Beantwoord

0800 nummer in Engeland betalen?

• 9 augustus 2017
  • 7 reacties
  • 1330 Bekeken

Ik heb een aantal dagen geleden een telefoontje moeten plegen naar een engels 0800 nummer. Deze hadden een 0044 variant voor gebruik van buitenlandse klanten.

Aangezien een 0800 nummer een gratis nummer is, en ik bovendien een abonnement heb waarmee je onbeperkt kan bellen (ik weet het, naar vast en mobiel) ging ik er vanuit dat deze zouden vallen onder het onbeperkt bellen. Vooral dus omdat het een 0800 nummer is.

Helaas zie ik nu dat ik voor dit gesprek €13,55 mag neertellen. Dit vind ik dus heel vreemd en eigenlijk ook oneerlijk. Want in nederland zou ik ook voor een 0800 nummer niets betalen, en aangezien de roamingkosten vervallen, zou dan een nummer wat gratis is in een EU land toch ook gratis moeten zijn?
icon

Beste antwoord door David 10 augustus 2017, 14:09

Hoi Angeical,

Een terechte vraag en ik geef je hier graag antwoord op!

Servicenummers vallen niét onder de nieuwe regels en er kunnen dan altijd nog kosten voor in rekening worden gebracht. Dit geldt ook zeker voor buitenlandse nummers. In veel gevallen zijn servicenummers alleen gratis voor de bewoners van het land zelf, niet voor mensen van buiten het land waar het servicenummer onder valt. Dit staat ook in de voorwaarden over de tarieven in het buitenland. De kosten zijn in dit geval dus terecht. Het is goed om dit in de toekomst goed in het oog te houden, zodat je niet voor een verrassing komt te staan qua kosten.

Als we je verder nog ergens bij kunnen helpen, laat het dan weten!
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 3
0800 en 0808 Freephone-nummers
Een Freephone-nummer is een telefoonnummer dat gratis voor de beller is, zolang die persoon vanaf een vast nummer belt. Wanneer iemand in het Verenigd Koninkrijk met een mobiele telefoon naar een Freephone-nummer belt, worden er voor de beller minimale kosten in rekening gebracht. Hoe hoog die precies zijn, hangt van de provider af
Belde je vanuit Nederland? Want in dat geval gelden de EU-tarieven niet en valt het dus NIET onder je bundel.
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Angeical,

Een terechte vraag en ik geef je hier graag antwoord op!

Servicenummers vallen niét onder de nieuwe regels en er kunnen dan altijd nog kosten voor in rekening worden gebracht. Dit geldt ook zeker voor buitenlandse nummers. In veel gevallen zijn servicenummers alleen gratis voor de bewoners van het land zelf, niet voor mensen van buiten het land waar het servicenummer onder valt. Dit staat ook in de voorwaarden over de tarieven in het buitenland. De kosten zijn in dit geval dus terecht. Het is goed om dit in de toekomst goed in het oog te houden, zodat je niet voor een verrassing komt te staan qua kosten.

Als we je verder nog ergens bij kunnen helpen, laat het dan weten!
Tmobile doet net alsof het duidelijk op de website staat. Ik vind het helemaal niet duidelijk. Het staat verborgen onder de FAQ ( de Veel Gestelde Vragen) Zie screenshots.
Bovenaan helemaal geen info over de servicenummer. Alleen de mededeling dat je 'zo der zorgen' je telefoon kan gebruiken in de EU. Dan helemaal naar beneden scrollen en de onderste vraag aanklikken.

Dank je matti, ik ben het met jou redenatie eens. Ik moest snel een nummer bellen en ging er inderdaad vanuit dat dit 'Zonder zorgen' zou zijn. Niet dus...
Reputatie 7
Badge +20
Hi Matti100 & Angelical,

Bedankt voor de feedback! We kunnen echter niet alle informatie bovenaan de pagina zetten en de algemene tarieven worden het meest gezocht. We plaatsen onze FAQ's altijd onderaan de pagina, maar de meest gezochte informatie moet uiteindelijk toch bovenaan. Servicenummers zijn 9 van de 10 keer niet kosteloos en brengen kosten buiten de bundel met zich mee, dus houd daar in ieder geval rekening mee! In Nederland geldt dit voor veel nummers namelijk ook.

Als er nog vragen zijn, laat het ons weten!
Reputatie 2
Ja David, alleen betreft dit dus een nummer waar expliciet wordt aangegeven dat deze gratis zou zijn. Wat mij ook een doorn in het oog is, is dat bij servicenummers die wel betaald zijn altijd de extra tekst bij staat "plus de kosten van mobiel bellen", hetgeen impliciet betekent dat er bij bellen vanaf een vaste lijn dus geen dubbele kosten worden berekend.

Het ontgaat mij bovendien, en daar hebben wij reeds eerder een discussie over gehad, waarom dit soort kosten bij een abonnement niet vanuit de bundel zouden kunnen komen terwijl dit bij prepaid toch echt een vereiste is. Het is met telefoonproviders net alsof je met woekerpolisverkopers aan tafel zit. Overal staan kleine lettertjes en als iets onverwacht nadelig uitpakt moet het begrip altijd van de klant komen.

Reageer