Beantwoord

Betalen per MB werkt niet

• 21 september 2016
  • 16 reacties
  • 714 Bekeken

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
Afgelopen week hebben we tijdens ons verblijf op Gran Canaria (Spanje zone 1) via “http://www.roaming.t-mobile.nl” internet “betalen per MB” aangezet op het pre-paid nummer van mijn vrouw. Hiervan een bevestiging per SMS van T-Mobile gekregen. De iPhone 5S was goed ingesteld, WiFi uit en het scherm gaf 3G aan. Echter kregen we steeds de melding “niet verbonden met internet” gebruik maken van internet was dus niet mogelijk. Een dag later een SMS “pfu1” naar 1401 gestuurd, als reactie een foutmelding SMS met een verwijzing naar de T-mobile buitenland internet pagina ontvangen! (oh ja, we kunnen niet op internet)
Hoe kan deze teleurstelling in de toekomst voorkomen worden?
icon

Beste antwoord door Thalina 23 september 2016, 12:36

Hoi jbblnd,

Welkom op het forum!

Begrijpelijk dat je gewoon gebruik wilt kunnen maken van internet! Ik heb even in het systeem gekeken bij het nummer van jouw vrouw. Ik zie dat zij op 11/9 heeft aangegeven te willen betalen per MB in het buitenland. Verder zie ik dat er geen blokkade actief is waardoor het zou kunnen komen. Uit jouw verhaal begrijp ik dat jullie weer in Nederland zijn, maar ik kijk toch graag even mee hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden! Kun je eens kijken of ze bij haar instellingen dataroaming aan heeft staan en EU Internet uit? Alleen met deze instellingen is het mogelijk om verbinding te maken met het internet in het buitenland. Weet je verder nog met welk netwerk ze verbonden was? Hebben jullie het ook via een ander netwerk geprobeerd?

Zoals Koen al opmerkt is het in de toekomst handiger om een Travel & Surf pas te activeren. Dit is bijna altijd goedkoper dan betalen per MB. Op deze pagina vind je meer informatie over de Travel & Surf passen. De code die je hebt gesms't komt mij ook niet bekend voor. Op deze pagina vind je alle codes die je kunt sms'en voor een Travel & Surf pas.

Ik zie je reactie graag tegemoet!
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 6
Hoi jbblnd,

Vervelend dat het internet niet werkte in het buitenland. Je weet zeker dat je geen blokkade hebt staan op gebruik in het buitenland (roaming)?

Daarnaast zegt mij de SMS-code 'pfu1' niks. Wat is dat voor code? Om 'Betalen per MB' te activeren dien je de code 'MAANDS1' te sms'en naar 1401, wellicht dat je daarom de foutmelding kreeg.

Waarom als ik vragen mag, kies je voor betalen per MB. De travel&surf bundels zijn in vergelijking goedkoper dan los betalen.

Let us know!
Reputatie 6
Badge +17
Hoi jbblnd,

Welkom op het forum!

Begrijpelijk dat je gewoon gebruik wilt kunnen maken van internet! Ik heb even in het systeem gekeken bij het nummer van jouw vrouw. Ik zie dat zij op 11/9 heeft aangegeven te willen betalen per MB in het buitenland. Verder zie ik dat er geen blokkade actief is waardoor het zou kunnen komen. Uit jouw verhaal begrijp ik dat jullie weer in Nederland zijn, maar ik kijk toch graag even mee hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden! Kun je eens kijken of ze bij haar instellingen dataroaming aan heeft staan en EU Internet uit? Alleen met deze instellingen is het mogelijk om verbinding te maken met het internet in het buitenland. Weet je verder nog met welk netwerk ze verbonden was? Hebben jullie het ook via een ander netwerk geprobeerd?

Zoals Koen al opmerkt is het in de toekomst handiger om een Travel & Surf pas te activeren. Dit is bijna altijd goedkoper dan betalen per MB. Op deze pagina vind je meer informatie over de Travel & Surf passen. De code die je hebt gesms't komt mij ook niet bekend voor. Op deze pagina vind je alle codes die je kunt sms'en voor een Travel & Surf pas.

Ik zie je reactie graag tegemoet!
Best KoenM,
Aan de kant van T-mobile was er geen blokkade voor gebruik in het buitenland volgens het bericht van Thalina.
We zijn er van overtuigt dat de telefoon instellingen goed waren Roaming aan EU Internet uit.
SMS-code ‘pfu1’ heb ik uit een SMS van T-mobile, zie bijgaande afbeelding.
We hebben gekozen voor betalen per MB omdat we niet van plan waren intensief te internetten, we zaten in die week op een aantal documenten te wachten via de e-mail.
Achteraf ben ik blij dat ik geen pas genomen heb want dan was ik nu 14,99 kwijt geweest waarbij de vraag blijft of dit wel gewerkt zou hebben.
Verder vinden wij de prijs, de looptijd en het aantal MB’s niet in verhouding.
Beste Thalina,
Roaming stond aan, anders hadden we toch betalen per MB niet aan kunnen zetten in het buitenland? Zie bijgaande afbeelding.
We waren verbonden met ‘movistar’ een andere provider was ter plaatse niet beschikbaar.
Hoe kan ik in Nederland mezelf er, voor vertrek, van verzekeren dat ik een werkende internet verbinding heb in het buitenland?
Grt, Jan.
Reputatie 7
Badge +20
Hi Jan,

Dankjewel voor je reactie. Er was inderdaad geen blokkade actief dus het had moeten werken. Op de Canarische eilanden hebben wij een afspraak met 3 providers, Orange, Movistar en Vodafone. Met Orange en Movistar had je toegang tot internet. Je kan in de toekomst altijd op deze pagina selecteren met welk provider wij een afspraken hebben. Mocht het ene netwerk niet werken dan kun je handmatig een ander netwerk selecteren. Zorg ook dat je roaming aan staat en je EU-internet uit, mocht je een iPhone hebben.

Ik hoop dat je op je volgende reis zorgeloos gebruik kan maken van internet. Mocht je problemen ervaren, trek dan even aan de bel.
Geacht forum,

Ik krijg niet het gevoel dat we op deze manier het probleem op de Canarische Eilanden of een mogelijke oplossing helder krijgen en krijg niet echt antwoorden. Zie ook eerdere posts.

Het is toch vreemd dat ik van T-Mobile een SMS krijg met code “pfu1” die jullie niet kennen?

Wanneer ik weer in het buitenland ben zal ik het zeker weer proberen.

Betalen per MB wordt uitgeschakeld wanneer ik dat zelf doe, klopt dit?

Conclusie, voor internet in het buitenland:
Er van uitgaande dat betalen per MB nog steeds aanstaat, dan zorgen dat je op het juiste netwerk zit.
Op de iPhone “WiFi” uit, “Roaming” aan en “EU-internet uit”
Dat is alles toch?

Grt, Jan
Reputatie 6
Badge +15
Hey Jan,

Het lastige hieraan is dat we, nu je weer in Nederland bent, we het buitenlandse netwerk niet kunnen controleren voor je. Pas wanneer je weer in het buitenland bent en het fout gaat kunnen we dit voor je bekijken. Je conclusie onderaan je bericht klopt inderdaad. Hopelijk werkt het volgende keer wel naar behoren, anders horen we het graag! :)

Wat de SMS betreft.. ik heb dit intern doorgezet. Ben namelijk nu zelf ook wel benieuwd of we misschien op een fout in de SMS gestuit zijn of dat het wel gewoon klopt. Uiteraard laat ik het aan je weten als ik een reactie heb!

Laat je het weten als je verder nog vragen hebt?
Beste allen,
ik heb exact hetzelfde probleem als jbblnd
Zou iemand voor mij kunnen checken wat er met mijn abonnement/instellingen mis is?

ik verkeer de komende 3 maanden nog in het buitenland dus word graaaaag geholpen (en bellen naar de klantenservice is duur) 🙂

Mvg, Tessa
Reputatie 4
Hi Tessavandenbongaardt,

Gelijk heb je! Dat geld kan je beter gebruiken voor nog meer leuke avonturen in het buitenland! Ik ga je meteen helpen :D

Naar aanleiding van je vraag heb ik naar je instellingen gekeken en er staan geen blokkades op. Op dit moment is er een storing waardoor klanten in het buitenland niet gebruik kunnen maken van het betalen per MB. Wij werken samen met onze IT-afdeling heel hard aan een oplossing. Tot die tijd kan je gebruik maken van een Travel & Surf pas. Een Travel & Surf is trouwens veel voordeliger dan betalen per MB en je kan onbezorgd internetten tijdens je reis zonder onverwachte kosten. Je krijgt er meer data voor terug en je betaalt minder. Dus, meer MB's en je komt niet voor verrassingen te staan aan het einde van de maand op je factuur!

Mocht het niet lukken om verbinding te krijgen, controleer dan of je "Roaming" aanstaat. Die moet namelijk altijd aanstaan voor het gebruik van internet in een ander land. In Frankrijk kan je gebruik maken van het netwerk van Orange en Bouygues. Met beide netwerken heb je een goede dekking en heb je toegang tot (2G, 3G of 4G). Hier kan je zien met welke netwerkproviders T-Mobile samenwerkt in het buitenland. Ook erg handig voor als je de komende maanden nog andere landen gaat bezoeken.

Als je nog vragen hebt of je komt er niet uit, dan hoor ik graag van je!
hee muberra, thanks voor je snelle antwoord!

De volgende dingen staan AAN op m'n iphone:
mobiel netwerk, mobiele data, 4G, dataroaming én EU-internet.

ook heb ik hier -Aix-en-Provence- het Orange F netwerk (dat goed werkt voor bellen en sms'en)

en ook heb ik mijn telefoon al twee keer uitgezet voor de zekerheid.

en nog steeds werkt het niet... 😞

(ohhh en de reden dat ik geen Surf & Travel pas koop, is omdat ik hier voor een aantal maanden studeer. ik wil, als ik niet op de wifi van de universiteit of thuis zit, toch in staat zijn whatsappjes te ontvangen in geval van nood.
de travel & surfpassen zijn voor mij 'te groot' en voor te korte perioden. ik denk dat het voor mij dus voordeliger is op deze manier; betalen per MB en zonder tijdslimiet.

ik hoor graag van je!!

Groet, Tessa
Reputatie 7
Badge +20
Hi Tessa,

Dankjewel voor je reactie! Het probleem ligt ook echt niet aan jou, maar aan ons! Betalen per MB is op dit moment niet mogelijk in het buitenland vanwege een storing. Wij zijn heel hard bezig om dit op te lossen! Zodra de storing is verholpen, zullen wij het met je delen. Onze excuses voor het ongemak!

Je kan in de tussentijd een Travel & Surf pas activeren zodat je in ieder geval bereikbaar bent. Nogmaals excuses en hopelijk wordt de storing snel verholpen! Succes met je studie!
Beste allemaal,

Is het problem van betalen per MB in het buitenland inmiddels opgelost?
Ik zie nu in dit forum dat er al een geruime tijd een problem is.
Ik ben zelf grensarbeider (woon in Nederland en werk in Duitsland) en gebruik al heel lang "betalen per MB". (De overage opties vind ik in verhouding veel te duur. Ik gebruik het hoofdzakelijk voor WhatsApp en m'n email).
Zoals ik al aangaf gebruik ik al geruime tijd "betalen per MB" maar de laatste paar weken werkt dit voor mij dus ook niet meer. Heel frustrerend!!! Je kunt "betalen per MB" namelijk wel selecteren op de T-Mobile roaming pagina (in het buitenland) en men krijgt ook gewoon een bevestigings-sms. Maar niets werkt.....
Hopelijk is er snel een oplossing!

Met vriendelijke Groet,
Danny
Your problem is that you have EU Internet turned on, you have to turn EU Internet OFF.

I know it sounds really stupid but I had same issue and this is one of Apples less impressive design features.
Beste VincentVegas,

Ik neem aan dat je reactie gebaseerd is op de post van
tessavandenbongaardt. Ik heb dan wel ook een iPhone 5S maar op de laatste iOS versies is er geen mogelijkheid meer om EU-internet an of uit te zetten. Ik weet dat ik deze mogelijkheid lange tijd geleden wel had maar nu dus niet meer.
Bij mij heeft "betalen per MB" altijd gewerkt alleen de laatste paar weken dus niet meer. Ik heb in de tussentijd ook geen instellingen gewijzigd maar heb wel al van alles geprobeerd zonder positief resultaat.
Als T-Mobile aangeeft dat het een storing van hun kan betreft ligt het dus hoogst waarschijnlijk niet aan mij! Hopen dat ze snel een oplossing hebben want als dit zo doorgaat ben ik genoodzaakt spoedig over te stappen naar een andere aanbieder! Ik heb niet veel internet nodig maar het moet wel werken!
Reputatie 4
Hi Danny,

Ik heb goed nieuws voor je, want het is inmiddels opgelost. Betalen per MB in buitenland kan weer! :D

Dus je kan met een gerust hart weer internetten als je de grens over bent.

Werkt je internet inmiddels wel weer? Ik wil je vragen om op deze pagina te kijken. Hier hebben wij alle informatie & tips verzameld over wat klanten kunnen doen wanneer ze niet kunnen internetten in het buitenland. Soms kan het ook aan jouw instellingen of het netwerk liggen waar je op zit. Heb je ook gekeken naar de tip van VincentVegas hierboven? Als je echt weer snel bereikbaar moet zijn, dan kan je ook altijd éénmalig gebruik maken van een Travel & Surf pas. Puur even als tijdelijke oplossing!

Laat je even weten of je weer kan internetten? Ik hoor het graag van je!
Beste Muberra,

Dan heb ik helaas slecht nieuws voor jou, want het werkt nog steeds niet!

Ik heb nogmaals alle instellingen nagekeken en deze staan, zover mij bekent, correct ingesteld.
Het heeft in het verleden ook altijd gewerkt. Ik ben momenteel op mijn werk in Duitsland en heb nog steeds geen internet. De enige pagina die ik wel geopend krijg is de "T-Mobile Roaming" die aangeeft dat ik "betalen per MB" heb en dat deze nog 4 dagen en 4 uur geldig is op dit moment met €0,00 /€ verbruik !!! Ook de verbruiksstatus kan ik bijwerken, maar verder niets........
Geen WhatsApp, geen email, geen overige internetpagina's etc. terwijl jullie roaming site dus wel werkt. Dus dit zegt mij dat mijn instellingen en de verbinding met een netwerk ook goed zijn.

Ik ben overigens meestal verbonden met het Duitse netwerk "Telecom.de" en heb hier in het verleden nooit problemen mee gehad. Mijn telefoon iPhone 5S (net als elke andere telefoon) maakt in het buitenland automatisch verbinding met netwerken van dat land die samenwerken met T-Mobile NL als je een abonnement. Ook in Oostenrijk twee weken geleden werkte mijn internet niet terwijl mijn telefoon automatisch verbinding had gemaakt met een door jullie opgegeven netwerk.

Tevens wil ik even benadrukken dat ik twee weken geleden, om het uit te proberen, een Travel & Surf xs-pas (35 MB/ 24 uur) aangeschaft heb en deze werkte naar behoren en ik kon gewoon internetten. Heeft mij wel onnodig geld gekost!!!

Nogmaals, Ik ben een grensarbeider en werk in Duitsland en ben voor mijn werk veel in het buitenland (door heel Europa). Gedurende werkdagen dus dagelijks!
Ik vind het spijtig dat jullie altijd verwijzen om maar een andere Travel & Surp pas aan te schaffen! Voor mij zou dit dus betekenen dat ik om een maandelijkse dekking moet hebben 2 keer per maand een L-pas zou moeten kopen. Dit zou dus € 50,- extra op mijn abonnement zijn terwijl ik 1000 MB nooit opmaakt. Absurd! De "betalen per MB" is genoeg voor mij en moet gewoon werken.

P.S. Op de "Tip" van VincentVegas had ik al gereageerd en was, zoals ik al aangegeven had, niet voor mij van toepassing!

Hoop dat het snel opgelost wordt!!

Met vriendelijke groet,
Danny

P.S. Uit het vorige antwoord maak ik op dat posts/reacties maar half gelezen worden want er wordt steeds weer naar hetzelfde verwezen...... Heel jammer! Geeft niet echt een goed gevoel!
....ben zelf technicus en NIET dom!
Reputatie 7
Badge +20
Hey Danny,

Jammer dat je denkt dat we de berichten slechts half lezen. Het bericht van mijn collega Muberra is zeer compleet en ik denk dat ze ook de juiste vragen stelt om erachter te komen waar het probleem nou precies vandaan komt. Uit jouw eerdere berichten was niet duidelijk of je bijvoorbeeld handmatig een provider had gekozen of de instellingen had gecontroleerd. Ze zal dan ook zeker niet bedoeld hebben om je dom te laten voelen, maar om het probleem zo duidelijk mogelijk in kaart te kunnen brengen.

Aangezien je nu ook aangeeft dat het met Travel & Surf wél goed werkt, lijkt het bij jou toch aan de optie betalen per MB te schorten. Ik heb dit dan ook doorgezet naar de technische afdeling, zodat zij dit onder de loep kunnen nemen en op kunnen lossen. In de tussentijd kan ik enkel aanraden om af en toe een Travel & Surf-pas te nemen als je écht mobiel internet nodig hebt.

Hopelijk wordt dit spoedig opgelost, maar als je in de tussentijd nog vragen hebt, dan horen we dat graag van je!

Reageer