Vraag

Data-roaming werkt op geen enkele manier binnen Europa

Ik probeer data roaming te gebruiken in Spanje, maar het werkt op geen enkele manier. Volgens de EU-regels dat de bundel (in mijn geval 1GB) meegenomen kan worden naar het buitenland zou het moeten werken, maar er ontstaat op geen enkele manier toegang. Ik greeg wel toegang tot de Travel & Surf pagina, en heb dus maar een pas gekocht, terwijl ik volgens de EU-regels recht heb om mijn data mee te nemen. Nu is het een zakelijk abonnement dat niet op de Website is terug te vinden (Corporate Rateplan A), dus ik kan zelf niet controleren waarom het fout gaat. Gegevens: Apple iPhone 5, IOS10, data roaming staat aan, telefoneren in buitenland werkt wel, Travel & Surf pas werkt wel, data roaming werkt niet...

15 reacties

Reputatie 4
Hoi Alexander,

Welkom op ons forum!

Ik zal je meer informatie geven. Je hebt jouw data roaming aanstaan en daarom kan je ook gebruik maken van de Spaanse providers tijdens jouw verblijf. Dat betekent dat jouw data roaming nu wel goed werkt, en gelukkig maar, want anders had je niet kunnen internetten met een Travel & Surf pas. Als jouw data roaming uit staat kan je namelijk alleen gebruik van een Nederlands netwerk. Dan maakt jouw toestel geen verbinding met een buitenlands netwerk. Ik ben in elk geval heel blij dat je wel kunt internetten met de Travel & Surf pas, al is het een tijdelijke oplossing.

Je hebt inderdaad een speciaal Corporate abonnement wat niet op de website staat. Dat is een abonnement met eigen voorwaarden, ook voor in de EU. Juist omdat het een speciaal abonnement is weet ik niet direct of het aan de instellingen, het abonnement of iets anders ligt waardoor je niet jouw eigen data kunt gebruiken in Spanje. Ik ga dit voor je navragen aan de juiste afdeling en zodra ik meer weet, zal ik je dit direct laten weten!

Als je in de tussentijd vragen hebt, dan kan je dat altijd stellen aan ons. 🙂
Hierbij aansluitend. Hoe kan het dat de Travel en surf pas wordt aangeboden terwijl je in de EU bent? Of geldt dit alleen voor een zakelijk abonnement?
Ik ben vanmiddag in Belgie aangekomen en op mytmobile vond ik de melding " welkom in Belgie " koop een Travel en surf pas"! Zie screenshot.

Hoi Muberra,
Nog een kleine aanvulling. De SMS met "Welkom in Spanje..." kreeg ik in Spanje pas na 3 uur van alles geprobeerd te hebben (telefoon resetten, telefoon opnieuw opstarten, roaming uit, roaming aan, checken voor updates, etc.), toen ik als handmatig network 'Orange' koos. Daarvoor (via de provider Movistar) had ik geen land-SMS gehad, terwijl ik toch al een paar uur in Spanje was met een 3G-verbinding. In het welkomst-bericht stond overigens NIETS over Travel & Surf...

Check dat ook graag binnen T-Mobile; gebruikers die op 'Travel & Surf' zijn aangewezen zouden dus nog wel een welkomst-bericht in het buitenland moeten krijgen, MET een bericht over Travel & Surf; voor overige gebruikers is dat niet meer nodig omdat hun abonnement gewoon meegenomen wordt. Ook iets om te checken...

Verder zou ik het heel vreemd vinden als de abonnementsvorm meenemen van data in het buitenland niet zou toestaan. Ik werk bij een organisatie met veel internationale contacten en buitenlandbezoek, en heb juist daarvoor een zakelijke telefoon... Verder zijn de regels van de EU volgens mij duidelijk: telecom-providers moesten per 15/6 hun voorwaarden aanpassen dat alle gebruikers hun abonnement in het buitenland kunnen gebruiken. Mijn 1G data per maand hoort daar gewoon bij...

En dank voor het uitzoeken!
Alexander.
Beste t-mobile,
Ik heb met een corporate rateplan b hetzelfde probleem. Ben nu in frankrijk en geen roaming beschikbaar. Op jullie site staat heel duidelijk dat de nieuwe EU regels gelden voor ALLE tmobile abonnementen. Het zijn jullie woorden. Ik vind dit echt slecht.
Reputatie 4
Hoi Alexander & Dennis,

Ik heb het voor jullie uitgezocht!

Jullie abonnementen maken geen onderdeel uit van de nieuwe voorwaarden van de EU-regulering, omdat daar prijsafspraken op maat voor gelden. Ik heb een screenshot gemaakt van de informatie op de website. En dit is de link waar jullie de informatie terug kunnen vinden.

@ Dennis, Als je data wilt gebruiken in het buitenland, dan kun je Travel & Surf aanvragen via jouw telecombeheerder. Hij/Zij kan je dan verder helpen met de mogelijkheid voor internetten over de grens.

@Alexander, dank je wel voor jouw feedback over de SMS. Dat zal ik ook doorzetten naar de juiste afdeling.

Als wij jullie nog ergens bij kunnen helpen, dan horen we dat graag! 🙂
Muberra,
Dank voor je snelle reactie en de link. Die is wel ver verstopt zeg. Ik vind wel veel sneller deze:
https://forum.t-mobile.nl/nieuws-345/faq-eu-roaming-regulering-vanaf-13-juni-2017-279515
Ik lees heel vaak het woord 'alle'. Jij?
Ik had voordat ik naar Spanje ging al meermaals gezocht op jullie site, maar kon niets anders vinden dan dat alle abonnementen hieronder zouden vallen.
Kunnen jullie dit niet gewoon even rechtzetten? Lijkt me een kleine moeite, toch?
Reputatie 7
Badge +20
Hi Dennisko,

Dat zou je zo denken, maar zo eenvoudig is het niet jammer genoeg.. Het 'alle' is in dit geval wel particulier. Zakelijke abonnementen zijn vaak anders ingericht dan de particuliere en daar is dit ook een voorbeeld van. Het handigste is dus in dit geval om contact met jouw telecombeheerder op te nemen.
Dank voor je reactie. Maar wel graag goed lezen. Er staat 'alle, dus zowel particuliere als zakelijke'.
En er staat ook dat we zelf niets hoeven te doen.
T-Mobile, gaarne reactie....
Reputatie 7
Badge +20
Hi Dennis,

Zou je het bij één bericht per keer willen houden? Dit wordt namelijk gezien als spam en bumpen en dat is tegen de huisregels. Aangezien dit een klantenforum is helpen klanten elkaar in eerste instantie met vragen. Zelf reageren wij doorgaans binnen 24-48 uur.

In het topic dat je aandraagt staat in de inleiding ook al een kanttekening over zakelijke abonnementen: Ben je een zakelijke klant? Dan kun je op deze pagina kijken voor meer informatie. Met een verwijzing naar: https://www.t-mobile.nl/zakelijke/netwerk/buitenland

Als er binnen jouw bedrijf veel behoefte is aan de nieuwe regulering, maak dat dan goed kenbaar bij jouw telecombeheerder.
David,
Ik vroeg je de link eens goed te lezen. Dat heb je niet gedaan. De kanttekening waar je het over hebt, leidt tot niets meer. Sorry, maar hier heb ik niets aan. Geirriteerd raken en het als spam zien. Wat een rare reactie. Graag op de inhoud David. Alsjeblieft, lees de links! Ook die laatste die je zelf aandraagt. En de links die daar in staan. En geef toe dat de informatie daar staat duidelijk anders is.
Reputatie 4
Hoi Dennis,

Ik heb de link goed doorgenomen! :)

We hebben in eerste instantie gekozen om de Corporate rateplan er niet bij te vermelden, omdat de meeste klanten een normaal particulier of zakelijk abonnement hebben. Ik wil je zeker bedanken voor jouw feedback, en daarom ga ik meteen de informatie aanpassen. Zodat het vanaf nu voor alle Corporate rateplan-klanten ook direct duidelijk is dat de EU-regulering niet voor hen van toepassing is vanwege de op maat gemaakte afspraken. Zo houden wij iedereen op de hoogte van de nieuwe voorwaarden.

Aan de voorwaarden kunnen wij verder niks veranderen. Als je graag jouw abonnement zou willen aanpassen, kun je contact opnemen met jouw telecombeheerder. Voor de rest ben je altijd welkom op het forum!
Dag Muberra,
Blij dat je het hebt doorgenomen. David vond dat wat veel werk 😀
Opmerking toch van mijn kant:
Je schrijft dat er bewust voor gekozen is om.... Als dat echt zo bewust gedaan is, snap ik niet dat je stelt dat de NIEUWE EU REGULERING GELDT VOOR ALLE T- MOBILE KLANTEN.

ALLE dus.

En dan schrijf jij dat er bewust voor gekozen is om de corporate rate klanten er buiten te houden. Dat staat er toch niet? Begrijp ik dat jullie die klanten bewust proberen te misleiden dan? of hoe bedoel je?
Waarom koop je niet de EUROPA-SIM van T-Mobile: 24GB met 1 jaar geldigheid. Geen FUP. Geen vertraging. Geen bundels activeren. Geen buiten de bundel kosten. Op=op. Zoek op Google naar EUROPA-SIM

Reageer