Info

Problemen Internet verbinding van Internet + TV van Odido

Problemen Internet verbinding van Internet + TV van Odido
Reputatie 7
Badge +16

Ervaar je problemen met je internetverbinding? Dan is dit topic dé wegwijzer naar de oorzaak en oplossing! 

 

Met vijf simpele checks kom je erachter wat er aan de hand is. Heb je alleen problemen met je wifi, kijk dan bij: ons grote wifitopic.

 

1: Check de kabels

Als eerste lopen we de bekabeling na. Zitten de kabels bij het modem en eventueel de media Converter er goed ingedrukt? Twijfel je of de bekabeling nog wel in de goede poort zit en je maakt gebruik van DSL, bekijk dan de installatievideo.

2: Haal het modem (en eventueel de Media Converter) van de stroom

Vele problemen worden verholpen door het modem voor korte tijd van de stroom te halen:

  1. Haal de stroomstekker uit het stopcontact en de kabels uit LAN 1-4 uit het modem.

  2. Haal de strromstekker en de UTP-kabel (internetkabel) uit de Media Converter.

  3. Wacht minstens 10 seconden, voordat je de stroomstekkers weer in het stopcontact steekt. Wacht tot het modem en de Media Converter volledig is opgestart (ongeveer 3 minuten).

  4. Verbind het modem weer met de Media Converter door de UTP-kabel (internetkabel) aan te sluiten.

  5. Steek de kabels bij poort 1 of 2 (internet) en 3 of 4 (TV) terug in het modem. (Bij Zyxel maken de poorten niet uit)

3: De schakelaars op de Media Converter

 Op de Media Converter zitten schakelaars, de zogenoemde dipswitches. Er zijn twee combinaties die je kunt gebruiken. Schakel kanaal 1 en 6 ‘on’ en de andere kanalen ‘off'. Je kunt ook kanalen 3 en 4 ‘on’ schakelen en de rest ‘off'. Herstart de Media Converter opnieuw, terwijl de UTP (internetkabel) los is.  In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken: 

 

4: Fabrieksreset modem

In sommige gevallen is een Factory Reset van het modem nodig om de verbinding te herstellen. Je kunt met een paperclip of tandenstoker het knopje ‘Factory Reset’ op het modem indrukken. Let op: hierdoor worden mogelijk instellingen van het modem aangepast. In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken: 

 

5: Check het storingstopic

Gaat het om een lokaal probleem, dan plaatsen we een melding in Mijn Odido. Log in en ga naar de optie ´Actuele storingen´. 

  

 

 

Werkt het internet weer, maar is er nog een ander probleem? Dan helpt onderstaand stappenplan je verder:
Wifi | Volg deze stappen voor een snelle en stabiele wifi-verbinding.
Wegvallend internet | Volg deze stappen als de verbinding niet stabiel is.
Traag internet | Volg de stappen om de juiste snelheid te verkrijgen.
Televisie | Volg de stappen uit de video om het tv-beeld weer terug te krijgen.
Telefonie | Volg deze stappen om je vaste telefoon weer aan de praat te krijgen.

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Maak dan een topic aan of laat het hieronder weten, dan helpt de Community je graag verder!


868 reacties

Reputatie 7
@Zwoerd1981 Ik kan je geruststellen, je maakt gebruik van de 750 Mbps snelheid! De beperking van 100 Mbps wordt meestal veroorzaakt door hardware die deze snelheid niet aan kan. De meest voorkomende oorzaken zijn oude of goedkope netwerkkabels (gebruik in ieder geval cat5e kabels of hoger) en een verouderde netwerkkaart die niet geschikt is voor hoge snelheden. Soms kan het ook helpen om je netwerk adapter vast te zetten op 1 Gbps full duplex. Hoe je dit doet vind je hieronder:

Netwerkadapter aanpassen en statisch instellen op 1gbps full duplex
o  Zoek naar het ‘Netwerk and Sharing Center’
o  Klik links op ‘Change Adapter Settings‘
o  Selecteer de interface waarmee je verbonden bent met de router
o  Rechtermuisklik deze en selecteer ‘properties’
o  Klik vervolgens op ‘Configure’
o  Onder het ‘Advanced’ tab kies je voor 1.0 Gbps full duplex


@olaf76 Mijn collega heeft vanochtend een aanpassing gedaan aan je verbinding waardoor het probleem hopelijk verholpen is. Laat zeker even weten of dit inderdaad het geval is!
@Brian Ik heb gekeken en die staat toch echt op full duplex. Soms komt de upload nog wel boven de 100 Mbps uit met de speedtest, maar de download nooit. Net nog gekeken en down kom ik uit op 85,78, terwijl up uitkomt op 135,30. Indien mijn netwerk kaart de begrenzing zou hebben van 100 Mbps, dan lijkt het me niet logisch dat ik erboven uit kom.

Daarnaast heb ik sinds een aantal dagen dat 's avond zo rond een uur of half acht het internet zeer slecht is. Het lijkt met vlagen weg te vallen. Dit is zowel bedraad als met wifi. Later op de avond lijkt het dan wel weer goed te gaan.
Hoi Sjoerd.

Wat het slechte internet (vooral) 's avonds betreft: dit kan ook een andere oorzaak hebben, eentje waar meer van ons (T-Thuis klanten) last van hebben. In dit topic kun je lezen over de DNS-problemen. Ik had er zelf ook enorm last van, dus zit ik voorlopig op de DNS van cloudflare. Je zou zelf ook -al dan niet tijdelijk- de DNS kunnen veranderen, het is echt een verademing. 😉
Reputatie 1
@olaf76 Mijn collega heeft vanochtend een aanpassing gedaan aan je verbinding waardoor het probleem hopelijk verholpen is. Laat zeker even weten of dit inderdaad het geval is!
@Brian helaas is het nog niet verholpen 11-10 om 15:35 en 12-10 om 22:05 was de verbinding weg. Na herstart modem weer terug. Hoor graag wat er aan gedaan kan worden.
Reputatie 7
@Zwoerd1981 @olaf76 Hmm bij jullie beide kan mogelijk te maken hebben met DNS problemen die we hebben gehad, we hebben hier afgelopen vrijdag (de 12de) een aantal aanpassingen voor gedaan. Ervaren je na het weekend nog steeds problemen of hebben de wijzigingen geholpen? Ik hoor het graag!
Reputatie 1
@Brian geen problemen meer opgemerkt sinds 12-10.
Reputatie 7
@olaf76 kijk eens aan, dat hoor ik graag! Top dat het is opgelost!😁
Hallo,

Het is mij opgevallen dat mijn T-Mobile thuis internet snelheid ondermaats is. Download blijft hangen op 130mbps en upload rond de 190mbps, terwijl dit meer richting de 500mbps zou moeten gaan. Dit is gemeten met de desktop app van speedtest.com en de desktop is bekabeld aangesloten (via switches).

Reeds geprobeerd:
- Netwerk adapter statisch ingesteld op 1000mb full duplex
- DNS ingesteld op cloudflare
- Reset naar fabrieksinstellingen van de Draytek Vigor2132f
- Rechtstreeks op de draytek aangesloten met (laptop)

Enig idee waar dit aan kan liggen? Alvast bedankt voor de reactie.

Mvg. Kors
Reputatie 7
Hi Kors, top dat je zelf al een flink aantal zaken heb geprobeerd! Haal je deze lagere snelheid met beide poorten? En heb je het toevallig ook kunnen testen met een andere netwerkkabel?
Reputatie 3
Hoi jiepiewie,

Ik zie dat Reggefiber is aangestuurd om jouw lijn te onderzoeken. Gelukkig zie ik dat je inmiddels een afspraak met hen hebt kunnen maken. Ik heb er dan ook vol vertrouwen in dat jouw internet helemaal goed gaat werken!

Een late reactie/update van mijn kant: het is nog steeds niet opgelost. Meermaals met de helpdesk gebeld en meermaals van het kastje naar de muur gestuurd. 3x is er beloofd dat ik een ander modem zou krijgen (een huawei) maar iedere keer krijg ik weer als reactie dat dat toch niet mogelijk is.. Het wordt mij beloofd door diezelfde helpdesk!

Er stond afgelopen vrijdag een monteur voor de deur inclusief het modem maar hij mocht het toch niet vervangen😣Daar ging mijn vrije dag: wie compenseert mij daar voor? Helpdesk weer gebeld (hadden beloofd terug te bellen maar dat deden ze dus weer niet) en die stelde voor om mijn contract op te zeggen en gelijk weer een nieuw contract af te sluiten! Dan kan het blijkbaar wel. Dat lijkt me niet de oplossing.

Waar kan ik nu terecht om mijn wegvallende verbinding nou eens stabiel te krijgen? Zo word ik echt genoodzaakt om over te stappen of een andere oplossing te kiezen terwijl het zo simpel is om 'gewoon' een ander modem te sturen (niet de draytek).. Blijkbaar wil T-mobile zijn klanten erg graag verliezen...
Reputatie 7
Hoi @jiepiewie

Ik heb jouw gegevens er bijgepakt en ben op zoek gegaan. Ik durf nu nog niets te beloven, maar ik ga graag voor je aan de slag! Zodra ik meer weet, zal ik je hier op de hoogte houden.

Ik heb nog een brandende vraag voor je: als jouw bekabelde verbinding wegvalt, blijft de Wifi dan nog wel actief? Je gaf aan dat de overige diensten (TV) nog wel bleven werken. Ik ben daarom erg benieuwd naar de Wifi. Dan blijkt het enkel een LAN issue te zijn (in plaats van Internet). Dit lijkt wellicht een klein verschil, maar is van wezenlijk belang. 🙂
Reputatie 7
@jiepiewie

Update!

Er is iets onderweg naar jou! Ik verwacht dat dit na het weekend geleverd wordt. Ik zal dan ook meer vertellen over het wat en hoe. Goed nieuws in ieder geval. 🙂
Reputatie 3
Hoi @jiepiewie

Ik heb jouw gegevens er bijgepakt en ben op zoek gegaan. Ik durf nu nog niets te beloven, maar ik ga graag voor je aan de slag! Zodra ik meer weet, zal ik je hier op de hoogte houden.

Ik heb nog een brandende vraag voor je: als jouw bekabelde verbinding wegvalt, blijft de Wifi dan nog wel actief? Je gaf aan dat de overige diensten (TV) nog wel bleven werken. Ik ben daarom erg benieuwd naar de Wifi. Dan blijkt het enkel een LAN issue te zijn (in plaats van Internet). Dit lijkt wellicht een klein verschil, maar is van wezenlijk belang. :)


Hi sander,

Ik gebruik geen WiFi op de DrayTek. Daar heb ik betere oplossingen die niet in de meterkast staan. Mijn huis is meerdere verdiepingen en de wifi op de DrayTek is slecht. Maar ik zal het eens aanzetten om te testen.

Met vriendelijke groeten,
Jean-Paul
Reputatie 3
@jiepiewie

Update!

Er is iets onderweg naar jou! Ik verwacht dat dit na het weekend geleverd wordt. Ik zal dan ook meer vertellen over het wat en hoe. Goed nieuws in ieder geval. :)


Ik wacht het wel af maar ben een beetje sceptisch. 🤷‍♂️
Reputatie 3
@jiepiewie

Update!

Er is iets onderweg naar jou! Ik verwacht dat dit na het weekend geleverd wordt. Ik zal dan ook meer vertellen over het wat en hoe. Goed nieuws in ieder geval. :)


Gisteren een pakket ontvangen van T-Mobile met daarin een nieuw modem! Onverwacht maar eindelijk 😉 Mijn vingers jeuken om het te installeren maar een sticker die "zegt" dat een monteur dat moet doen(?) weerhoudt mij daarvan. Moet dat? Of mag ik het toch zelf doen?
Reputatie 7
Hoi @jiepiewie

Super dat het modem al aangekomen is! Je kunt een afspraak maken met de monteur, of staat deze al? Zo niet, dan kun je bellen met 088-2000151. Ik adviseer de monteur dit om te switchen, glasvezel is erg fragiel en de kosten hoog als er iets misgaat.

Houd je ons op de hoogte?
Reputatie 1
Sinds 5 oktober 2018 T-Mobile thuis internet DSL. Overstap van Ziggo naar T-mobile. Mijn grootste nachtmerrie gebleken.

1. Afgesloten 100mb en betaal ook hiervoor. Gisteren per abuis achtergekomen na contact met klantenservice dat ik maar 50mb heb en ook kan krijgen volgens postcode check. Nou die check in augustus/september leverde toch echt wel 100mb op en ook kunnen afsluiten. Medewerker heeft aangeboden om abonnement te beëindigen. Ga ik Zeker Doen. Over misleiding gesproken!
2. Zeer slechte internet, met name in de avond. Continu wegvallende internet. Zowel op wifi router T-Mobile (Huawei) als bekabeld via Devolo dlan 1200+. DSL lijn is gewoon slecht...slecht...slecht. Niet stabiel. Niet eens Champions League kunnen kijken vanavond. Tijdens eerste helft zeker 10x weggevallen. 10x in 45 minuten. Waardeloos!
3. Persoonlijk vind ik de klantenservice niet capabel. Kennis en kunde onder de maat. Gisteren gebeld en na 9 min werd het gesprek beëindigd toen ik ruim 4 min in de wacht stond. Vervolgens 2x gebeld en werd de telefoon direct na oppakken opgehangen terwijl ik geluiden op de achtergrond hoorde.

Mobiel abonnement en kwaliteit is gelukkig Super. Daar klaag ik niet over.

Resumé: internet thuis is T-Mobile een beginneling die helaas waardeloos kwaliteit en stabiliteit levert. Om deze reden kan ik T-Mobile onmogelijk aanraden. Ik zou zeggen blijf uit de buurt. Want ik ren ook weg straks.

Moderator edit: Dit is een dubbel topic. zie dit topic. Dubbele berichten zijn volgens de huisregelsniet toegestaan.
Reputatie 1
Hallo
had al gereageerd op twitter maar geen reactie dus nu dan maar hier.
Heb nu al jaren die modem is het nu niet eens tijd voor een nieuwe deze begint gekken dingen te doen zoals,
het internet bekabeld valt gewoon weg en de wifi doet het soms ff helemaal niet op de laptop en de tv staat soms zomaar even stil ? dus dan moet ik de modem uit doen en ff wachten en dan gaat het wel weer even maar dat is volgens mij niet de bedoeling van en modem , kan moeilijk elke dag even de modem uit doen en dan weer aan om alleen dat ik geen nieuwe modem heb.
volgens mij wordt het echt eens tijd voor een nieuwe Heb net verlengd dus het zou wel lekker zijn dat ik nu eens een andere modem krijg deze was nog van vodafone

groet davith
Reputatie 7
Hi dabith, mocht je echt problemen ervaren dan kunnen we uiteraard de modem verwisselen maar je krijgt dan hetzelfde type modem terug, deze voldoet namelijk nog prima! 😉 Een fabrieksreset kan dit soort problemen vaak oplossing, druk hiervoor de FR/Reset knop even in met een tandenstoker of paperclip totdat alle lampjes op de modem gaan branden. Mocht je daarna nog steeds problemen ervaren geef mij dan even een aantal concrete voorbeelden door met wat er precies gebeurt, samen met de dag en het tijdstip, dan kijk ik graag wat ik voor je kan betekenen!
Reputatie 3
Hoi @jiepiewie

Super dat het modem al aangekomen is! Je kunt een afspraak maken met de monteur, of staat deze al? Zo niet, dan kun je bellen met 088-2000151. Ik adviseer de monteur dit om te switchen, glasvezel is erg fragiel en de kosten hoog als er iets misgaat.

Houd je ons op de hoogte?


Even een update: na bijna 1 jaar gedonder en gebel is het e-i-n-d-e-l-i-j-k opgelost. Door simpelweg de draytek te vervangen door de huawei. Tot zover een tevreden klant maar deze oplossing heeft wel een bijzonder wrange smaak achtergelaten. Het heeft te lang en te veel tijd geduurd totdat jullie, T-Mobile, eens luisterden naar mijn suggestie om het modem te vervangen. Veel belletjes van mijn kant, uren in de wacht, 3x de draytek vervangen, diverse lijnmetingen, keer-op-keer uitleggen wat er aan de hand was, iets omgezet in de wijkkast: allemaal voor niets omdat jullie niet via de standaard helpdesk de draytek konden vervangen voor een huawei. Er werd zelfs een keer geopperd om mijn abbo maar op te zeggen en opnieuw (!) aan te vragen want 'dan kon het wel'...🤔 Ik heb nog wel een paar suggesties om jullie helpdesk te verbeteren btw..

Samengevat: alles werkt nu perfect maar het verdiend geen schoonheidsprijs... En gooi die dryateks de deur uit..😎
Reputatie 7
Hi jiepiewie, goed om te horen dat het eindelijk gelukt is! Ik vermoed dat het in dit geval een combinatie van factoren was (omzetten in de wijkkast doen ze niet zomaar), maar het heeft inderdaad lang geduurd alles bij elkaar. Om het goed t emaken heb ik daarom zojuist twee maanden van je internet abonnement vergoed! Dit wordt verrekend met je eerstvolgende factuur en overgebleven bedragen maken we naar je over!
Reputatie 1
Hi guys! De laatste week heb ik een terugkerende klacht die ik niet echt kan oplossen.. Misschien dat jullie er wel raad mee hebben.

De laatste tijd valt mijn verbinding uit het niets weg, dit gebeurd nogal op willekeurige momenten. Zowel bedraad als wifi werkt dan niet meer en de enige optie is dan om Draytek Modem (aangesloten op Glasvezelnetwerk 750 mbps) aan en uit te zetten en dan werkt hij weer voor een tijdje totdat hij weer uitvalt en ik hem opnieuw aan en uit moet zetten.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik zou natuurlijk een factory reset kunnen doen om het uit te sluiten wat ik hierna even ga proberen. Maar als dat het probleem niet zal oplossen.. is dan mijn Modem kapot?

Ik had precies dezelfde soort klachten bij Ziggo wat werd verholpen met een nieuwe modem. Maar misschien dat meerdere mensen dezelfde klachten hebben en een fix hiervoor hadden :)

Thanks peeps alvast voor een antwoord en de beste wensen!
Reputatie 7
Hi @AndyS,

Oei daar gaan we meteen naar kijken! Je kan de factory reset zeker proberen, je hoeft niet bang te zijn dat je hierme wat stuk maakt. Een factory reset wil zeggen dat je modem terug gaat naar de fabrieksinstellingen en daarna de laatste updates weer op gaat halen. Eventuele instellingen zoals het aanpassen van de naam van je Wifi netwerk gaan dan wel verloren dus dit zal je dan even opnieuw in moeten stellen.

Mocht het probleem zich voor blijven doen laat dan even weten welke lampjes je nog ziet branden op de modem op het moment dat het gebeurt, dan kijk ik graag met je mee!
Reputatie 1
Hi @AndyS,

Oei daar gaan we meteen naar kijken! Je kan de factory reset zeker proberen, je hoeft niet bang te zijn dat je hierme wat stuk maakt. Een factory reset wil zeggen dat je modem terug gaat naar de fabrieksinstellingen en daarna de laatste updates weer op gaat halen. Eventuele instellingen zoals het aanpassen van de naam van je Wifi netwerk gaan dan wel verloren dus dit zal je dan even opnieuw in moeten stellen.

Mocht het probleem zich voor blijven doen laat dan even weten welke lampjes je nog ziet branden op de modem op het moment dat het gebeurt, dan kijk ik graag met je mee!


Beste Brian,

Ik had meteen een factory reset uitgevoerd na mijn post en het internet was een tijdje goed. Vandaag helaas weer meerdere malen uitvallen, ik heb gekeken en wat opvalt is dat de lampjes wel gewoon aan blijven (ACT die blijft knipperen, WAN, fiber + WLAN aan als het internet uitvalt). Nu ik zo de bovenstaande posts lees ben ik waarschijnlijk ook 1 van de zeldzame mensen die lijd aan een foutieve Draytek glasvezel-modem. Baal er wel helaas van, het is erg onbetrouwbaar momenteel .. (Vooral als je net lekker in bed loopt te Netflix-en) Hoe ga ik nu verder te pas om dit op te lossen? :)

Hoor het graag!
Reputatie 1

Hi @AndyS,

Oei daar gaan we meteen naar kijken! Je kan de factory reset zeker proberen, je hoeft niet bang te zijn dat je hierme wat stuk maakt. Een factory reset wil zeggen dat je modem terug gaat naar de fabrieksinstellingen en daarna de laatste updates weer op gaat halen. Eventuele instellingen zoals het aanpassen van de naam van je Wifi netwerk gaan dan wel verloren dus dit zal je dan even opnieuw in moeten stellen.

Mocht het probleem zich voor blijven doen laat dan even weten welke lampjes je nog ziet branden op de modem op het moment dat het gebeurt, dan kijk ik graag met je mee!
Beste Brian,

Ik had meteen een factory reset uitgevoerd na mijn post en het internet was een tijdje goed. Vandaag helaas weer meerdere malen uitvallen, ik heb gekeken en wat opvalt is dat de lampjes wel gewoon aan blijven (ACT die blijft knipperen, WAN, fiber + WLAN aan als het internet uitvalt). Nu ik zo de bovenstaande posts lees ben ik waarschijnlijk ook 1 van de zeldzame mensen die lijd aan een foutieve Draytek glasvezel-modem. Baal er wel helaas van, het is erg onbetrouwbaar momenteel .. (Vooral als je net lekker in bed loopt te Netflix-en) Hoe ga ik nu verder te pas om dit op te lossen? :)

Hoor het graag!


Bump.

Laatste paar dagen is hij echt vaak uitgevallen. Ik wil de tmobile klantenservice bellen maar alle posts hierboven wijzen dat ik het beter via dit topic kan oplossen. Hoor nog steeds graag een oplossing!

Mvg

Andy

Reageer