Ik heb traag Internet

Ik heb traag Internet
Reputatie 7
Badge +16

In dit artikel vind je alles wat je nodig hebt om traag Internet te herstellen.

 

Via onderstaande tips kan je de meeste problemen snel verhelpen. Check ook de video op onze website.

 

Check ook altijd de storingspagina of er een algemeen probleem is, zo ja: volg de instructies op die pagina.

 

Is jouw internet bekabeld of gaat het om de draadloze verbinding thuis (wifi)? Gaat het om wifi, neem dan snel een kijkje hier: Hoe verbeter ik mijn wifi.

 

Tip 1: Heb je een eigen router aangesloten?

Koppel deze af en sluit ons modem aan. Een eigen router kan zorgen voor IP-problemen en uitval van internet.

 

Tip 2: Heb je een switch aangesloten?

Test dan of de verbinding werkt wanneer deze afgekoppeld is. Sluit de PC/laptop direct op ons modem aan op één van de gele LAN-poorten achter op het modem.

 

Tip 3: Haal het modem van de stroom

De meeste modems staan 24 uur per dag en zeven dagen per week aan. Het kan dus helpen om het modem uit en aan te zetten.

Zet het modem uit- en aan in deze volgorde:

 

Stap 1

Haal de stekker uit het stopcontact

 

Stap 2

Wacht minimaal tien seconden

 

Stap 3

Doe de stekker terug in het stopcontact

 

Stap 4

Wacht tot het modem weer is opgestart en klaar. Geen zorgen als je het wereldbolletje nog niet ziet oplichten, het herstarten kan tot vijf minuten duren!

 

Tip 4: Controleer je kabels

Controleer of de bekabeling goed is aangesloten. Soms zijn kabels in de knoop of hebben ze een knik. Dit heeft invloed op de kwaliteit. Controleer ook of je de internetkabel in de juiste poort hebt geklikt. Bij Huawei en Draytek modems worden poort 1 en 2 worden voor internet gebruikt.

Lees de handleiding (die op jou van toepassing is) om alles goed te controleren:

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen Installatie (Entone)

Handleiding DSL - Snel van start

 

Tip 5: Vervang de UTP-kabel (internetkabel)

Vaak helpt het om de huidige UTP-kabel (internetkabel) tussen TV Box en modem of van een ander apparaat aan te sluiten. Zo kun je meteen checken of het aan de UTP-kabel (internetkabel) ligt. Indien het werkt, laat het weten en neem contact op met ons zodat jij zo snel mogelijk een nieuwe UTP-kabel (internetkabel) toegestuurd krijgt.

 

Tip 6: Sluit je UTP-kabel (internetkabel) aan op een andere poort

Probeer de UTP-kabel (internetkabel) op een andere poort aan te sluiten. Gebruik je nu poort 1? Probeer het eens in poort 2. Poort 1 en 2 worden voor internet gebruikt.

Zyxel poort

Zyxel poort

Huawei poort

Huawei poort

Draytek 2130 poort

Draytek 2130 poort

Draytek 2132 poort

Draytek 2132 poort

 

Tip 7: Haal de Media Converter van de stroom

Heb je een Huawei modem of een Zyxel modem? Dan heb je misschien één van deze twee Media Converters in huis:

Zwarte Media Converter

media-converter-1.jpg

Witte Media Converter (ONT)

optical-network-terminal.jpg

 

Let op: Niet iedereen heeft een Media Converter. Controleer dus of je er één hebt. Ze zijn meestal rechtstreeks aangesloten op het glasvezelkastje en vind je vaak in de meterkast.

Heb je een Media Converter? Zet het modem dan uit en aan in deze volgorde:

 

Stap 1

Haal het modem en Media Converter van de stroom af

 

Stap 2

Wacht tien seconden

 

Stap 3

Sluit eerst alleen de Media Converter weer aan

 

Stap 4

Wacht dertig seconden

 

Stap 5

Sluit nu het modem weer aan. Wacht tot het modem is opgestart. Klaar!

 

Tip 8: Check je snelheid met snelheidstests

Voer drie bekabelde snelheidtests uit via www.speedtest.net. Voor de meest waarheidsgetrouwe tests, gebruik je de speedtest app die je op de pagina kunt downloaden. 

Belangrijk:

  • Test op meerdere momenten voor een goed beeld
  • Je hoeft niet per se in veilige modus te testen (is niet essentieel)
  • Zorg ervoor dat je altijd bekabeld test, tests op wifi zijn niet relevant en geven niet aan wat je maximaal haalbare snelheid is
  • Test altijd met pc of laptop. Een test op een mobiele telefoon, tablet, mediabox of ander apparaat is niet relevant

 

Tip 9: Voer een factory reset uit op het modem

Een factory reset zorgt ervoor dat het modem alle juiste instellingen ophaalt uit het netwerk. Houd er rekening mee dat de vaste telefoonverbinding ook wegvalt. 

 

LET OP: een factory reset zorgt ervoor dat je alle instellingen terugzet naar de fabrieksinstellingen. Hiermee worden onder andere je wifinaam en wifiwachtwoord teruggezet naar de standaardinstellingen zoals deze op het modem te vinden zijn. 


Gebruik het Wiki-artikel om het modem volledig te resetten: Factory reset modem

 

 

Ik heb nog steeds problemen met Internet

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Laat dan een reactie achter via onderstaand format, dan helpt de Community je graag!

  • Merk je dat de TV ook raar doet wanneer je Internet traag is en hoe zit het met de vaste telefonie? Zo ja, ga naar dit artikel en los gelijk de TV-problemen op: Problemen bij TV
  • Heb je dit issue al gemeld bij onze Klantenservice of online bij Webcare? Is jouw case doorgezet naar de techneuten? Wacht dan op hun oplossing alsjeblieft
  • Heb je dit probleem vaker en zo ja: hoe vaak komt dit voor en op vaste tijdstippen of geheel willekeurig? 
  • Heb je er op meerdere apparaten last van (meer computers, mobiele telefoons, tablets, printers etc.)?
  • Wanneer je het alleen opmerkt op één apparaat en de rest wel goed werkt, ligt het niet aan onze verbinding. Geef aan wat voor type/merk apparaat je gebruikt in jouw topic, dan kan de Community je helpen
  • Heb je één of meerdere van de volgende problemen? Internet valt weg, bepaalde websites werken niet of niet goed, traag Internet, geen Internet (helemaal geen verbinding)

 

Neem ook zeker een kijkje in het prachtig geschreven topic van yalerta: 

 


38 reacties

Hallo ik heb last van traag internetsnelheid .in het begin haalde ik meer dan 30mbs. Bij de speedtest. Heb een abbo 50mb max 

Nu kom ik niet eens verder dan 11mbs .waardoor alles happert en buffert. Erg irritant. Alle stappen gevolgd. Reset modem etc .alles los gekoppeld computer rechtstreeks op modem .geen verschil. Gebruik een zyxel t50 modem. Kunnen jullie zien of er ergens een probleem zien.

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @raveens 

Heb je een DSL verbinding en als je bedraad de snelheid meet gebruik je ook de Ookla speedtest app?

Is je modem ook rechtstreeks aangesloten op het ISRA punt waar ook de KPN kabel op is aangesloten dus niet via een 2de aansluitpunt bijvoorbeeld? Aftakkingen/loze draden in je aansluiting kunnen ook zorgen voor een mindere snelheid.

@Waqqas 

De modem is rechtstreeks op ISRA punt aangesloten.Verder is er geen andere apparatuur aangesloten behalve een bekabelde pc. Die een netwerkkaart heeft 100/1000mbs.De speedtest gaat via de website van speedtest.nl ookla. Ook heb ik speedtest gedaan via tmobile website waar zelfde resultaat uit kwam.

Reputatie 7
Badge +15

@raveens 

De haalbare snelheid is nog steeds hetzelfde volgens de postcodecheck?

En wat voor een ISRA punt heb je?

Aangegeven postcodecheck  50mbps max .

 

Reputatie 7
Badge +15

@raveens 

Die kabel gaat direct naar je modem? Dan lijkt het geen probleem bij jou te zijn, eventueel kan je nog inloggen in de Zyxel-T50 web interface en dan zie je in het overzicht achter VDSL status het aantal Kbps dat je modem ontvangt.

@Waqqas 

Die gaat gelijk naar de modem . Webinterface  DSL snelheid . Rx 12287  Tx 7991

 

Reputatie 7
Badge +15

@raveens 

Er komt 12,3 Mbps download en 8 Mbps upload binnen via de KPN lijn, ik kan je hier als klant helaas niet bij helpen.

 

Reputatie 7
Badge +15

@raveens 

Wat is de lengte van die kabel uit het ISRA naar je modem?

@Waqqas 

Bedankt voor het meedenken. 

Fijne kerst 

 

@Waqqas 

1.5 meter

 

@Waqqas 

???

Reputatie 7
Badge +15

@raveens 

FEC errors spelen geen rol in de kwaliteit van je verbinding, ook al zij het er 100.000+, dit zijn pakketjes die 'gerepareerd' worden door het modem. Je hoeft je daar verder geen zorgen over te maken.

Ik had vroeger ook VDSL met miljoenen FEC errors maar nooit problemen gehad.

Reputatie 7

Hi @raveens ,

 

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd? Dankjewel voor je genomen moeite!

@Boris

Hoi hier de screenshots,

 

[enkele afbeeldingen verwijderd ivm tonen ip-adres - moderator] 

Reputatie 7

Hi @raveens ,

Thanks voor het delen van de uitkomsten! Ik heb daarnaast ook je verbinding bekeken en zie dat er inderdaad wel degelijk problemen zijn met het behalen van de juiste snelheid. Ik heb daarom direct een monteur aangestuurd om het probleem op te lossen. Je krijgt zo snel mogelijk een SMS/e-mail om digitaal een afspraak in te plannen. Ik ben erg hoopvol dat de monteur dit probleem gaat oplossen. Mocht je in de tussentijd vragen hebben, laat het vooral weten. Ik zit voor je klaar! 

@Boris 

Beste boris ,helaas na een week verder nog steeds niks van guidion gehoord. Kon via de website ook geen afspraak maken wel tijdsvakken doorgeven maar geen bevestiging mail gekregen of een telefoontje. Thuis werken lukt ook niet vlekkeloos duurt veel te lang tot verbinding is met me werk. Gisteren had ik zelfs een snelheid van 2 mbps. Na opnieuw opstarten modem weer 10 mbps. Maar nog veel te traag. Hoop dat je verder wat voor me kan betekenen 

Reputatie 7

Hoi @raveens,

 

Dat is vreemd! Ik zie dat opdracht bij de monteurscentrale uitstaat, maar er is nog geen afspraak ingepland. Zou je hen willen bellen op 088-2000151? Dan kun je na het doorgeven van je gegevens direct een afspraak inplannen. Excuus voor de vertraging!

@Boris

Goedendag,

De monteur is 1,5 week geleden langs geweest . Hij zei dat de snelheid vanuit buiten te langzaam was . En dat hij dat zou door zetten naar de hoofdleverancier  (KPN) van de buiten kabel . Tot heden geen mail meer gehad wat er verder gaat gebeuren en de snelheid is nog steeds traag. Kan iemand mij verder helpen ??

Reputatie 7

Hi @raveens ,

Dank voor je heldere bericht! Ik ben meteen voor je gaan checken en zie dat de terugkoppeling van de monteur niet bij onze technische dienst belandt. Mijn welgemeende excuses. Ik heb daarop direct deze aansturing in orde gemaakt, waarop we de verbinding opnieuw onder de loep nemen en zo nodig de netwerkbeheerder inlichten om het probleem te doen op te lossen. We gaan meteen voor je aan de slag! Mocht je in de tussentijd een vraag hebben, laat het vooral weten. We zijn er voor je! 

 

In dit artikel vind je alles wat je nodig hebt om traag Internet te herstellen.

 

Via onderstaande tips kan je de meeste problemen snel verhelpen. Check ook de video op onze website.

 

Check ook altijd de storingspagina of er een algemeen probleem is, zo ja: volg de instructies op die pagina.

 

Is jouw internet bekabeld of gaat het om de draadloze verbinding thuis (wifi)? Gaat het om wifi, neem dan snel een kijkje hier: Hoe verbeter ik mijn wifi.

 

Tip 1: Heb je een eigen router aangesloten?

Koppel deze af en sluit ons modem aan. Een eigen router kan zorgen voor IP-problemen en uitval van internet.

 

Tip 2: Heb je een switch aangesloten?

Test dan of de verbinding werkt wanneer deze afgekoppeld is. Sluit de PC/laptop direct op ons modem aan op één van de gele LAN-poorten achter op het modem.

 

Tip 3: Haal het modem van de stroom

De meeste modems staan 24 uur per dag en zeven dagen per week aan. Het kan dus helpen om het modem uit en aan te zetten.

Zet het modem uit- en aan in deze volgorde:

stopcontact.svg

Stap 1

Haal de stekker uit het stopcontact

klok-timer-knopjes.svg

Stap 2

Wacht minimaal tien seconden

stekker-donkergrijs.svg

Stap 3

Doe de stekker terug in het stopcontact

aan-uit-groen.svg

Stap 4

Wacht tot het modem weer is opgestart en klaar. Geen zorgen als je het wereldbolletje nog niet ziet oplichten, het herstarten kan tot vijf minuten duren!

 

Tip 4: Controleer je kabels

Controleer of de bekabeling goed is aangesloten. Soms zijn kabels in de knoop of hebben ze een knik. Dit heeft invloed op de kwaliteit. Controleer ook of je de internetkabel in de juiste poort hebt geklikt. Bij Huawei en Draytek modems worden poort 1 en 2 worden voor internet gebruikt.

Lees de handleiding (die op jou van toepassing is) om alles goed te controleren:

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen Installatie (Entone)

Handleiding DSL - Snel van start

 

Tip 5: Vervang de UTP-kabel (internetkabel)

Vaak helpt het om de huidige UTP-kabel (internetkabel) tussen TV Box en modem of van een ander apparaat aan te sluiten. Zo kun je meteen checken of het aan de UTP-kabel (internetkabel) ligt. Indien het werkt, laat het weten en neem contact op met ons zodat jij zo snel mogelijk een nieuwe UTP-kabel (internetkabel) toegestuurd krijgt.

 

Tip 6: Sluit je UTP-kabel (internetkabel) aan op een andere poort

Probeer de UTP-kabel (internetkabel) op een andere poort aan te sluiten. Gebruik je nu poort 1? Probeer het eens in poort 2. Poort 1 en 2 worden voor internet gebruikt.

Zyxel poort

Zyxel poort

Huawei poort

Huawei poort

Draytek 2130 poort

Draytek 2130 poort

Draytek 2132 poort

Draytek 2132 poort

 

Tip 7: Haal de Media Converter van de stroom

Heb je een Huawei modem of een Zyxel modem? Dan heb je misschien één van deze twee Media Converters in huis:

Zwarte Media Converter

media-converter-1.jpg

Witte Media Converter (ONT)

optical-network-terminal.jpg

 

Let op: Niet iedereen heeft een Media Converter. Controleer dus of je er één hebt. Ze zijn meestal rechtstreeks aangesloten op het glasvezelkastje en vind je vaak in de meterkast.

Heb je een Media Converter? Zet het modem dan uit en aan in deze volgorde:

stopcontact.svg

Stap 1

Haal het modem en Media Converter van de stroom af

klok-timer-knopjes.svg

Stap 2

Wacht tien seconden

stekker-donkergrijs.svg

Stap 3

Sluit eerst alleen de Media Converter weer aan

klok-timer-knopjes.svg

Stap 4

Wacht dertig seconden

modem-fiber.svg

Stap 5

Sluit nu het modem weer aan. Wacht tot het modem is opgestart. Klaar!

 

Tip 8: Check je snelheid met snelheidstests

Voer drie bekabelde snelheidtests uit via www.speedtest.net. Voor de meest waarheidsgetrouwe tests, gebruik je de speedtest app die je op de pagina kunt downloaden. 

Belangrijk:

  • Test op meerdere momenten voor een goed beeld
  • Je hoeft niet per se in veilige modus te testen (is niet essentieel)
  • Zorg ervoor dat je altijd bekabeld test, tests op wifi zijn niet relevant en geven niet aan wat je maximaal haalbare snelheid is
  • Test altijd met pc of laptop. Een test op een mobiele telefoon, tablet, mediabox of ander apparaat is niet relevant

 

Tip 9: Voer een factory reset uit op het modem

Een factory reset zorgt ervoor dat het modem alle juiste instellingen ophaalt uit het netwerk. Houd er rekening mee dat de vaste telefoonverbinding ook wegvalt. 

 

LET OP: een factory reset zorgt ervoor dat je alle instellingen terugzet naar de fabrieksinstellingen. Hiermee worden onder andere je wifinaam en wifiwachtwoord teruggezet naar de standaardinstellingen zoals deze op het modem te vinden zijn. 


Gebruik het Wiki-artikel om het modem volledig te resetten: Factory reset modem

 

 

Ik heb nog steeds problemen met Internet

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Laat dan een reactie achter via onderstaand format, dan helpt de Community je graag!

  • Merk je dat de TV ook raar doet wanneer je Internet traag is en hoe zit het met de vaste telefonie? Zo ja, ga naar dit artikel en los gelijk de TV-problemen op: Problemen bij TV
  • Heb je dit issue al gemeld bij onze Klantenservice of online bij Webcare? Is jouw case doorgezet naar de techneuten? Wacht dan op hun oplossing alsjeblieft
  • Heb je dit probleem vaker en zo ja: hoe vaak komt dit voor en op vaste tijdstippen of geheel willekeurig? 
  • Heb je er op meerdere apparaten last van (meer computers, mobiele telefoons, tablets, printers etc.)?
  • Wanneer je het alleen opmerkt op één apparaat en de rest wel goed werkt, ligt het niet aan onze verbinding. Geef aan wat voor type/merk apparaat je gebruikt in jouw topic, dan kan de Community je helpen
  • Heb je één of meerdere van de volgende problemen? Internet valt weg, bepaalde websites werken niet of niet goed, traag Internet, geen Internet (helemaal geen verbinding)

 

Neem ook zeker een kijkje in het prachtig geschreven topic van yalerta: 

 

Hallo al het bovenstaande geprobeerd echter van mijn 1000 Mbit verbinding haal ik max 200 up en down. heb je nog een tip?

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @vrg-vergeer, fijn dat je in dit topic terecht bent gekomen, we kunnen je internetsnelheid zeker weer een boost geven! Ik heb meteen je verbinding uitgemeten en ik zie dat je Media Converter al meer dan een halfjaar constant verbonden is met het internet, zou je tip 7 willen proberen:

Tip 7: Haal de Media Converter van de stroom

Heb je een Huawei modem of een Zyxel modem? Dan heb je misschien één van deze twee Media Converters in huis:

Zwarte Media Converter

media-converter-1.jpg

Witte Media Converter (ONT)

optical-network-terminal.jpg

 

Let op: Niet iedereen heeft een Media Converter. Controleer dus of je er één hebt. Ze zijn meestal rechtstreeks aangesloten op het glasvezelkastje en vind je vaak in de meterkast.

Heb je een Media Converter? Zet het modem dan uit en aan in deze volgorde:

stopcontact.svg

Stap 1

Haal het modem en Media Converter van de stroom af

klok-timer-knopjes.svg

Stap 2

Wacht tien seconden

stekker-donkergrijs.svg

Stap 3

Sluit eerst alleen de Media Converter weer aan

klok-timer-knopjes.svg

Stap 4

Wacht dertig seconden

modem-fiber.svg

Stap 5

Sluit nu het modem weer aan. Wacht tot het modem is opgestart. Klaar!

 

Ik vermoed dat je verbinding hiermee weer flink omhoog zal uitschieten. Mocht je toch nog een probleem ervaren, zou je dan een bekabelde speedtest door kunnen sturen? Ik weet zeker dat we snel de onderste steen boven hebben! 😁

Hallo, ik ben al 1 week bezig om mijn internet te laten controleren door menig persoon. Ik werk veel thuis en wordt telkens van het internet afgegooid. Ben er achter dat mijn verbinding qua upload moet goed gaat. heb glasvezelf 400/400 en heb op het moment maar 400/2 Hierdoor blijven helaas VPN verbindingen met kantoor niet tot stand. Ik heb alles al meerdere malen herstart maar helaas komt er geen schot in de zaak

Reageer