Beantwoord

Buitensporig hoge (verborgen) kosten T-mobile buitenland bellen

• 10 augustus 2016
  • 26 reacties
  • 1144 Bekeken

T-mobile berekent voor het bellen vanuit Nederland naar het buitenland buitensporig hoge kosten.
Volgens EU-afspraak mag T-mobile niet meer dan €0,06/min. rekenen voor het bellen in het buitenland binnen je bundel. Maar als je vanuit Nederland belt naar het buitenland, heeft de EU geen limietprijs opgesteld.
T-mobile maakt daar handig gebruik van door hiervoor maar liefst €0,51/min. te berekenen aan de klant. Dat is 8,5 keer zoveel als bellen vanuit het buitenland (!). T-mobile maakt dat niet zichtbaar op hun site (alleen in een downloadbaar pdf-bestand). Wanneer komt T-mobile tot het inzicht dat dit niet in orde is?
icon

Beste antwoord door Thalina 11 augustus 2016, 10:32

Hoi Buitenland beller,

Ik begrijp dat je hier duidelijkheid over wilt. Ik zie dat je dinsdag hierover ook contact hebt gehad met mijn collega. Het klopt inderdaad dat als je met een Basis Sim Only abonnement vanuit Nederland naar een EU-land (zone 1) belt, je 0,51 euro per minuut betaald. Vanuit Nederland geldt er geen EU-tarief, dat is alleen als je in het buitenland (in een EU-land) bent. In Nederland mogen providers dit zelf bepalen.
In dit topic vind je nog meer informatie over de kosten voor het bellen in de EU (zone 1) met een Basis Sim Only abonnement.

Zoals je misschien gezien hebt hebben wij ook een Stel Samen & Stel Bij abonnement. Bij dit abonnement ligt in vergelijking met ons Basis Sim Only abonnement veel meer de focus op voordelen in de EU, waaronder ook bellen. Maar zoals je waarschijnlijk al hebt gezien betaal je ook meer voor dit abonnement. Ons Basis Sim Only abonnement is een eenvoudig en voordelig abonnement voor mensen die minder waarde hechten aan bijvoorbeeld snel internet en voordelen in de EU. Maar daar staat tegenover dat je ook een stuk minder betaalt voor dit abonnement.

Ik begrijp dat dit waarschijnlijk niet het antwoord is waar je op gehoopt had, maar hopelijk geeft dit wel meer duidelijkheid. Als ik nog iets voor je kan betekenen, hoor ik het graag.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

26 reacties

Reputatie 6
Badge +17
Hoi Buitenland beller,

Ik begrijp dat je hier duidelijkheid over wilt. Ik zie dat je dinsdag hierover ook contact hebt gehad met mijn collega. Het klopt inderdaad dat als je met een Basis Sim Only abonnement vanuit Nederland naar een EU-land (zone 1) belt, je 0,51 euro per minuut betaald. Vanuit Nederland geldt er geen EU-tarief, dat is alleen als je in het buitenland (in een EU-land) bent. In Nederland mogen providers dit zelf bepalen.
In dit topic vind je nog meer informatie over de kosten voor het bellen in de EU (zone 1) met een Basis Sim Only abonnement.

Zoals je misschien gezien hebt hebben wij ook een Stel Samen & Stel Bij abonnement. Bij dit abonnement ligt in vergelijking met ons Basis Sim Only abonnement veel meer de focus op voordelen in de EU, waaronder ook bellen. Maar zoals je waarschijnlijk al hebt gezien betaal je ook meer voor dit abonnement. Ons Basis Sim Only abonnement is een eenvoudig en voordelig abonnement voor mensen die minder waarde hechten aan bijvoorbeeld snel internet en voordelen in de EU. Maar daar staat tegenover dat je ook een stuk minder betaalt voor dit abonnement.

Ik begrijp dat dit waarschijnlijk niet het antwoord is waar je op gehoopt had, maar hopelijk geeft dit wel meer duidelijkheid. Als ik nog iets voor je kan betekenen, hoor ik het graag.
Beste Thalina,
Bedankt voor je reactie.
De rare situatie ontstaat dus dat ik eerst even naar Duitsland moet rijden om daar te gaan bellen, als ik wil gaan bellen naar bijvoorbeeld Frankrijk? Als ik in Nederland bel, kost een uurtje bellen naar Frankrijk mij 51 euro.
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Buitenland beller,

Dat is natuurlijk niet de bedoeling! We willen niet dat je zoveel moeite moet doen om kosten op je factuur te besparen.

Als ik jouw verhaal lees en jouw gebruikersnaam bekijk dan heb ik sterk het vermoeden dat het Stel Samen & Stel Bij prijsplan voordeliger is voor jou. Thalina had er kort ook wat over verteld. Bekijk op deze pagina nogmaals alle voordelen van het prijsplan.

Ik vertel je dit natuurlijk niet zomaar, want je hebt de mogelijkheid om binnen je contractperiode over te stappen naar het Stel Samen & Stel Bij prijsplan. Hier zitten verder geen kosten aan verbonden. Geïnteresseerd? Neem dan een kijkje in het Stel Samen & Stel Bij overstap topic.
Beste Issam,
Bedankt voor je reactie. Graag hou ik gewoon het basis-abonnement.
Alleen moet ik naar Duitsland gaan rijden om daar naar Frankrijk te gaan bellen. Dan betaal ik volgens de EU-norm €0,06/min binnen mijn bundel. Als ik vanuit Nederland bel, betaal ik 8,5 keer zoveel, namelijk €0,51/min (T-mobile-tarief bij een basis-abonnement).

Als ik (binnen mijn bundel) in Nederland naar Frankrijk bel, betaal ik alleen die €0,51/min, of gaan er dan ook nog belminuten af van mijn bundel?
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Buitenland beller,

Het is een vreemde situatie inderdaad, wellicht komt er in de toekomst nog verandering in.

Je betaalt enkel het bedrag per minuut, het is niet dubbelop en er gaan dus geen belminuten af als je naar het buitenland belt.
Beste David,
Bedankt voor je bericht. Een vreemde situatie is het zeker. Ik zou me als T-mobile echt schamen.
Als de NS voor de heenreis 10 euro rekent en voor de terugreis 85 euro, zou de NS zich volledig ongeloofwaardig maken. T-mobile doet dit gewoon:
Bellen van Nederland naar buitenland kost 8,5 keer zoveel als bellen van buitenland naar Nederland.
Ik hoop dat Brussel T-mobile snel op de vingers tikt, want dit is natuurlijk niet te snappen.
Reputatie 6
Badge +17
Hallo,

Zoals eerder is aangegeven is het Basis sim prijsplan niet ingericht voor het bellen in en naar het buitenland, hierdoor liggen de tarieven iets hoger. Als je prioriteit ligt bij het bellen in en naar het buitenland dan adviseren we te allen tijde het Stel Samen & Stel Bij prijsplan. Mag ik vragen waarom je niet wilt overstappen? Wat zijn voor jou de voordelen bij het Basis sim prijsplan ten opzichte van het Stel Samen & Stel Bij prijsplan.
Beste Issam,
Bedankt voor je reactie. Ik kan het bellen naar het buitenland bundelen naar bijvoorbeeld 1x per maand. Dan loont het de moeite om naar Duitsland te rijden en daar dan te gaan bellen. Als ik dan 100 minuten bel betaal ik niet de 51 euro die ik in Nederland kwijt zou zijn. Ik hoop dat T-mobile de kosten voor bellen vanuit Nederland snel gelijk gaat trekken met de EU-afspraken die voor buitenland bellen zijn afgesproken voor telecomproviders (0,06/min.), dat bespaart me het idiote ritje naar Duitsland.

Als ik vanuit het buitenland bel, maakt het dan in kosten uit of ik bel naar een mobiel Nederlands nummer of naar een vast buitenlands nummer?
Reputatie 7
Badge +20
Hi buitenland beller,

Dankjewel voor je reactie. We willen je ook bedanken voor je feedback. Zoals David ook heeft aangegeven komt er in de toekomst wellichtg verandering in. Als je in het buitenland belt dan maakt het niet uit of je naar Nederlands mobiel nummer belt of een buitenlands vast nummer. Dit wordt ook weergegeven in de tarievenlijst van je prijsplan.

Ik hoop dat je nu meer duidelijkheid hebt en wens je een fijne tijd in het buitenland.
Beste Hajar,
Bedankt voor je reactie. Je verwijst in je reactie naar de tarievenlijst van het prijsplan. Jullie prijsplan schept juist de verwarring (bij mij). Ik kan het fout hebben, maar volgens mij lees ik tegenstrijdigheden in jullie prijsplan.

Op: https://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/buitenland staat onder het kopje: ‘Tarieven per zone’ €0,23 / minuut genoemd (bij bellen naar NL vanuit Zone 1). Er wordt geen onderscheid gemaakt of je binnen of buiten je bundel belt. Dit klopt dus volgens mij niet.

Ook bij: https://www.t-mobile.nl/klantenservice/bestelling-en-abonnement/tarieven staat onder 'Basis Sim Only' in het prijsplan vanaf 1-8-2016 en ook in het prijsplan vanaf 4-7-2016 voor buitenland bellen €0,23 / minuut genoemd. Daar staat niet bij of dit binnen of buiten de bundel geldt. Ook de €0,06 / minuut die voor het bellen vanuit het buitenland binnen je bundel maximaal mag worden gerekend (de EU-norm) staat daar niet genoemd.

Het zijn ook geen oude bestanden, als je kijkt naar de ‘vanaf-data’. Maar volgens mij kloppen deze prijsplannen dus niet.

Als deze prijsplannen niet meer kloppen omdat ze verouderd zijn, dan moeten ze volgens mij per direct geactualiseerd worden. Of zie ik iets met mijn boerenverstand over het hoofd (dat kan natuurlijk)?
Reputatie 6
Badge +17
Hi buitenland beller,

Ik heb alles nog even bekeken, omdat ik merk dat er nog onduidelijkheden bij jou zijn. Op deze pagina de algemene tarieven voor bellen naar Nederland genoemd als je in Zone 1 bent. Vervolgens wordt er doorverwezen naar jouw prijsplan en bovenaan de pagina naar deze gedetailleerde pagina waar je de tarieven binnen en buiten de bundel vindt voor als je belt als je in de EU bent. Ik begrijp inderdaad dat dit wat verwarrend kan overkomen, daarom zal ik het ook doorgeven aan mijn collega die gaat over de buitenlandpagina's om te kijken of dit duidelijker weergegeven kan worden.

Wat betreft het prijsplan: hier worden ook de algemene tarieven genoemd en vervolgens doorverwezen naar de overige tarieven voor ‘bellen in en vanuit het buitenland’. Zoals hierboven al aangegeven begrijp ik jouw verwarring hierover en daarom ga ik jouw feedback ook doorgeven.
Hoi Buitenland beller,

Ik werk niet bij t-mobile maar wilde toch even reageren op dit topic. Je geeft aan dat je de .51 cent een belachelijke prijs is maar tegenwoordig hebben veel abonnementen bij t-mobile de extra eu minuten en data.
Het basis abonnement is gewoon niet gericht op mensen die regelmatig naar het buitenland willen bellen.

Als je gaat kijken volgens jouw theorie (naar duitsland rijden en dan daar bellen) kom je eigenlijk niet zo voordelig uit hoor. Ten eerste zoals je aangaf is het een last om er speciaal voor naar duitsland te moeten rijden, dat kost overigens ook benzine 😛 En op het moment dat jij 60 minuten zou bellen in duitsland naar Frankrijk ( wat jij aangaf als voorbeeld kom je op 36 euro uit. Nou laten we er van uit gaan dat je niet een heel uur gaat bellen maar misschien 15 min, wat 9,- euro is. Dus je hebt die 9 euro plus benzine kosten die je dan eenmaal per maand kwijt bent

Terwijl je een paar euro extra kan betalen per maand, ik dacht rond de 5 euro. En dan heb je 120 minuten ipv 15 plus je kunt het binnen het comfort van je eigen huis doen en op elk moment dat je wil.

Dus conclusie is dat je en meer bellen hebt voor je geld en je niet alleen 1x in de maand in duitsland hoeft te bellen dus binnen het comfort van je eigen omgeving op elk moment de telefoon kunt pakken. :D

Maar dat is natuurlijk aan jezelf om te kijken wat je ermee doet. Mijn stel samen en stel bij abo bevalt erg goed dus ik zou er over nadenken.

Groetjes Nora
Beste Nora,
Wat leuk dat je meedenkt. En ook nog een hele uitgebreide reactie. Super!
De kosten voor het bellen vanuit het buitenland zijn alleen veel lager dan jij in het voorbeeld berekend hebt. 15 minuten bellen (binnen je bundel) vanuit het buitenland kost tegenwoordig maar €0,90 (15 x €0,06). Dat is dus echt wel een ritje naar Duitsland waard.

Dat hebben we te danken aan Brussel (een EU-afspraak), die telecomproviders sinds kort terecht verbiedt om hun klanten voor het bellen vanuit het buitenland (binnen de bundel) meer dan €0,06 te laten betalen. Vanaf juni 2017 mogen telecomproviders helemaal geen toeslag meer rekenen voor het bellen vanuit het buitenland. Het wordt dus nog beter.

Dit is een hele goede ontwikkeling omdat T-mobile, maar ook andere telecomproviders jaren enorme bedragen berekenden voor het bellen in het buitenland, terwijl er voor henzelf geen of nauwelijks meerkosten waren.

Alleen … Brussel is vergeten om de regelgeving zo te maken dat het ook geldt voor het bellen vanuit het binnenland (Nederland) naar het buitenland. Van dat foutje maakt T-mobile handig gebruik, door hiervoor € 0,51 per minuut te berekenen. Het zijn dus de mazen van de wet, waar T-mobile gebruik van maakt. T-mobile doet niks onwetmatig, maar netjes is het natuurlijk niet.

En T-mobile weet dat zelf ook donders goed. Want probeer jij die kostprijs van €0,51 per minuut maar eens op hun site terug te vinden. Dan moet je heel goed zoeken. Als klant kom je er pas achter als je de rekening van T-mobile krijgt.

Vandaar mijn topicnaam ‘Buitensporig hoge (verborgen) kosten T-mobile buitenland bellen’.

Een goed bedrijf is transparant naar haar klanten is mijn stellige overtuiging. Zeker als het gaat om de kosten die de klant moet betalen moet je die duidelijk vermelden. Dus als je €0,51 per minuut rekent (dat is natuurlijk buitensporig en niet goed uit te leggen), durf dat dan in ieder geval wel op je site te zetten. Er staat nu op hun website bij hun tarieven in Europa feitelijk onjuiste informatie (!). Klanten van tegenwoordig willen niet voor de gek gehouden worden. Ik zit nu voor 2 jaar aan T-mobile vast, maar mij zijn ze daarna als klant kwijt als ze dat niet verbeteren. Als ik een bedrijf niet kan vertrouwen, wil ik geen klant van ze zijn.

Thalina geeft aan dat ze naar die prijsweergave gaan kijken op hun eigen website. Maar ik vrees dat het een bewuste strategische keuze is van T-mobile om het niet te noemen. Dus dat het niet aangepast gaat worden. Want anders hadden ze dat al best gedaan (het is namelijk niet de eerste keer dat het aangegeven wordt).
Je mening is duidelijk, maar de prijzen staan toch echt heel duidelijk in het prijsplan... en daar zit ook mijn hekel puntje op dit verhaal van je. Pagina 4 in de prijsplannen (grappig bij BS en SS&SB gelijk pagina 4) is niet onduidelijk, de prijzen staan er duidelijk.

Bellen naar het buitenland, bovenaan pagina 4, stelt duidelijk 51 cent per minuut.
Bellen in en vanuit het buitenland, zelfde pagina maar iets lager, stelt 23 cent per minuut.

Gebeld worden is 6 cent, jouw verhaal van bellen voor 6 cent is gewoon niet waar en het zal echt voorlopig niet gebeuren omdat je moet spreken over een nationaal tarief + roamingskosten.... 1 cent bellen, buiten een bundel met kortingen, gaat nog heel lang niet gebeuren.

https://www.bellen.com/bellen-buitenland/roaming-tips

Maximumtarief voor roaming (excl btw)
bellen nationale tarief + 0,05 *
gebeld worden nationale tarief + 0,01 *
sms'en nationale tarief + 0,02 *
data nationale tarief + 0,05 *

Maximale tarieven per 30 april 2016 (incl btw trouwens en op hele centen)
bellen 23
gebeld worden 6
sms'en 7
data 24

En dit geldt in het buitenland voor roaming... Dus als jij gaat bellen vanuit DE naar FR, dan betaal je 23 cent per minuut. Goedkoper dan het NL naar buitenland tarief (een terecht punt), maar zeker geen 6 cent.
Beste Poco-Loco,
Bedankt voor het meedenken. Je schrijft dat de prijzen heel duidelijk in het prijsplan staan.
Was dat maar zo! Ik heb contact gehad met Marion en Leonie. Zij zijn medewerkers van de helpdesk T-mobile (via de chat). Beide medewerkers komen er ook niet uit als het gaat om het kostenplan en geven verkeerde informatie zoals later blijkt. Als zelfs T-mobile het zelf niet weet, dat zit er toch aardig wat mis als het gaat om eenduidige transparante kostenvoering lijkt me. Iets verder hieronder geef ik ook nog een voorbeeld van misleidende (en feitelijk onjuiste) informatie over de kosten op hun eigen website.

Ook jij zit er naast en komt er blijkbaar niet goed uit (wat ik je overigens totaal niet kwalijk neem hoor). Je schrijft: “Dus als jij gaat bellen vanuit DE naar FR, dan betaal je 23 cent per minuut.” Dit is niet correct, want het is afhankelijk of ik binnen of buiten mijn bundel bel. Binnen de bundel (en daar hadden we het over) mag T-mobile tegenwoordig van Brussel niet meer dan 0,06 rekenen. Dus dan is die 23 cent van jou niet van toepassing. Dat mag simpelweg niet van Brussel, zoals ik heb uitgelegd.

Terugkomend op mijn voorbeeld kost 15 minuten bellen (binnen je bundel) vanuit het buitenland dus echt €0,90 (15 x €0,06). Dat staat in schril contrast met die 0,51 cent per minuut die T-mobile rekent als je vanuit Nederland belt.

Als je de tabel ‘Tarieven in Europa’ bekijkt op hun website (link:
https://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/buitenland/tarieven-in-buitenland) dan noemen ze die buitensporig hoge kosten die ze vanuit Nederland rekenen ook (bewust) niet. Dat vertellen ze de klant liever niet. Daarmee geven ze dus feitelijk onjuiste informatie over hun tarieven (!), zoals ik in mijn eerder forumbericht schrijf. Er staat dat als je binnen je bundel belt binnen de EU dat dat €0,06 kost. Zelfs T-mobile helpdeskmedewerkers weten niet dat dat niet geldt voor als je vanuit Nederland bel (logisch ook want Nederland ligt ook in de EU). Klanten kunnen dat al helemaal niet weten als ze dit lezen en schrikken zich kapot als ze een rekening voorgeschoteld krijgen waar niet €0,06 maar ineens €0,51 per minuut wordt berekend. T-mobile beseft blijkbaar niet dat deze ‘misleiding’ klanten juist afstoot. Tenminste zo werkt dat bij mij. Als ik het gevoel krijg dat ik belazer wordt, dan ben ik weg bij zo’n bedrijf. Ik ventileer deze kritiek op dit forum, in de hoop dat ze hun bedrijfsvoering hierin snel aanpassen. ‘Eerlijkheid duurt het langst’, is een mooi spreekwoord in dit geval.

Lang verhaal kort:
Ik hoop voor T-mobile dat jij ongelijk hebt en dat ze niet standaard altijd die 23 cent per minuut rekenen. Want dan heeft T-mobile een groot probleem in Brussel. Maar laten we het een T-mobile medewerker vragen. Wie heeft er gelijk?
Als het niet tot je door wil dringen dat je geen bundel hebt voor het buitenland, wordt dit een lange welles nietes kwestie. Je hebt met Basis Sim geen bundel voor het buitenland, dan zijn de kosten gewoon 23 cent, maximaal, naar EU verordening.

Je 6 cent verhaal voor bellen is kolder, het staat niet in de originele EU verordening noch in enig prijsplan. Totdat je met inhoudelijke bewijzen komt die jouw claim ondersteunen, zijn we klaar.

Het is heel duidelijk, bellen naar buitenland kost je 51 cent, je hebt geen buitenland bundel... Stel Samen en Stel bij wel. Die betalen buiten de bundel alsnog meer dan 6 cent, aldus gewoon in het prijsplan.

Bellen in het buitenland, binnen zone 1, kost 23 cent naar EU verordening.

Heb je een punt dat dit een raar verschil is, ja.

Heb je enig punt om te stellen dat je 6 cent om te bellen klopt, nee.... Nergens, NERGENS, komt 6 cent voor bellen terug. Niet in de prijsplannen, niet in de EU regels, nergens.

Als je dat niet wil geloven, dan kan ik je niet helpen. Je bewijst dat ookT-Mobile chat-medewerkers tegen de raarheid van 51 vs. 23 cent aan lopen en het feit dat Basis Sim en Stel Samen en Stel Bij ook nog eens afwijkende prijzen hebben (t.o.v. elkaar) helpt ook niet.

Maar als jij denkt dat je bij enig provider momenteel voor 6 cent kunt bellen naar het buitenland (vanuit dit land of enig ander EU land) is simpelweg niet correct.

Ohw, je hoeft niet specifiek naar mij te reageren, ik verwijder hem uit mijn notificatie lijst. Niet vanwege jou, maar gewoon omdat het nu behandeld en afgerond is i.m.o. Ik wens je succes om i.i.g. de prijs gelijk te laten trekken (men neigt wel eens tot luisteren) naar die 23 cent.
Beste Poco-Loco,
Bedankt voor je bericht. Als je de tabel waar ik in mijn vorige bericht naar verwijs leest, dan is het echt 6 cent voor bellen binnen je bundel binnen de EU. Ik heb die tabel die op de T-mobile website staat maar even gekopieerd. Wat niet klopt in deze tabel (lees mijn vorige forumbericht) is dat dat niet Nederland mag zijn, want dan betaal je de buitensporig hoge 51 cent per minuut.

....................................... Binnen je bundel ... Buiten je bundel
Bellen binnen de EU.......€ 0,06 /min. ........... € 0,23 /min.
Gebeld worden............... € 0,01 /min. ........... € 0,01 /min.
Sms versturen............... € 0,02 /sms ........... € 0,07 /sms
Sms ontvangen.............. Gratis .................... Gratis
Internetten per MB.......... € 0,06 /MB ............ € 0,06 /MB

Die 6 cent voor bellen binnen je bundel die je leest, is sinds april van dit jaar. Van Brussel (EU-norm) mogen telecombedrijven niet meer dan 6 cent rekenen voor bellen in het buitenland binnen je bundel.

Dus ik snap totaal niet jouw opmerking: “Nergens, NERGENS, komt 6 cent voor bellen terug. Niet in de prijsplannen, niet in de EU regels, nergens.” Het staat er gewoon, zoals je kunt lezen.

Daarnaast hieronder een afrondend citaat van een chat met de helpdesk van T-mobile.

Ik: “Bel ik dus vanuit België naar Duitsland, dan betaal ik 6 cent, bel ik vanuit Nederland naar Duitsland, dan betaal ik 51 cent.”
T-mobile: "Precies!"

Dat grote verschil in kosten tussen bellen vanuit Nederland (€0,51 / min.) en bellen vanuit een EU-land (€ 0,06 / min.) dat is iets wat inderdaad niet te begrijpen is. Dat grote verschil kan T-mobile mij ook niet duidelijk maken. Ze noemen in de tabel wel die 6 cent, maar niet die 51 cent. Daarmee ben je niet eerlijk naar de klant. Maar daar gaat deze ‘draad’ op dit forum ook juist over.

Ik hoop dat een T-mobile-medewerker snel reageert hierop wie er nou gelijk heeft. Zij zouden het moeten weten toch?
Nogmaals, dit zijn de tarieven, zoals in je prijslijst staat:

Je hebt van vier T-Mods een antwoord gehad op de vorige pagina, is dat niet genoeg? Per sé je gelijk willen hebben gaat je niet verder helpen, deze discussie is nou wel genoeg geweest.
Beste T-mobile-moderators,
Hebben Poco-Loco en Kaassausje gelijk (betaal ik in het buitenland binnen mijn bundel 0,23 cent/min) of heb ik gelijk (betaal ik in het buitenland binnen mijn bundel de EU-norm van 0,06 cent/min)? Ik hecht vooral waarde aan jullie antwoord. Dus niet-T-mobile-medewerkers graag even afwachten tot er een reactie is gekomen van een medewerker van T-mobile. Die kan duidelijkheid scheppen.
Dus niet-T-mobile-medewerkers graag even afwachten tot er een reactie is gekomen van een medewerker van T-mobile. Die kan duidelijkheid scheppen.

Dan zou ik gewoon nu van het forum verdwijnen... Dit is een forum voor en door klanten, niet een klantenservice of een discussieplatform om je gelijk te krijgen.

Je verwijst in je links naar de verkeerde prijsplannen, post de tabellen van de Stel Samen en Stel Bij prijzen (staat gelukkig niet dik gedrukt erboven) en nu ga jij ons vertellen dat we niet moeten reageren?

Topic kan op slot, dat is wat het kan.
Beste Poco-Loco,
Niet zo ongeduldig joh. Wacht nou gewoon de reactie van een T-mobile-moderator: Thalina, Issam, David of Hajar even af. Wij komen er samen blijkbaar niet uit. Jij denkt dat jij gelijk hebt (dat binnen mijn bundel bellen in het buitenland 23 cent per minuut kost voor mij). Ik baseer mijn gelijk op wat ik van T-mobile krijg voorgeschoteld (dat binnen de bundel bellen in het buitenland 6 cent per minuut kost voor mij). T-mobile heeft het laatste woord. Laten zij maar vertellen wie er gelijk heeft. Dan is er duidelijkheid.
Reputatie 6
Badge +13
Beste Buitenland Beller,

Allereerst wil ik wat onduidelijkheden de wereld uit helpen.

1.

Die €0,06 die je benoemde, is een wettelijk minimum bedrag. De providers mogen tot medio 2017 op dit bedrag nog roamingtoeslagen berekenen. Bellen van EU naar EU land is bepaald met een maximum bedrag van €0,2299 per minuut. Bij nationaal bellen NL – NL of NL - EU mogen de providers zelf hun tarieven bepalen.
De uitleg staat hier: ‘’Er gelden geen maximumprijzen als u binnen Nederland belt, sms’t of internet met een mobiele telefoon. Ook niet als u vanuit Nederland naar het buitenland belt of sms’t. Telefoonaanbieders mogen zelf bepalen hoeveel zij hiervoor rekenen.’’

T-Mobile mag dus gewoon €0,51 rekenen voor het bellen van NL – NL en NL – EU.

2.

De tarieven die je aanhaalde,
‘’ ....................................... Binnen je bundel ... Buiten je bundel
Bellen binnen de EU.......€ 0,06 /min. ........... € 0,23 /min.
Gebeld worden............... € 0,01 /min. ........... € 0,01 /min.
Sms versturen............... € 0,02 /sms ........... € 0,07 /sms
Sms ontvangen.............. Gratis .................... Gratis
Internetten per MB.......... € 0,06 /MB ............ € 0,06 /MB’’, zijn de tarieven voor ‘’Stel Samen, Stel Bij’’ abonnees. Jij hebt een ‘’Basis Sim’’ abonnement.

Bij Stel Samen, Stel Bij heb je drie mogelijkheden voor belminuten.
- Mogelijkheid 1: 0 belminuten
- Mogelijkheid 2: 120 belminuten NL/EU
- Mogelijkheid 3: Onbeperkt NL + 120 min EU.

Uitleg van T-Mobile wat betreft ‘binnen en buiten je bundel’: ‘’Heeft u een Onbeperkt NL + 120 EU bundel en heeft u 120 minuten in de EU verbruikt, dan bedraagt het beltarief in Zone 1 €0,06 per minuut. Heeft u geen belbundel in uw abonnement of heeft u 120 minuten in de EU verbruikt uit uw 120 min NL & EU bundel, dan betaalt u €0,23 per minuut. Voor bellen binnen Zone 1 betaalt u per seconde met een minimum van 30 seconden.’’

Die €0,06 geldt dus alleen bij Stel Samen, Stel Bij op een onbeperkt NL + 120 belminuten EU abonnement. Er wordt verwezen dat je voor andere abonnementen in het prijsplan kunt kijken.
Basis Sim is een andere type abonnement, en daarom mag T-Mobile een wettelijk maximum bedrag van €0,23 rekenen voor het bellen van EU – EU.

Informatie over jouw abonnement kun je hier vinden.

Kortom, Stel Samen, Stel Bij is gericht op mensen die gebruik willen maken van EU-voordeeltjes. Basis Sim is dat duidelijk niet. T-Mobile mag maximaal €0,23 vragen voor het bellen van een EU naar een EU land. Wil je dus voor €0,06 per minuut bellen, neem dan een Stel Samen, Stel Bij abonnement met onbeperkt bellen + 120 minuten in de EU.

Ik hoop dat het nu duidelijk is voor je. 😉

Groetjes,
Leroy
Bedankt voor je bericht Leroy,
Ik heb net een chat gehad met de helpdesk van T-mobile. Hieronder staat deze geciteerd. In deze chat wordt afgeraden om forumberichten te vertrouwen, zolang dat niet van een T-mobile-medewerker zelf is. Daarnaast geeft T-mobile in deze chat duidelijk aan dat het echt 6 cent is voor een Basis-abonnement voor bellen in het buitenland binnen de bundel. Wat kan ik anders dan dat voor waar aannemen. Zij zijn toch van T-mobile.

Hieronder een deel van de chat:
T-mobile: Wat zou je graag exact willen weten over de tarieven?
Ik: Wat kost het als ik met mijn basis-abonnement bel vanuit Duitsland binnen mijn 300 min. bundel?
T-mobile: Dat wil ik voor je nakijken, een moment graag.
Ik: Ja fijn. Ik ben benieuwd
Ik: Heb je het al gevonden?
T-mobile: Op het moment dat je in Duitsland wil bellen en je hebt nog belminuten over van je Nederlandse belminuten, dan gaan er daar minuten van af en betaal je €0.06 per minuut. Mocht je geen belminuten in Nederland meer over hebben, dan betaal je €0.23 per minuut.
T-mobile: https://www.t-mobile.nl/eu-regulering
Ik: Ja, dat dacht ik ook. Maar er zijn 4 T-mods (ik weet niet wat dat is), die mij voor gek verklaren op jullie forum als ik dit zeg.
T-mobile: Je kan je in ieder geval aan de link die ik heb verzonden aanhouden. Dit zijn namelijk de nieuwe regels voor het bellen vanuit het buitenland.
T-mobile: Onder ''Nieuwe tarieven in zone 1 voor overige abonnementen'' zie je de juiste tarieven.
Heb je een Stel Samen en Stel Bij abo? Nee, je hebt een Basis Sim abonnement.

Heb je een bundel voor bellen in het buitenland? Nee, want die bestaat niet bij Basis Sim.

Enkel binnen Nederland heb jij 300 minuten en met deze bundel kan je niet in het buitenland bellen. Jij belt dus nooit vanuit je bundel in het buitenland. Dat is een aparte bundel die niet in jouw abonnement beschikbaar is. https://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/sim-only

Je kan dus niet bellen 'vanuit je bundel' in het buitenland... Die bundel bestaat niet, het is niet mogelijk, het kan niet, niet beschikbaar.... Zoals nu op twee pagina's lang al wordt getracht je duidelijk te maken, dit kan niet met Basis Sim... Hou op met de prijsplannen door elkaar te halen en half een pagina te lezen. Geen buitenland belbundel, geen 6 cent regeling.
T-mobile zegt duidelijk anders, zoals je kunt lezen. Totdat zij dit weerleggen, hou ik hun informatie voor waar aan. Ik hoop dat je dat begrijpt.