gebruikt voor snelheden boven de 100 Mbps, bij draadloos instellen moet je ook rekening houden met obstakels en stoorzenders die het signaal naar de versterker kunnen verminderen/verslechteren.

Met de hardware heeft het zeker niet te maken want ik haal hier bekabeld en met WiFi (WiFi 6) hoger dan 900 Mbps met een 1 Gbps abonnement 😎

Reputatie 6
Badge +3

 

 In de meterkast de router en op de eerste verdieping het wifi punt. De snelheid kwam met het wifi punt niet boven de 100 Mbps. 

 

Was de client op dat moment verbonden met de T54 of het wifi punt? 

De client was verbonden met het wifi punt via ethernet.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @halloforum, aangezien je een abonnement met maximale downloadsnelheid van 400 Mbit/s hebt op WBA (het KPN-netwerk) ga ik er rustig van uit dat de snelheden die je op wifi momenteel binnenhaalt naar tevredenheid zijn! 😊 300 tot 400 Mbit/s op de draadloze verbinding, dus omgerekend zo'n 80 tot 90 procent van je maximaal haalbare, bekabelde snelheid is ijzersterk en toont maar aan dat Wifi6 een prachtige functie is.

Ik gok dat je ten tijde van de eerste metingen op de T54 verbonden was met het wifipunt, zoals @TechRacing93 impliceert, klopt dat? 

Hoi @halloforum, aangezien je een abonnement met maximale downloadsnelheid van 400 Mbit/s hebt op WBA (het KPN-netwerk) ga ik er rustig van uit dat de snelheden die je op wifi momenteel binnenhaalt naar tevredenheid zijn! 😊 300 tot 400 Mbit/s op de draadloze verbinding, dus omgerekend zo'n 80 tot 90 procent van je maximaal haalbare, bekabelde snelheid is ijzersterk en toont maar aan dat Wifi6 een prachtige functie is.

Ik gok dat je ten tijde van de eerste metingen op de T54 verbonden was met het wifipunt, zoals @TechRacing93 impliceert, klopt dat? 

Ik was verbonden met het wifi punt via een ethernet kabel. De snelheid ( nu met de orbi ) is naar wens, maar dat was niet met de T-54. Als ik nu verbonden ben via de Orbi op ethernet haal ik de gewenste snelheid. Omdat het een mesh netwerk is had ik dit ook verwacht van de T-54.

Reputatie 6
Badge +3

De client was verbonden met het wifi punt via ethernet.

Wat was de snelheid direct aangesloten met een kabel op de T54?

 

De client was verbonden met het wifi punt via ethernet.

Wat was de snelheid direct aangesloten met een kabel op de T54?

 

De snelheid aangesloten op de ethernet kabel was onder de 100 mbps. Dus in de meterkast de router T54 boven (1ste verdieping) het wifipunt. 

Reputatie 7
Badge +15

@halloforum 

Maak je toevallig gebruik van een muur aansluiting? Daar kan de Zyxel ook nog wel eens problemen mee hebben.

@halloforum

Maak je toevallig gebruik van een muur aansluiting? Daar kan de Zyxel ook nog wel eens problemen mee hebben.

Nee, daar was hij niet mee gekoppeld. De koppeling was via mesh.

 

Reputatie 7
Badge +15

@halloforum 

Maar dan gaat de kabel vanuit de meterkast naar boven dus wel via een muur aansluiting? Mocht je de Zyxel weer eens aansluiten dan kun je eens testen met een internetkabel rechtstreeks op de Zyxel zonder muuraansluiting oid er tussen.

@halloforum

Maar dan gaat de kabel vanuit de meterkast naar boven dus wel via een muur aansluiting? Mocht je de Zyxel weer eens aansluiten dan kun je eens testen met een internetkabel rechtstreeks op de Zyxel zonder muuraansluiting oid er tussen.

Dat is niet wat ik schreef.

Dit situatie was als volgt:

  1. In de meterkast plaatste de monteur de T-54
  2. In de keuken plaatste de monteur het wifi punt
  3. Ik plaatste, op advies van de monteur, het wifi punt op de eerste verdieping zonder muur aansluiting (ik heb deze aansluiting niet eens)
  4. Ik plaatste het wifi punt op mijn kantoor en sloot de computer met een ethernet kabel aan op het wifipunt

Resultaat: snelheid onder de 100 mbps. Bleef elke keer hangen tussen de 40 en 70 mbps.

Vervolgens deed ik het volgende:

  1. Ik zette de T-54 uit
  2. Ik zette het wifi punt uit
  3. Ik plaatste de ORBI in de meterkast en stelde deze (alleen VLAN was nodig)
  4. Ik plaatste de ORBI satelliet op de eerste verdieping en sloot de computer met de een ethernet kabel aan op de sateliet

Resultaat: snelheid tussen de 300 en 400 mbps.

 

Beide systemen zijn mesh netwerken. Hoe kan het dat de T-54 en de ORBI op dezelfde manier zijn aangesloten en geplaatst toch zo’n groot verschil kan zijn in snelheid? Het is geen snelheid verlies van 50 mbps, maar een substantieel verschil. Zoals het systeem nu staat stond de T-54 met wifi punt ook exact het zelfde en exact op dezelfde manier aangesloten.

Reputatie 6
Badge +3

Er kunnen hoop reden zijn waarom er een verschil tussen zit;

  • Orbi RBK752 is Wifi6 tussen the units. T54+Wifi punt is Wifi5 onderling. 
  • De RBK752 is een triband systeem, wat beteken een aparte 5ghz radio voor de verbinding tussen de units. T54+Wifi deelt de 5Ghz radio met de clients direct op de T54 verbonden.

Wat je nog zou kunnen nakijken als je wilt;

  • Welke kleur branden het middelste lampje op het wifi punt? 
  • Als je het wifi punt weer aansluit en inlogt op het modem. Kan je onder systeem monitor → Overzicht Wifi apparaten. Zien wat de snelheid is tussen het wifi punt en de T54. 

Zoals je al kan zijn al een reacties die eerder zijn gegeven, is er geen out of the box antwoord. Daarbij is het een beetje appel en peren vergelijken. Het is verschillende hardware en software. Dus de verschillen zijn te verwachten, ondanks dat ze zo groot zijn. Ondanks dat het beide Mesh zijn, Mesh is de manier waarop de Wifi punten samenwerken dit staat los van de gehaalde snelheden.