Beantwoord

4G in Duitsland

Ik gebruik een internet bundel Europa, en verblijf regelmatig in Bonn (Duitsland). Daar merk ik dat ik af en toe 4G kan gebruiken, meestal bij de Telekom Dome (van Deutsche Telekom). Nu is er in ons gebouw een 4G repeater
geinstalleerd, maar ik ben de enige die geen 4G signaal krijgt. Wat kan ik doen om dit te verbeteren ?
(opnieuw opstarten, flightmode aan/uit, bundel aan/uit, etc. al geprobeerd). Het alternatief is Edge, en dat werkt erg slecht in het gebouw.

Toestel: iPhone 5S
Abbo: iPhone met flatrate ?(was vroeger de enige met onbeperkte bundel)

Groeten, Wada
icon

Beste antwoord door Thalina 4 januari 2017, 11:34

Hoi Fermand,

Inmiddels hebben we al heel wat langen toegevoegd waar je nu gebruik kunt maken van 4G! 🙂 In dit topic vind je een actueel overzicht van alle providers in het buitenland. Zoals je daar ziet kun je in België van het 4G-netwerk gebruik maken via Orange (voorheen Mobistar) en in Duitsland van Deutsche Telekom.

Zo te lezen gaat er dus iets anders mis bij jou. Ik zie dat DaveMobile al meer informatie heeft gegeven. Ik zie dat jouw simkaart in principe niet verouderd zou moeten zijn, ook heb je een actueel abonnement. Heb je je simkaart misschien geknipt? Dat kan namelijk problemen veroorzaken met jouw verbinding. Heb je in Nederland ook problemen met jouw verbinding? Heb je in Nederland wel gewoon 4G? Kun je eens de instellingen controleren die DaveMobile noemt? En zou je verder eens jouw simkaart in een ander toestel proberen, heb je dan wel goed bereik en 4G?

Een hoop vragen, maar op deze manier kunnen we achterhalen waar het probleem precies ligt! Ik zie je reactie graag tegemoet.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Hallo Wadawada,

Welkom bij ons op het Forum!

Ik begrijp dat je dit wil weten 🙂 T-mobile Nederland heeft (nog) geen 4G overeenkomsten met buitenlandse netwerken. Ook niet met T-Mobile Duitsland, deze bedrijven zijn zelfstandig opererend van elkaar. Je geeft aan 'af-en-toe' 4G te ontvangen in Duitsland? Dit is vreemd omdat er geen overeenkomst is voor het doorgeven van het signaal. De repeater die in het gebouw wordt gebruikt, is deze voor doorgifte van het signaal of werkt dit als interne router die gebruik maakt van het 4G signaal? Wanneer dit laatste het geval is kan het zijn dat je in moet loggen om gebruik te maken van de verbinding.
We zijn nu twee jaar verder en ik heb een flatrate Europa internet bundel, waarbij de eerste GB op hoge snelheid zou moeten zijn, 4G. In Belgie nooit, altijd 2G. In Duitsland af en toe. Meestal 2G, nooit 3G?? Zelfs niet bij Deutsche Telekom??!!
Ik kan handmatig een procider instellen, bv Deutsche Telekom. Dan is 4G beschikbaar, maar als ik het selecteer is het aan het eind toch niet meer als 2G??
Misschien moet je eens checken of je nog toevallig een oude(re) T-Mobile Sim of zelfs een hele oude Orange Sim hebt. Zou hier zomaar aan kunnen liggen en dan nog even controleren of bij instellingen en dan mobiel netwerk ook 4G/3G/2G aanstaat.
In de andere, in dit geval omringende landen zijn de 4G-Netwerken niet altijd evengoed uitgebouwd dan in Nederland, dus het zou zomaar kunnen dat je in Duitsland op de Autobahn bv snel zal terugvallen op 2G gezien 3G vaak alleen in steden en dorpen te ontvangen is. 4G zou je eigenlijk wel steeds vaker ook moeten ontvangen, zeker bij Telekom Deutschland. Wanneer er verder niet veel mensen langs bv een snelweg wonen is het niet echt rendabel voor een provider in een groot land als Duitsland hier overal 3G en 4G aan te leggen. Zover ik heb begrepen ligt in Duitsland geen uitbouwfocus meer op 3G alleen nog maar 4G.
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Fermand,

Inmiddels hebben we al heel wat langen toegevoegd waar je nu gebruik kunt maken van 4G! 🙂 In dit topic vind je een actueel overzicht van alle providers in het buitenland. Zoals je daar ziet kun je in België van het 4G-netwerk gebruik maken via Orange (voorheen Mobistar) en in Duitsland van Deutsche Telekom.

Zo te lezen gaat er dus iets anders mis bij jou. Ik zie dat DaveMobile al meer informatie heeft gegeven. Ik zie dat jouw simkaart in principe niet verouderd zou moeten zijn, ook heb je een actueel abonnement. Heb je je simkaart misschien geknipt? Dat kan namelijk problemen veroorzaken met jouw verbinding. Heb je in Nederland ook problemen met jouw verbinding? Heb je in Nederland wel gewoon 4G? Kun je eens de instellingen controleren die DaveMobile noemt? En zou je verder eens jouw simkaart in een ander toestel proberen, heb je dan wel goed bereik en 4G?

Een hoop vragen, maar op deze manier kunnen we achterhalen waar het probleem precies ligt! Ik zie je reactie graag tegemoet.
In Nederland heb ik geen problemen. In Belgie heb ik verschillende providers gebruikt, ook Mobistar. Ik wist dit dat zij de enige waren waarmee een verdrag is. Hoe dan ook, als ik van automatisch zoeken naar handmatig ga, dan krijg ik een lijst van welke providers beschikbaar zijn. Dan is Mobistar 4G beschikbaar. Dan selecteer ik die om een verbinding te maken, maar tijdens het opbouwen wordt vrolijk naar 2G teruggeschakeld. Mijn voorkeur instelling is 4G. De lijst van voorkeur netwerken bevat geen aanbieder van 4G, alleen 2G en 3G. Voor Belgie is dat Mobistar 2G en 3G. Wellicht is dat mijn probleem??
Ik kan een nieuwe toevoegen aan deze lijst, voor Duitsland waarik nu ben wordt het dan 26201 (network ID) met 4G, maar hoewel ik het opsla, komt het daarna niet voor in mijn voorkeurlijst??

Ik kan het mijn SIM kaart niet in een andere telefoon testen, maar ja, in Nederland heb ik gewoon 4G
Reputatie 7
Badge +20
Hi Fermand,

Jammer dat je jouw simkaart niet in een ander toestel kan testen, want dan zouden we kunnen controleren of het probleem bij je simkaart of toestel ligt. Zou je eens jouw netwerkinstellingen kunnen herstellen en dan opnieuw verbinding maken met een buitenlands netwerk. Lukt het dan wel? In België kun je alleen met Orange gebruik maken van 4G, maar het kan natuurlijk zijn dat je geen sterke verbinding hebt en dat je toestel automatisch op zoek gaat naar de sterkste verbinding en dat is op dat moment 2G of 3G. Met de andere netwerken is alleen 2G en 3G beschikbaar dus het zou inderdaad daaraan kunnen liggen.

Laat je weten of het beter gaat als je netwerkinstellingen zijn hersteld?

Reageer