Beantwoord

Zyxel VMG8825-T50: statisch IP adres toegewezen, maar niet toegepast?

  • 19 January 2023
  • 4 reacties
  • 580 Bekeken

Ik wil graag aan een aantal apparaten statische IP adressen handmatig toewijzen. Ik heb de adressen gewijzigd via de pagina ‘statische DHCP’, maar de adressen op het netwerk wijzigen niet. De apparaten blijven zichtbaar op het ‘oude’ adres en niet op het ‘nieuwe’ adres. Hoe kan ik dit oplossen?


Mijn configuratie is nu alsvolgt:


Op de LAN configuratie pagina:

DHCP range begin 192.168.1.45 en eind 192.168.1.254

Automatisch IP reserveren voor dezelfde host staat AAN.

Leasetijd: 10 dagen

 

Op de statische DHCP pagina staat een lijst met apparaten met willekeurig toegewezen IP adressen. Voor een aantal van deze apparaten heb ik de IP adressen gewijzigd naar adressen <.45.

 

Ik zie echter op het netwerk niets veranderen, m.a.w. de instelling wordt niet toegepast. Ik heb de gegevens in de Zyxel opgeslagen. De Zyxel opnieuw opgestart. De apparaten waarvan ik de IP adressen heb gewijzigd, heb ik uitgeschakeld en opnieuw ingeschakeld. Deze komen echter weer tevoorschijn op het oude IP adres en niet op het nieuwe IP adres.

Het betreft zowel bekabelde als draadloze apparaten.

Wat verder wellicht nog relevant is, op het netwerk is nog een TP-Link AP en TP-switches, maar Zyxel is het enige apparaat dat een DHCP server actief heeft en adressen toewijst.

icon

Beste antwoord door fjorden 25 January 2023, 21:35

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hi @fjorden,

Kan je eens screenshot posten van de settings die je hebt gedaan. Misschien kunnen we zien waar het fout gaat.

Reputatie 7
Badge +5

Niet vergeten het schakelaartje op Actief te zetten?

Het lampje geeft dit aan.

Dank voor het meedenken!

Het is gelukt, al weet ik niet precies waardoor het nu wel werkt.
Wat ik heb gedaan:

  • terug naar fabriekinstellingen.
  • de instellingen nogmaals zoals in de openingspost en het schakelaartje op actief.

Ook nu leek het in eerste instantie niet te werken, want ik zag de apparaten nog steeds op het automatisch toegewezen adres, maar… de volgende ochtend zaten de apparaten keurig op de toegewezen adressen. Het werkt dus, maar heeft blijkbaar in ieder geval meer dan een uur nodig voordat het adres wordt gewijzigd.

Ik zal dus waarschijnlijk toch wel iets over het hoofd hebben gezien, maar ben wel verbaasd dat het ‘even’ nu ook nog lang duurt voordat het adres op het netwerk is gewijzigd. In het logboek zie ik pas veel later een regel die een adreswijziging lijkt te zijn.

Reputatie 7
Badge +5

Dank voor het meedenken!

Het is gelukt, al weet ik niet precies waardoor het nu wel werkt.
Wat ik heb gedaan:

  • terug naar fabriekinstellingen.
  • de instellingen nogmaals zoals in de openingspost en het schakelaartje op actief.

Ook nu leek het in eerste instantie niet te werken, want ik zag de apparaten nog steeds op het automatisch toegewezen adres, maar… de volgende ochtend zaten de apparaten keurig op de toegewezen adressen. Het werkt dus, maar heeft blijkbaar in ieder geval meer dan een uur nodig voordat het adres wordt gewijzigd.

Ik zal dus waarschijnlijk toch wel iets over het hoofd hebben gezien, maar ben wel verbaasd dat het ‘even’ nu ook nog lang duurt voordat het adres op het netwerk is gewijzigd. In het logboek zie ik pas veel later een regel die een adreswijziging lijkt te zijn.

Belangrijk met dergelijke instellingen dat ook de aangesloten apparaten opnieuw opgestart worden.

Dus niet alleen de router maar ook de apparaten die van de adres reservering gebruik willen maken

Reageer