Beantwoord

Chat verbroken, basis snelheid in de EU

• is een Master Poster
  • 10 reacties
Ik was net in een Chat met ene Regina en ze beantwoord mijn vragen niet meer, Chat staat nog wel in de status Verbonden?
icon

Beste antwoord door Hajar 1 juni 2017, 11:30

Hi Erik,

Dankjewel voor je vraag. Ik begrijp dat je hier meer duidelijkheid over wilt hebben.

Ik ben gelijk voor je gaan kijken en zie dat je een Stel Samen '13 abonnement hebt. Dat is een ander abonnement dan Stel Samen & Stel Bij. Jouw eerste vraag heeft dus niets met jouw abonnement te maken. Ik zie namelijk dat je geen databundel hebt en dat je dus onbeperkt internet gebruikt tegen een basissnelheid. Aangezien jij geen Nederlandse databundel hebt, kun je straks alleen internetten in de EU als je een MB-aanvuller activeert. Je kan er ook voor kiezen om wel een databundel te nemen in Nederland, dan kun je deze ook in de EU gebruiken. Buiten de EU kun je met jouw abonnement alleen gebruik maken van een Travel & Surf pas. Het is dus niet mogelijk om een GB-aanvuller te kopen.

Ik hoop dat je nu meer duidelijkheid hebt. Voor meer informatie kun je ook ons FAQ topic doornemen. Als je nog vragen hebt, laat het mij weten. 🙂

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 4
Hoi Erik,

Dan denk ik dat er iets niet goed is gegaan in de chat met de verbinding!

Wat is jouw vraag aan Regina geweest? Misschien kunnen wij je verder helpen en jouw vraag beantwoorden? 🙂
Ik wilde weten of ik met mijn abonnement na 13 juni kan internetten binnen de Eu, ze antwoorde ja, gelukkig doorgevraagd en gezegd dat ik onbeperkt internet had en toen was het antwoord nee .
Verwarring dus voor mij en dat werd tijdens de chat alleen maar meer, vandaar mijn ongenoegen toen de chat ook opeens verbroken werd......

Maar hier mijn vragen:
Vraag 1 : Ik heb stel samen met onbeperkt internet, hoeveel MB heb ik binnen de EU? volgens de site staat er: Stel Samen & Stel Bij met Oneindig Online: je mag maandelijks 20 GB internetten in zone EU.
Is dit correct?
Vraag twee: Buiten de EU, volgens mij kan ik dan nog steeds een Travel & Surf-pas kopen maar kan ik ook de "GB-Aanvuller" kopen?
Reputatie 7
Badge +20
Hi Erik,

Dankjewel voor je vraag. Ik begrijp dat je hier meer duidelijkheid over wilt hebben.

Ik ben gelijk voor je gaan kijken en zie dat je een Stel Samen '13 abonnement hebt. Dat is een ander abonnement dan Stel Samen & Stel Bij. Jouw eerste vraag heeft dus niets met jouw abonnement te maken. Ik zie namelijk dat je geen databundel hebt en dat je dus onbeperkt internet gebruikt tegen een basissnelheid. Aangezien jij geen Nederlandse databundel hebt, kun je straks alleen internetten in de EU als je een MB-aanvuller activeert. Je kan er ook voor kiezen om wel een databundel te nemen in Nederland, dan kun je deze ook in de EU gebruiken. Buiten de EU kun je met jouw abonnement alleen gebruik maken van een Travel & Surf pas. Het is dus niet mogelijk om een GB-aanvuller te kopen.

Ik hoop dat je nu meer duidelijkheid hebt. Voor meer informatie kun je ook ons FAQ topic doornemen. Als je nog vragen hebt, laat het mij weten. 🙂
Hoi Hajar,

Gelukkig heb jij wel de moeite genomen om mijn contract erbij te halen:D
Maar de aanname klopt volgens mij niet helemaal, ik heb een onbeperkt databundel en ja deze is voor de basis snelheid maar het is wel een onbeperkt databundel waar ik een abonnement voor hebt (en is mij ook zo verkocht) Ik kan als ik wil dit verhogen met een hogere databundel.
Je spreekt jezelf ook tegen hierin, "dat je dus onbeperkt internet gebruikt tegen een basissnelheid" en "geen Nederlandse databundel hebt" klinkt heel verwarrend en tegenstrijdig, ik heb onbeperkt internetten maar geen internet (bundel).
Dus ik neem aan dat mijn onbeperkt internet dus ook geld voor de EU zoals de de nieuwe regels dit voorschrijven.
En nog iets, Als ik dus nu naar Zwitserland ga en wil internetten onderweg dan moet ik een MB-Aanvuller kopen en een Travel & Surf pas?. Dus nu dubbele kosten!
Reputatie 4
Hoi Erik,

Ik zal je meer informatie geven!

Zoals mijn collega Hajar heeft aangegeven heb jij een Stel Samen '13 abonnement, waarmee je onbeperkt internet tegen een basissnelheid. Dit is alleen bedoeld voor binnen Nederland. Ik denk dat er verwarring ontstaat door de term "onbeperkt internet". Doordat wij onze klanten waarderen hebben wij ze de mogelijkheid gegeven om heel voordelig te kunnen internetten met een basissnelheid. Dat is bij jou het geval. De term onbeperkt internet is tegenwoordig meer bedoeld voor de normale internetbundels met een 4G snelheid. De meeste klanten willen snel kunnen internetten, dus passen wij onze databundels hier op aan. In de voorwaarden van de nieuwe roamingtarieven en EU-regulering na 13 juni hebben wij ook duidelijk aangegeven dat basissnelheid alleen voor binnen Nederland van toepassing is. Ik wil je graag adviseren om een kijkje te nemen in ons roaming topic hierover.

Je kunt ook kiezen om tijdelijk een internetbundel met hoge snelheid te activeren voor de periode dat je in de EU aan het reizen bent. Met Stel Samen & Stel Bij mag je tussentijds jouw abonnement wijzigen. Dus dat betekent dat je een databundel kan activeren en het daarna ook weer kan uitzetten. Dat mag 1 keer per maand. Het voordeel is hierbij dat als je een databundel neemt, dan krijg je afhankelijk van de grootte van de databundel, 50 MB tot 250 MB om te gebruiken in Zwitserland. Dat is speciaal voor de Stel Samen & Stel Bij abonnementen. Kijk hier voor meer informatie. Over dubbele kosten hoef je je geen zorgen te maken want voor in de EU heb je alleen MB- en GB-aanvullers nodig. De Travel & Surf pas is alleen bedoeld voor als je op vakantie gaat buiten de EU.

Ik hoop dat ik meer duidelijkheid heb kunnen creëren! 🙂
Hoi Moderator,

Bedankt voor de uitleg,
Zoals ik het zie is het een eigen intpretatie van door t_Mobile van mijn abonnement, ten tijde van het aangaan van het abonnement is dit verkocht als onbeperkt internetten maar met lage snelheid en ik kon het idd verhogen als ik die wens had.
Nu maken jullie een eigen regel aan dat de roamingtarieven voor de basissnelheid (ik lees onbeperkt internetten tegen basissnelheid) niet geld voor de EU, ik denk dat tegen de afspraken is die zijn aangegaan betreffende het roaming verhaal voor de EU.
De geboden optie van de roaming topic hierover te lezen is mijn inziens te eenzijdig, de modrator/t-mobile zal hierin zijn eigen verhaal begrijpelijk verdedigen zoals in dit topic ook gedaan wordt.

P.S. Ik heb Consuwijzer gebeld voor meer informatie en die verzekeren mij dat het niet uitmaakt of ik een basisinternet heb of een ander internetbundel, het blijft internet. Ik heb ook de EU regulatie gelezen en kan ook de uitzondering niet vinden die je bedoelt, wel dat mijn internet (en dat geld voor iedereen) voor de EU gerelateerd is aan de internet snelheid/MB dat ik heb in Nederland.

Ik ben al jaren ten volle tevredenheid lid van T-Mobile en dit laatste contract heb ik al sinds 2013 en vind het dus wel jammer dat T-Mobile nu zo met de regels speelt.

Kunnen we nog het nog via een "gewone" manier dit probleem oplossen, zonder dat ik mijn abbo moet veranderen en zonder dat ik extra kosten krijg?
Reputatie 6
Badge +16
Hoi Erik,

Ik begrijp je punt! Echter zit er een verschil in het 'onbeperkte internet' met de basis snelheid en de rest van de bundels. De toegang tot het internet met de basis snelheid is een standaard dienst die inbegrepen is in het Startabonnement. Wil je met de normale/ hogere snelheid internetten dan kan je hiervoor een bundel activeren. Alle bundels die je zou activeren zijn ook te gebruiken in het buitenland.

Ik ben ervan op de hoogte dat dit eerder ook al is gecommuniceerd, maar dit is de manier waarop het op dit moment is ingericht. We begrijpen je punt en hebben dit daarom ook door gezet naar de afdeling die hiervoor verantwoordelijk is. Hopelijk kunnen we je snel van meer duidelijkheid en informatie voorzien omtrent het internetten met de basis snelheid in het buitenland.

Voor nu is er geen oplossing zonder dat je jouw abonnement aanpast of een bundel activeert. Mocht er in de nabije toekomst wel een oplossing zijn dan zullen wij dit natuurlijk gelijk met je delen Erik.
Hoi Issam,
je zegt "Ik ben ervan op de hoogte dat dit zo gecommuniceerd is, maar dit is de manier waarop het op dit moment is ingericht" dat betekent dat wat ik beweer klopt maar dat T-Mobile dit ergens heeft aangepast , dit moet dus aan te tonen zijn
door T-Mobile. Zo niet en/of ik heb er niet mee ingestemd dan is mijn recht op het data voor de EU gegrond. Ik wacht nog even af wat de desbetreffende afdeling nog te zeggen heeft snders ben ik toch bang dat ik een klacht moet indienen bij de desbetreffende instanties wegens het niet naleven van het EU verdrag.

Bedankt voor jullie antwoorden en alvast een prettig weekend.
Reputatie 7
Badge +20
Hi Erik,

Zodra wij een reactie hebben van de afdeling, zullen wij het je laten weten.
Goedemorgen,

Het is inmiddels vijf dagen geleden sinds mijn eerste melding maar ik heb nog niet vernomen van die "desbetreffende" afdeling.
Wanneer is de verwachting dat ik een reactie krijg van de "desbetreffende" afdeling en zu ik de naam mogen weten van de "desbetreffende" afdeling, dat communiceert makkelijker straks.
Reputatie 7
Badge +20
Hey Erik,

Ik heb even nagetrokken of er al een reactie is en die kan ik hier ook met jou delen: Gezien je als klant gebruik maakt van een provider in het buitenland, kunnen we vertraagde snelheid niet aanbieden. Het netwerk is simpelweg niet van ons en dat maakt het proces zeer moeilijk, dan wel onmogelijk. Denk hierbij ook aan het feit dat we vaak afspraken hebben met meerdere providers per land in de Europese Unie.

Dit komt dus neer op de strekking die Issam ook heeft gedeeld in dit topic. Iets anders kan ik er in dit geval ook niet van maken. Als je echter nog andere vragen hebt, dan horen we dat natuurlijk graag!
Hoi David,

Bedankt voor je reactie maar de bewering klopt helaas niet, ik heb vaker in buitenland gebruik gemaakt van Travel & Surf en met name de L pas en daar staat bij als note :
(*Met een L-pas kun je nadat de 1000 MB is verbruikt de resterende geldigheid blijven internetten met een basissnelheid van 64 kbps. Met deze snelheid kun je bijvoorbeeld Whatsappen.)
Dussssss.......
Hierbij nog eenmaal het verzoek om dit in orde te maken zonder extra kosten voor mij, anders ben ik genoodzaak om de ACM (Authority for Consumers and Markets) in te schakelen, dit is mij geadviseerd.

Ik zie graag spoedig jullie reactie tegemoet.
Reputatie 7
Badge +20
Hi erik,

De toegang tot het internet met de basissnelheid is een extra service die is opgenomen in het Startabonnement. Roaming regulering heeft als doel om periodieke roaming toegankelijker te maken en heeft niet als doel permanente roaming te faciliteren. Met die basissnelheid willen wij juist dat je altijd online bent in Nederland, ook als je door je databundel bent.

De mogelijkheid bieden bij de (tijdelijke) Travel & Surf L-pas is iets anders dan deze mogelijkheid permanent bieden. Om de communicatie zo eenvoudig mogelijk te houden geven we aan dat je bundels net zo in de EU moet kunnen gebruiken als dat je in Nederland doet. De eigenlijke situatie is dat voor roaming geen hoger tarief meer mag worden gehanteerd. Dat loopt natuurlijk wel enigszins hand in hand. Omdat wij bepaalde bundels beschikbaar stellen, worden die ook bruikbaar in de EU. Het aanbieden van de basissnelheid is zoals ik eerder aangaf een extra service, omdat we graag willen dat je online blijft in Nederland. Een ander facet van de regulering is dat je bijvoorbeeld wordt geacht om in een periode van vier maanden meer gebruik te hebben gemaakt van - in jouw geval - het Nederlandse netwerk, dan een buitenlands netwerk. Je zou de vertaalslag kunnen maken dat gezien hetgeen de regulering zich op richt, het een logisch gevolg is dat het niet is opgenomen in de plannen van de EU, omdat de basissnelheid is gericht op permanente toegang tot internet. Het is ook niet zo dat we voor de mogelijkheid een hoger tarief in rekening zouden brengen, we bieden de mogelijkheid op zichzelf niet aan in de EU. Bij een Basis Sim ontbreekt bijvoorbeeld de optie (ook in Nederland).

Dat het onderdeel is van een abonnement heeft niet als gevolg dat de opties zonder meer dienen te worden overgenomen voor gebruik in het buitenland. Het komt ook niet voor in de plannen van de EU. Uiteraard is de regulering een mooi initiatief, waarbij je de diensten zonder hoger tarief vrij kunt gebruiken in de EU.

Hopelijk zorgt het zo voor meer achtergrond.. Er zal nog een definitieve statement volgen hierover. Dat zal je hopelijk nog meer duidelijkheid geven.
Hoi,

Nee geen duidelijkheid, alleen meer onduidelijkheid, iedere keer een ander persoon die probeert iets uit te leggen maar het alleen verwarrende maakt.
Het is en blijft de interpretatie van T-Mobile van de EU regels.

Bedankt alle Moderators voor de verwarrende uitleg (en steeds aanbrengen van nieuwe en veranderde "feiten" ) voor iets waar ik als consument recht op heb.

Ik begrijp dat aan mijn verzoek via deze weg niet voldaan gaat wordt en zie geen andere weg dan dit helaas te moeten doorzetten als klacht naar de desbetreffende instanties.

Kan ik via deze weg de klacht ook officieel bij T-Mobile indienen of welk traject moet ik daarvoor volgen om een klacht in te dienen bij T-Mobile zodat dit probleem officieel zal worden behandeld?

Bedankt alvast voor de informatie.

mvg en alvast prettig weekend
Reputatie 7
Badge +20
Hi Erik,

Jammer dat je dit zo ziet, het antwoord is eigenlijk hetzelfde gebleven, maar er is wat meer toelichting gegeven in de verschillende reacties. Het antwoord blijft uiteindelijk hetzelfde.

Jouw vraag is al officieel behandeld, niet alleen door ons, maar ook de afdelingen die hier over gaan. Je kunt via dit contactformulier nogmaals een bericht sturen, maar de strekking van het antwoord blijft hetzelfde.

Mochten wij je hier nog ergens bij kunnen helpen, dan horen we dat van je!

Reageer