Mijn modem geeft een rood lampje, wat nu?

  • 10 February 2022
  • 46 reacties
  • 31403 Bekeken
Mijn modem geeft een rood lampje, wat nu?
Reputatie 7
Badge +9

Ik ervaar problemen met mijn internetverbinding en zie een rood lampje branden op het modem! Wat kan ik doen?

 

Soms kan het zijn dat er bij internetproblemen een rood lampje brandt op het modem. Het rode lampje brandt bij het ‘wereldbolletje’. Het rode lampje op het modem geeft aan dat er op dat moment geen diensten mogelijk zijn. Dat kan komen door een probleem van buitenaf, maar kan ook komen doordat de bekabeling niet goed zit. Met de volgende stappen zorgen we voor een oplossing. 

 

Stap 1: Check de kabels

Als eerste lopen we de bekabeling na. Zitten de kabels bij het modem en eventueel de media Converter er goed ingedrukt? Twijfel je of de bekabeling nog wel in de goede poort zit en je maakt gebruik van DSL, bekijk dan de installatievideo.

 

Stap 2: Haal het modem (en eventueel de Media Converter) van de stroom

Herstart modem
Vele problemen worden verholpen door het modem voor korte tijd van de stroom te halen:

  1. Haal de stroomstekker uit het stopcontact en de kabels uit LAN 1-4 uit het modem.
  2. Wacht minstens 10 seconden, voordat je de stroomstekker weer in het stopcontact steekt. Wacht tot het modem volledig is opgestart (ongeveer 3 minuten).
  3. Steek de kabels bij poort 1 of 2 (internet) en 3 of 4 (TV) terug in het modem. (Bij Zyxel maken de poorten niet uit)

Herstart Media Converter
Heb jij een Huawei of Zyxel modem in combinatie met een zwarte of witte Media Converter? Dan kan het helpen om ook de Media Converter te resetten.

  1. Haal de UTP-kabel (internetkabel) uit de Media Converter.
  2. Haal de Media Converter voor 10 seconden van de stroom en wacht tot de Media Converter volledig is opgestart.
  3. Verbind het modem weer met de Media Converter door de UTP-kabel (internetkabel) aan te sluiten.
Media Converter

 

Optical Network Terminal

 

 

Stap 3: De schakelaars op de Media Converter

Op de Media Converter zitten schakelaars, de zogenoemde dipswitches. Er zijn twee combinaties die je kunt gebruiken. Schakel kanaal 1 en 6 ‘on’ en de andere kanalen ‘off'. Je kunt ook kanalen 3 en 4 ‘on’ schakelen en de rest ‘off'. Herstart de Media Converter opnieuw, terwijl de UTP (internetkabel) los is.  In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken: ​​​​​

 

 

Stap 4: Fabrieksreset modem

In sommige gevallen is een Factory Reset van het modem nodig om de verbinding te herstellen. Je kunt met een paperclip of tandenstoker het knopje ‘Factory Reset’ op het modem indrukken. Let op: hierdoor worden mogelijk instellingen van het modem aangepast. In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken: ​​​​​

 

Stap 5: Check het storingstopic

Misschien is er een storing in jouw regio? Dan zijn er twee plaatsen waar je dit kunt controleren. Gaat het om een algemeen probleem, dan plaatsen we een melding in het storingstopic:​​​​​

Gaat het om een lokaal probleem, dan plaatsen we een melding in Mijn Odido: Actuele storingen. Hiervoor dien je in te loggen in Mijn Odido.

 

 

Ervaar je alsnog problemen met je verbinding? Dan helpt onderstaand stappenplan je verder:
Wifi | Volg deze stappen voor een snelle en stabiele wifi-verbinding.
Internet | Volg deze stappen om jouw bekabelde verbinding weer terug te krijgen.
Televisie | Volg de stappen uit de video om het tv-beeld weer terug te krijgen.
Telefonie | Volg deze stappen om je vaste telefoon weer aan de praat te krijgen.

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Maak dan een topic aan of laat het hieronder weten, dan helpt de Community je graag verder!


46 reacties

@MariuszGck

Connect your TP-LINK to the mediaconverter.

Connect a laptop to the TP-LINK and go to the router interface.

Apply VLAN 300 for internet.

Save and restart the mediaconverter.

Hi Waqqas

All went good and works perfect.

Thank u very much 

Cold beer for You ;D

Reputatie 7
Badge +15

@Gisela92 

In Amsterdam there is an outage, see the topic below for more information.

https://community.t-mobile.nl/algemeen-490/is-er-een-storing-bij-t-mobile-thuis-op-internet-tv-of-vaste-telefonie-284385

Hello @Gisela92 

Do you have a Fiber or DSL connection?

If tou look in your My T-Mobile account under meer > storingen do you see an outage for your address?

I have a Fiber and I’ve checked and there isn’t a malfunction at the moment at my address.

The reuter is Zyxel T-54

Reputatie 7
Badge +15

Hello @Gisela92 

Do you have a Fiber or DSL connection?

If tou look in your My T-Mobile account under meer > storingen do you see an outage for your address?

Hi, we have the red light. The wifi is there and I can see it on my list of Wifis but there is no signal, so can’t connect. 

I disconnected it for 10 seconds and connected it back again. The red light is still there. There don’t seem to be any malfunctioning in our neighbourhood. 

Reputatie 7
Badge +15

@MariuszGck 

Connect your TP-LINK to the mediaconverter.

Connect a laptop to the TP-LINK and go to the router interface.

Apply VLAN 300 for internet.

Save and restart the mediaconverter.

@MariuszGck

If it still doesn't work can you share a picture of the IPTV/VLAN tab?

Hi Waqqas

Am at work now

I get it done as soon as possible

If i understand right 8 need go to my old router settings and there set vlan 300 on right? Or i misunderstood something?

Then plug in new router yes?

Thx

Nice hot afternoon

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@MariuszGck 

If it still doesn't work can you share a picture of the IPTV/VLAN tab?

Hello @MariuszGck 

Have you connected the TP-LINK router to the mediaconverter?

Connect a laptop to it and go to the interface of the router. Go to advanced > network > IPTV/VLAN.

With these settings your internet should work :

IGMP Snooping: uitschakelen

IGMP Proxy: uitschakelen

IGMP Version: V2

IPTV/VLAN inschakelen

Mode Custom

Internet Vlan ID: 300 Priority 0

802.1Q tag inschakelen.

Phone vlan: 35

IPTV vlan: 640

Restart the mediaconverter after applying the settings.

Hello Waqqas

Yes i did connect router to mediaconverter...whole installation went good till test network at tplink website 

Btw u want me to go to router settings yes? Set it on as above u wrote down and then restart mediaconverter?

I will give one more time tomorrow 

Reputatie 7
Badge +15

Hello @MariuszGck 

Have you connected the TP-LINK router to the mediaconverter?

Connect a laptop to it and go to the interface of the router. Go to advanced > network > IPTV/VLAN.

With these settings your internet should work :

IGMP Snooping: uitschakelen

IGMP Proxy: uitschakelen

IGMP Version: V2

IPTV/VLAN inschakelen

Mode Custom

Internet Vlan ID: 300 Priority 0

802.1Q tag inschakelen.

Phone vlan: 35

IPTV vlan: 640

Restart the mediaconverter after applying the settings.

Reputatie 7
Badge +14

You need vlan300 for internet access. 

Very good evening everyone

I bought TpLink router Tri band 6e etc (Archer AXE75)

Unfortunately can't get access to internet,i tried all options as that short movie says

https://youtu.be/6NrzCoLKPF0

Now do i need some special VLan id or...or maybe i do something wrong but I don't think so

Or just send this rubbish back?

Thank u and good night 

Mariusz 

Reputatie 7
Badge +9

@Mija53 ik ben erg blij om te horen dat alles verholpen is en je weer online bent! Ik wens je nog een prettige dag toe.

de monteur is vandaag langs geweest, hij heeft de convector vervangen die kapot was alles werkt bedankt 🙂

Ok

Reputatie 7
Badge +9

@Mija53 ik zie dat je al iemand gesproken hebt van onze klantenservice.

Je krijgt binnen een paar dagen een bericht om een afspraak in te plannen met de monteur! Kan je mij, na dat de monteur is langs geweest, een terugkoppeling geven?

Kan iemand me eindelijk helpen?  Ik heb nog steeds geen internet, ook al is alles in orde met mij, de wereldbol is nog steeds rood gloeiend

De update zegt dat het internet voor mij is hersteld, de wereldbol brandt nog steeds rood als het wordt gerepareerd, het is 3 dagen geleden

Ik heb zo goed mogelijk geschreven. Ik weet er niets van. Ik denk twee dagen zonder enig bericht over de storing. Het is een beetje vervelend op de modem. Het rode lampje op de wereldbol brandt. De converter brandt oranje. Twee groene lampjes knipperen snel.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Mija53 zou je mijn vragen opnieuw kunnen beantwoorden. Ik heb namelijk exact nodig wat ik vroeg namelijk ook hoe de lampjes branden en welke. Dit staat onder elkaar geformuleerd in mijn vorige reactie.

Het rode lampje van de bol brandt op de modem, de converter is ook oranje, de rest van de lampjes zijn twee dagen in orde Ik heb geen internet resetten helpt ook niet

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Mija53, welkom op onze Commuity!

Ik help je hier graag mee, zou je een aantal vragen kunnen beantwoorden zodat ik dit met zoveel mogelijk informatie door kan zetten naar onze techneuten. Zij gaan dan voor jou aan de slag en hopelijk ben je snel weer online!

 

  1. Brandt het WAN lampje op het modem continue groen? 
  2. Brandt het Power lampje op de ONT?
  3. Hoe brandt het LOS lampje? (knippert snel (4x per seconde), knippert langzaam (1x per seconde), uit)
  4. Hoe brandt het PON lampje? (knippert, brandt continu, uit)

Ik heb de hele dag geen internet, ik heb van alles geprobeerd zonder succes, het rode lampje op de modem brandt, het is vervelend

Cały dzień nie mam internetu próbowałam wszystkiego bez skutku, pali się czerwona lampka kontrolna na modemie jest to irytujące 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Abdulrazaq Zabateh, het gaat om een glasvezelaansluiting zie ik. Ik vermoed dat je een tweede, nieuwe aanvraag hebt gedaan voor jouw nieuwe adres en geen directe verhuizing via jouw vorige abonnement, kan dat kloppen? Ik kom namelijk alleen een aansluiting tegen die al een paar jaar actief is.

Reageer