Beantwoord

Data binnen de EU, maar buiten NL

• 30 januari 2019
  • 8 reacties
  • 453 Bekeken

Ik heb zojuist de volgende vraag via het contactformulier naar de klantenservice gestuurd, maar ben benieuwd of iemand weet hoe dit formeel zit. Alle telefoonproviders binnen de EU worden toch door 'de EU' wettelijk verplicht om het abonnement dat je thuis hebt ook elders in de EU aan te bieden? Hoe komt het dan dat T-Mobile zich niet aan deze regels houdt? Is het een technische beperking, onwil, of heeft het een andere reden?

Mijn bericht:

Beste heer/mevrouw,

Komende week ben ik een week naar Frankrijk op vakantie. Afgelopen week kwam ik erachter dat, ondanks dat ik een Unlimited Go abonnement heb, er toch beperkingen op mijn abonnement zitten. Het gaat om een beperking van 14GB als hard datalimiet op de dat binnen de EU, maar buiten Nederland.

Dit is tegen de regels die door de Europese regering is opgesteld (sorry, maar ik weet niet hoe dit formeel heet). Iedere Europese burger (waaronder ik) moet volgens het 'roam like at home' principe evenveel gebruik van zijn abonnement kunnen maken zoals thuis in Nederland. Dat is bij mij niet het geval.

Ik heb met jullie klantenservice gebeld, maar kreeg een verontwaardigde reactie op mijn vraag waarom dit is. "14GB is ontzettend veel data." kreeg ik te horen. Wel, dit is zeker NIET het geval. Als ik op mijn 3 jaar oude iPhone 6S een video van 1 minuut maak en als deze naar de cloud gaat synchroniseren, dan kost mij dat 1 GB. Zeker op vakantie, waar je relatief veel content maakt, is 14GB dus helemaal niets.

Thuis verbruik ik overigens ook gemakkelijk veel meer data dan 14GB, omdat ik onderweg werk en van tethering gebruik maak.

Ik wil u daarom vriendelijk verzoeken om dit limiet voor mij eraf te halen, maar ook in het algemeen de Europees opgestelde regels te volgen.
U kunt ze hier vinden: https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/index_nl.htm

Ik verneem graag van u.

Met vriendelijke groet,
Eric
icon

Beste antwoord door eric_2 30 januari 2019, 09:19

In jouw eigen aangehaalde artikel staat dit ook:

"

Datalimieten: bundels met onbeperkt mobiel surfen in eigen land

Heeft u een contract waarbij u voor een vast bedrag per maand ook mobiel mag surfen zonder datalimiet, dan moet uw telecombedrijf u ook een groot volume voor dataroaming tegen thuistarief aanbieden. Het exacte volume hangt af van de prijs die u betaalt voor uw mobiele bundel. Het volume aan roamingdata moet ten minste dubbel zo groot zijn als het volume dat wordt verkregen door de prijs van uw mobiele bundel (excl. btw) te delen door de maximale groothandelsprijs (4,50 euro per GB in 2019).
Bijvoorbeeld: u betaalt 40 euro (exclusief btw) voor uw mobiele bundel met onbeperkt bellen, sms'en en surfen. Wanneer u binnen de EU roamt tegen thuistarief, heeft u recht op een onbeperkt aantal gesprekken en sms-berichten, en ten minste 17,7 GB aan data (2 × (40 : 4,50) = 17,7).
Uw provider moet u duidelijk informeren over uw datavolume. Gaat u bij het mobiel surfen in een ander EU-land over dit volume heen, dan hoeft u nooit een hoger tarief te betalen dan de maximale groothandelsprijs voor dataroaming: 4,50 euro per GB plus btw in 2019. Dit tarief zal na 2019 nog verder dalen.
"

Je gaat dus na de FUP automatisch een prijs betalen die maximaal de whoelsaleprijs is (dus zonder winstopslag van je NL provider) in 2019 is dat dus 4,50 euro + BTW per GB.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 3
Badge +2
Je refereert maar aan een deel van de wetgeving.. Er mag namelijk een FUP worden gebruikt. Dit omdat het dataverkeer voor jouw nu zonder meerkosten in de EU mag worden gebruikt, maar de provider moet WEL de buitenlandse provider betalen voor die data.

De prijs die men onderling moet betalen is beperkt, en daalt jaarlijks tot 2022. Het begon met 6,50 euro per Gb (ex. BTW) en is inmiddels 4,50 ex. BTW. Voor de FUP geldt de volgende formule
Prijs abonnement/prijs wholesale X 2 = FUP
Dus 35 euro / (4.5 euro+btw) = 6,42GB x 2 = 12,8, en dat mag dus worden afgerond naar boven.
1-1-2020 zal de Wholesale prijs omlaag gaan, en dus de FUP weer omhoog.
Hoi Eric, is er dan een relevant deel dat ontbreekt? Dit is wat ik heb gevonden na wat gegoogle.
Reputatie 3
Badge +2
In jouw eigen aangehaalde artikel staat dit ook:

"

Datalimieten: bundels met onbeperkt mobiel surfen in eigen land

Heeft u een contract waarbij u voor een vast bedrag per maand ook mobiel mag surfen zonder datalimiet, dan moet uw telecombedrijf u ook een groot volume voor dataroaming tegen thuistarief aanbieden. Het exacte volume hangt af van de prijs die u betaalt voor uw mobiele bundel. Het volume aan roamingdata moet ten minste dubbel zo groot zijn als het volume dat wordt verkregen door de prijs van uw mobiele bundel (excl. btw) te delen door de maximale groothandelsprijs (4,50 euro per GB in 2019).
Bijvoorbeeld: u betaalt 40 euro (exclusief btw) voor uw mobiele bundel met onbeperkt bellen, sms'en en surfen. Wanneer u binnen de EU roamt tegen thuistarief, heeft u recht op een onbeperkt aantal gesprekken en sms-berichten, en ten minste 17,7 GB aan data (2 × (40 : 4,50) = 17,7).
Uw provider moet u duidelijk informeren over uw datavolume. Gaat u bij het mobiel surfen in een ander EU-land over dit volume heen, dan hoeft u nooit een hoger tarief te betalen dan de maximale groothandelsprijs voor dataroaming: 4,50 euro per GB plus btw in 2019. Dit tarief zal na 2019 nog verder dalen.
"

Je gaat dus na de FUP automatisch een prijs betalen die maximaal de whoelsaleprijs is (dus zonder winstopslag van je NL provider) in 2019 is dat dus 4,50 euro + BTW per GB.
Helder, dank voor je toelichting!
Reputatie 3
Badge +2
Ja, graag gedaan. Als je echt veel/vaak data in het buitenland wil verstoken blijft een lokale simkaart toch vaak de goedkoopste oplossing.
Ja, graag gedaan. Als je echt veel/vaak data in het buitenland wil verstoken blijft een lokale simkaart toch vaak de goedkoopste oplossing.
Ja, of wifi gebruiken. Maar beide opties geven mij toch niet echt het ultieme "Unlimited" gevoel.
Reputatie 3
Wel als je weer terug bent in Nederland en weer 4G kunt gebruiken ipv 3G, GPRS of “geen service” zoals nog vaak in het buitenland het geval is ...

Wifi is ook vaak geen Unlimited pretje in het buitenland als er slechte verbindingen zijn.

Toch mooi om in zo’n klein postzegellandje te wonen waar het goedkoop is om verbindingen over kleine afstanden aan te leggen!
Reputatie 3
Badge +2

Ja, graag gedaan. Als je echt veel/vaak data in het buitenland wil verstoken blijft een lokale simkaart toch vaak de goedkoopste oplossing.Ja, of wifi gebruiken. Maar beide opties geven mij toch niet echt het ultieme "Unlimited" gevoel.

Inderdaad, maar een unlimited in de EU product bestaat helaas nog niet bij providers. Je snapt nu ook dat met kosten als 4.5 euro per GB dit niet kan vliegen. In 2022 is de minimale wholesale prijs 2.50 euro.

Reageer